12 marts 2016

Bøddelscene paa Hjørnet af Hummer- og Sqvaldergaden hos Brændeviinsmanden.

Det ordsprog: hvor man drikker sit øl, skal man spilde sin bærme er vist ikke blandt dem som ovenomtalte brændevinsmand har lagt til grund for sin handlemåde. Hos ham hedder det nok tværtimod: Drik dit øl (rettere sagt din brændevin) hos mig, og det jo mere jo bedre. Men spild din bærme hos andre, ellers sker du en ulykke! Til bevis for denne min mening tjener følgende:

Søndag formiddag den 16. i denne måned, midt under gudstjenesten, blev Hummergades beboere opskræmt ved en alarm som bragte alle til vinduerne hvor man da blev vidne til et optrin der i lige høj grad vakte afsky og harme. Nævnte brændevinsmands søn (sønnen af den første matador i Hummergade og måske i hele kvarteret) stod i forstuen og sled med egne respektive hænder i 2 usle skabninger i menneskelig skikkelse af hvilke han endelig med herkulesk styrke væltede den ene ud på gaden, således at den ulykkeliges ansigt blev skjult med blod, og væltede den anden - nøgen i ordets bogstaveligste betydning - ud i rendestenen. For da den elendige gjorde modstand, vedblev den skønne hr. søn at slå så længe i ham, indtil han fik pjalterne (en gammel trøje nemlig) op over hovedet på ham og således blottede den skjorteløse krop. 


Denne ekspedition skete ud gennem gadedøren. For den egentlige indgang til skænkestuen var anordningsmæssigt lukket *). Bag efter de udkastede sendte den værdige brændevinsmandssøn de tilbageblevne pjalter, såsom hatte, tøfler osv. Det er let at gætte hvad der nu fulgte. Lazaronerne forblev en rum tid udenfor, fortalte hele gaden "at de havde fortæret 4 til 5 mark derinde og at man havde pryglet dem og kastet dem ud da de ikke havde flere penge.". Endelig kom en politibetjent til og jog dem væk, hvorved den ene fik nogle dygtige prygl som vist nok burde have faldet på en ganske anden ryg.

Det skammelige i ovenstående behandling forhøjes betydeligt for det første derved at denne bøddelscene foregik på en helligdag, ja midt under gudstjenesten og i en mands hus som efter de gældende anordninger er forbundet til på sådan tid at holde sine døre lukket **). Og for det andet derved at det er ved disse ynkværdige skabningers usalige hang til brændevin at ovennævnte mand i mange år har levet og endnu lever i højeste velgående. Ingen uden øjenvidnet kan gøre sig en forestilling om de valfarter som dagligt sker til denne mands brændevinstønde. De usleste skabninger af begge køn (hvoraf enkelte slavekompagnier udgør den bedre del) ***) hvis hele tilværelse beror på brændevin, vandrer hobevis derhen for at ofre på dette fordærvelige alter, hvilket de næppe forlader så længe endnu en skilling er tilbage af det surt erhvervede eller sammentiggende forråd. 


Er det nu ikke i overensstemmelse med rimelighed at når denne brændevinsmad har nedladt og endnu nedlader sig til at leve af og berige sig ved dette menneskeudskud, så bør han også være forberedt på og med resignation tåle alle de ubehageligheder som den må være udsat for der slutter sig til sådant selskab. At undvære disse urolige, liden ære bringende gæster var jo en bagatel for en mand i så afgjort lykkelige omstændigheder.

Men da det ikke er at håbe at han - især så længe han har en så trofast hjælper ved hånden som denne håbefulde søn - et at formå til at fatte denne beslutning ****), så anmodes han på det alvorligste om at skåne naboer og genboer for sådanne rædselsscener som den ovenfor anførte, samt at ære helligdagen og de gældende anordninger, da anmelderen og flere med ham ikke skal glemme ved først givne lejlighed ad en ganske anden vej end den her valgte at minde ham om at han lever i et land, hvor man hverken tør træde menneskelighed eller love og anordninger under fode.

