12 juni 2022

Øllingsøgaard. (Efterskrift til Politivennen)

Nakskov, den 14de Mai. Det er ikke uden Interesse i denne Fæstesagens Tidsalder at erfare de humane Vilkaar, paa hvilke de myndige Arvinger efter afdøde Justitsraad Wilhjelm, repræsenterede ved Hr. Godseier M. Wilhjelm til Øllingsøgaard, have afhændet endeel af de under Godset hørende Gaarde til Fæsterne eller deres Slægt. Ved alle nedenstaaende Salg er saaledes den hele Kjøbesum, der, som det vil sees, gjennemgaaende er meget lav i Forhold til Gaardenes Størrelse, forbleven staaende som Prioritet i Ejendommene, saaledes at kun endeel af Kjøbesummen forrentes med 4 pCt., medens Resten henstaaer rentefri og uopsigelig i en længere Aarrække, afhængig af Fæsterens eller hans Families Levetid. Gaarden Matr. Nr. 3 a i Græshave By og Sogn, af Hartk. 4 Tdr. 1 Skpe. 3 Fdkr. 3/4 Alb., Glskat 19 Rdl. 32 sk og Areal 30 Tdr. Land, er solgt til den tidligere Fæster P. R. Thiesen for 6,000 Rdl. der henstaae rentefrie og uopsigelige saalænge Kjøberen eller hans Hustru leve og ere Eiere af Gaarden. Besætningen og Inventariet følge i Kjøbet. Af Gaardens oprindelige Areal er inddraget 23 Tdr. Land under Hovedgaarden. Gaarden Matr. Nr. 3 i Gurreby By og Sogn. af Hartk. 7 Tdr. 3 Skpr. 2 Fdkr. 2 3/4 Alb., Glst. 65 Rdl. 1 sk og Areal 56½ Tdr. Land, er solgt til den forrige Fæsters Søn Niels Larsen for 11,500 Rdl. Af dette Beløb udsteder Kjøberen en Panteobligation for 7,000 Rdl. til 4 pCt. Rente og stipuleret paa halvaarlig Opsigelse. Resten. 4,500 Rdl, henstaae rentefrie og uopsigelige saalænge en af Kjøberens Forældre lever og han vedbliver at eie Gaarden. Kjøberen svarer derhos Aftægt til sine Forældre, kapitaliseret til 1,725 Rdl. Besætning og Inventarium følge i Kjøbet. Gaarden Matr. Nr. 3 i Ohre By, Arninge Sogn, af Hartk. 6 Tdr. 6 Skpr. 3 Fdk. 2 3/4 Alb., Glst. 60 Rdl. 16 sk og Areal 67 Tdr. 3 Skpr. Land, er solgt til den forrige Fæsters Niels Nielsen Klyvers Enke Maren Eathrine Andersen for 14,000 Rdl, hvorfor udstedes Panteobligation, lydende paa 4 pCt. Rente. De 4,000 Rdl. ere rentefrie og uopsigelige i 6 Aar fra 11te Decbr 1869. Besætning og Inventarium følge i Kjøbet. Gaarden Matr. Nr. 5 i Volshave By. Gurreby Sogn. af Hartk. 6 Tdr. 7 Skpr. 3 Fdkr. 1 3/4 Alb., Glstat 65 Rdl. 1 sk og Areal 71 Tdr. 7 Skpr. Land, er solgt til den forrige Fæsters Søn Lars Christensen Hansen for 15,000 Rdl., hvorfor udstedes Obligation, lydende paa 4 pCt. Rente. 5,000 Rdl. ere uopsigelige, saalænge Kjøberens Moder lever og han vedbliver at eie Gaarden. Besætning og Inventarium medfølge. Gaarden Matr. Nr. 2 i Gurreby By og Sogn. af Hartk. 7 Tdr. 5 Skpr. 1 Fdkr. 1 Alb.. Glstat 65 Rdl. og Areal 53 Tdr. 3 Skpr., er solgt til den tidligere Fæster Søren Pedersen for 10,500 Rdl., hvoraf 5,500 Rdl. ere rentefrie og uopsigelige, saalænge han eller Hustru leve og ere Eiere af Gaarden. Resten forrentes med 4 pCt. p. a. Besætning og Inventarium medfølge. Gaarden Matr.-Nr. 11 i Høireby, Søllested Sogn, af Hartk. 6 Tdr. 7 Skpr. 1 Fdkr. 1 1/4 Alb., Glstat 54 Rdl. 16 sk og Areal 51 Tdr. 3 Skpr. Land, er solgt til den tidligere Fæster Peder Jensen Hai for 10,500 Rdl., hvoraf 4,500 Rdl. ere rentefrie og uopsigelige, saalænge Kjøberen eller Hustru leve og de, eller deres Børn eller Svigerbørn, eie Gaarden. Besætning og Inventarium medfølge. - Da Arvingerne overtoge Øllingsøgaard hørte der herunder Fæstegods af Hartkorn 111 Tdr. 6 Skpr. 1 Fdkr. 2 5/12 Alb. Heraf er solgt 6 Gaarde af Hartk 40 Tdr. 1 Skpe. 1 1/4 Alb; af Huse 1 Tde. 6 Skpr. 1 Fdkr. Hartk., ialt 41 Tdr. 7 Skpr. 1 Fdkr. 1 1/4 Alb., altsaa er der igjen 69 Tdr. 7 Skpr. 1 1/5 Alb. Hartkorn Fæstegods. Afdøde Justitsr. Wilhjelm har siden Loven af 19de Febr. 1861 udkom, bortsolgt c. 43 Tdr. Htkr. Bøndergods. (Naksk. Av.)

(Lolland-Falsters Stifts-Tidende 17. maj 1870).

