14 marts 2021

Hvad kan det hjelpe! (Efterskrift til Politivennen)

Over mange Ting har jeg ophørt at undre mig; men over Eet har jeg endnu ikke ophørt dermed, og det er over den nogle faa Alen brede Vei fra Charlottenlund til Dyrehaven. Ved høilys Dag er det livsfarligt som Fodgænger at afbenytte den os anviste knebne halve Alen, thi Vognene kunne ikke komme forbi hverandre uden som Figura udviser - at tage denne halve Alen til Hjelp; men, at Ulykker ikke høre til Dagens eller rettere til Nattens Orden, naar denne Vei passeres af Tusinder fulde og gale Mennesker tilfods, tilvogns og tilhest, er i sandhed et af de stærkeste Beviser paa Forsynets Styrelse. Men, vil man sige, kan denne Vei da gjøres bredere? Af sig selv udvider den sig sikkerlig ikke. Noget, man virkelig fristes til at tror. Vedkommende ifølge den bekjendte Brøndumske Regel stole paa. Der maatte unægtelig flyttes nogle Gjærder og Stakitter, vel endog paa sine Steder tages lidt af Klitten, men Betænkningerne og Betænkningernes Betænkninger kunne vist ikke blive indhentede desangaaende i vor, vore Børns og Børnebørns Levetid, og ergo bliver det ved det Gamle.

See saa! Nu er den Artikel skreven; men hvad kan det hjelpe? Jeg har i mine Dage skrevet om mange Ting, uden at det har hjulpet det Mindste. Jeg har saaledes skrevet om den ikke alene besværlige, men ligefrem livsfarlige Passage gjennem Portene, noget nær de eneste i sit Slags i hele Verden; om Brokkens Bod; om Hovedindkjørselen til Assistentskirkegaarden (!!!); om vore Tranlamper; om de stinkende Jerichauske Vogne langt op paa Formiddagen; om de raadne, stinkende Stadsgrave; om den formidable Gadefeining uden at væde Gaderne først; om det berygtede kjøbenhavnske Hunde-Svineri; om den offentlige Uanstæntighed ved Kirkers, Slottes, Bygningers Besudling; om vore offentlige Steders Malproperhed; om Politiets priviligerede beenbrakkende Glidebaner om Vinteren; om Assistentskirkegaardens hensynsløse, ja ligefrem latterlige Lukning visse Timer daglig; om de hjælpeløse Bønderslæder og endnu mange flere Ting, men - hvad kan det hjælpe? Kunde jeg endog faae disse 4 Ord trykte med ildrøde Bogstaver med en Guldrand om og 365 streger under; jeg siger dog 

Hvad kan det hjelpe!!!

En Politiven.

(Kjøbenhavnsposten 7. juni 1855).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar