15 juni 2015

Om Tugthuusfangernes Mytterie og et Forslag i den Anledning

Den forfærdelige begivenhed som skete her i hovedstaden forleden onsdag den 25. juni, har sat den største skræk og forbavselse i mængden. Livsfangerne i Tugt-, Rasp- og Forbedringshuset begyndte nemlig lige fra om morgene at vise sig urolige. Og efter en gennemtænkt plan med hinanden sønderslog de ikke alene alle fabriksredskaberne, men søgte endogså at nedkaste både tag- og mursten på den tililende militære vagt, at hindre disse fra at forstyrre dem i deres skændige handlinger. Og hvem der ikke havde sten ved hånden, betjente sig af afbrudte jernstænger, alle slags redskaber som de fandt og kastede disse ned i mængde på enhver som forsøgte at nærme sig straffeanstalten. Indtil det endelig lykkedes dem at få facaden til torvet der består af 24 fag, tilligemed de dertil grænsende fløje pludselig sat i flammer og det så hastigt at ilden næppe havde varet i over en time før tårnet over kirkebygningen stod i lys lue og styrtede ned kl. 7 med et frygteligt bulder.

 Aldrig så snart bygningen var kommet i brand, hvilket skete kl. 6, før fangerne styrtede ned og en del af dem tvang justitssergenten til at åbne mellemporten. Ved den lejlighed kom en del ud af straffeanstalten og nogle af disse var endog kommet til tømmerpladserne hvor de straks blev pågrebet af militæret og bragt tilbage. Andre blev anholdt af vores årvågne politi og det borgerlige militær, så at alle fangerne er indbragte på nær nogle enkelte som endnu vanker omkring til landmandens eller lyststedejernes største skræk og rædsel. 

Fanger risikerede at blive lagt i jern som straf for forseelser imod systemet. (Nationalmuseet. Eget foto).

Årsagen til dette mytteri der altid hvor tidligt det end opdages drager de sørgeligste følger med sig, er endnu ikke kommet til offentlighedens kendskab. Men at den kan bestå i at fangerne pålægges for strengt arbejde, er nok næppe troligt, når man har tænkt over hvad der er skrevet om det i Kjøbenhavns Skilderie under den 28. juni. Og at hunger skulle drive dem dertil er lige så utroligt. Ifølge den kost de får som ligeledes ses af nævnte blad, men som endnu tydeligt og mere overbevisende kan stadfæstes af de personer som har set disse krabater løbe omkring på gaderne. Anmelderen har set adskillige af dem som var såvel fra naturens side robuste og stærke af lemmer, andre der var middelmådige og uanselige af vækst: Men endnu aldrig nogen på hvem man kunne spore den mindste tegn på mangel. For alle de han så var fyldige og godt ved magt. Anmelderen tror derfor at årsagen til at disse skurke så ofte prøver på at stifte mytteri og oprør kommer af kådhed og gode dage, i betragtning af den straf mængden af disse forbrydere retfærdigt har fortjent for deres dårlige opførsel i samfundet. 


Måske kunne sådanne mytterier bedst forebygges når alle tre straffeanstalter kunne separeres, og ikke som nu var i en bygning. For derved ville det blive vanskeligere at meddele hinanden planer til deres skurkestregers udførelse. Når altså den ene straffeanstalt forblev på Christianshavn, den anden kunne blive i København og den tredje i Kastellet, så tror anmelderen det ville være langt bedre for den offentlige sikkerhed end nu hvor sådan en bygning rummer over 500 forbrydere. Og var det ønskeligt mener han: Om fangerne i ethvert af disse straffeanstalter blev givet en så udmærket arbejdsdragt at denne straks måtte afsløre dem når de engang skulle få lejlighed til at bryde ud. At denne ide aldeles ikke er ny, ved enhver da den jo i gamle dage blev udført på de uærlige slaver ved de forskellige ærmer og bukselår de bar frem for de ærlige. Desårsag kunne jo samme ide på ny realiseres på disse forbrydere. Rasphuslemmerne kunne fx bære den dragt de har nu, blot med den forandring at det ene for- og rygstykke på trøjen og det ene for-og bagstykke på benklæderne var af ganske modsatte kulører fra den egentlige dragts. Og det var jo let at skaffe de andre fanger af Tugt- og Forbedringshuset en forandring på deres nuværende dragt, som var påfaldende og for at alle kunne vide og desto lettere kende disse forbrydere, kunne jo beskrivelsen på deres fangedragter opslås offentligt til publikums efterretning. Disse kendemærker eller andre lignende synes især at burde anvendes på disse forbrydere da ingen af dem bærer jern, undtagen de som har forsøgt at bryde ud, men er pågrebet og indbragte påny.