*) Denne brændevinsstue har således megen lighed med en rævehule da begge har to ind- eller udgange.


**) Har brændevinsmanden måske speciel tilladelse til at skænke brændevin til lazaroner under gudstjenesten, så bedes om forladelse.


***) Hele vinteren igennem så anmelderen hver søgnedags morgen forskellige slaveafdelinger at gøre holdt uden for ovennævnte sted og der at indtage deres morgensnaps, hvortil han en gang i mellem hilste meget venligt. I sommer derimod har anmelderen ingen set. Måske har ankerne i dette blad hjulpet, eller måske kommer slaverne tidligere end anmelderen står op. 


**** Jeg er overbevist om at hele nabolaget ville sige amen til denne beslutning da man herved blev fri for dagligt at have alle de modbydelige væsner for øje, som brændevinstønden her med magnetisk kraft sammentrækker.

(Politivennen nr. 551. Løverdagen den 22de Juli 1826, s. 463-468)

Redacteurens Anmærkning.

Artiklen besvares i Politivennen nr. 566, 4. november 1826, s. 732-733.

11 marts 2016

Ubehagelig Middagsduft paa Nørregade.

I dette blads nr. 547 påankes den ubehagelig morgenduft som brændevinsbrænderen i Torvegade på Christianshavn længe har opvartet sine genboere og naboer med. Dette er ligeledes tilfældet med akvavitfabrikaten *), som bor på Gammeltorv, og har sit akvavitværk på Nørregade nr. 251. Fra denne fabrik lader han et par gange om ugen sin stinkende kogødning eller renovationsrariteter læsses på den tværs over gaden holdende vogn, denne pålæsning vedvarer for det meste fra kl. 11 til 12 om formiddagen, og forårsager en ækel lugt både for genboer og naboer.

Det er derfor at anmelderen gennem dette blad vil gøre akvavitfabrikanten opmærksom herpå, og man tror at denne pålæsning i det mindste bør ske før kl. 10 om formmiddagen, men ikke til den her meldte tid da flere netop er i begreb med at nyde deres middagsmåltid, og som dessert må indånde denne væmmelige stank.

Det burde i det hele taget være enhver brændevinsbrænder pålagt om sommeren at lade sin blandede korenovation udføre senest kl. 6 om morgenen og om vinteren kl 8, og ikke besvære de omkringboende med denne ækle lugt på anden tid af dagen.

(Politivennen nr. 550. Løverdagen den 15de Juli 1826, s. 450-451)

Redacteurens Anmærkning

Nørregade 251 er vores dagens Nørregade 4.

Nørrebro.

Flere har undret sig over at denne bro som betragtes som en af Københavns forstæder, helt mangler en væsentlig nødvendighed: Belysning.

For anmelderen af dette er det ligeledes ubegribeligt hvorfor Nørrebro som har den største passage af kørende og ridende, skal savne dette gode da Vesterbro både har en del lygter samt vægter til at passe dem.


Da Nørreport nu står åben vinter og sommer hele natten og som sagt den meste passage finder sted gennem denne port, så var det ikke så urimeligt gennem dette blad at fremkomme med det ønske at denne bro måtte forsynes med 25 til 30 lygter, NB noget bedre indrettet end Københavns almindelige gadelygter der kun afgiver en meget sparsom belysning. Disse lygter burde anbringes fra Nørre Fælled til Fæstningsbroen og fra Assistenskirkegård til noget forbi Blågård.


Nørrebro bebos af en del familier både vinter og sommer, og flere familier og selskaber har sommerværelser der. Det er derfor meget ubehageligt både for den ene og anden i mørke sommer- og vinteraftner at vandre i mulm og mørke.


Anmelderen er overbevist om at Nørrebros beboere med største velvillighed ville yde en passende lygteskat samt underholde 1 til 2 vægtere der kunne passe lygterne og nogenlunde påse orden.


