21 juni 2023

Georg Friedrich Nicolai (1874-1964) i Danmark. (Efterskrift til Politivennen)

Under 1. verdenskrig, i juni 1918 flygtede en kontroversiel tysk professor til Danmark: Georg Friedrich Nicolai.

Han var en fremtrædende hjertespecialist og professor i fysiologi ved Humboldt Universitetet i Berlin da 1. verdenskrig brød ud. I 1914 havde Nicolai sammen med Albert Einstein og Vilh. Förster udgivet en modappel "Aufruf an die Europäer" mod 93 tyske militaristiske intellektuelles appel "Manifest fra den civiliserede verden" fra oktober 1914, Blandt disse var bl.a. Ehrlich, Röntgen og von Behring . 

Nicolai havde i 1915 lavet et kursus på Berlin Universitet i 1915 med titlen krig som en biologisk faktor i den menneskelige udvikling, hvilket bragte ham på konfrontationskurs med det preussiske militær. Han blev forflyttet fra det militærhospital som han ledede, til en inferiør stilling, og var sygemeldt i 6 måneder 1915-1916. Nicolai havde nægtet at lave bomber med kolera- og pestbakterier og injektere russiske fanger med bakterier. Desuden skal han have ytret sig imod bruddet på Belgiens neutralitet og sænkning af handelsskibe.

Da han i april 1916 vendte tilbage, nægtede han at aflægge ed til flaget ved østfronten, hvilket i øvrigt heller ingen andre læger havde måttet gøre. Han blev degraderet til Landsturm, og skrev så "Die Biologie des Krieges" (1917).  Bogen blev publiceret i Schweiz i 1917 efter et manuskript der blev smuglet ud af Tyskland. I bogen afviste han at krigen efter darwinistisk syn kunne opfattes som et naturligt og nødvendigt fænomen ("the survival of the fittest"), og mente i stedet at krig var en menneskelig opfindelse som kunne og måtte stoppes. Han mente at krig ingen biologisk værdi havde overhovedet. 


Anonym/ukendt: Foto taget i København 1918. Optrykt i Wolf William Zuelzer: Der Fall Nicolai. Societäts-Verlag, Frankfurt/M. 1981. Public domain.

E. D. Morel og Lloyd George.

I

I Tyskland og i England har Myndighederne fældet hver sin Straffedom, der tydeligt og lige tydeligt viser, paa hvilket Dannelsestrin Europa for Tiden staar. Paa de to Domme kan det maales, hvor vi holder.

I Danzig er en Professor Nicolai, Forfatter til en i Zürich udkommet Bog Krigens Biologi, blevet dømt til fem Maaneders Fængfelsstraf. Intet tysk Blad har omtalt Dommen: man kender derfor ikke, hvorledes den er begrundet.

Men efter Sigende er Nicolai blevet dømt. fordi han har undladt at søge om Tilladelse til Udgivelsen af en Bog, noget, hvortil enhver Militærperson er forpligtet. Fem Maaneders Fængsel med denne Motivering er altsaa en Straf, der under de nuværende Forhold anses for retfærdig.

Rimeligvis har dog Bogens Aand bidraget sit. Skriftet indeholder et Afsnit, kaldet Den evropæiske Patriotismes Kulturideal, hvori det paavises, at vore Dages Fædrelandekærlighed (right or wrong, my country) er en i tidligere Tider ukendt. I Oldtiden, i Middelalderen, ja helt ind i det 19. Aarhundrede, var Patriotisme en vidt forskellig Sag. Fordum elskede man en Ide, eller, dersom man ikke havde Ideer, visse Fordele, som Fædrelandet i Ens øjne repræsenterede, eller som man søgte at virkeliggøre i Fædrelandet. Det var da ikke Fædrelandet i og for sig, men Landet som LegemliggøreIse af visse Grundtanker, man elskede, og for hvilket man kæmpede og ofrede sig. Svarede Ens Land derimod ikke til Ens Ideal, saa trak Manden sig tilbage fra Landet eller kæmpede endog imod det. I vore Dage synes en Holdning som Coriolans overfor Rom, Moreau's overfor Frankrig, Byrons overfor England, Heines overfor Tyskland, Ibsens overfor Norge, os næsten ufattelig. Invidet er blevet Statsborger og har givet Afkald paa Selvbestemmelse. Man kræver for fuldt Alvor, at enhver uden Hensyn til sit Ideal skal anse det Land, i hvilket han er født, og dets Indretninger, Sæder og Skikke, for det højeste i Verden. Og Masserne er ikke blot villige dertil: de gaar ind derpaa med Begejstring. Om denne Form af Fædrelandskærlighed siger imidlertid Nicolai, at den ikke er menneskeværdig, ikke mere værd end en Myrefloks dyriske Kærlighed til Reden eller en Bisværms dyriske Kærlighed til Kuben. 

