12 oktober 2014

Bekjendtgørelse til Advarsel for Publikum.

(Efter indsendt)
Den bekendte, før meget farlige slave Arve Bravkarl i Kronborg Fæstnings slaveri, har nu dog igen fået i sinde at gøre sig usynlig. Den store frihed han var tilstedt da man endog om aftenen kunne træffe ham på gaderne og i Kronborg Alle, har efter al formodning kunnet give ham lejlighed til at smutte bort. Da han nu er gammel og uduelig til arbejde, vil han ikke på anden måde end enten ved betlen eller ved at gribe til sit førhen vel forståede håndværk, tyveri, kunne ernære sig. Han er altså farlig hvor han kommer, og har han taget kursen ind i landet, som man dog næppe tror, så vogte enhver sig for hans besøg. De offentlige tidender ville vel snart beskrive hans positur og klædedragt. Denne gang pikkede han ved sin undvigelse næppe på noget vindue og sagde: Nu går Arve Bravkarl! Man mener ellers at han kun har gjort en lysttur med en svensk lokkedue og at han snart og af sig selv vil indfinde sig igen.

(Politivennen. Hefte 17. Nr. 219, 3 Juli 1802, s. 3497-3498)


Redacteurens Anmærkning.

Materiale om Arve Bravkarl kan ses i baggrundsartikler om forbrydere.

11 oktober 2014

Svar til hr. Price på et Avertissement i Iversens Avis nr. 69 d.å.

I nævnte nummer findes følgende bekendtgørelse af hr. Price

"Efter at have levet fredeligt i 7 år i det lykkelige Danmark og nu på 4. år været bosat borger her i byen, ser jeg mig ganske uventet angrebet af hr. bogtrykker og skriftstøber Seidelin i hans Politiven nr. 213. Det er i overensstemmelse med en kongelig allernådigst bevilling at jeg med familie har nedsat mig her, og opbygget mit komediehus på Vesterbro. Jeg kom ikke tomhændet ind i landet, og jeg har ikke fortrængt nogen anden medborger i sin næringsvej. Mit komediehus står på en grøn plads fuldstændig adskilt fra andre bygninger, og indeholder ikke så farlige materialer, som andre bræddehuse på Vesterbro.

At jeg har givet det navn af dansk national sommerteater er: 1) fordi det er bygget og blevet til i en dansk by og for et dansk publikum, 2) fordi jeg nu er dansk borger og med min kone og børn udgør hovedpersonerne i mit spil, 3) fordi det opføres i landets eget sprog og 4) fordi der på dette teater ikke som hr. Seidelin let indset, kan spilles om vinteren. Disse grunde lagt sammen troede jeg gav mig adgang til et sådant navn på mit komediehus og skønt ordsproget siger at navnet gør intet til sagen, har jeg dog af ærbødig agtelse for den del af det ærede publikum som værdiger denne sag opmærksomhed, nedskrevet disse linjer og forbeholder mig i øvrigt min lovlige ret. For det synes dog rimeligt at en mand, som med den muligste bevilling opfylder sine undersåtlige og borgerlige pligter, og hverken i ord og gerninger fornærmer sine medborgere, også bør leve uden forfølgelse og tillades i fred at arbejde, sit fag til sin families underhold og opdragelse.

København 27. maj 1802
J. Price
Bosat borger her i staden


Efter at jeg endog i nr. 215 til ære for hr. Price har underrettet publikum om at han nu ikke mere kalder sit hus på Vesterbro nationalt, som en af de ting jeg havde klaget over ved hans avertissement, støder jeg af en hændelse på ovenstående latterlige bekendtgørelse i en krig af en udenbys avis. Endskønt hr. Price virkelig har angrebet mig ved at sige at jeg forfølger min medborger, så vil jeg dog kærligt tjene ham med nogle underretninger som han i høj grad synes at behøve.

1) Det er en af årsagerne til Danmarks lykke at det ikke alene er tilladt, men endog af regeringen velanset at sige sin mening frit om hvad man anser for urigtigt

2) at sige en medborger en fejl eller mangel som han kan ændre, er ikke at forfølge ham, men at gøre ham en tjeneste.

3) en fjælebod bliver ikke et nationalt dansk teater ved at stå i en dansk stad, og fordi der spilles for danske. På den måde kunne luften over København og månen der beskinner den være nationaldanske.

4) Duelige og fortjeneste her adopterede fremmede bliver aldrig stødt over at den danske i almindelighed taler med harme om fremmedes væsen i Danmark, for de ved vel at denne harme har sin gode grunde.

5) Price vil aldrig kunne ramme den danske smag med det han foreviser. Den danske kan vel engang se sådan noget, men hans smag bliver det aldrig. Man vil næppe mellem alle europas gøglere, markskrigere, taskenspillere, linedansere, murmeldyrsmænd og bjørnetrækkere finde en eneste indfødt dansk. Dette svar håber jeg at enhver redaktion der har indtrykket Prices sniksnak, også er så rimelig at forunde en plads.


(Politivennen. Hefte 17. Nr. 217, 19. juni 1802, s. 3469-3471)


Redacteurens Anmærkning

Eftertiden har vist at Politivennen tog grueligt fejl i næsten samtlige kritikpunkter af Prices teater. Angrebet er desuden interessant ved at have en undertone af at vide hvad der er "dansk". De kommende årtier skulle vise noget andet, og kritikken i Politivennen forstummede da også ganske for helt at forsvinde i Kristen Kristensens redaktionsperiode fra 1816.

Indtil 1738 var det "tatere" tilladt at drive deres "uvæsen". Men efter en række optøjer udenfor domkirken i Viborg blev det forbudt "komedianter, linedansere og taskenspillere" at øve deres "spil og eksercitser". Helt strikt blev det dog ikke overholdt og folk betragtede det som en blanding af mistænksomhed, beundring, nysgerrighed og interesse. Der kunne også gives lokal dispensation mod betaling af en afgift som i 1806 var 10% fattigskat.

Stamfaderen til Price-slægten i Danmark,
James Price (1761-1805) fik afslag på at lave cirkus på Dyrehavsbakken. Så i stedet startede han rideopvisning en gang om måneden fra 1800. I 1805 og 1807 havde franskmanden Louis Chiarini et rigtigt cirkus (hestecirkus) på Bakken med ikke mindre end 25 heste, 17 personer og pantomimeudstyr. 

Først i 1826 fik København et egentligt cirkus "Cirkus Gymnasticus" ved reberbanen på Vesterbrogade, startet af et beriderselskab af 1805 (Jacques Foureaux). Her optrådte bl.a. den russiske bajads Mancini. Endvidere pantomimer, linedans, gulvdans (en slags ballondans). Frederik 6. gav linedanserne det blå stempel ved at lade en gå på line fra Rosenborg den 6. juni 1827. Første gang gik det godt, 12. juni faldt linedanseren ned og døde. (Begivenheden er omtalt i Politivennen nr. 598 i artiklen "Bemærkningen ved Herr Roats sidste Forestilling" lørdag den 16. Juni 1827 side 377-381 og i  Politivennen nr. 601. Lørdag den 7. Juli 1827, s. 417-421: "Et Par Ord i Anledning af Ækvilibristen Roats uheldige Descension og sørgelige Endeligt". Live Blogging har ikke medtaget disse artikler)

Cirkus led derfor et tilbageslag indenfor voldene. Men 1828 er året hvor Pelloleti med penge fra bagermester Georg Scheer opførte "Nørrebro Teater" med plads til omkring 1.500 mennesker. Efter nogle startvanskeligheder, bl.a. en brand mellem 3. og 4. april 1829 (omtalt i Politivennen) etablerede det sig i 1830. Bl.a. brændte Nørrebros Teater i 1833. Grunden var lagt til at Georg Carstensen kunne starte Tivoli fra 1842.

Noget til nøjere Eftertanke, i Anledning af det i Politivennen indrykkede, om Alterlysene i Garnisonskirken

(Indsendt)

Det er ikke nemt at se hvorledes et par tændte lys kan bidrage til andagtens fremme i kirken. At de undertiden ikke brænder i Garnisonskirken kommer vel deraf, dels at ingen i lang tid ved dødsfald har givet nogle til kirken, dels fordi de ansvarlige formodentlig ikke vil spilde kirkens penge til at anskaffe nye lys i stedet for de næsten opbrændte. For at brænde lys ved højlys dag er dog virkelig meget besynderligt. Det eneste kommunikanterne eller andre tilstedeværende kunne erindre ved synet af de tændte lys, var nadverens indstiftelse ved aftens måltid, og dette messes eller læses jo med tydelig stemme af præsten fra alteret. Tilmed er der vel ved denne højtidelige handling vigtigere ting at erindre. Hvis ellers et par tændte lys have indflydelse på menighedernes religiøse sindsstemning, havde vist stifternes værdige biskopper for længe siden sørget for at der til alle tider var lys på altrene i landsbykirkerne.