Kredsdagen for Sønderborg. (Efterskrift til Politivennen)

Sønderjylland. Kredsdagen for Sønderborg Kreds afholdt ifølge "Dybbølpst." sit tredie Møde den 5te ds. Landraad Matthiesen aabnede Forhandlingerne og betjente sig derved saavel af det danske som det tydske Sprog. Forinden der begyndtes paa de egentlige Forhandlingsgjenstande erklærede Landraaden, at han var nødt til efter Regjeringens Bestemmelser at betjene sig af begge Sprog, da den sidste Skrivelse, der var udgaaet fra Regjeringen angaaende Sproget, bestemte, at der skulde føres en Originalprotokol i det tydske Sprog, da dette var Regjeringens Embedssprog, og at der ikke var kommet nogen Bestemmelse angaaende Kredsdagens i dens 2det Møde tagne Beslutning, at fastholde, hvad der var besluttet i det første Møde angaaende Sproget. Det vil erindres, at denne Beslutning lød saaledes: "Forretningssproget skal være det danske; men det skal imidlertid staae de Medlemmer, der ere det danske Sprog enten slet ikke eller dog ikke tilstrækkeligt mægtigt, frit for ogsaa at udtale sig i det tydske Sprog, og at Oversættelse fra det ene Sprog til det andet skal finde Sted, saavidt som muligt, samt at den officielle Protokol skal føres i det danske Sprog." Landraaden meente, at det vilde lette Sagen, om man forandrede denne Beslutning derhen, at begge Sprog bleve ligeberettigede, som det var foreslaaet af Regjeringen. og bemærkede, at Forhandlingerne dog hovedsagelig vilde blive førte paa Dansk, og at man vist havde lagt Mærke til, at han havde holdt det forrige Møde paa begge Sprog i Begyndelsen, men at han dog tilsidst uvilkaarligt var kommen bort fra det tydske og til at betjene sig næsten alene af det danske. Sagen sattes under Afstemning, og det vedtoges at fastholde den to Gange tagne Bestutning og bede Regjeringen om at slutte sig til den. Det forestoges at ledsage dette Andragende af en Motivering og at vælge tre Medlemmer til at udarbejde en saadan, og dertil valgtes Ahlmann, Fenger og Rasmussen.

(Lolland-Falsters Stifts-Tidende 14. maj 1870)

Christian Matthiesen var den første preussiske landråd (Amtmann) efter Krigen 1864 og fungerede 1865-1874. Samme år var Matthiesen sluppet godt igennem som regeringsbeskikket valgkommissær ved valghandlingen i Gråsten: Det danske flertal var blevet respekteret og tilfreds med udnævnelsen af valgbestyrelsen. Her blev Ahlmann som ventet valgt.

11 juni 2022

Fra Nathalia Zahles Underviisning for unge Piger med særligt Hensyn til dem, som ville uddanne sig til Privat- og Skolelærerinder. (Efterskrift til Politivennen)

(1870).

(Anmeldt af Professor Bohr.)

Saaledes som Samfundsforholdere hos os stille sig, føler en stor Deel unge Piger sig henviist til at uddanne sig til Lærerinder, nærmest for at søge et Erhverv. De Fordringer, der stilles til de Kvinder, som forberede sig til egentlig Skolegierning, ere enkeltviis bestemte og finde deres Udtryk i en offentlig Prøve, men for Privatlærerindernes Dannelse stiller Sagen sig anderledes. Den unge Pige, der optages i en Familie som Lærerinde, navnlig for Piger, skal selv stille sig sit Formaal med dets Indhold og Afgrændsning og vælge de Midler, der paa den bedste Maade kunne høre til Maalet; hun kan ikke lade sig nøie med at lægge sin Plan og efter bedste Evne arbeide paa dens Gjennemførelse, men hun skal ogsaa ved sin hele Dannelse, ved sin Kjærlighed til sin Gierning og ved at kunne paavise dens Resultater bringe Familien, hvori hun er optagen, til at arbeide sammen med sig; thi uden denne Fællesarbeiden vil hendes hele Virksomhed være spildt, saasaandt som Opdragelse og Underviisning netop i dette Forhold maae være inderlig sammenknyttede.

Den Fordannelse, som saadanne unge Piger have underkastet sig som Forberedelse til deres ansvarsfulde Gjerning, har efter Sagens Natur været ubestemt i sit Indhold og i sin Form; i Almindelighed har man troet, at man som Minimum kunde nøies med eet Grundlag, som vindes ved at have gjennemgaaet en god Skole; som en høiere Adkomst til en god Stilling betragter man Færdighed i Musik og Færdighed i at tale et eller andet levende Sprog; det har ikke altid været klart for Forældre og Lærerinder, at de elementaire Kundskaber vel ere nødvendige og Færdighederne saavel nyttige som behagelige, men Alt kun under den Betingelse brugbart, at disse Forkundskaber saaledes have ordnet sig til et Totalindtryk, at den unge Pige gjennem dem har modtaget en almindelig Dannelse, der kan aabne et videre Blik paa Kvindens Stilling til hendes Livsgjerning og veilede hende til at udvikle hos sine Elever den Interesse for Livets store Gjerning, som Kvinden ikke kan undvære, dersom hendes beskedne Virksomhed ikke skal synke ned til et isoleret Trællearbejde.

Det er derfor glædeligt, at der efterhaanden begynder at udfoldes en større Virksomhed i Retningen af denne betydningsfulde Deel af de pædagogiske Opgaver, hvis Løsning vore Forhold med Nødvendighed kræve. Frøken Zahle har ogsaa i denne Henseende snart i 20 Aar rastløs arbeidet med sin bekjendte Kjærlighed til sin Gjerning, og saavel theoretisk som praktisk givet Bidrag til at klare denne Opgave; hun har nylig udkastet en Afskygning af sine Planer og sin Virksomhed i det lille Skoleskrift, som bærer ovennævnte Titel.

Frøken Zahles Cursus for unge Piger, der forberede sig til Virksomheden som Privatlærerinder, er nu deelt i fire halvaarige Afdelinger. Underviisningen omfatter Bibellæsning, Dansk med Literaturhistorie (og i øverste Afdeling Svensk), Regning, Geographi, Naturhistorie, Historie med nordisk Sagnhistorie, Skrivning, Tegning, Haandarbeide, Fransk, Tydsk og Engelsk. Sprogene, navnlig Fransk, have ved Timetallet Forrangen i Underviisningens Apparat, og desuden fremhæver Frøken Zahle med Vægt den historiske Underviisning som den betydningsfuldeste og vigtigste. Den hele Undervisningstid, naar samtlige fire Cursus gjennemgaaes, er beregnet paa 2 Aar. Elevernes Alder er imellem 18 og 24 Aar.

Den Fare, at det store Antal af Underviisningsfag let kunde overvælde den unge Pige i "den desværre altfor korte Forberedelsestid", ligger nær, og denne Fare voxer ved Nødvendigheden af at samle Elever med ueensartede Forkundskaber, der vanskeliggiør Underviisningens rolige Udvikling. Dette vigtige Moment ved Anordningen af Underviisningsstoffet har ogsaa været Gjenstand for Bestyrerindens alvorlige Overveielse, og hun har paa forskjellig Maade søgt at samle Fagenes Mangfoldighed til en fælles Eenhed; thi hendes Hovedtanke, som Skriftet næsten paa hver Side fremhæver, er at skabe Grundighed og Klarhed til deres Ret i Underviisningen.

Den Begrændsning af Underviisningsstoffet, som Frk. Zahle anseer som nødvendig, har hun ikke vovet at fremstille ved at stryge noget af de nævnte Fag hos Eleverne i Almindelighed: navnlig nærer hun Frygt for at udskyde noget Sprog af Underviisningen, fornemmelig af Hensyn til den unge Piges Fremtidserhverv, - forbi der endnu kun er et saare lille Antal af Forældre, der ikke af deres Lærerinde foruden de almindelige Skolekundskaber fordre Spil og alle de tre fremmede Sprog. Fransk, Engelsk og Tydsk". Men det er altsaa dog Bestyrerindens Ønske, om det var muligt at begrændse sig ad denne Vei, og hun har kun følt sig tvungen til at opgive denne Plan af udvortes Hensyn. Der kunde dertil bemærkes, at det er Skolens Pligt ikke blindt hen at følge Meningernes Strømning, men at stræbe efter bedste Skjøn at retlede den i en fornuftig Retning. I disse Dage har Hr. Cand. Femmer med Flere bekjendtgjort en Plan til Dannelsen af Underviisningscursus for tilkommende Privatlærerinder, og han har været dristig nok til at bortkaste dette Hensyn til uvedkommende Fordringer, i Haab om, at Respekten for Grundigheden skal trænge igjennem: hans Plan udskyder Engelsk, Religion og Pædagogik fra Kredsen af de Underviisningsfag, der i Almindelighed antages for nødvendige; han har altsaa forsaavidt forsøgt at realisere den samme Tanke, der er Frk. Zahles principielle.

Da Bestyrerinden har meent ikke at burde indskrænke Underviisningens egentlige Stof, har hun valgt en anden Udvei for at fremstille den nødvendige Begrændsning. Hun deler Underviisningsfagene i to Klasser, en Deel, der "væsentlig gaaer ud paa Indøvelsen, Indprentningen, Indskærpelsen", og en anden Deel, til brillen der ikke fordres nogen daglig og bestemt Forberedelse saalidt som noget Examensudbytte af hvilkensomhelst Art, men hvor der "ved den Udførlighed, Fylde og Varme, hvormed Sagen kan blive behandlet, lægges an paa at vække Elevernes Interesse, paa alvorligt at give dem Mening om sand Grundighed." Der bruges til Vejledning i disse Fag ingen bestemt Bog og i Reglen ingen Giengivelse af Foredragene, "da det her væsentlig giælder om at vække og befæste Interessen". Til Fagene af første Klasse henføres: Dansk Sproglære, Regning, Fransk, Tydsk, Engelsk og tildeels Jordbeskrivelse; til Fagene af anden Klasse: Historie, Naturhistorie, Literaturhistorie og til deels Jordbeskrivelse, foruden Samtaler eller Foredrag over pædagogiske eller andre Spørgsmaal af almindelig Interesse.

Denne Inddeling af Fagene er pædagogisk vilkaarlig, saaledes at Jordbeskrivelsen endog er taget med til begge Sider. Men det faae nu at være, da Praxis og dygtige Lærere kunne klare den logiske Feil; efter den Timetabel, der omendskjøndt kun løselig meddeles, synes det bundne Stof at være godt fordeelt og Timetallet, paa en enkelt Undtagelse nær, passende. Men det er ikke let at see, hvorledes denne Anordning kan forebygge den befrygtede Fare af Overanstrengelse eller Hastværksarbejde i 1ste og 2det Cursus, hvor de friere behandlede Fag spille ingen eller dog en forsvindende Rolle, medens Dansk, Fransk, Tydsk og Engelsk ere tagne med paa alle 4 Cursus.

Mellem de friere Fag har Frk. Zahle optaget pædagogiske Øvelser eller, som det hedder, "Samtaler eller Foredrag over pædagogiske eller andre Spørgsmaal af almindelig Interesse." At Pædagogiken som Underviisnings- og Examensfag i sin Tid blev paalagt de unge Piger, der ville uddanne sig til Skolelærerinder, var vistnok et Misgreb; det er vanskeligt at forstaae, hvorledes en ung Pige uden mindste praktiske Forudsætning skal vinde noget Udbytte af disse theoretiske Udkast, der fremtræde som Philosophi. Frøken Zahle har derfor rigtig optaget dette Fag med Forbehold, kun som Samtaler, der leilighedsviis føres over derhen hørende Ting. Men selv med denne Modification turde det være tvivlsomt, om disse Samtaler bringe noget reelt Udbytte, ihvorvel de i Udkastet tage sig sokratisk ud; det er farligt, hvis den unge Pige skulde troe, at hun af denne Vei havde lært Pædagogik. Titelen af: "Samtaler eller Foredrag over Pædagogiske, eIler andre Spørgsmaal af almindelig Interesse, som Tid og Leilighed maatte kunne byde", aabner et altfor stort Spillerum for Tilfældigheden, og Udbyttet vil derfor ene beroe paa Lærerens fulde Forstand paa sin Opgave, paa hans Skjøn om den rette Begrændsning og i det Hele paa hans Evne til at giennemføre en fast Plan. Men under heldige Omstændigheder synes dog disse pædagogiske Samtaler at kunne tjene som et almindeligt Dannelsesmiddel ligesom de gamle "Forstandsøvelser".

I nøie Forbindelse med denne theoretiske Dannelse staaer eet Forsøg paa den unge Piges "praktiske Uddannelse i Barneskolen", en Veiledning, hvorpaa Frøken Zahle lægger særdeles Vægt. Eleverne i de øverste Afdelinger af Lærerindecursusset faae Adgang til at overvære og betingelsesviis at deeltage lidt i Undervisningen i Frøken Zahles Pigeskole, saavel i de yngre som i de ældre Klasser. "Dette Iagttagelses- og Øvelsesaar", siger Frøken Zahle, "hvor hun (den unge Pige) deels faaer Leilighed til at see, hvad den ældre Lærerinde fordrer af sig selv for at tilfredsstille de til hende satte Krav see den Opoffrelse, hvorved Alt sættes tilside for denne hendes Livsopgaves Skyld, deels faaer Leilighed til at spørge og høre og tilsidst til at øve sig lidt ved at ordne Haandarbeider, indrette Stilebøger, rette Stile og tilsidst ved endog selv at tage lidt Del i Unerviisningen og Tilsynet med Børnene, har i mine Tanker for den iforveien nogenlunde vel Underviste en endnnu langt større Betydning end Forberedelserne ved selve hendes Læsning paa Cursus."

Der er i denne Foranstaltning et Tilløb til det Rigtige, men ogsaa her frygter jeg, at denne praktiske Veiledning vil være mislig, fordi Udkastet mangler det rette Syn paa, den egentlige Drivkraft i den unge Lærerindes praktiske Udvikling. Dette Forsøg med Uddannelsen af Lærerinder gjennem en halvt hørende, halvt undervisende Virksomhed er gjort i Almueskolerne, men er fundet misligt. Den fremmede Gjæst forstyrrer saavel den rette Lærers som Børnenes Ro; Lærerne føle sig tvungne ved at undervise i dobbelt Retning; Børnenes Opmærksomhed spredes og dvæler hellere ved det besøgende pædagogiske Phænomen end ved Lærerens Foredrag. Den unge besøgende Pige selv vil neppe vinde noget Udbytte i sin uholdbare Stilling, deelt mellem en Lærerindes og en Elevs Pligter; hun faaer ikke det rette Syn paa, hvad der foregaaer, og vil let staae Fare for at tilegne sig Særheder og Manerer og andet paahængt Væsen i den gode Tro, at hun tilegner sig praktisk Dygtighed. Jeg stoler ikke paa det Indtryk, den unge Pige faaer ved Synet af de "ældre Lærerinder" og deres "Opoffrelse" fra deres Tabouretter. De ældre Lærerinder ville ligesom den pythiske Præstinde fra Trefoden fremsige dunkle Gaader, som kun Fremtiden kan raade, eller hvad værre er, lokke den Raadspørgende til at gjætte feil, som fordum den lyriske Konge, og ødelægge sit eget Rige. Skal den unge Pige gjøre et praktisk Forsøg paa at klare sin Begavelse for sit Kald, maa hun fremfor Alt have et eget Ansvar, hvor lille den Kreds end er, hvor hun faaer Lov til forsøgsviis at bevæge sig. Kun saaledes ville hendes Evner vækkes, hendes Syn paa Sagen klare sig og Midlernes Rækkeevne gaae op for hende. Dersom en Skolebestyrerinde fortrøster sig til at gjøre et saadant Forsøg i sin Skole, troer jeg, at hun vil give et Bidrag til den unge Lærerindes Uddannelse, omendskjøndt ikke uden Fare for Prøvebørnenes heldige Udvikling.

I det Hele frembyde Underviisningsfagene af den saakaldte 2den Klasse med deres friere Behandling en pædagogisk eller rettere en moralsk Fare, som Frøken Zahle vel har anet, men hvis Betydning hun ikke har fattet.

Altsaa Fagene af 2den Klasse behandles "med Udførlighed, Fylde og Varme" for at give Eleverne et Indtryk af Grundighed, for at vække deres Lyst til hvad Bestyrerinden "forstaaer ved at studere c: at læse med Tørst efter Fuldstændighed, med Higen efter Klarhed, med Trang til selvstændig Indsigt." Disse temmelig ubestemte Talemaader blive nærmere forklarede, dog meest negativt, i Udviklingen af den Plads, som Underviisningen i Historie bør indtage, og den historiste Underviisning er, efter Bestyrerindens Mening, den betydningsfuldeste og vigtigste, saa at Fremgangsmaaden ved Underviisningen i dette Fag har et betegnende Fællespræg for Underviisningen i alle de friere stillede Fag. "Er Nogen", siger Frk. Zahle, uddannet og grundig uddannet i Historie ved at have læst, især examenslæst. Allers mindre Fædrelandshistorie eller Bohrs mellemste Verdenshistorie? Og tør Nogen indestaae for, at den, der har faaet Ug. for denne Præstation, senere vil lære Andre Historie godt, grundigt og klart? Har man deri den allermindste Sikkerhed for nogen sand, levende og varm Interesse for Historien? Har man nogen Borgen for, at Historiekundskabens Betydning derved er gaaet op for den vordende Lærerinde? Jeg troer det ikke; jeg troer næsten lige tvertimod, at den unge Piges Sands for Historie ved en slig Examenslæsning er vildledet og afstumpet, og jeg troer, at hun netop ved en saadan Forberedelse staaer Fare for at komme til at give en daarlig Veiledning i dette Fag i Fremtiden, staaer Fare for at lægge hele Vægten paa en idelig Indexerceren, en idelig Samlen og Samlen af Details, hvorved Barnets Sands for og Glæde ved Historien kan tage den største Skade. Modsætningen, den aandrige Underviisning i Historie, betegnes saaledes: Vægten bør lægges paa, "at enkelte Partier blive saa klart og nøie, saa fuldstændigt gjennemgaaede, at det egentlig Historiske vil træde frem og Historiens Traade aabenbare sig".

