07 april 2015

Om en ny Modification og Brug af Congreves Brandpile

Pas est et ab hoste doceri

Mens det endnu er uafgjort af hvor stor vigtighed Congreves opfindelse har været eller med dens brugte anvendelse vil blive ved stæders bombardement, forekommer det spørgeren meget sandsynligt at disse brandpile efter deres bekendte egenskaber under en sindrig ingeniørs hænder måtte kunne modtage en sådan indretning at de selv i en temmelig betydelig afstand kunne anvendes heldigt til at antænde den skov af fjendtlige skibe som atter truer med at omgive vores ø. Den lethed hvormed de hæfter sig fast synes at gøre dem farlige, især for skibenes takkelage. 


Naturligvis vil disse når de mærkede nogen fare af dem, søge rum sø. Men blev de først fundet tjenlige til det, da ville vel vores kanonbåde i stille vejr kunne hjemsøge dem dermed. Hvorledes de i blæst måske kunne blive endnu farligere, derom har jeg en formodning som jeg blot vover at fremsætte problematisk. Ved at eftertænke hvor lille nytte krigskunsten hidtil har haft af det attende århundredes vigtigste opdagelse, luftsejladsen, og hvor meget den dog er berettiget til deraf at vente, er det faldet mig ind, at det måske var en dansk Arkimedes forbeholdt deri at finde et nyt middel til at hævne det så skændigt fornærmede fædreland. Det er allerede offentligt omtalt at luftmaskinen lod sig bruge til at vedligeholde kommunikationen mellem Sjælland og omlandene, hvis det skulle lykkes fjenden at afskære enhver anden. Dette synes næppe mere at kunne befrygtes, da telegraferne i det mindste i klart vejr tilbyder en sikrere, hurtigere og mindre bekostelig korrespondermåde. 

Derimod aner jeg at når vores luftskippere forener deres erfaringer og indsigter med vores ingeniører, ville de muligvis udfinde en nem og sikker måde at antænde fra oven af de fjendtlige skibe. At brandpile hertil ville af alle hidtil kendte redskabet være de tjenligste, synes indlysende. Dog behøver de næppe hertil at have de congrevske vægt og uhåndterlighed, såvel på grund af den kortere afstand som den lodrette retning hvori de fra gondolen måtte nedlades. Sålænge luftskipperen endnu ikke er uafhængig af vinden, ville disse våben vel ikke (in statu quo) kunne anvendes i Sundet, men lykkedes det blot derved at rense Bælterne, hvor stor var ikke allerede denne gevinst?

J. Møller
Lærer ved Slagelse Latinskole.


(Politivennen nr. 522, 30. april 1808, s. 8377-8380)

Jens Møller. doctor og professor i theologien, ridder af dannebrog. Det Kongelige Bibliotek. Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 3.0 Unported Licens.

Redacteurens Anmærkning

Pas est et ab hoste doceri: Det er rigtig at lære, selv af fjenden. Bemærk at lærer Møller foreslår luftbombardement. J. Møller er formentlig teologen Jens Møller (1779-1833). Han havde gået i Slagelse Latinskole og var blevet adjunkt ved samme i 1802. Han vandt i 1806 Videnskabernes Selskabs guldmedalje og blev samme år som artiklen er skrevet (1808) ekstraordinær professor i teologi, senere (1813) professor ordinarius og dr. teol. Han beklædte fremtrædende poster ved Københavns Universitet og havde et omfattende forfatterskab (bl.a over 100 afhandlinger). 

Han er nævnt i H. C. Andersens Levnedsbog: 
En gammel mand Snitkjær læste latin med os i anden klasse. Det var en sand original, men fuld af godmodighed og jeg har siden skildret ham i mine skyggebilleder. Han havde været lærer ved skolen medens Ingemann, Jens Møller og skuespiller Rosenkilde gik der. "Ja, sådanne mænd havde vi haft her !" sagde han. "Og Baggesen har også gået her, lad mig nu se at også De gør vor skole ære !" det smigrede mig. 

