28 november 2020

Danske lærere og gejstlige. (Efterskrift til Politivennen)

Fra Slesvig-Holsten, 20. november. [Danske lærere og gejstlige.] På katedralskolen i Slesvig blev der i stedet for den dansksindede lærer Grünfeld, der tog til København for at studere matematik og derefter blev ansat på Tønder Seminarium, ansat en seminarist Schmidt. Seminarlederen, prof. Bahnsen, som ikke ligefrem kan beskrives som en med en slesvig-holstensk tankegang, sagde: Hvis Schmidt var blevet eksamineret, ville det have været meget tvivlsomt om han ville have modtaget tredje karakter og formentlig slet ingen. Danskere som bliver latterliggjort af eleverne på grund af deres tyske sprog, blev ansat på den lærde skole der. Den samme fisker hele dagen. Med sine vandstøvler besteg han prædikestolen den dag, hvor prædikenteksten er Peters fiskedrag. Så sagde denne prædikant: Han vidste ikke rigtig, hvad han skulle sige om denne tekst, men han var sikker på at Peter ikke havde fanget nogen ål. Menighedens ledere siges at have sagsøgt ham. Hr. Tillisch afgav et løfte om at han ikke længere ville drikke grog eller anden spiritus! Alle ved hvordan provsten i Slesvig, den såkaldte Svine-Martins, klarede sig ved kirkebesøget i Søderbarup. (D.A.Z.).

Aus Schleswig-Holstein, 20. nov. [Dänische Lehrer und Geistliche.] An der Domschule in Schleswig ist statt des dänisch gesinnten Lehrers Grünfeld, der nach Kopenhagen gegangen, um Mathematik zu studiren, um dann bei dem Tondern'schen Seminar angestellt zu werden, ein Seminarist Schmidt angestellt worden. Von diesem hat der Seminariedirektor Prof. Bahnsen, der nicht eben als schleswig-holsteinisch gesinnt genannt werden kann, geäussert: Wenn Schmidt examinirt worden wäre, so würde es sehr zweifelhaft gewesen seyn, ob er den dritten Charakter und wohl vielmehr gar keinen bekommen haben würde. Dänen, die wegen ihrer deutschen Sprache von den Schülern lächerlich gemacht werden, hat man dort an der gelehrten Schule angestellt. Derselbe fischt den ganzen Tag. Mit seinen Wasserstiefeln bestieg er am dem Tage, wo der Text der Predigt der Fischzug Petru ist, die Kanzel. Da äusserte dieser Prediger: Er wisse eigentlich nicht, was er über diesen Text dagen solle, aber gewiss sey, dass Petrus keine Aale gefangen habe. Die Versteher der Gemeinde sollen ihn verklagt haben. Dem in Neukirchen in NOrdangeln angestellten Prediger nahm Hr. Tillisch das Versprechen ab, dass er keinen Grog oder sonst Spirituosa mehr trinken woll! Wie der Probst in Schleswig, der sogenannt Swinne-Martins, sich auf der Kirchenvisitiation in Süderbarup übernommen, ist bekannt. (D. A. Z.).

(Aschaffenburger Zeitung: amtliches Organ der NSDAP und der Staats- und Gemeindebehörden, 26. november 1851)

Cadovius' Kostald i Rosengaarden. (Efterskrift til Politivennen)