"Det hænder saa let", siger Frøken Zahle i sine Betragtninger over den historiste Underviisnings Form, "at det bliver det mindre Væsentlige, Navne, Tal, Datoer, og ikke det egentlig Betydende, Aanden, der trænger ind og fastholdes". Disse Ord kunne let misforstaaes, som om det var Meningen, at man kan indføre "Aanden" i den historiske og altsaa i enhver Underviisning ved at bortskyde Enkelthederne, ved at fjerne "Navne, Tal og Datoer". Men det er ingenlunde Meningen, at "Grundigheden" skal reddes ved at kaste disse Smaating overbord; tvertimod, de kunne gjenoptages og opfriskes paa et sildigere Stadium, naar den unge Piges Udvikling og individuelle Forvold maatte kræve det, da netop gjennem det høiere og friere Studium Sandsen vil være vakt for det lavere. Det er ikke ganske let at fremstille denne Proces, saa at Fremgangsmaaden bliver klar, og jeg vil derfor anføre Frk. Zahle vid: "Der gjennemgaaes paa de to Afdelinger Dele af Nordens, paa de to andre Dele af Verdens Historie efter Lærerens eget Valg. Der kunde vel paavises Perioder, som det kunde synes særlig vigtigt at faae klarede; men i denne Henseende vil jeg nødig lægge noget Baand paa den enkelte Lærer. Hvad der særlig maatte interessere ham, og hvad han derfor med saameget desto større Liv og Varme kan meddele, vil ikke forfeile sin Virkning paa Lærlingen, men vil netop bedst kunne vække hendes Lyst til fyldigere Kundskab og Oplysning paa Omraader, der maaskee have vakt hendes Interesse. Vil man indvende derimod, at den Paagjældendes Kundskab paa denne Maade vil faae store Huller, da kan jeg ikke svare Andet, end at det dog i Almindelighed tør antages, at enhver ung Pige en Gang i sit Liv har gjennemgaaet Verdenshistoriens Oldtid, Mellemtid og Nytid saavelsom sit Fædrelands mere specielt; og kan det end ikke nægtes, at hun ofte deri kan forekomme ei alene høist usikker, men endog høist uvidende, saa vil dette dog ikke sige mere, end at hendes Kundskaber med lidt Vejledning eller ved en selvstændig Læsning let opfriskes."

Det er altsaa Frøken Zahles Mening, at Fremstillingen af enkelte interessante Partier af Historien skal vække den unge Piges Interesse for Historien i det Hele og saaledes kalde hende til videre Studium for at styrke og begrunde sin Viden. Men deri ligger netop Misforstaaelsen! Begrebet Interessant er meget individuelt, og hvorledes skal det i det enkelte Tilfælde formuleres? Frøken Zahle overlader Valget af disse interessante Fragmenter til de enkelte Lærere og handler det i fuldkommen rigtigt, forsaavidt hun ikke maa tiltro sig selv Omsigt nok til at kunne indordne dette Interessante under en Fællesplan. Men ogsaa Lærerens Valg af Stoffet og dets Form er jo tilfældigt ligeoverfor en bestemt pædagogisk Dannelsesplan og, afhængigt af hans Smag og Specialsludium, saa at det vil blive høist vanskeligt for den unge Pige gjennem disse Forestillinger at faae det "egentlig Historiske" til at træde frem og "Historiens Traade til at aabenbare sig". Jeg kan derfor ikke dele Frøken Zahles Haab om, at denne Underviisningsmaade skal skabe Interesse og Lyst til fortsatte Studier. Nei, den ulykkelige Vane at modtage det Tiltalende, det Interessante som Historiens Kjerne, vil udvikle sig til Storhed og Afstumpethed ligeoverfor det alvorlige Arbeide, uden hvilket intet videnskabeligt Maal naaes, og vil føre sin Straf med sig i en blaseret Ringeagt for Enkelthederne,, som om de ere Historien uvedkommende. Den unge Lærerinde vil være overbeviist om, at hun elsker Historien, at hun har fattet Aanden i Historien og at hun kan fremmane Aanden i Historien for sine Elever. Men lad det være sagt med det Alvor, som en alvorlig Sag kræver: den Interesse for Historien eller fer enhver anden Lidenskab, der hviler paa den løse Grundvold af det lokkende Tilfældige, er en huul Interesse, der aldrig vil fremkalde noget alvorligt Arbeide; denne Interesse fødes i en ungdommelig Phantasi med Naturlighed og Uskyldighed, men en fra Fødselen besmittet: den vil opvoxe som hovmodig Indbildskhed og igjen afføde Tomhed og Forfængelighed.

