12 oktober 2016

Nogle Bemærkninger ved Stykket i Politievennen Nr. 906: En skammelig Misbrug ved den kongelige danske Skueplads.

Vel kan man ikke andet end istemme forfatterens yttringer om det skamløse der ligger i den omtalte uskik, hvad enten man henser til det offentlige udbrud af rå lidenskabelighed og ubunden kådhed, eller til den store og urimelige ulighed der finder sted mellem pibens gennemtrængende lyd og det blotte klap af hænder som ikke er garvede ved langvarig brug af tærskeplejlen eller ved sangskærerdont. Kun indses det ikke hvorfor just Heiberg skal fremhæves som den der især burde fritages for uværdig behandling i Skuespilhuset: en sådan udmærkelse burde snarere tilfalde Oehlenschläger der både inden- og udenlands har gjort sit fædreland ære. Men ikke nok med det: enhver skuespilforfatter som ikke har gjort sig skyldig i uanstændig skrivemåde, bør ikke heller behandles uanstændigt. Hvorledes kan et misheld eller et mindre held, i behandlingen af et emne berettige til en pøbelfærd som man aldrig tillader sig ved beskuelser af arbejder i andre kunstfag! Det er et usselt argument at kun på den måde kunne slette arbejder holdes borte fra skuepladsen, for det må blive teatercensorernes sag. Som bekendt kan dommerne over æstetiske arbejder aldrig ventes at blive ens hos de mange individer, af hvilke de store publikum er sammensat: skulle nu enhver afvigelse fra teatercensorernes mening kunne berettige vedkommende til at afstedkomme larmende og forargelige optrin i Skuespilhuset? Hvorfor da ikke også kaste skuespillerne og skuespillerinderne appelsinskaller og rådne æg i ansigtet, således som den finere og grovere pøbel har for skik i Paris og London? Den ene råhed er jo ikke bedre end den anden! - Kan en kongelig teaterdirektion et eneste øjeblik betænke sig på at afskaffe en sådan uskik som passende hører hjemme i almuens kipper og på hovedstadens navnkundige fisketorv! Er det ikke en skændsel at forfattere af talent, som en Overskou og Hertz, skulle krybe i skjul og ikke turde være deres navne bekendt før efter tre til fire års forløb! I fremmede øjne må vi når vi erfarer sådant, endnu stå på et meget lavt trin af kultur.

At Heiberg i den senere tid har været udsat for pøbelagtig forfølgelse, dels på prent, dels i Skuespilhuset, er på en måde af ham selv foranlediget, fordi han var en af dem som gav første fremstød til den stygge adfærd at skildre virkelige personer på en latterlig måde, så nøjagtigt at ingen kunne tage fejl af dem: dette skede både i vaudeviller og i Flyveposten. Det første gav også anledning til at skuespillerkunsten blev nedværdiget til personlig satire. Flyveposten var tillige tumlepladsen for hån- og hadefulde angreb på fortjente mænd, især adskillige udmærkede videnskabsmænd og duelige ungdomslærere. Således har han både på og udenfor teatret bidraget til at vedligeholde den, kunstnernes og videnskabernes dyrkere aldeles uværdige tone som især i de sidste årtier har taget sådan overhånd hos os at nylig et lovbud måtte sætte skranker derfor. Gid et lignende ville gøre ende på en opførsel som intet velopdraget menneske kan være bekendt, og som i alt fald kun egner sig for teatre der kan stilles i række med fjælleboderne.
A. Petersen.

(Politivennen nr. 908. Løverdagen den 25de Mai, 1833. Side 363-367).


Redacteurens Anmærkning.

Piberiet er før omtalt i Politivennen, og det ophørte ikke. Kjøbenhavnsposten mente den 29. marts 1841 at hele affæren havde fået Bournonville til at vende hovedstaden ryggen:
Dampskibfarten for iaar har nu atter begyndt, i det "Frederik den Sjette" idag for første Gang er afgaaet herfra til Kiel. Blandt dem, der ved denne Leilighed have vendt Hovedstaden Ryggen, er ogsaa Hr. Balletmester Bournonville, der skal have erholdt Permission paa længere Tid og agter at besøge Berlin og Paris. 

Ønske angaaende Gjerderne imellem Søerne ved Kjøbenhavn.

Da Københavns magistrat har bidraget så meget til byens og omegnens forskønnelse, foreslås som prydende og mere varigt, i stedet for de med jord og græstorv belagte stengærder på begge sider af vejen mellem søerne, at opføre hegn af hollandske linker og cement, belagt eller dækket med fliser eller hugne sten (der efter omstændighederne i fald det behøvedes kunne bindes ved jernankre). De nys omtalte stengærder er vanskelige at vedligeholde, græstørven og stenen rives løse og falder i vandet, og gærdernes udseende vansirer promenaden til forstæderne.

(Politivennen nr. 908, Løverdagen, den 25de Maii, 1833. Side 363.)

11 oktober 2016

Anmodning til Vandcommissionen.