Overtrædelse af Plakat 24de September 1819. Ved Skrivelse af 17de October sidstleden forlangte Politidirecteuren Brændeviinsbrænder Nicolai Peter Cadovius, som den, der maatte antages at have overtraadt Bestemmelsen i ovenanførte Placat, der forbyder her i Staden at anlægge Kostalde, som vende ud til Gaden, i Henhold til Placat 9de September 1795 tilpligtet under en daglig Mulct at afskaffe en i Forhuusbygningen ved det ham tilhørende Sted i Rosengaarden Nr. 119 og 120 indrettede Kostald, der er forsynet med Vinduer ud til Gaden, hvilke Tiltalte havde erklæret at have ladet anbringe, saavel for at kunne bringe det fornødne Lys tilveie i Stalden, fom for at Kreaturerne ved Vinduernes Aabning kunde erholde frisk Luft. Tiltalte, der havde angivet, ikke at have kjendt det ovennævnte, i Plakat 24de September 1819 indeholdte Forbud førend Bygningen opførtes, havde som Grund hvorfor det ikke skulde kunne paalægges ham at foretage nogen Forandring i Henseende til den oftnævnte Stald, anført, at der, da han inden Bygningsarbeidets Paabegyndelse havde til rette Vedkommende indsendt en Tegning til Bygningen, hvorpaa Kostalden var antydet, burde betimeligen varet meddeelt ham Underretning om det Ulovlige i at bygge en saadan Stald, men hvad han saaledes havde paaberaabt sig, maatte allerede af den Grund være uden Betydning, at det ifølge en af Stadsbygmesteren, Professor Malling, afgiven Erklæring, mod hvilken Tiltalte ikke havde noget at erindre, efter at den paagjeldende Tegning var bleven indsendt til Stadsbygmesteren, og af ham, samt Brandmajoren tilstillet Brandcommissionen, blev i Forbindelse med en efter Ansøgning fra Tiltalte ham meddeelt Tilladelse til at give Bygningen en Høide af 23 Alen bestemt, at Kostalden maatte bortfalde efter Plakat 24de September 1819. Som Følge af Foranførte blev Tiltalte, i Henhold til Plakat 9de September 1795, tilpligtet, inden en Frist, som fandtes at kunne bestemmes til 8 Uger, under en Mulct til Kjøbenhavns Fattigvæsens Hovedkasse af 3 Rbdlr. for hver Dag han sidder Dommen overhørig, at foretage en saadan Forandring ved den ommeldte Kostald, at der ikke paa samme bliver noget Vindue eller anden Aabning ud mod Gaden. Ved Dommen, der afsagdes den 25de November, blev Tiltalte derhos tilpligtet at tilsvare alle af Sagen flydende Omkostninger.

(Den til Forsendelse med de Kongelige Brevposter privilegerede Berlingske Politiske og Avertissementstidende 6. december 1851, 2. udgave).

Nikolaj Peter Cadovius (1793-1869), var søn af Ludvig Rudolf Cadovius og Ane Frederikke Olsen. Bror til Karen Cadovius and Hans Cadovius. Gift med Karen Marie Stephensen; Inger Marie Smidt og Sara Johanne Cadovius. De fik børnene Kirstine Sophie Cadovius, Sophie Nicoline Degener og Birthe Marie Cadovius. 

Rosengården 119 og 120 blev 1850 sammenlagt til matr. 119 & 120. Denne blev 1862 sammenlagt til 119, 120, 121 & 122. I 1953 blot 119, og består af nuværende husnumre 11-13. Rosengården 11 blev opført 1850 for brændevinsbrænder N. P. Cadovius, Rosengården 13 blev opført 1841-42 N. P. Cadovius. Nr. 13 har i længere tid huset Den Kinesiske Butik.

Se også Juridisk Ugeskrivt 1862, sag 631/60 Brændevinsbrænder N. P. Cadovius ctr. Kjøbenhavns Magistrat , s. 212-216. Magistraten blev dømt til delvis at tilbagebetale vandskat.

Slagsmaal mellem tydske og danske. (Efterskrift til Politivennen)

(Uddrag af et brev fra Sydslesvig). Eybye den 4. november. Her er i øvrigt intet nyt når undtages at der har været et slagsmål i en by her i nærheden som hedder Borgvedel hvor der blev afholdt et gilde og hvortil over 100 mennesker var forsamlet. 6 mand af mit kantonnement fik i sinde at gå derind, men de tysksindede syntes ikke godt om det besøg og råbte: Die Dänen heraus! og begyndte at slå løs på dragonerne med stole og andre genstande. Dragonerne lod sig ikke forskrække, men slog således for sig at hele selskabet retirerede gennem vinduer og døre. Dagen efter var sognefogden og værten hos mig for at afgive forklaring om sagens sande sammenhæng, hvilken fuldkommen stemte overens med dragonernes. Begge roste de dragonernes tapre færd, men beklagede at de måtte selv med ud af vinduerne. (Nestv. Av.).