Der kan undertiden gå snesevis af år før der gives nogle, fx når en præst eller en anden mand uden for bondestanden begraves, og endda står de der meget kort, som godt er. For undertiden er kirken når lysene brænder ganske fyldt med damp, som skader sundheden meget. Enhver må dog tilstå at trænger nogen folkeklasse til sanselige forestillinger, så er det bønderne, der formedelst deres stilling i livet ikke kan andet end at stå tilbage i kultur og oplysning. Hvorimod købstædernes, især hovedstadens indbyggere har så meget større lejlighed til at gøre fremskridt.Den ubenævnte vist redelige forfatter af omtalte klage over alterlysene i Garnisonskirken havde sikkert gjort bedre at klage over andre virkelige uordner som har været og tildels endnu er i nogle af hovedstadens kirker. Fx

1. Den endnu brugte skik at begrave de afdøde på kirkegårdene i en så stor og desuden med mange andre, sundheden skadelige dunster opfyldt by. Eller (som er endnu værre), i kirkerne hvor uddunstningerne af de levende, ofte meget talrigt forsamlede i forening med nylig begravede ligs uddunstninger, især på varme sommerdage, nødvendig må være skadelig selv for den sundeste. Vor vise og milde regering, vil vist ved lejlighed råde bod på dette onde, dels ved at foranstalte Assistenskirkegårdene udvidet.

2. Det meget forstyrrende for, andagten at tavlerne bæres om under prædiken, med klokkeklang. Dette sidste er afskaffet i nogle kirker, men i andre står det endnu ved magt. Klokken eller bjælden kunne og burde dog fjernes overalt. At ombære tavlerne når prædikanten har fremsagt sin tales hovedindhold mens menigheden sang en passende salme, kan ikke anbefales. For sangen er en ikke mindre væsentlig del af den offentlige guds tilbedelse end prædikenen. Under denne bør andagten lige så lidt som ved hin forstyrres ved nogen uorden. At ombære tavlerne når prædikanten var gået fra prædikestolen eller sætter bækkener ved udgangen af kirken, ville betyde tab for dem de som penge skulle gå til, fordi de fleste som ikke går til alters, forlader kirken straks efter prædiken. Kunne tavlerne derimod ikke bæres om straks når den egentlige prædiken var sluttet, før der blev bedt for syge, eller lyst for forlovede? Det ville medføre at det skulle ske med største hurtighed. Dette kunne ske, når flere tavler blev anskaffet og flere holdtes til at ombære dem, fx nogle i gangene nede i kirken, og andre ovenpå. Imidlertid kunne hvor der var orgel, præluderes. Hvor intet var, måtte der nødvendig være stille så længe, og denne stilhed ville kun være kort, for de kirker som ikke har orgel, er almindelig små. Herved opnåede man udover at andagten ikke blev forstyrret, den fordel at præsten, som undertiden straks skal messe for alteret, fik et pusterum og tilhørerne havde da tid til at efterslå de følgende salmer. De nu brugelige salmer er vist ikke for lange. Følgelig blev tjenesten ikke forlænget. Skulle nogen frygte det, kunne der jo synges færre end nu sker, og blot holdes halv messe.

3. Den evindelige gåen ind og ud under prædiken og den enten forsætlige eller af blæst forårsagede larm med dørene forstyrrer ofte prædikanten lige så meget som tilhørernes opmærksomhed. Ja forvolder træk som er skadelig for de der sidder eller står i nærheden af disse hvert øjeblik op og i slåede døre. Kunne man ikke også mod slutningen af hovedsalmen kime eller ringe med klokkerne til tegn for de som endnu er på vej, at prædiken snart begynder? Og ikke som i Frue Kirke et kvarter efter at der er ringet sammen, da der endnu er hele 3 kvarter til prædiken begynder. Så snart præsten var kommet på prædikestolen burde dørene lukkes, og ingen tillades at komme ind eller ud, før præsten var gået ned, for da høres larm med dørene ikke formedelst orgelets og sangenes lyd. Sygdoms og andre nødvendige tilfælde måtte være undtaget. De som til opbyggelse overværer Gudsdyrkelsen kan og vil vist gerne udholde at blive på deres plads den korte tid af ½ time eller 3 kvarter. De andre, der løber ind og ud, kommer næppe for at opbygges. Følgelig bør de udelukkes som fredsforstyrrere.