Advarsel mod en Bedragerinde

Sidste anden påskedag om eftermiddagen mellem kl. 4 og 5 kom et velklædt fruentimmer ned til mig i min bod og forlangt en skinke til Fohrmann, hvilket hun også fik. Men bad mig om hun måtte lade sin madame se den først. Hun gik derpå bort, men kom straks igen og sagde at hendes madame var godt fornøjet med den og ville forhandle nøjere om prisen. Tillige sagde hun at hun skulle komme straks igen og betale den, da hendes madame nu for tiden havde noget at bestille. 

Næste dag lod jeg et bud gå hen for at erfare om Fohrmann kone havde fået denne skinke. Men hun forsikrede mig, at hun ingen skinke havde købt på den den tid eller hendes pige været ude på den tid. Og da jeg så denne tjenestepige erfarede jeg straks at jeg var blevet bedraget. Skinken vejede 11 pund, 3½ fjerding. Fruentimmeret havde kappe på hovedet, blå klædt som en tjenestepige og havde et lille ar på den venstre kind ligesom om hun i sin ungdom kunne været revet med en kniv. Men så ellers godt ud, talte godt for sig og var middelmådig af højde. Dette til advarsel for at dette slette fruentimmer ikke skal gå omkring og bedrage flere.

Andreas Thyberg
Boende i Borgergade nr. 165 i kælderen.


(Politivennen nr. 521, 23. april 1808, s. 8364-8365)

Om den af Englænderne hemmeligholdte Komposition til Natsignaler (white-fire)

(Efter indsendt)

Englænderne bruger på deres krigsskibe
som natsignaler en vis komposition, som de kalder white-fire, hvis bestanddele de gør en stor hemmelighed af. Indsenderen har i et tysk månedsskrift opdaget opskriften til det. Da natsignalet bruges med nytte, tor han at det under nuværende omstændigheder vil være hensigtsmæssigt at vække opmærksomhed for dette brændstof. Udførlig underretning om tilberedelsen, brugen og virkningen af dette såkaldte white-fire findes i Bachs Monatliche Correspondenz zur Befördering der Erd- und Himmelkunde, juli 1807, pag. 13. 

Bestanddelene er: 24 dele salpeter (nitrum depurat), 7 dele svovlblomster (flor. sulphuris), 2 dele rød arsenik (Arsenicum rubrum). Den tilberedte sats pakkes i en passe eller æske og antændes. Denne komposition har den fortrinlige egenskab at flammen er overordentlig stærk og skinnende, hvorfor den kan ses i en meget lang afstand, og hverken regn eller vand kan slukke den. Dens skin er så stærkt, at de som er nærved, formedelst intensiteten af dette lys, blændes deraf og fornemmer en følelse i øjnene som når man ser på solen. Satsen antændes med samme hastighed som krudt dog uden alt smæld. 

Udførlig underretning om tilberedelsen, brugen og virkningen af dette såkaldte white-fire findes i Bachs Monatliche Correspondenz zur Befördering der Erd- und Himmelkunde, juli 1807, pag. 13

Varigheden af flammen og afstanden på hvilken den kan ses, beror på kvantiteten af satsen og størrelsen af kassen hvori den indeholdes. Bach forsikrer ved anstillede forsøg at have fundet at en kasse af 6 tommers gennemsnit og 3 tommers højde med den antændte sats straks efter solens nedgang kan ses i en afstand af 36.000 favne eller 9 mil. De sædvanlige indsignaler, brændende halmknipper og tjæretønder ville i ovennævnte tilfælde næppe kunne ses i en afstand af 2 mil. Dette brændstof er ikke kostbarere end det almindelige krudt. Detaljerne findes udførlig i det ovennævnte månedsskrift. Anmelderen indstiller til høje vedkommende om det ikke skulle kunne lønne omkostningerne at anstille forsøg med denne sammensætning, da man dermed vist nok meget godt kunne signalere over bæltet om natten.