Man foreslår at anbringe 6 lygter fra enden af Nørre Fælles til hjørnet hvor vejen går til Peblingesøen, 5 lygter derfra til Peblingesøen, på broen over søen 6 ditto, i alleen 6 ditto, samt 5 til 6 stk. ved Blågård. I alt henved 28 til 30 lygter. Udgifterne til et så ringe antal lygter vil ikke forvolde Nørrebros beboere nogen frygtelig afgift. Og da forpagtningen af Nørrebros bom i flere henseender afgiver en klækkelig fortjeneste, så burde en del af denne lygteskat falde på bomforpagterne. For de kunne da vente at flere kørende, ridende og gående ville passere fra og til Nørrebro når man fandt den belyst.


Det ville vist nok være Nørrebros beboere højst kært hvis en sådan foranstaltning snart måtte finde sted. Og skal det glæde anmelderen om de høje vedkommende ville tage dette forslag i overvejelser.


(Politivennen nr. 550. Løverdagen den 15de Juli 1826, s. 447-449)


Redacteurens Anmærkning

En lignende artikel findes i Politivennen nr. 661, 30. august 1828: "Bøn om Belysning paa Nørrebro" s. 574-576. Heri henvises til tidligere artikler og konstaterer at der ikke er sket noget på trods af Nørrebros vækst og at der er ved at blive opført et teater.

10 marts 2016

Ønske til Fordeel for uformuende Badegjæster.

I adskillige år og også i denne sommer har den såkaldte Køkkenkurv afgivet et i flere henseender bekvemt badested for de mange hvis omstændigheder gør en besparelse af den udgift nødvendig eller ønskelig som en daglig brug af badehusene medfører. Anmelderen heraf har nogle gange været vidne til at den ved indgangen til samme vagthavende underofficer beredvilligt har tilstedt ældre adgangen efter først at have forvisset sig om at de kunne svømme, og tillige at børn der er overladt til sig selv, er blevet bortvist. Men onsdag den 14. f. m. om eftermiddagen blev alle tilbagevist således som dette også enkelte dage før skal have været tilfældet.

For dem som ønsker at benytte lejligheden der og også i almindelighed blive indladt, er dette ubehageligt, og opvækker tillige den formodning om egenrådighed dersom man ikke vil antage at adgangen beror på de forskellige vagthavendes forgodtbefindende. Men under alle omstændigheder er det vist manges ønske at rette ansvarlige ville udstrække den allerede nu havende tilladelse til alle dage.

(Politivennen nr. 549. Løverdagen den 8de Juli 1826, s. 439-440)

I Adelgaden er en Høker end saa fæl, at han mon' Slaverne beværte med en Pæ'l.

Netop den samme spækhøker i Adelgade nr. 227 hos hvem en del slaver ifølge bladets næstforrige nummer spiste frokost den 20. i forrige måned, har atter ageret slavevært mandag den 3. i denne måned mellem kl. 6 og 7 om morgenen. 

En slaveunderofficer sammen med 4 slaver stod ganske fortrolige indenfor den åbne butiksdør og tømte et ølglas fyldt med finkel.


Skulle nævnte høker endelig ikke være i stand til at undvære et sådant slaveselskab, så vil man herved give ham det råd at ansøge tilladelse til at være privilegeret slavevært, og han vil da trygt og uforstyrret kunne underholde sig med disse personer.


Man slutter denne anmeldelse i det visse håb at vedkommende autoritet der med så megen beredvillighed søgte at sætte skranker for sådanne slavebesøg, vil gribe ind mod ovennævnte slaveunderofficer fornødne forholdsregler. Bladets udgiver opgiver om fornødent flere øjenvidner.


(Politivennen nr. 549. Løverdagen den 8de Juli 1826, s. 438-439)


Redacteurens Anmærkning


Artiklen følger op på nr. 547, 24. juni 1826, s. 407-409. Artiklen følges op i nr. 552, 29. juli 1826, s. 491 og nr. 556, 26. august 1826, s. 567-568.

Adelgade 227 blev i 1859 til Adelgade 48, og i 1943 indbefattet i matrikel 650 "Dronningegården", dvs. det store byggekompleks Borgergade/Dronningens Tværgade.