16 august 2024

Strindberg i Danmark af Axel Lundegård. (Efterskrift til Politivennen)

“Strindberg er kommen”, skrev Victoria Benedictsson i sin notebog den 7de november 1887. Den 14de skrev hun, at hun havde set "Faderen", den 22de at  hun skulde have spist til middag med Strindberg og mig, men var bleven forhindret, og den 29de står der, at jeg havde besøgt hende og fortalt hende, "at Strindberg syntes meget godt om Fru Marianne".

Han havde lånt bogen af mig og “den behagede ham” (således plejede han at sige). Den unge dame, som omvender sig og bliver manden underdanig, vakte behagelige følelser hos ham. Det eneste, som foruroligede ham, var tanken om, at ‘Ernst Ahlgren’, der skrev så fornuftigt, var en kvinde.

Da de mødtes var han genert og nysgerrig. Han vidste ikke, hvordan han skulde være overfor hende. Naturligvis måtte der “være noget” bagved det kammeratskab mellem hende og mig. Selve udtrykket ‘kammerater’ havde i hans øren en foragtelig klang (derfor omdøbte han ogs ‘Griller’ til ‘Kammerater’ efter at han havde gjort sig fri). Venskab mellem mand og kvinde var for ham et unaturligt begreb. Det måtte hvile på løgn og forstillelse. Han troede at vi vilde tage ham og alle andre ved næsen.

Han bad, om han måtte låne romanen ‘Penge’. På titelbladet stod der en tilegnelse, hvor det forkætrede ord gik igen. Og under læsningen af bogen har han sikkert fået alle sine værste mistanker bekræftet. Da jeg fik bogen tilbage, var den forsynet med talrige randbemærkninger. Navnlig i slutningskapitlet, opgørelsen mellem Selma og hendes mand. Det havde åbenbart i den grad forarget Strindberg, at han måtte give udtryk for sin medfølelse med den forfordelte. Dér, hvor det om manden siges, at han, i stedet for at høre efter de alvorsord, som hans hustru henvendte til ham, sidder i tanker “optaget af at pille en hummer”, klapper Strindberg ham forstående på skulderen og skriver udenfor “Bravo!”

Og da manden løfter sit ølglas, føler Strindberg sig i den grad i et med ham, at han i overensstemmelse med sin egen smag retter ordet øl til ‘porter’. Han følger også med henrykkelse ordstriden mellem ægteparret, for det meste lidt vel meget i ægtemandens egen ånd. Således f.eks. da Strindberg til Selmas udtalelse om, at loven burde forandres (hun hævder at ingen kvinde burde have lov til at gifte sig, før hun er blevet myndig) føjer den formodentlig spøgefuldt mente bemærkning “burde ligeledes gælde for drenge, som ønsker at gifte sig i 12 års alderen”. Lige så lidt som ægtemanden vil Strindberg indrømme, at kvinden behøver noget at leve på, udover hvad hendes ægteskab bringer hende. Ægtemanden siger: “Livsindhold! Sludder! Hvor mange kvinder lever ikke, til de bliver 60, uden derfor at få noget livsindhold. Lad dem gifte sig, så kommer livsindholdet nok…” Strindberg stregede ordene under og skriver: “Godt sagt! Udmærket! Bravo!”

Ægtemanden ryger i tavshed sin cigar og gider ikke svare på Selmas efter hans mening urimelige tale om, at den samme moral burde være gældende for kvinder som for mænd. Men Strindberg svarer: “Nej, ikke den samme. 1) fordi manden ikke kan få børn, 2) fordi det er ham, der betaler gildet.” Og mod Selmas udtalelse “Det kan aldrig være en pligt at underkaste sig ømhedsbeviser, mod hvilke hele ens væsen oprøres”, protesterer Strindberg med et understreget “Jo!” Han tager stærkt til genmæle overfor Selmas kætterske meninger. “Vrøvl” er et af hans mildeste udtryk. Da hun gentager sin påstand, at kvinder ikke burde gifte sig, før de var myndige, indvender han: “ved man da så fandens meget bare fordi man bliver 21. Nej, man ved ikke noget, før man bliver gift! Så kommer erfaringerne!” Og han trækker på skuldrene af hendes udtalelse om et indhold i ægteskabet. Indhold? “Was ist das?”