Slige Tanker gaar det ikke an at udtale i vore Dages Tyskland. De modsiges kun tilsyneladende, naar vi ser Czecker paa russisk Side bekæmpe Østrig, eller Polakker paa østrigsk Side bekæmpe Rusland eller Irer under Krigen gøre Oprør mod Storbitannien; thi ingen af disse ser deres Fædreland i den Magt, de bekæmper; de er böhmiske, polske, irske Patrioter.

Selvfølgelig har Professor Nicolai ikke selv ment, at han optraadte imod det tydske Rige. Han mente omvendt ved sin Kritik at forøge sit Fædrelands Civilisation. Han har prøvet paa at bekæmpe den Sjælesygdom hos Masserne, der sløver Tankeevnen og nedbryder al personlig Selvegenhed. Nu bøder han derfor.

Man var imidlertid forberedt paa stram politisk Disciplin i det tyske Rige. Den stemmer med Tysklands gamle Traditioner og vækker ingen Forundring.

- - -

Georg Brandes

(Vestjyllands Social-Demokrat - Esbjerg 7. november 1917).

Som nævnt af Brandes blev Nicolai arresteret og med udsigten til 10 måneders fængsel efterfulgt af tvungen militærtjeneste lykkedes det ham at flygte til Danmark den 20. juni 1918 med bl.a. Einsteins hjælp i et fly fra Spartacus League fløjet af et medlem af denne. Det var en skolemaskine som piloten feldwebel Stahlschmidt havde en vis brugsret over. Maskinen startede fra Neu Ruppin kl. 4.15 torsdag morgen og kom ud af kurs. Det opdagede man nord for Elben. Maskinen kom ind i et frygteligt haglvejr. Den nødlandede på Femern hvor en lokal klejnsmed udbedre en mindre motorskade, samt fik fyldt benzin på. 

Efter den vellykkede flugt underrettede han Einstein. Dette forblev en hemmelighed indtil efter 2. verdenskrig. Landingen blev naturligvis bredt dækket af de danske medier. Se Valby Tidende maj-juni 1918 for disse.

"Den landede flyvemaskine fotograferet i morges ved Valby Gasværk." Foto fra Aftenbladet 20. juni 1918. 


Den tyske Videnskabsmand, der flygtede hertil pr. Flyvemaskine

Professor Nicolai

Vi meddelte i Morges, at den ene af Passagererne i den tyske Flyvemaskine, der i Gaar landede ved Valby, antagelig var en tysk Professor Nicolai, der forrige Aar udsendte en Bog "Krigens Psykologi", som vakte betydelig Opsigt ogsaa udenfor Tyskland, men som skaffede Forfatteren en Fængselsstraf for Disciplinbrud.

Bogen hed imidlertid "Krigens Biologi" og udkom paa Orell Füsslis Forlag i Berlin.

Georg Friedrich Nicolai er Privatdocent i Fysiologi ved Universitetet i Berlin; allerede det, at en tysk Videnskabsmand tyede ned til Schweiz med en Publikation, røbede paa Forhaand, at der var noget ekstra paa Færde. Og "Die Biologie des Krieges", der indeholder et veltalende Indlæg for Verdensfred og et glødende Angreb paa Militarisme overhovedet, fik ogsaa øjeblikkelig den Skæbne, der kunde forudses: at blive beslaglagt i Tyskland. Og som vi meddelte i Gaar Aftes: Forfatteren blev dømt og efter en Appel straffet med simpelt Fængsel.

"Krigens Biologi", der ogsaa naaede her til Danmark i en Del Eksemplarer, blev modtaget med megen Opmærksomhed og læses efter Sigende i vide tyske Kredse. At den paa nogle Hold mødte stærk Protest eller kold Kritik, siger sig selv, og vi kan i saa Henseende anføre, hvad Sociologen, Professor Alfred Vierkandt skriver i den konservative "Deutsche Literaturzeitung"; den 20de April i Aar, altsaa længe efter Bogens Fremkomst.

En tysk Bedømmelse al Professor Nicolais Bog.

"Bogen viser sig at være det, man paa Forhaand maatte frygte af dens Titel og Undertitel, nemlig dilettantisk. (Undertitlen er: En tysk Naturforskers Betragtninger).