I går gik rygtet at de af fangerne som var bragt hen på Holmen i arrest atter skulle havde prøvet på at stifte uroligheder. Og det var ønskeligt at sådan en opsynsmand tillige med hans kompanoner måtte korporligt blive således afstraffet straks at han i det mindste indtil sagen nærmere blev oplyst kunne blive sat ud af stand til at tænke på sine oprørske planers videre udførelse. Måske kunne sådan et halvhundrede vel tildelte tamp på den blotte ryg ved det mindste gny de gav bringe dem på andre tanker. For at miste livet har man set at de ikke anser for nogen synderlig straf.


(Politivennen nr. 79, Løverdagen den 5te Juli 1817, s. 1323-1328)

Redacteurens Anmærkning

Episoden den 25. juni 1817 var den tredje inden for en kort årrække. Den 31. juli 1815 brød 50 fanger ud. De blev straks indfanget, 3 blev dømt til døden, 51 til piskning og strafforlængelse. Dødsdommene blev dog ændret til sidstnævnte straf. En kommission gav i øvrigt fangerne ret i flere klager, fx om kosten og økonomiske uregelmæssigheder. Samme år den 25. november måtte et oprør atter slås ned, med 2 dødsdomme og piskning til følge. Ved oprøret den 25. juni 1817 blev 8 dømt til døden, senere 7 yderligere den 13. september. Men omvendt blev ca. 50 fanger der havde opført sig mønsterværdigt under oprøret benådede.

Allan Mylius Thomsens beskrivelse af mytteriet findes i Jyllands Posten. Københavns Tugt-, Rasp- og Forbedringshus lå hvor ”Lagkagehuset” ligger i dag ved Christianshavns Torv. Modsat hvad Politivennens skribent antyder, så var netop pengemangel årsag til ringe kost, ringe hygiejne mm. Såvel ilden som hærens beskydning betød at bygningerne ikke kunne anvendes. 491 af fangerne blev fordelt på de dele af Tugt-, Rasp- og Forbedringshuset, som ikke var ødelagt ved branden og på lofterne i Søkvæsthuset (nuværende Orlogsmuseum). 

Begivenheden er beskrevet mange steder. I "Nyeste Skilderie af Kjøbenhavn", No. 80, Tirsdagen den 7 October 1817 saaledes:
Man seer nu af den officielle Indberetning om Tumulten i Straffeanstalten paa Christianshavn, d. 25 Junii d. A., at denne udbrød efter en forhen af Fangerne lagt, og adskillige Gange forandret, Plan. Allerede i lang Tid havde det været aftalet, at et almindeligt Udbrud skulde skee efter Reformationsfesten, ifald ingen Livsfanger ved denne fik deres Frihed. Rasphuusfangerne paaskyndede imidlertid Planens Udørelse, paa Grund af, at det vilde være vanskeligere at komme bort om Vinteren end om Sommeren. De havde først besluttet at bryde ud ved at aabne sig underjordiske Gange, men da de indsaa Vanskeligheden deraf, opgave de dette Forsæt, og besluttede igjen, at bryde ud med Magt Søndagen d. 29 Juni, og efter Udbrudet at bemægtige sig et Skib paa Kysten og undflye til Rostock eller til et andet fremmed Sted. Men Søndagen den 22 Junii gjordes, efter foregaaende Brevvexling mellem Rasphuset og Forbedringshuset, den bestemte Aftale, at Udbrudet skulde skee d. 25 Juni, paa hvilken Dag Planen da virkeligen ogsaa udførtes.
Omkring 60 fanger blev midlertidigt anbragt på Gammel Holm, senere i to krudttårne på Kastellet. Det blev de brugt til indtil 1847. Krudttårnet i Dronnings Bastion eksisterer stadig, mens det som lå i Grevens Bastion er væk. Krudttårnene blev åbnet tre gange om dagen hvor fangerne blev ført ud fra deres celler, ført ud i gården og fik forplejning. Gården var omgivet af palisader, havde et lokum og en justitspæl hvor fangerne blev straffet næsten dagligt. Se Lis Ekelund Nielsen og Palle tolstrup Nielsen: Danmarks værste fængsel. Om krudttårnsfangerne i Kastellet 1817-47. Gyldendal, 2005.