Alligevel var han i udmærket humør, da han lånte ‘Penge’ og skrev sine randbemærkninger. Han frydede sig ved tanken om, at kvinderne har en halehvirvel mere end manden. Det betyder, at de stod dyrene nærmere! Deraf drog han igen den slutning, at de ikke var modne for frihed og selvbestemmelsesret. Hvis han kunde have skabt dem om, vilde han sikkert have udstyret dem med et par halehvirvler til.

Han hævder, at kvindens kamp for menneskelige rettigheder vilde medføre en indskrænkning af mandens rettigheder. Derved vilde for fremtiden millioner af mænd være dømte til den samme kval, som havde ødelagt hans eget liv. Det var dette, han drog i leding for, når han slyngede sine kraftsentenser mod en kvinde, hvis liv var blevet ødelagt af de misforhold, som han forsvarede.

Således stod den datidige nordiske litteraturs stærkest og dybest følende personligheder overfor hinanden uden gensidig forståelse af de lidelser, der hjemsøgte dem.

VIctoria Benedictsson var midt i den krise, som førte til selvmordsforsøget natten mellem den 8de og 9de januar. Tilfældet vilde, at Strindberg var kommet til byen og boede på Leopolds Hotel.

I det samme værelse mod gården, hvor Strindberg nogle uger før havde skrevet sit afskedsbrev til mig, lå nu Victoria Benedictsson og stredes med døden.

Jeg vidste det. Jeg gik den nat op og ned ad gulvet i mit værelse, som lå lige overfor på den anden side af korridoren. Jeg led under den spænding, jeg var i, jeg længtes efter at dele den med en anden. Strindberg kunde jeg sende bud efter! Det var en fristelse, som jeg med sammenbidte tænder værgede mig imod.

Det bankede. Døren gik op. Udenfor stod Victoria Benedictsson i hvid natdragt og så bleg, at ansigtet lyste i skumringen.

Stønnende under sit hjertes uro sagde hun, at hun havde taget gift. (Det var morfin.) Hendes beslutning at dø stod fast, men hun følte en uovervindelig angst og bad, om jeg vilde våge hos hende.

Jeg gik med hende ind i hendes værelse, og hun gik igen til sengs. Jeg husker ikke mere, hvordan tiden gik. Sige noget kunde vel ingen af os. Men jeg kan huske, at mine tanker blandt andet kredsede om det kommende politiforhør. Det straffes med fængsel, hvis man ikke prøver at forhindre et selvmord. I de uger, der var gået forud, havde jeg gjort alt, hvad der stod i min magt for at frelse Victoria Benedictsson. Men at gøre vold på hende var uforeneligt med min retsopfattelse. Efter loven var netop dette min pligt. Men det vilde være at svigte en tillid, som, hvor tung den end var at bære, dog måtte bevares ubrudt, fordi hun havde betroet sig til mig, fordi hun stolede så ubetinget på mig. Her kom samvittigheden i åbenlys konflikt med loven. Der var for mig intet andet at gøre end handle imod loven og tage min straf.

Pludselig mærkede jeg, at der kom en stærk uro over den livstrætte, som jeg troede allerede var døende. Jeg forstod ikke straks, at hun følte, hvad jeg sad og tænkte på. Hun rejste sig op i sengen og bad mig gå. Da jeg afslog det, blev hun ude af sig selv af angst for, at jeg ikke vilde gøre, som hun bad. Jeg hørte hende låse døren efter mig. 

Jeg famlede mig frem i korridoren til Strindbergs dør. Da jeg trådte ind, fo’r han op af søvnen og stirrede vildt på mig. Jeg sagde til ham, at jeg ikke kunde være alene, og hvorfor. Jeg betroede ham mere, end jeg havde ret til, af Victoria Benedictssons lidelseshistorie.

Han hørte på mig med et udtryk, som altid vil stå brændt ind i min erindring, et grumt og ubønhørligt udtryk uden mindste spor af menneskelig medfølelse. Som hos en menneskeæder.