Det er min Overbeviisning, at ingen Lærerinde, forsaavidt hun sætter nogen Priis paa ren Dannelse, Historien meddeler, kan forberede sig til sin Gjerning uden at have modtaget et almindeligt Indtryk af Verdens Culturudvikling. Det er dog vel Meningen med den historiske Underviisning, som den unge Pige skal medtage, at hendes Synskreds skal udvides udover den daglige Gjerning, at hun skal kunne deeltage i Kjærligheden til Livets store Bedrifter, at hun skal være istand til at følge Nationernes Culturgang, at hun skal kunne føle for Staternes og Kirkens evige Lidelser og Kampe; hun skal vel lære at elske sit Fædrelands Udvikling, at agte dets Institutioner og vogte paa dets Fjender. Men kan denne Kundskab naaes, denne Følelse udvikles, uden at der gives hende Leilighed til at faae et samlet Overblik over Historiens Gang og klare dette Syn ved at betragte Enkelthederne i en planmæssig Begrændsning? Uden dette samlede og saa at sige motiverede Overblik vil bun være tilbøielig til at falde sammen i flov Ligegyldighed overfor den enkelte Kjendsgjerning, fordi hun ikke har Fornemmelsen af dens Sammenhæng med den almindelige Udvikling, eg hun vil med al sin aandrige Forberedelse kun blive en aandløs Lærerinde. Hvor mange eller hvor saa Enkeltheder der bør medtages i Lærerindens Fordannelse maa jo rette sig efter Læreplanen, men saa Meget bør dog tages med, at den almindelige Betragtning af de store Begivenheder kan faae en Grundvold, thi det kan ikke tilstedes, at den unge Pige er "høist uvidende" om nogen af de store Begivenheder, der bære Udviklingen af Menneskeslægten. Men fremfor Alt maa det mærkes, at det er en mislig Sag paa det pædagogiske Omraade at stille Enkelthederne i Modsætning til "Aanden". Aanden bliver ikke kastet ind i Verden som en Gud fra Maskinen og maa heller ikke svæve for Elevernes Phantasie som en Størrelse, der er uden Forbindelse med Begivenhederne. Hvormeget eller hvorlidet der er lært, maa der være en ved Fremstilling af Enkelthederne gjennemført Sammenhæng i det Lærte. Det er ofte de miskjendte Enkeltheder, disse "Navne, Tal og Datoer", der vise den rette Vei til Aandens Territorium.

(Den til Forsendelse med de Kongelige Brevposter privilegerede Berlingske Politiske og Avertissementstidende  7. maj 1870)


Der er formentlig tale om Henrik Georg Christian Bohr (1813-1880), Niels og Harald Bohrs farfar. Han var søn af rektor i Rønne Peter Georg Bohr (1776-1847) og Birgitte Steenberg f. Sandal. For Selskabet for Trykkefrihedens rette Brug udgav han i 1838 Lykkens ABC eller allernyeste Drømmetavle og i 1839 en levnedsbeskrivelse af Peder Tordenskjold samt ydede flere bidrag til Dansk Folkeblad. Han var lærer ved Det von Westenske Institut (en lærd skole/gymnasium i Nørregade 46, nu 41) hvor han i 1844 overtog skolens styrelse og hævede den til stor anseelse og meget stærk frekvens. Nicolai Femmer var også lærer på skolen, med hvem Bohr i 1861 havde oprettet et lærerindekursus. Som elever gik bl.a. Georg og Edvard Brandes og Herman Trier på skolen. Foruden programmer udgav han en række i sin tid meget benyttede historiske lærebøger. Han gik 1873 ud af skolens styrelse og overlod den til sin søn Peter Georg Bohr (1845-1912) og døde den 21. november 1880. 1860 var han blevet titulær professor.

Fotograf Otto Hermann Emil Lange (1825-1899): Natalie Zahle til højre med samleveren Pouline Govl. Det kongelige Bibliotek. Fri af ophavsret.

Georg Vilhelm Louis Drechsel. (Efterskrift til Politivennen)

 Silkeborg, den 6te Mai.

- Efter Anmodning fra flere Sider, bl. A. fra Forfatteren, optage vi følgende Brev til Bladet "Fædrelandet", dateret Silkeborg den 1ste Mai :

"Vor Kommunal-Repræsentation har i disse Dage udført en stor Bedrift. Efter at den i lang Tid med kristelig Taalmodighed har fundet sig i vor Birkedommer, Kammerjunker Drechsels Hensynsløshed, er den endelig bleven træt, og samtlige Repræsentanter have underskrevet og til Indenrigsministeriet indsendt et Andragende om at blive af med ham som Formand for Kommunalbestyrelsen, eller, hvis dette Ønske ikke kan opfyldes, om Hr. Kammerjunkeren da maa faae et Tilhold om at opføre sig saaledes i Fremtiden, at det er muligt at forhandle med ham om Varetagelsen af Byens Interesser. Andragendet karakteriserer nemlig hans Forhold som et Indbegreb af "Umedgjørlighed og Ufordragelighed", og det erklærer, at det er "en sand Plage at forhandle med ham". Kammerjunker Drechsel hører til dem, som, i Modsætning til saamange store Mænd, der ere komne for tidlig for deres Tid, synes at være kommen meget forsilde til Verden. Han burde have været Embedsmand 1770 og ikke 1870, det vilde have passet til hele hans Maade at være paa. Han er ikke i Stand til at finde sig i de nuværende frie Forhold, og kan ikke ret forstaae, at en Birkedommer ikke har Lov til at gjøre Alt, hvad han har Lyst til. Derfor ligger han i Krig med Alverden. Han blev nødt til at træde ud af Direktionen for Sparekassen, og da han følte sig fuldkommen tilovers i Kirkekomiteen, udtraadte han ogsaa af denne. I Fattig- og Skoledirektionen giver han sjeldent eller aldrig Møde, fordi han ikke kan komme ud af det med de øvrige Medlemmer *). Naar han saaledes trækker sig tilbage fra Forretningerne eller tager at opfatte de Forretninger, han ikke kan frasige sig, maa man dog ikke troe, at det er fordi han ikke har Lyst til at bestille Noget, tvertimod, han har altid uhyre travlt, men mindre med de Sager, der vedkomme hans Embede. Foruden at skulle være, hvad han ifølge sin Embedsstilling maa være, giver han sig ogsaa af med at gjøre Forretninger som Prokurator, Pengekommissionair og Landeiendomskommissionair - om han i sin Tid ogsaa har været Stillingskommissionair, veed jeg ikke. Han er om sig paa alle Sider, og i denne Henseende lader han Intet tilbage at ønske. Det lader ikke til at vedkomme ham, at baade Rigsdagen og Justitsministeriet have søgt at sætte en Grændse for Embedsmandenes og deres Fuldmægtiges Deeltagelse i private Forretninger; han gjør. hvad han vil, og som del passer ham bedst. Nedenstaaende Regning til Linaa Sogn over en Forretning, Kammerjunkeren for nylig har gjort for Sognet, vil afgive et Vidnesbyrd om hans private Virksomhed. For at man tilfulde kan forstaae Regningen, forudskikker jeg den Bemærkning, at Linaa Sogn ikke har modtaget et Laan af 11,500 Rd., men kun af 2500 Rdlr. 