En barbarisk Skik hos nogle af vore Handlende

Det er en slem vane som fornemmelig her i hovedstaden har indsneget sig og som om just ikke alle, så dog de fleste detailhandlende besidder. Nemlig den at begære en halv gang så meget for deres varer som den anden pris de er værd, eller som de dog sælger dem for. Israelitterne er især stive i det. For for en ting som er på mode især damepynt fx et sjal som der undertiden er forlangt 150 rigsbankdaler for, sælger de for 80 rigsbankdaler. Ligeledes er det med ure og andre galanterivarer. De kristne har bestræbt sig meget for at træde i deres fodspor, og en del har også opnået en temmelig færdighed i at pådutte køberen deres varer til en højere pris end sand værdi. Finder man sig siden bedraget ved handelen og vil lade et ord falde om den urigtige behandlingsmåde man har lidt, så bliver man således bombarderet af dem med sådanne opbyggelige og trøstende ordsprog som i idelig fører på læberne. Nemlig: enhver er en tyv i sin næring. Hvem som ikke vil lukke øjnene op, den må lukke pungen op. Når narre kommer til torvs, får kræmmeren penge, osv. som de besidder en færdighed i at opremse så at man til sidst bliver ked af det og går bort.

"Israelitterne er især stive i det. For for en ting som er på mode især damepynt fx et sjal som der undertiden er forlangt 150 rigsbankdaler for, sælger de for 80 rigsbankdaler." (Gadescene i København ved år 1800. Piskebåndsjøden sælger en knipling til en ung pige. Ubekendt. Statens Museum for Kunst)

Ingen af disse godt folk tager imidlertid de uberegnelige slemme følger i betragtning som følger af det. For herved opstår naturligvis det som vi kalder at tinge og prutte, der går så vidt at håndværkeren som sender sin uerfarne dreng til boderne for at indkæbe materialer eller husmoderen som sender sin pige ned til torvet eller stranden, må på det nøjagtigste indprente disse ord: lad mig så se du tinger godt. At de som forretter sådanne byærinder let derved kunne forledes til utroskab er lige så sandt, som at disse ærlighed derved ofte miskendes. Det var derfor ønskeligt hvis det var gørligt at enhver handlende ville følge den skik som nogle af dem havde indført nemlig at sætte en vis pris på deres varer af hvilken de ikke lod sig aftvinge det mindste, for derved blev al mistanke om urigtig behandling på begge sider aldeles hævet.


(Politivennen nr. 78, Løverdagen den 29de Juni 1817, s. 1308-1309)

Redacteurens Anmærkning

Artiklens slet skjulte insinuationer over for jøderne ("israelitterne) var ikke usædvanlige i perioden. Generelt havde de danske jøder af kongen fået bedre forhold, fx hvad angik uddannelse og mulighed for at drive håndværk. Men den økonomiske depression fik antisemitismen til at vokse frem, inspireret sydfra. I første omgang på skrift, og ikke uimodsagt. Mange imødegik dem. Især 1813-1814 blev der udgivet en række antisemitiske skrifter, som skribenten af ovenstående artikel muligvis kan have kendt og måske endog sympatiseret med. 

Frederiks 6. udstedte 29. marts 1814 en forordning for jøderne. Den havde været flere årtier undervejs, men formentlig fremskyndet af uroligheder. Heri blev den mosaiske trosretningsstyrelse autoriseret. Ifølge Martin Schwarz Lausten (Jøder og kristne i Danmark, 2012) var det overordnede mål at jøderne ikke skulle udgøre en stat i staten. De skulle have samme rettigheder og pligter som alle andre. Dvs. landets borgerlige love skulle stå over de rabbinske forskrifter.

Det betød bl.a. at jøderne blev ligestillet med alle andre hvad angik fx skifte, fattigvæsen, skolevæsen, ægteskabslovgivning, tidsregning mm. Og også at kongen skulle give tilladelse til oprettelse af synagoger, udnævnelse af præster. Desuden blev konfirmation obligatorisk. 

Man opretholdt jøde-eden. Jøder kunne fortsat ikke få adgang til offentlige embeder. Udenlandske jøder kunne få en 14-dages tilladelse til gennemrejse. Hvad der (ifølge Martin Schwarz Lausten) fik Grundtvig til at mene at landet ville blive overrendt af fremmede. Han mente at indvandringen allerede var for stor.

Det var først og fremmest blandt de fattige sådanne forestillinger vandt genhør. Trods forordningen var stemningen i 1816 så antisemistisk at mange jøder ikke turde gå på gaden. 