Imens udførte naturen det redningsarbejde, som havde været lægens opgave, hvis han var bleven tilkaldt. Om morgen fortalte pigen, at fru Benedictsson havde været meget syg om natten, og at hr. Strindberg var gået tidlig ud. Få timer efter fik jeg at vide, at han havde forrådt den tillid, jeg havde vist ham.

Jeg sagde til mig selv, at han var utilregnelig netop på dette område, hvor jeg af svaghed havde skænket ham fortrolighed, og jeg fortalte senere alt til Victoria Benedictsson. Hun dømte ingen. Hun frikendte mit hjerte og min forstand; men mine nerver glemte hun aldrig.

Ved middagstid tog Strindberg igen ud til Klampenborg og skrev til mig, som om der ingenting var hændet, at han havde været så heldig at låne 500 kr. hos August Lindberg.

“Axel Lundegård” 

Lindberg kom ind hos Nimb med 500 kr. Han var vred på mig. Jeg tog ud hertil og åndede lettere, da jeg så skoven.

Oh! Og vandet!

Der er åbenbart et gran af sundhed i mit had til kulturen! Storstaden er jo et rudiment af barbariske tider, med de trange gader, byggede til brug under et forsvar, som nu er unødvendigt, fordi vi har et godt politi m.m.

Hvordan har fru Benedictsson det?

Hvad bestiller hun og hvilke planer har hun?

Nu får du fred for mine litanier og analyser.

Lev vel og lad mig høre noget om operationerne med Margit (og fru B-n).

DIn hengivne
August Strindberg
Klampenborg 9de januar 88.

(“Margit” - det var “hr. Bengts hustru” som i dansk oversættelse var indleveret til Det kgl. Teater).

To dage efter var han i endnu bedre humør. Han skrev:

“Sommerluft, Øresundsblåt, vand og måger som parres. VInduet står åbent, hønsene er sluppet ud, kogt oksebryst med peberrodssauce - livet er skønt!

Men ingen “politik” i dag eller i går! Kære, send mig den i korsbånd og klip ud af de andre blade, hvis du ser noget, som jeg kan have nytte af!

Hvordan går det med fru B? Hun burde bo herude hos en eller anden familie - en anden end den, jeg bor hos, for når man er ene, kan man aldrig være så ensom som midt i hoben.

Og fru M(argit)?

Stephensen motiverede sin standsning af tournéen med ‘Faderen’ med, at jeg har “lagt hindringer i vejen” ved at sælge til Lindberg.

“Lagt hindringer i vejen”? ”Sælge”? Har jeg solgt? Hvor er så pengene?

Farvel og lad mig høre noget om fru B, hvis ‘Penge’ jeg har læst med øjnene spærret op af nysgerrighed.

Din
Aug. S-g.
Klampenborg, 11de januar 1888.

(Oddgeir Stephensen havde på Casino spillet ‘Faderen’ og planlagde en tourné med stykket).

(Berlingske Politiske og Avertissementstidende, Aften 7. juli 1920).

15 august 2024

Udvidelse af Vestre Kirkegaard. (Efterskrift til Politivennen)

Vestre Kirkegård vil nu blive udvidet med 20.000 kvadratmeter af det areal som kommunen ejer vest for kirkegården.

Det ny stykke vil ved et terrasseanlæg blive forbundet med den højere beliggende kirkegård.

Udenfor kirkegårdens sydgrænse anlægges en hovedvej der skal forbinde Sdr. Boulevard med den projekterede strandpark ved Kalvebod Strand.

I anledning af 50 års jubilæet 1920 blev oplyst at der var foretaget 140.000 begravelser på de 50 år.

(Kjøbenhavn, 30. juni 1920.)