*) Den ærede Brevskriver kunde ogsaa gjerne have anført, at Hr. Kammerjunkeren heller ikke mere giver Møde i Kommuneraadet, thi det er dog unægtelig Hovedsagen. Saavidt vides, har han ikke - nærmere end i gaar Aftes - deeltaget i noget KommuneraadSmøde siden den 3die Februar d. A. Red.

(Silkeborg Avis. Et politisk- og Avertissementsblad 6. maj 1870).

Artiklen efterfølges af regningen i Linaa. Efter artiklen i Fædrelandet indgav Drechsel anmodning til Indenrigsministeriet om at få undersøgt sine forhold.


Fotograf Carl Edvard Emil Rye (1820-1890), fotograf Hans Adam Christian Hohlenberg (1841-1901): etatsråd, kammerjunker, birkedommer, skriver Georg Vilhelm Drechsel (1814-1889). Det kongelige Bibliotek. Fri af ophavsret.


Silkeborg, den 23de Mai.

- Kammerj. Drechsel var som bekjendt i et i "Fædrelandet" af 4de d. M. optaget Brev Gjenstand for forskjellige Angreb. I denne Anledning er "Berlingske Tid." anmodet om at optage nedenstaaende Erklæring fra Linaa Sogneraad og derhos at meddele, at Birkedommer Drechsel istedetfor Svar paa de mod ham rettede Angreb har indgivet et Andragende til vedkommende Ministerium om, at hans Forhold til Kommunen og Kommunalbestyrelsen maa blive gjort til Gjenstand for en nøiagtig Undersøgelse. Siden 1863 - tilføier Bladet - , da Fabrikarbeiderne paa Silkeborg første Gang gjorde Brug af deres Valgret efter Loven af 23de Decbr. 1861, skal ingen anden Dissents mellem Birkedommeren og Kommunen have været forelagt Amtet eller Ministeriet til Afgjørelsen end den bekjendte Strid om Silkeborg Jernbanegaards Beliggenhed. Den nævnte Erklæring lyder saaledes:

Paa Grund af det Angreb, der i Bladet "Fædrelandet" er gjort mod Kammerjunker Birkedommer Drechsel i Silkeborg, og hvortil en af os betalt Regning fra ham ogsaa er benyttet, føle vi en stærk Opfordring til at erklære, at Regningen, som den er fremstillet i "Fædrelandet", ikke stemmer med Originalen, idet der er udeladt den væsentlige Bemærkning, at Linaa Sogn af Amtsraadet var bemyndiget til at udgive 4 pCt. i Provision, medens vi slap billigere, saa den Provision, vi i Virkeligheden havde givet for Laanets Tilveiebringelse, og hele det vidtløftige Arbeide, bliver ca. 2 pCt.

Regningen er funden billig for dette Arbeide, Forfattelse af Vedtægt, Indstilling m. v.. Tilveiebringelse af Laan, Ordning af Dokumenter m. m. Kammerjunker Drechsel, der praktisk havde gjort sig bekjendt med Indretning af Fattiggaarde, var den her paa Egnen, til hvem vi med Tillid kunde betroe at ordne dette Anliggende for os. Der var Laanetilbud om de fulde 11,500 Rd., som hvis de vare blevne modtagne, vilde have kostet Kommunen mere end nu blev Tilfældet. Da vi henvendte os til Kammerjunker Drechsel om at hjælpe os med Fattiggaarden, var han villig dertil, og da vi forudsaa Arbejdets Vidtløftighed, have vi indstændig anmodet ham om at beregne sig Betaling, hvilken Anmodning vi gjentoge, da han under Arbeidets Besværlighed havde frasagt sig dette uden at beregne sig nogen Godtgjørelse.

Linaa, i Sogneraadet, den 12te Mai 1870. 21. Rasmussen. C. Brøchner.
Chr. Elley. J. Rasmussen.
A. Baastrup. R. Høgh. R. Mortensen.
Som Formand i Sogneraadet i 1868 og som den, der først anmodede Birkedommeren om at paatage sig Hvervet,
Lauenhaugaard, den 13de Mai 1870,
J. P. Klindt.

(Silkeborg Avis. Et politisk- og Avertissementsblad 25.  maj 1870)


- (Brev fra Silkeborg, den 26de Mal 1870.) Hr. Kammerjunker Drechsel har ved en Indrykkelse i "Berl. Tid." søgt at slappe Virkningen af mit sidste Brev til Deres ærede Blad, men han havde vist hellere maattet undvære denne Bistand, end at se sit Forsvar reduceret til et Par Linier ved Hjælp af Hr. Etatsraad Knudsens Sax. Det er naivt af Kammerjunkeren, at bekjendtgjøre, at han har bedet Ministeriet undersøge sit Forhold til den herværende Kommune, da det netop er Kommunen, hvad jeg i mit sidste Brev berettede, der har indgivet det omtalte Andragende til Ministeriet. Den Art frivillige Forslag minder stærkt om Historien med Soldaten, der tog Manden i Nakken og raabte: "Her er nok en Frivillig!" Kommunen har med stor Taalmodighed fundet sig i Kammerjunkerens Urimeligheder, og det er ikke Sandhed, naar der siges i "Berl. Tid.", at Fabrikarbeiderne til Fordel for Kammerjunkeren have værnet om Freden. Havde det staaet til Fabrikarbeiderne, var Kammerjunkerens Forhold vistnok forlængst underkastet en Undersøgelse.