Forfatteren gaar løs paa Krigens og Statslivets Problemer med væsensfremmede Begreber, han henter fra et helt andet Erfaringsomraade, i Stedet for med Begreber og Anskuelser, der er taget fra Emnet. Naturligvis bliver han derved uretfærdig.

Saaledes forekommer Krig ham som noget unaturligt, som noget, der oprindeligt er Menneskene fremmed og først opstaar under senere Besiddelseskampe, fordi intet Dyr bekæmper sin egen Art!

Den menneskelige Slægts Ejendommelighed, at formidle Kamp og Fællesskab intimt med hinanden og at føre Kamp i regelbundne Former, omtales ikke med et Ord.

Hjemstavnskærlighed gælder for Forfatteren at være Mangel paa Tilpasning til andet Milieu eud det medfødte og er derfor en Levning fra vor Dyretilstand. I hele det Kapitel, der handler om Patriotismens Grundlag, er der ikke Tale om Ting som kollektiv Magtvillie, national Ærgerrighed og national Idealisme.

Hvor ubevægelig og kunstlet er han desuden ikke, naar han vil bruge den for Tiden saa kendte Stræben efter at overvinde Krigen til Fordel for Solidaritetsforboldene i Samklang med Verdensorganismens Begreb.

Man ser altsaa, at Forfatteren ikke tager Del i den sædvanlige naturalistiske Forherligelse af Krigen. Langt snarere stiller han sig ved Siden af Mænd som Kuropatkin og Novicow, idet han først og sidst betoner Menneskelivets Samliv og Solidaritet. Hans Standpunkts bredtanlagte Begrundelse bringer næppe noget nyt".

(Herefter citeres den ovenstående artikel af Brandes).

(Nationaltidende 21. juni 1918, 2. udgave)


I Skandinavien fandt han snart mange tilhængere til sine ideer. Han publicerede i København "Das verdende Europa" i hvis redaktion også sad Brandes, Nansen, kemikeren Svante Arrhenius, Lindhagen og den feministiske forfatter Ellen Key, og fik tilskyndet af Georg Brandes igangsat en oversættelse af sin bog. Den blev også oversat til svensk og norsk (ved Samtidens redaktør Gerhard Gran.

Otte Gelsted (1888-1968),  før han for alvor slog igennem som digter og forfatter, skrev nedenstående introduktion til "Die Biologie des Krieges":


Prof. Nicolais Bog om Krigen

Af Forfatteren Otto Gelsted.

Ved sin dristige Flugt pr. Flyvemaskine fra Tyskland til København har Professor Nicolai skabt sig en Sensationstberømmelse herhjemme, der for saa vidt vil være af det gode, som den kan tænkes at vække Interesse ogsaa for det betydningsfulde Værk, han har udgivet om "Krigens Biologi" - det Værk, der har indbragt ham de Forfølgelser, han nu lykkelig har unddraget sig.

F. G. Nicolai var ved Krigens Udbrud Professor i Physiologi ved Universitetet i Berlin og kendt som en fremragende Specialist i Hjertesygdomme - lejlighedsvis tilkaldt ogsaa til det tyske Kejserhus. Samtidig er han, som hans Bog viser, velbevandret i Literatur og Filosofi, og ovenikøbet har han fundet Tid til lange Studierejser, der har ført ham fra Laplands Ødemarker til kinesiske og malajiske Havnebyer.

At han ogsaa er en modig Mand, beviser Udgivelsen af "Krigens Biologi" (Zürich 1917). Han har ikke blot været tilstrækkelig klar og selvstændig til at holde sig udenfor den Massesuggestion, der i 1914 forvandlede liberale, Socialdemokrater og Fredsvenner til glødende Militarister. Han har ogsaa haft Mod til at sige sin Mening med fuld Bevidsthed om, at han satte sin sociale Stilling over Styr, ødelagde mangeaarige Venskabsforhold, tørnede sammen med Mililiærautoriteterne og blev en hjemløs, vanæret og forfulgt i sit Fædreland.

I

Det er først og fremmest som Naturvidenskabsmand, Prof. Nicolai gør Krigen til Genstand for Undersøgelse. Er Krigen andet end et særligt Tilfælde af den almindelige Kamp for Tilværelsen? Gennem Kamp skrider jo den levende Verden frem, og hvad der ikke formaar at hævde sig, maa vige Pladsen for bedre udrustede Organismer.

Hertil maa siges, at Kampen for Tilværelsen, er en Kamp om Næring. For Menneskeslægtens Vedkommende maa den bestaa i en intensivere Dyrkning af Jorden og i Oprindelsen af stadig bedre Metoder til at frugtbargøre den Energi, der fra Solen strømmer ned til os.