Etatsråd Olesens jordefærd. (Efterskrift til Politivennen)

De, der fredag middag kom ind i Garnisonskirken i København for at vise etatsråd C. A. Olesen den sidste ære, vil sent glemme den pragtfulde harmoni der behersker den skønne gamle kirke. Sjældent har man herhjemme set blomsterflor som det man her stod overfor, og som såre ejendommeligt blandede sig med ansigtsudtrykkene hos den afdødes gallaklædte medarbejdere, der hele kirken igennem stod æresvagt for den gamle chef. Side om side med kransen fra kongen fandtes sølvkranse fra de institutioner der havde stået etatsråd Olesen nærmest, og de prægtigste blomsterdekorationer fra alle erhvervsorganisationer og de mange virksomheder og selskaber med hvilke etatsråden var kommet i berøring. Pastor Hviid-Nielsen talte for det store følge i hjertelige vendinger; man fik indtrykket af hvor højt præsten havde lært at påskønne etatsråden Olesen som den virksomme, trofaste, uegennyttige og retsindige medborger der var stoltest når han følte sine undergivnes hjerteslag imod sig, og gladest når han i hjemmet kunne samles med alle sine kære. I særlig grad dvælede præsten ved hjemmet der stod som et symbol på det rigtige samlingssted hvor alle følte sig som en enhed, lige fra den trofaste hustru til de gamle tjenestefolk der havde udfyldt deres gerning gennem 30-40 år. Efter talen spillede en af husets trofaste veninder, frøken Gunna Breuning-Storm, etatsrådens mest yndede musikstykke, Bach's air og børn og familien bar kisten ud. Jordfæstelsen fandt sted på Vestre Kirkegård, hvor Spritfabrikkernes funktionærer bar den gamle etatsråd til hans sidste hvilested. Om eftermiddagen afsløredes i overværelse af familien en PrXXX af etatsråd Olesen på Spritfabrikkernes kontor, som selskabets funktionærer havde påtænkt at overrække etatsråden på hans 75 årige fødselsdag den 27. juni.

( Kjøbenhavns Amts Avis. Lyngby Avis, 28. juni 1920)

Etatsråd Olesens gravsted på Vestre Kirkegård Afdeling C, rk. 4, nr. 2. På  den central sten står: Direktør etatsraad C. A. Olesen * 27.6.1845 +20.6.1920. Nik. Olesen *22.6.1851 +16.3.1932. Foto Erik Nicolaisen Høy.

St. Jacobs Gæstehjem. (Efterskrift til Politivennen).

Støvlelageret i Sandkisten.

En søvnløs Nat i St. Jacobs Gæstehjem.

Det var en lummer Nat i &t. Jacobs Gæstehjem. Luften paa Sovesalene rar saa stærk, at den skulde fortyndes med Radium, for at de stakkels søvnløse Mennesker, der kastede sig hid og did paa deres Lejer, kunde faa den til at glide ned.

Ganske særligt kneb det for fire af Gæsterne, de Herrer Carl Nielsen, Edvard Gottfredsen, Christen Olsen og Sofus Berg, der henholdsvis bærer Kælenavnene "Tulle", "Nassemand" , "Det sorte Faar" og "Stangen".

Lummerheden fik dem til at fantasere om store kolde Snapse, "forgyldte Bornholmere" og Øl med Skum.

Men dels var det Nat, og dels havde de ingen Penge, og endelig var det ikke saa dan at slippe ud af Gæstehjemmet. De fantaserede imidlertid videre og saa kom en af dem i Tanker om, at der i Ingerslevgade laa en dejlig Skotøjsforretning med let og behagelig Adgang. Det var en Forretning, der, hvis den lykkedes, kunde give baade til det ene og det andet.

"Tulle" og "Nassemand" lovede at besørge det fornødne, naar de to andre vilde hejse dem ud af Vinduet i Gæstehjemmet. Det vilde de, og det gjorde de.

"Tulle" og "Nassemand" kom lykkeligt afsted, plyndrede Skotøjsbutiken og gemte efter Aftale Tyvekosterne i en Sandkiste paa Svineryggen, hvor "Det sorte Faar" og "Stangen" næste Dag skulde hente Varerne og besørge Omsætningen.

Ogsaa dette gik efter Programmet, men alligevel faldt de to førstnævnte i Kløerne paa Politiet. Skønt de nødig vilde, maatte de dog ud med Sproget og tilstod ikke alene Skotøjstyveriet, men ogsaa en Snes andre "Bræk" .