Hvad Erklæringen fra Linaa Sogneforstanderskab angaar, da har den Intet at sige ligeoverfor Regningen, der foreligger, og som ikke lader sig bortforklare. Det er ligegyldigt, om Sogneforstanderskabet efter Kammerjunkerens Opfordring finder, at han lader sig billigt betale, naar Gud og Hvermand kan se, at Kammerjunkeren gjør dyre Forretninger. Erklæringen bliver desuden til Intet ligeover for den Kjendsgjerning, at Kammerjunkeren har ladet sig betale for de 11,600 Rdl., som Linaa Sogn ikke har faaet til Laans. I 1863 gjorde Hr. Drechsel en Reise i Slesvig, som han nu pludselig lader Sognet betale en Part af, uagtet man først i 1868 talte til ham om en Fattiggaard. Erklæringen siger, at jeg har glemt at tilføie, at Amtet har tilstaaet 4 pCt. for Ordningen af et Laan paa 11,600 Rdl., og det har den Ret i; jeg har ikke tilføiet denne Bemærkning. Forglemmelsen kommer mig imidlertid nu tilgode, thi den giver mig Lejlighed til at bevise, at Sogneforstanderskabet ikke kan regne. Ved Amtsraadets Møde d. 31te Marts 1869 blev det tilstedet Linaa Sogn at udgive indtil 460 Rdl. for Ordningen af et Laan paa 11,600 Rdl. Kammerjunker Drechsel søgte at arrangere dette Laan, men paa saa dyre Betingelser, at Sognet sagde Nei, og nøiedes med et Laan paa 2600 Rdl. Nu kommer Regnestykket. 4 pCt. af 2500 Rdl. pleier at give 100 Rdl.; Hr. Drechsel har blandt Andet beregnet sig for Reiser, til Kommissionær osv. 163 Rdl. 48 Sk., og desuden ½ pCt. Provision af 11,500 Rdl., ikke af 2500 Rdl., med 57 Rdl. 48 Sk., hvilket giver tilsammen 211 Rdl eller over 8½ pCt. af det Laan, Sognet har faaet. Naar Sognet derfor siger, at det for "hele det vidtløftige Arbeide" ikke i Provision har betalt mere end 2 pCt., saa tør jeg vel have nogen Ret til at sige, at enten lærer man ikke at regne i Linaa Sogn, eller ogsaa have alle Mand skrevet under, forladende sig trygt paa kammerjunkerens Ufejlbarlighed. Det gaar imidlertid med denne Ufejlbarlighed, som det gaar med Pavens, der er Ingen, der vil tro paa den.

(Fædrelandet 28. maj 1870. Se også Silkeborg Avis 30. maj 1870).


Georg Vilhelm Louis Drechsel (1814-1889) kom fra ansættelser ved Frederiksværks Krudtværks hovedkontor i København og toldinspektør i Nakskov. I 1853 blev han kammerjunker og i 1887 etatsråd. 1853 stillede han op som kandidat ved Folketingsvalget i Odense. Ved Silkeborg Birks oprettelse i 1854 blev han Silkeborgs første birkedommer, politimester og tillige kongevalgt formand for kommunalbestyrelsen. Han ragede hurtigt uklar med andre, bl.a. papirfabrikant Michael Drewsen. Han var med til at stifte Silkeborg og Omegns Landboforening i 1862 og blandt initiativtagerne til oprettelsen af byens første pengeinstitut Silkeborg Spare- og Laanekasse i 1860. Drechsel var utilfreds med at papirarbejderne havde fået udvidet valgretten i 1866. Han mistænkte Michael Drewsen for at påvirke arbejderne til at stemme på bestemte kandidater. I 1883 opfordrede kommunalbestyrelsen ham til at trække sig tilbage. Efter sin afsked i 1886 flyttede han til København.

10 juni 2022

Fødsler i Dølgsmaal. (Efterskrift til Politivennen)

Barnefødseler i Dølgsmaal. Under de Forhør, som ere blevne optagne i Anledning af, at en Pige i Tommerup Sogn den 8de d. M. fødte et Barn i Dølgsmaal og derefter kastede det i en Vanddam, er det. ifølge "Fyens Stifts-Tid.", endvidere lykkedes Herredsfogden i Odense Herred, Amtmand Dahlerup, at drage endnu en Forbrydelse frem for Dagens Lys, idet den samme Pige har tilstaaet og afgivet fuldstændig Forklaring om, at hun tidligere, nemlig i 1867, ubemærket en Aften har født et fuldbaaret Barn, som hun kvalte ved at indbinde det i sit Skjørt, og, efter at have ladet det ligge i sit Kammer om Natten, den næste Morgen nedgravede i Haven ved Huset, hvor hun tjente. Den samme Pige har tillige tilstaaet adskillige Tyverier, som hun har forøvet hvor hun har tjent.

- En Tjenestepige i Kjøbenhavn har i forrige Uge gjort sig skyldig i Barnefødsel i Dølgsmaal og skjult Fosteret, som efter hendes Udsagn var dødfødt, i en Skuffe paa sit Kammer. Her fandtes Liget, og Pigen blev overgivet i Politiets Hænder. (Dgs. Nhdr.)

(Lolland-Falsters Stifts-Tidende 28. april 1870)