(Politivennen nr. 521, 23. april 1808, s. 8361-8363)

06 april 2015

Den Tanke angaaende altfor unge Kreaturers Slagtning som skadelig.

(Efter indsendt).

De lækre ganer har altid den skik at spise vort lands haveprodukter på den unaturlige årstid. Fx asparges om vinteren, grønne ærter når bælgene nylig er sat osv. I mine uge dage vægrede jyderne, i det mindste i visse af landets egne, sig ved at spise kalvekød. Men sjællænderne spiste allerede da hyppigt kalvekød. Dog var dette brug da ikke så almindeligt som det siden er blevet. Nu om stunder og dette allerede i nogle år, er det og har det været meget brugeligt også at spise lammekødet.

Foråret nærmer sig, og med det følger sædvanlig dårligere veje. Pløje- og såtiden kommer hvor indbyggernes vel beror på at sædes nedlægges efter at jorden er vedbørligt behandlet, så at ønsket høst kan følge. Hvor vigtigt at bevare hestene der er højst nødvendige, dyre at underholde og bliver måske vanskelige at få. Der bør vist gøres alt for at spare unødvendig kørsel for land- og købstadmand der nu også må afgive heste til offentlig brug.

Anmelderen tror blandt andet megen kørsel kunne spares ved returvogne, ulejligheden derved for vedkommende betjente måtte for sagens vigtighed komme i betragtning. Landboen kunne da når han i offentlig rejse transporterer hornvarer eller andet til staden, få med sig tilbage til Køge, Faxe, Ringsted, Roskilde, Helsingør, Hørsholm osv. et passende læs, og omvendt de vogne som går ud på landet, et læs ind. Hvad herved sparedes, var den halve kørsel, og det var betydeligt i alle henseender. For heste og vognslid undgås. Vej- og rejsepenge, madpose og hestefoder spares og endnu det vigtigste: Ejeren kunne bruge sine folk og kreaturer til jordens dyrkning. At det lader sig gøre, tvivles ikke på, da man fra det sted hvor vognene afgår eller påtager deres læs, kan anmelde på det sted hvor de afgående varer skulle modtages til transport at det antal vogne returnerer og kan tage læs tilbage. Når de afsendende varer står færdige, kan de uden at gøre ophold, straks afsendes.

Måtte dette ubetydelige forslag værdiges opmærksomhed af vedkommende, vil det være anmelderen behageligt og landet nyttigt.

(Politivennen nr. 520, 16. april 1808, s. 8353-8355)

Spørgsmaal til vore gode Mekanikkyndige.

(Efter indsendt).

Man ser hele tiden og ikke uden den rimeligste harme, at uforstandige mennesker driver heste til at trække store læs i trav eller stærkt skidt. Dette er den største uretfærdighed mod dyrene og til største skade for hestenes ejere, eller for den der skal have godset ført. Forunderlig nok er den modsigelse der hos vor almuesmand findes om hans egne og hans dyrs pligter. Den dovneste lømmel af kuske eller vognmandsfart er ikke så snart kommet op på et svingende læs med sin pisk, før han med denne uophørlig minder hestene om at de ikke har lov til at være dovne, fordi han er det. Men her ligger dumhed tillige til grund for hans handlemåde. Tillader man et par heste at gå næsten krybende, eller i det allerlangsomste skridt, vil et 4 gange så stort læs af dem kunne fremtrækkes som når man med pisken jager dem i et stærkt skridt, endsige i trav. For ikke at tale om at ved denne gode fremgangsmåde lider vogntøjet ubeskrivelig mindre og vejen fordærves mindre.

For at nu sådan slyngel ikke skal fordærve heste og vogn, ønskede man at vores mekanikere ville besvare det spørgsmål om man ikke kunne, ved en på vognen anbragt maskine der var under lås og nøgle, efter tykke hindre vognen fra at bevæges fremad med større fart end den der svarede til hestens langsomste skridt. 

(Politivennen nr. 520, 16. april 1808, s. 8349-8351)

Hyrekuske.