Det sker ikke sjældent, især om sommeren at vandmangel finder sted på Christianshavn, på grund af reparation på vandrenderne. Nogle borgere samme sted har flere gange anmodet vandkommissionen om at måtte blive orienterede om hvornår vandrender skal optages og vandet bliver borte. Men da sådant varsel aldrig, eller i det mindste sjældent, sker, hvilket man formoder hidrører fra vedkommende lavere betjentes skødesløshed, så tillader man sig at melde sådant for den respektive kommission, med anmodning om at det måtte blive vedkommende alvorligt pålagt at give varsel om vandets standsning da adskillige næringsbrugere der bruger vad til deres håndteringer derefter kan rette sig, og undgå tab ved vandets uventede bortbliven. Man har så meget mere det håb at denne anmodning opfyldes som man når vandskatten opkræves, ikke ser nogen dekort i samme på grund af indtruffen vandmangel.

(Politivennen nr. 906, Løverdagen, den 11te Maii, 1833. Side 340-341.)

Vægterhuset i Amaliegaden.

I den nedre ende af Amaliegade ved Fattigboligens mur står et vægterhus hvis begge sider benyttes af de lavere klasser som et sted for al uhumskhed, til forargelse for genboerne og ulempe for de spadserende på fortovet, hvoraf de sidste er nødt til at hoppe over to strømme der løber ud i rendestenen fra nævnte vægterhus.

Det er højst upassende at man i en af stadens hovedgader og som fører til esplanaden som dagligt besøges af de kongelige herskaber og en stor del af publikum, tåler et så ækelt og vederstyggeligt syn. Og man tør af den grund håbe at de ansvarlige vil foranstalte dette vægterhus flyttet ind i fattigboligens gård og sørge for at muren og det omtale sted rengøres.

 
Politivennen nr. 906, Løverdagen, den 11te Maii, 1833. Side 338-339.

Redacteurens Anmærkning

Der klages igen over huset 6. december 1834. 

Heinrich Gustav Ferdinand Holm (1803-1861): Bygning nr. 37 i Amaliegade. Det Kongelige Bibliotek. Fri af ophavsret.

En skammelig Misbrug ved den kongelige danske Skueplads.

I gamle dage var det en stor sjældenhed at pibning fandt sted i Skuespilhuset, fx i Rahbeks, P. A. Heibergs, Todes, Olufsens, Sanders, Samsøes skribentår. I en lang række af år eksisterede kun fire udpibninger, nemlig af en madame Rosenkilde der ansås for berygtet, af Wivets enke- og ligkasse, hvilket blev foranstaltet af vedkommende bogholdere og bude ved sådanne indretninger, endvidere af et usselt stykke eller dårlig opera hvis navn man har glemt. Hvad ikke indeholdt noget usædeligt eller aldeles usselt, blev enten tålt når forfatteren ellers besad fortjenester eller man tav og blev borte: Straf nok for en mådelig forfatter! 

Nu derimod hører dette piberi til dagens orden: Lapsevæsenet går så vidt at næsten ingen yndling anser sig for en dygtig karl før han på denne vis har aflagt et slags prøve på djærvhed og manddom. Allerede i skoleårene spirer modet til disse helte gerninger, og håbefulde ynglinge på 15 til 16 år følger dristigt de noget ældres fodspor. Derfor kan nu om stunder ingen af vore digtere, end ikke de største og mest fortjente, sige sig fri for at have stået i "teatrets gabestok"; ja vores egne skuespildigtere er man tværtimod ældre og sindigere tiders brug langt strengere mod end imod de fremmede. I en tid af omtrent et år er tre af prof. Heibergs stykker udpebet, hvoraf det ene endog var aldeles originalt, og de andre to var heibergske bearbejdelser af navnkundige franske forfatteres skuespil som måske hist og her havde nogle frie udtryk, men dog var langt fra at kunne stilles i række med en Don Juan af Hauch som af nogle er rost, eller operaen Don Juan og Beaumarchais frivole komedier som af al magt beklappes. 

Det er altså tydeligt at dette gemene piberi - som aldrig ville tåles ved en aftenunderholdning for penge i Knirsch' eller lignede saloner, langt mindre i klub- eller selskabssale - kun oprinder af partihad og til dels kådhed. Således så man ved udpibningen af det næstsidste heibergske stykke en hel del skoledrenge på 15 til 18 år blandt de ivrigste pibere: sikkert kunstdommere som smagen har ære af at tælle blandt sine talsmænd! Oehlenschlägers Rübezahl var man dog langt høfligere mod - man klappede ved de første forestillingen, den sidste lod man tavs gå over scenen.

Spørgsmål: er det ikke på tide at lade en sådan råhed forsvinde? Skal man også på dette punkt ligesom i så mange andre vedligeholde middelalderens usle pøbelånd? for uregerlighedsånden er det dog vel nok at yttre sin misfornøjelse ved råben, trampen, hyssen og anden vældig støj uden just at tage sin tilflugt til enlyd som, når den ved dag eller nat lader sig høre på gader og stræder, belønnes med frit husly i råd- og dommerhusets nedre afdeling.
Laur. J. Hansen

(Politivennen nr. 906. Løverdagen den 11te Mai, 1833. Side 331-333).