08 marts 2016

Selvgjort Klokkertaxt

I sidste uge henvendte anmelderens søster, en simpel tjenestepige, sig til klokkeren ved Frue menighed for at lade sig tegnes til altergang. Efter ringe evne gav hun klokkeren 8 rigsbankskilling i tegnepenge og foreviste han dertil hendes konfirmationsseddel.

Klokkeren der ikke ville lade sig nøje med de givne 8 skilling, indskærpede hende derefter at det ringeste nogen kunne give, var 1 mark, og da hun ikke havde så mange penge hos sig, beholdt han hendes konfirmationsseddel som en slags pant indtil hun betalte de resterende 8 skilling.

Man tillader sig at spørge:

1) Hvilken er den takstmæssige betaling for sådanne antegnelser?

2) Bør pigen hente sin konfirmationsseddel, eller synes det ikke rimeligt at klokkeren bør tilstille hende samme?

(Politivennen nr. 546. Løverdagen den 17de Juni 1826, s. 396-397)

07 marts 2016

Bøn paa Toldboden.

Den pæl hvorpå fattigbøssen på Toldboden hviler, er ganske rådden så man har grund til at frygte at blokken falder ned. Anmelderen var således vidne til at en del rejsende der var i begreb med at nedlægge en skærv i nævnte bøsse, afstod fra dette deres forsæt af frygt for at nævnte pæl ikke kunne bære den vægt kobberpengene forårsager.

(Politivennen nr. 545. Løverdagen den 10de Juni 1826, s. 384-385)

Vandmangel paa Frederiksberg Kirkegaard.

Idet man ved taknemmelighed påskønner den omhu og opmærksomhed vedkommende har vist almenheden ved at anbringe brønde på samtlige kirkegårde udenfor stadens porte, hvorfra enhver kan hente det fornødne vand til at vande de kære hedengangnes gravsteder, når en langvarig tørke truer med at udtørre de på disse plantede træer og blomster, kan man ikke tilbageholde sin forundring over at dette ikke er tilfældet på Frederiksberg Kirkegård, da dog de samme grunde er til stede der som andetsteds.

Man tillader sig derfor at anmode om at en brønd måtte anbringes på den nævnte kirkegård, så at man fra den kan hente vand, uden at være sat i den nødvendighed at måtte forulejlige de omkringboende med gentagne anmodninger og uden at være udsat for den ubehagelighed at se disses sure ansigter når de end ikke tillige ganske afslår den fremsatte begæring.

(Politivennen nr. 545. Løverdagen den 10de Juni 1826, s. 382-383)

Redacteurens Anmærkning

I Politivennen nr. 563, 14. oktober 1826, s. 678-679 bekendtgjordes at der nu var blevet gravet en brønd.

Lazaroncompagniet i Læderstrædet.

Allerede for flere år siden var hjørnet af Højbroplads og Læderstræde et samlingspunkt for en talrig skare sludrende, stridende og sjakrende mosaister. På en gang formindskedes denne stimmel, formodentlig efter politiets foranstaltning. Og kun enkelte så man drive om på gaden med et mønsterkort af alle slags gamle klæder etc. I den seneste tid har dette væsen imidlertid tiltaget således at ikke alene gaden, men endog fortovet flere gange dagligt ganske spærres af allerede nævnte agtbare kludelaug. Kommer der en vogn gennem gaden, så retirerer samtlige lazaroner over på fortovet. Og da hører der stærke albuer til for at trænge sig igennem. Ja! Ikke sjældent ledsages man af meget velklingende tysk-hebraiske skældsord!

Indsenderen er overbevist om at den brave mosaist (og af dem er der sikkert mange) efter at vejen til kunster og håndværkere er åbnet og betrådt af så mange kun kan se med ulyst på disse udskud af nationen, hvis hele og eneste fortjeneste af staten er dagdriveri. For ikke at tale om den skade der muligvis kan forårsages ved hæleri osv. af dem som hjælpere og hjælperes hjælpere.

"En talrig skare sludrende, stridende og sjakrende mosaister spærrer ikke alene gaden, men endog fortovet flere gange dagligt af velbemeldte agtbare kludelaug" (Johannes Senn, Skakker jøde. Ca. 1820)

Københavns humane og aktive politi anmodes derfor om at indsenderens ærbødige bøn om denne races og dens virkekredses indskrænkning måtte skænkes opmærksomhed. Så meget desto mere som flere unge mosaister befinder sig i dette laug og ville efter udseendet at dømme ved fortsat flid og øvelse blive frugtbringende planter i sjakreriets planteskole.


Mange lazaroner (og ikke-lazaroner) vil muligvis gebærde sig stygt ved denne annonce, men indsenderen handler ikke af bihensigter og tænker derfor roligt: "es ist doch ebbes!"


(Politivennen nr. 545. Løverdagen den 10de Juni 1826, s. 380-381)

Redacteurens Anmærkning

Bemærk at ordet nation betyder noget andet end hvad vi forstår ved ordet i dag. (Se. fx. ODS under Folk). "Folk" var det politiske fællesskab under en regent eller regering. Dette folk bestod for Danmarks vedkommende af flere "nationer": Bl.a. den norske nation, den holstenske nation og altså også den jødiske nation. At høre til en nation, indebar at man havde fælles sprog, afstamning og ide om en national identitet.  