Ribe Stifts-Tidende, 18. november 1851.

27 november 2020

Ladegaardsarbejder idømt Vand og Brød. (Efterskrift til Politivennen)

Fabriksarbejder paa Ladegaarden Frdr. Aug. Olsen var Søndagen den  3die August d. A. med Tilladelse udgaaet fra Anstalten, og efterat han med Fabrikarbeider Muhl havde varet inde paa 2 a 3 Værtshuse, indfandt de sig endelig i den af Ladegaardens Befolkning saa yndede "Dandsekjelder" paa Blaagaardsveien, hvor Muhl snart mærkede, at han ikke kunde taale mere , hvorfor han begav sig bort og faldt isøvn paa Marken. Olsen fik imidlertid en Pægel, men drak heraf kun en ringe Deel. Han vilde nu af Høker Rasmussen have Tilladelse til at gaae igjennem Disken hen til en anden Fabrikarbeider, der sad inde i Rasmussens Stue, men da dette blev ham nægtet, begyndte han herover at raabe og skrige, samt teede sig som et galt Mennesie. Medens han, siddende paa Gulvet, opførte sig saaledes, kom Politibetjent Hertz tilstede for at styre ham tilfreds, men idet Olsen nævnede Betjenten ved Navn, som derhos havde sit Skilt fremme, yttrede han: "jeg bryder mig ikke om Politiet " og at han blæste Politiet Noget, og foer ind paa Hertz, samt lagde sin Haand paa ham og truede med at ville slaae ham ihjel. Da han derefter blev ført ind til Byen i Politiarresten, udskjældte han her en af Arrestvagterne for en "Tyveknægt" og en anden for en "Skurekarl". Arrestanten har vel, under Paaskud af, at han ved den omhandlede Leilighed var aldeles drukken, benegtet at kunne mindes det Passerede, men efter hvad der desangaaende under Sagen blev oplyst, kunde det ikke antages, at han havde været i den Grad beruset, at hans Tilstand maatte udelukke Tilregnelighed. Da den af Arrestanten udviste Adfærd, med Undtagelse af hans Trudsel med at ville slaae Betjenten ihjel, hvorom der ikke tilveiebragtes fuldstændigt Beviis, var sat udenfor Tvivl ved Politibetjentens og Arrestvægternes, som og ved Høker Rasmussens og 2de tilstedeværende Snedkersvendes aflagte edelige Forklaringer herom, blev Arrestanten, der forhen oftere var straffet, ved Criminal- og Politirettens Dom af 22de Novbr. herfor anseet efter Frdn. 4de Octbr. 1833 § 16 og Lovgivningens Grundsætninger med en Straf, der bestemtes til 4 Gange 5 Dages Fængsel paa Vand og Brød.

(Den til Forsendelse med de Kongelige Brevposter privilegerede Berlingske Politiske og Avertissementstidende 29. november 1851, 2. udgave).

Fredsforstyrrende Adfærd under Liigbegængelse paa det mosaiske Troessamfunds Kirkegaard. (Efterskrift til Politivennen)