Artiklen fra juni 1817 befinder sig i mellemperioden som senere udløstes i optøjerne som er blevet kendt under den anden Jødefejde 1819-1820, igen med inspiration fra Tyskland. Politivennen er dog på det nærmeste støvsuget for artikler om jøder i den periode.

14 juni 2015

Om Badehuse

Hvor velgørende og sund badning er, er nok så bekendt, og desuden ikke stedet at anføre her. Men man må unægtelig beklage sig over de badeanstalter man hidtil finder i en by som København. Forrige sommer blev der skrevet noget i Politivennen for at gøre de ansvarlige i hvis magt det står at bidrage til bedre foranstaltninger opmærksom på det. Men nytten af det lader vente på sig. De sædvanlige badehuse er lagt ud og ligger godt nok på et meget godt sted da der altid går en frisk strøm gennem dem. Men badehusene selv er særdeles dårlige såvel som indretningerne i det hele taget. De er så åbne at man der mere udsætter sig for forkølelse end hvis man havde badet i fri luft. Desuden ønsker man af flere årsager et sådant sted så tæt som muligt. Det tov som hænger over badekassen, er i alle badekamre så dårligt at hvis kassen gik løs ville den badende vist ikke blive reddet med tovet selv om han fik fat andetsteds.

For bekvemmelighedens skyld kunne man også ønske sig en børste, kam og spejl. Dette er hvad anmelderen tror der i det mindste kunne og burde ændres ved de nuværende badehuse.


(Politivennen nr. 77, Løverdagen den 21de Juni 1817, s. 1308-1309)

Redacteurens Anmærkning

Jeg har ikke kunnet finde noget om disse badehuse. Kun nogle om de der blev anlagt i 1824. Om disse, se Politivennen fra 2. juni 1825 om "Den nye Badeanstalt ved Langebro".

Farlig Sejlads ved Langebroe

Det er enhver bekendt hvor farligt det er endog for søvante at besejle Kalvebodstrand da grundene er meget lave på adskillige steder. Hvor meget mere da ikke for de som aldeles ikke kender til sejladsen. Det er derfor ubegribeligt for anmelderen hvorledes de som lejer både ud, vover at overlade disse til unge drenge som næppe er over 10 til 12 år gamle. At de imidlertid gør dette, sås tydeligt forleden søndag den 8. i denne måned da hele stranden blev besejlet såvel af voksne som af børn, såvel inden som udenfor pælerækkerne. Da der nu let kan se store ulykker ved at udleje både til børn der ikke kan styre eller regere sig selv, endsige en båd, så var det at ønske at det  måtte forbydes sådanne udlejere at overlade deres både til børn, med mindre udlejeren selv var med, eller en anden voksen og i søvæsenet kyndig mand.

(Politivennen nr. 77, Løverdagen den 21de Juni 1817, s. 1305-1306)

Hunde-Bataille

Man har almindeligvis troet at hundene som i så lang tid havde båret mundkurv, når denne blev taget af ville blive meget spage og fredsommelige. Næsten som om de ved deres lange tavshed havde glemt deres mæle. Men at man har taget fejl i det, sås et tydeligt eksempel på fredag den 6. juni på hjørnet af Østergade og Pilestræde. En ført puddelhund kom nemlig i fuld fart og satte ind på en rød ditto. De baksede længe indtil den sorte puddelhunds bagdel avancerede ned gennem vinduet hos gørtleren som bor der i kælderen, hvorved såvel adskillige ruder som sprossen gik itu. Manden har en lille søn som i almindelighed har sit sæde ved vinduet. Han blev forskrækket over dette pludselige indbrud, der let kunne have forårsaget barnet skade, ilede ud og kaldte på den ene hund ved navnet Tyrk. Mængden var nysgerrig for at vide hvem dens ejer var. Man sagde den tilhørte en modehandler. Er dette tilfældet, da var det at ønske at nævnte ejer ville vænne sin hund af med denne mode, som hvis den blev almindelig vist ville bevirke ønske om mundkurvenes indførelse igen.

(Politivennen nr. 77, Løverdagen den 21de Juni 1817, s. 1304-1305)

"På hjørnet af Østergade og Pilestræde kom en puddelhund i fuld fart og satte ind på en rød ditto. De baksede længe indtil den sorte puddelhunds bagdel avancerede ned gennem vinduet hos gørtleren som bor der i kælderen, hvorved såvel adskillige ruder som sprossen gik itu" (Det kunne være dette hjørne af Pilestræde og Østergade. (Eget foto).