Den 29. marts 1814 udstedte Frederik 6. en Kongelige Anordning ("Det Jødiske Frihedsbrev") hvori alle love om jøder blev ugyldiggjort. Det blev forbudt at anvende ordet "jøde", da dette betragtedes som nedsættende. Skribenter i Politivennen brugte indtil 1814 ordet jøde, men derefter ordet "mosaist". I hvert fald indtil opførelsen af synagogen i begyndelsen af 1830'erne, så begynder man atter at skrive "jøde".

Anordningen gav endvidere tilladelse til afholdelse af vielser, gudstjenester m.v. De havde dog ikke stemmeret til Stænderforsamlingerne. Med grundloven i 1849 fik jøderne fastslået retten til fri udøvelse af deres egen religion. 

Aarsagerne til Tjenestefolkenes Usædelighed, ulykkelige Ægteskabers Stiftelse, Drikfældighedens Tilvæxt og Armodens Fremtrængen.

 (Slutning. Se nr. 544

Som oftest er det også tilfældet at ikke kærlighed, men kun dyrisk sanselighed forenede dem. Og er det da at undres over at uenighed finder sted blandt sådanne ægtefolk. Og når armoden står for døren, om det gamle ordsprog da også her anvendes. Når krybben er tom, da bides hestene. Er da sådanne ægteskaber ikke ulykkelige, og er det fordærvelige gilder ikke skyld i det? Jo, desto værre en sørgelig erfaring stadfæster det.

Er nerverne fra barndommen af svækket ved umådelig nydelse af spirituøse drikkevarer, da virker den sædvanlige kvantitet senere hen ikke så stærkt som i begyndelsen. Men der må stedse mere og mere til for at pirre de allerede i ungdommen slappede nerver. Og hertil er sandelig lagt en sikker og fast grund i gildehuset. Hertil kommer at den allerede forarmede indsidder eller husmand der som karl er vant til druk og vellevnet efter en usædvanlig fortjeneste som før vil gøre sig til gode med flasken og denne ide fornys så ofte lejligheden tilbydes. Hans børneflok formeres, hans fortjeneste aftager, sorg og bekymring træder i disses sted. Hans sultne børn skriger forgæves om brød og han drukner deres råb og hans samvittigheds røst i brændevin for dog i sin beruselse at have nogen frist for disse græsselige kvaler.

Det er sandelig intet under om en sådan mand forbryder sig imod lovene og udrækker hånden efter fremmed gods. Mon ikke en stor del af dem der opfylder landets fangehuse er skredet således videre og videre frem på lasternes bane? Jeg mener jo.

Men det er lige så vist at armoden ikke længere dvæler hos indsiddere og husmænd alene. Også gårdejerne er gæstet af den. Også til de større gårdejere er den trængt frem. Dette viser de hyppige udpantninger og ejendomssag efter øvrighedens foranstaltning. Men har ikke også de været lemmer af gildeselskaberne? Det kan umuligt være andet end at armoden må opslå sin bolig hos den ellers så hæderlige bondestand. For når karle, drenge og piger uforstyrret kan drive deres uvæsen i 2 til 3 dage og nætter om ugen, er de da skikket til arbejde de andre af ugens dage? Nej! Men antages endog dette, kan da bondens arbejder besørges i 2 til 3 dage ugentlig. Umuligt, de kræver uafbrudt anstrengelse. Men dette kan ikke ske så længe tyendet er den befalende og husbonden den adlydende klasse (for kun få husbonde blandt almuen tør nægte tjenestefolkene at gå til gilderne.). Jeg vil ikke sige at før nævnte gælder om alle. Nej, der gives Gud ske tak endnu enkelte undtagelser. Men det gælder sandelig for den største del. Det er da vist nok tid at tænke på mider til almuens redning.For er den nærende stand ødelagt, hvad skal der da blive af den tærende stand!

Almuen føler selv armoden tiltager. Men den kender ikke, eller vil ikke kende, grunden til det. Fornuftige forestillinger nytter intet. Nej, uden øvrighedens kraftige bistand vil alle andre midler være frugtesløse.

Da indsenderen anser ovennævnte sammenkomster for den vigtigste kilde til lasternes og armodens fremtrængen, så tror han også at kilden er let stoppet Det tillades mig at ytre min mening om måden, hvorpå jeg tror dette lettest kan ske Dersom fx politiet uformodentlig indfandt sig i gildehusene hist og her og den mand der lod sit hus bruge til sådanne sammenkomster sammen med alle tilstedeværende (børn ikke undtaget) af øvrigheden blev anset med en eksemplarisk penge- eller anden straf, da ville gilderne snart ophøre, færre ulykkelige ægteskaber stiftes, fattigvæsnet få færre at understøtte, tjenestetyendet blive hvad det skulle og burde være, oplysningens anstødssten for en del ryddet af vejen, drikfældigheden aftage og velstand og sand lyksalighed vende tilbage til den danske almue. Lad det ske, lad det ske!

(Politivennen nr. 545. Løverdagen den 10. Juni 1826, s. 373-377)

Redacteurens Anmærkning

Se også tillægget til denne artikelserie.


(Bemærk at der er rod i sidetallene. Side 373-375 repeteres)