Fredsforstyrrende Adfærd under Liigbegængelse paa det mosaiske Troessamfunds Kirkegaard. For det nævnte Forhold tiltaltes under en den 25de Octbr. af Criminalretten paadømt Justitssag, Joseph Perlstein, ved hvis egen Tilstaaelse og de afhørte Vidners Forklaringer Følgende blev oplyst. Da Talmudist Gerson Nathan den 27de Decbr. f. A. begravedes paa den ovennævnte Kirkegaard og Liget, efterat Præsten ved det mosaiske Troessamfund Dr. Wolff i det paa Kirkegaarden værende Capel havde holdt en Tale over den Afdøde, var bragt hen til Graven og nedsænket i samme, begyndte Tiltalte, førend Præsten havde foretaget Jordpaakastelsen, at kaste Jord ned i Graven. Dette syntes at være standset et Øjeblik derved at en Tilstedeværende betydede han det urigtige heri, samt da Tiltalte ikke ændsede dette, fratog ham Spaden. Præsten havde imidlertid begyndt Jordpaakastelsen under Fremsigelsen af nogle af ham ved saadan Lejlighed sædvanllgt benyttede Ord, men han endnu havde fuldendt denne, havde Tiltalte grebet en anden Spade, med hvilken han paany kastede Jord ned i Graven, og det paa samme Maade som naar en Graverkarl kaster en Grav til, og brugte han i Anledning af de Tilstedeværendes Advarsler flere høirøstede Yttringer, saasom: at han ikke vilde tillade slige hedenske Skikke, nemlig Jordpaakastelse ved Præsten, o. s. v. Tiltaltes Adfærd virkede saa forstyrrende at Præsten ikke sattes istand til at tilveiebringe den ved den stedfundne Uorden afbrudte Handling førend Spaden anden Gang var Tiltalte fravristet og han med Magt trængt tilside.

For det af Tiltalte saaledes udviste Forhold, hvorved han tilsigtede en imod den af Dr. Wolff brugte Fremgangsmaade rettet Iværksættelse af hvad der efter hans Anskuelse skulde ifølge den mosaiske Religions Grundsætninger iagttages ved Begravelse (Tiltalte har i denne Henseende forklaret, at han ikke ved sin Handling antog at have fornærmet Dr. Wolff, da han ikke kunde erkjende, at Præsten var tilstede paa Embedsvegne, hvilket denne efter de jødiske Skikke ikke kunde være, fordi Præsten som saadan Intet har med Begravelsen at gjøre, hvorimod Dr. Wolff efter hans Anskuelse ikkun var tilstede som privat Mand, og i saa Fald begik han ikke noget Ulovligt ved paa samme Tid som Præsten at kaste Jord paa, hvorimod han netop vilde have overtraadt en Pligt ved at undlade det, da den orthodoxe jødiske Ritus, hvilken han hylder, paalægger enhver Jøde ikke at staae tilbage i Opfyldelsen af sine Pligter mod den Afdøde, hvoriblandt Jordpaakastelsen; den af Dr. Wolff brugte Fremgangsmaade erkjendte han vel at være overeensstemmende med den nyere Jødedoms Grundsætninger, men da disse staa i Strid med de af ham hyldede, ansaae han sig forpligtet til at bekæmpe dem), blev han ved Rettens Dom anseet med en efter Lovgivningens Analogilempet arbitrair Straf, der bestemtes til en Mulct af 50 Rbd., som tilfalder Kjøbenhavns Fattigvæsens Hovedkasse, hvorhos han tilpligtedes at betale Actionens Omkostninger, hvoriblandt Salair til Actor og Defensor, Prøveprocurator Raasløff og Procurator Larsen, 5 Rbd. til hver.

(Den til Forsendelse med de Kongelige Brevposter privilegerede Berlingske Politiske og Avertissementstidende 5. november 1851, 2. udgave).

Fotograf Thorvald William Hammeron: Lotterikollektør Joseph Perlstein (1822 eller 1823-1889) og Helene Perlstein, f. Levy (1826-1901). Det Kongelige Bibliotek. Fri af ophavsret.

Joseph Perlstein stod bag en åben henvendelse til dr. Wolff (se Kjøbenhavns Adressecomptoirs Efterretninger 24. april 1855) i hvilket han sammen "med flere" spurgte hvorfor Wolff aflagde sit ridderkors i et sideværelse i synagogens, mens han fx ved brylluppoer og på kirkegården ikke gjorde. I Morgenposten den 5. maj 1855 blev artiklen på en meget voldsom måde imødegået. 

Lotterikollektør Moses Levy der i 1853 havde oprettet en synagoge i Læderstræde Nr. 24, havde bestemt at efter hans og hans hustrus død skulle hans datter Helene eller hendes mand Joseph Perlstein være inspektør for kirken og have den dertil hørende Fribolig.