I Frue og Helligåndskirken klages over at der kun står anført nogle og ikke alle salmer der synges før, under og efter prædiken. Dette er i Politivennen påanket, men ikke rettet. Grunden hertil ligger i tavlernes indretning hvorpå numrene står anført. Også dette kunne uden synderlig bekostning og uden skade for de sirlige tavler i Frue Kirke let forandres, når de som i Trinitatis og Garnisonskirken blev gjort dobbelte, således at salmerne til højmesse stod på den ene side og de til aftensang på den anden. Blot at tavlen til hver gang blev vendt om. Ligeledes var det at ønske at salmerne blev således anførte til fro- og ugeprædikerne. Disse er måske bekendtgjort i avisen eller fra prædikestolen, men ikke alle var til stede da dette skete, lige så lidt som alle holder eller læser avisen.


(Politivennen. Hefte 17. Nr. 217, 19. juni 1802, s. 3460-3466:)

Assistenskirkegårdens skændige tilstand

 Selvom vi aldrig her så tydeligt som andre steder har sporet de forfærdelige virkningen som en gennem årtier fortsat forrådnelse af mangfoldige lig på en lille kirkegård kan frembringe, så begyndte vi dog allerede for en del år siden at forudse dette, hvis vi vedblev hvert år at lade 3 til 4000 lig rådne på en halv snes små jordstykker (man kan sikkert antage at Nikolaj Kirkegård har modtaget 250.000 lig). Vi anlagde derfor kirkegårde uden for byen, selvom det ikke så meget som man kunne ønske det ophørte at begrave i byen.

Lidt efter lidt blev Assistenskirkegården hvilested for de fornemste personers aske. Og skønne monumenter over deres grave hædrede dem, den skønsomme efterslægt og kunstneren. Men også her fik egoismen en ny mark at tumle sig på. Og mange umærkværdige livs begyndelse og ende blev udhugget på det prægtigste marmorminde til vidne om den dødes eller efterlevernes indbildskhed, smagløshed - og formue.

Assistenskirkegården er en af Københavns største seværdigheder. Patrioten, tænkeren, mennesket besøger den med dybt følende erindring, erkendtligt hjerte og luende mod. Kunstens dyrkere beriger deres fantasi. Hverdagsmennesket nyder nyheden. Den fremmede bedømmer nationens moral, almenånd og kultur, efter synet og indtrykket af dette skilsmissested mellem den bortgangne og den levende slægt.

Prægtigt marmor, skønt kunstnerarbejde, sindrige indskrifter findes på Assistenskirkegården, omstrøede i et kaos af grave, som står uden orden, uden smag, uden bekvemhed for beskueren, uden sikkerhed mod beskadigelse af umælende dyr og af rå tankeløse mennesker.

Monumenterne skamferes på den skændigste måde, ådsler kastes ind i dem. Med stokke stødes og bankes på dem. Ammer og børn nedtramper og tilsøler gravene, og flokke af vilde berusede mennesker stimer omkring på dem, og vælger dem til stade for at fortsætte sviren.Samsøes ansigt er lemlæstet. Metalbogstaverne af Ribers minde er for det meste alle med vold brækket ud og solgt til marskandisere. Lakken af fru Suhms indskrift er udrevet. Man skal endog savne et helt monument.

De hvis støv her hviler, var vores fædre, mødre, elskere, venner. De kundskaber vi har, det hjerte der slår i os for hvad der er skønt og ret og godt, den sundhed vi nyder, de erhvervskilder vi lever af, de huse der giver os ly, de haver i hvis skygger vi fryder os. De glæder der har gjort os livet lært. Alt dette var deres, de gav os det. Og vi overlader til kådhed og ondskab den plet jord der bedækker deres ben, og hvor vores engang skal nedlægges ved deres side!


(Politivennen. Hefte 17. Nr. 217, 19. juni 1802, s. 3457-3460)

10 oktober 2014

Uordener.

Forleden har en sjover på hjørnet af Lille Strandstræde og Nyhavn antastet en honet fruentimmer på en uanstændig og forskrækkende måde. Skønt der var flere mandspersoner til stede, var der dog ikke nogen der var mand nok til at tage hende i forsvar. Man venter endnu at få karlen kendt for at føre ham på behørigt sted. Imidlertid måtte man ønske at enhver som så sådan ting, straks talte sandhedens sprog til forbryderen som da nok ville skamme sig, i stedet for at en fej latter opmuntrer ham.

(Politivennen. Hefte 17. Nr. 216, 12. juni 1802, s. 3456)