"Det sorte Faar" og "Stangen" var derimod hverken til at hugge eller stikke i. De kendte ikke noget til det hele. De var oven i Købet saa uskyldige, at da de havde "fundet" Sko-Lageret" i Sandkisten, var de paa Vej til Politiet med det, da de blev annammede.

"Tulle" og "Nassemand" røg hver 18 Mdr. i Forbedringshuset. "Faaret" og "Stangen" skal for Landsretten.

(København 21. juni 1920).

Svendsgade Politistation ved Vesterbro Torv. I Saxogade lå en politivagt med detention. Foto Erik Nicolaisen Høy.


En Bølle i St. Jacobs Gæstehjem

Han overfaldt Bestyreren og Buffisten.

Politiassessor Hastrup fremstillede i Gaar i Dommervagten en ondskabsfuld Fyr, Ole Christensen, der gentagne Gange er straffet for Vold. Skærtorsdag havde han paany været paa Færde, denne Gang i St. Jacobs Gæstehjem i Saxogade, hvor han overfaldt Bestyrer Ove Petersen, idet han slog nogle Tænder ud paa ham og flækkede hans Overløbe. Da Buffisdt Thomsen søgte at komme den Overfaldne til Undsætning, slyngede Christensen nogle tomme Ølflasker efter ham og Bestyreren.

. Hvis du ringer efter Politi, slaar jeg dig ihjel, sagde han.

Dommer Bentzon gennemgik kort Rapporten med den Anholdte; paa Dommerens Spørgsmaal om hans sidste Bopæl svarede han: - Svendsgade Politistation. Han oplyste iøvrigt, at han i sin Tid havde været Søfyrbøder, - men at det ikke var i de sidste Par Aar. Der blev afsagt Fængslingskendelse over ham, foreløbig for otte Dage.

- Vil De have en Forsvarer? Spurgte Dommeren.

- Nej, det kan være lige meget, svarede Christensen. Den sidste, jeg havde, sad og sov.

Saa blev han hjulpet ud til Arresten.

(København 3. april 1926).

St. Jacobs Gæstehjem lå på Saxogade 80/82, hjørnet ved Istedgade. Det var ikke første gang der var optøjer. 27. december 1923 berettede København om at en tidligere straffet voldsmand, Carl Julius Hein, sammen med fire berusede kampfæller var blevet fjernet af politiet for nattefredens skyld, bl.a. havde han knaldet en flaske i hovedet på en betjent. Selv sagde han at de var blevet overfaldet af politiet.

Sommerrevyer i Korups Have. (Efterskrift til Politivennen)

Valby Sommerrevy startedes i Aftes. En særdeles fornøjelig Forestilling.

I aftes var det blevet Valbys tur til at holde sommerrevypremiere, og som i tidligere år fandt højtideligheden sted i Korup Have. Men hvad der ikke just kan siges om alle tidligere Valby revyer, gælder for den som der i aftes var "oppe over byen", den blev en ubetinget succes som længe vil trække et stort publikum ud bag Søndermarkens smukke gamle træer.

Men Henriksen havde jo også i år ofret noget for sin revy, og han havde skaffet sig en kreds af unge fremadstræbende skuespillere og skuespillerinder, der dannede ikke så lidt mere end staffagen om det gammelkendt variétéduettistpar hr. og fru Linné (den lille mand med den store kone).

Spiritistisk samfundsdrama i tre seancer kaldes Valby Revyen; navnlig 1. og sidste seance gjorde sig, ja til sidst blev bifaldet og begejstringen så stærk, at publikum ikke lod sig fordrive fra haven, før det havde set forfatteren og komponisten blive båret op på tribunen.

At Valby Revyen foruden meget andet godt indeholder et par ligefrem sjældne perler, nemlig en S-vise (fire lange vers, hvor hvert eneste ord begynder med S) og så en potpourri-duet, som ægteparret Linné mestrer til fuldkommenhed, vi snart være en kendsgerning som hele byen snakker om.

(Aftenbladet (København) 16. juni 1920.)


Der arbejdes på Valby-Revyen


I en pause under prøverne. Til højre hr. og fru Linne.

I den gamle, hyggelige Korups Have ude i Valby er sommerforestillingerne begyndt. Der spilles småstykker, men selvfølgelig skal der atter i sommer spilles en revy. Prøverne på den er i fuld gang - på de første akter vel at mærke. For naturligvis har forfatteren, den kendte journalist Chr. Krum det ligesom alle andre revyforfattere: Han skriver ikke sidste akt før dagen før generalprøven.

Men derfor slider de unge damer og herrer lige meget i det under Krums egenhændige instruktion - hvad han jo er godt kendt med fra sin årlige tre måneders teatervirksomhed i Roskilde.

De spillende er unge og ubekendte - de skal først her vinde deres sceniske sporer.

Kun to er gamle bekendte. Det er hr. og fru Linné, den lille mand og den store kone.

Han der oprindelig var skuespiller, men ikke kunne vinde frem på grund af sin lidenhed, skal spille den komiske hovedrolle og synge flere nye, danske viser, mens han sammen med sin frue synger et par af de kendte duetter.

Humør er der imidlertid i den lille mand, og det skal nok slå fængende gnister når "den er oppe over byen" ruller af tirsdag den 8. juni.

(Aftenbladet (København) 1. juni 1920.)


Frk. Sick-Hartvig.

To gode, kendte skuespillernavne har den unge dame, der i aften ved den 50. opførelse af revyen i Korups Have synger om serveringsdamerne og “sin onkel Ferdinand".

Heldigvis kan den unge pige frk. Sick-Hartvig, bevise sin ægte skuespillerafstamning, ikke alene gennem navnet, men også gennem foredraget af de viser som er hende betroet. Det er en soubrette i svøb som publikum her skænker sit bifald.

Men for øvrigt, alle får de publikums bifald - først og fremmest den lille mand og den store kone - og derfor kan revyen i Korups Have - Chr. Krums værk - med sindsro se de mørke aftener i møde.

De vil ikke, så sandt københavnerne vil more sig, formindske besøget.

(Aftenbladet (København) 6. august 1920.)


Valby Sommerrevy.

Ude i den lille, hyggelige "Korups Have". hvor den gemytlige direktør Henrichsen residerer, var der i aftes premiere på den årlige sommerrevy der her opføres i fri luft inde under Søndermarkens gamle træer.

Titlen i år er “Op ad bakke" eller "Valby Sommerrevy 1922", og hovedforfatteren er Knud Lumbye der dog har medtaget en række viser fra kolleger som er uden jalousi overfor dette lille friluftsteater der er noget ganske for sig.

Dekorationerne der er malet af Rodian Thomsen, sluttede aktuelt med en udsigt over den endnu ikke fuldt færdige hollandske udstilling således som den vil komme til at se ud.

Der var mange kvikke sange med refræner som: 

Den ligger på kommoden derhjemme,
såvidt jeg ved, så ligger den fremme,
der kan jeg sagtens finde den
hvis ikke no'en har flyttet den.

Det talrige publikum modtog i den smukke sommeraften den lille revy med stærkt bifald og fremkaldte gang på gang alle de optrædende: Jacobi Warnick, Ludwig Petersen, Emil Holmelin, Grete Gjern, Adde Sich Christiansen og Agnes Falck.

(Nationaltidende 8. juni 1922, 2. udgave.)


Endnu i 1920'erne var der kundegrundlag for denne form for restaurationer af denne type med sommerforlystelser. Men så løb tiden fra det, Korups Have lukkede 1934 og bygningerne blev nedrevet i 1936. Vejen Bag Søndermarken markerer nogenlunde hvor stedet var.

Korups Have må ikke forveksles med Bjælkehuset som ligger ca. 100 meter længere oppe ad Valby Bakke på Valby Langgade. Det blev etableret i 1915 i stil med "De små Haver". "Hytten" har skiftet udseende flere gange, fx har der været bjørnegræs på taget med en græssende ged. På Bjælkehusets hjemmeside angiver man køkkenet som stedet hvor man opfandt friturestegt camembert.