Betænker man den Hungersnød, Krigen har bragt over store Dele af Europa, maa man indrømme, at Krigen vanskeligt lader sig forsvare som et Udslag af Kampen for Tilværelsen - Formaalet for Tilværelseskampen var jo netop at forøge Næringstilførslen!

Man har sagt, at Krigen var som et stort Sold, der skilte Hveden fra Avnerne: de stærke og dygtige Folk sejrer, de uduelige gaar til Grunde. Krigen skulde - ligesom Tilværelseskampen - virke udvælgende og saaledes arbejde Fremskridtet i Hænde.

Det lader sig imidlertid ikke nægte, at Krigen netop i første Række dræber de stærkeste og dueligste, idet jo Børn, Oldinge og Invalider ikke sendes til Fronten, og idet de dygtig Soldater gerne vil blive anvendt til det farligste Arbejde.

Og hvad vil det sige, at det er det dygtigste Folk, der sejrer? Spartanerne og senere Makedonerne var Grækenlands mest krigerske Folk og samtidig et Par af de kulturfattigste. Er det endvidere saa sikkert, at det. Folk, der "sejrer" i en Krig, ogsaa sejrer i Tilværelseskampen?

Hvor er den ubesejrede Alexander, den ubesejrede Tamerlans Riger? Hvad nyttede Erobringen af Europa Napoleon?

II

Et andet Spørgsmaal, hvis Betydning for Krigsproblemet, Prof. Nicolai tager op til Undersøgelse, er Racespørgsmaalet.

Man ved, hvilke fanatiske Forsøg der fra altysk Side er blevet gjort paa at hævde den rene germanske Race som Fremskridtets Bærer og Europas naturlige Herre. H. S. Chamberlain erklærede i sin berygtede Bog om "Det 19. Aarhundredes Grundlag" alle Verdenshistoriens betydelige Mænd - Kristus ikke undtagen - for Germanere. Under Krigen har en Franskmand, Paul Souday, gjort Gengæld og paastaaet, at saa at sige alle fremragende Tyskere stammer fra det gammelkeltiske Sydtyskland og rettelig bør anses for Keltere. Af de faa geniale Nordtyskere er Nietzsche af slavisk Afstamning og Kants Familie er indvandret fra Skotland (egentlig hed han Cant).

Hvordan forholder det sig nu i Virkeligheden med Begrebet "den germanske Race"? Gaar man ud fra den almindelige Antagelse, at Hjerneskallens Form, Haar- og Hudfarven og Højdøn er afgørende Racekendemærker, viser Tyskland sig beboet af et broget Racevirvar: Slaver, Kelter, Iberer osv., mens de blonde og langskallede "Germaner" snarere maa søges blandt Svenskerne, Nederlænderne og Englænderne end i Tyskland.

Den rene Race er i Evropa, hvor de forskelligste Folkeslag atter og atter er blevet, rystet sammen, et tomt, Begreb. Hvem garanterer iøvrigt for, at den rene Race er værdifuldere end Blandingsracen? En Hund af ren Race er naturligvis værdifuldere end en Køter, fordi Racehunden med bevidst Omhu er opdrættet i et, bestemt Formaals Tjeneste - Grævlingehunden til Jagt i Huler, Mynden til Harejagt o. s. v. Enhver af disse rene Racer har bestemte for Mennesket værdifulde Egenskaber, mens andre til Gengæld er mindre godt udviklede: Mynden kan ikke godt lugte. Grævlingehunden ikke lystre osv.

Det ses let, at det er en Misforstaaelse, at begge det fra Dyrene kendte Begreb "ren Race" til Grund for en Vurdering af menneskelige Racer. Ren Race har blot Betydning, hvor det gælder at opdrætte et Dyr til et eller andet stærkt begrænset Formaal - f. Eks. en Hest til Væddeløb. I alle andre Tilfælde er netop Forædling ved passende Blodblanding et af Opdrætningens Hovedformaal.

Mener Professor Nicolai altsaa ikke, at der lader sig finde noget naturligt Grundlag for Krigen, saa finder han i den moderne Arvelighedslære - som den herhjemme hævdes af Professor Johansen - Grundlaget, for en almenmenneskelig Samfølelse, i hvis Lys Krigen staar som en fortidig Rædsel i Lighed med Kannibalisme og Slaveri.

Vi véd, at Kimplasmaet er udødeligt, for saa vidt det lever videre fra Slægt til Slægt, Menneskeheden er en sammenhængende Organisme, og enhver Krig bliver at betragte som en Sygdom i Menneskeslægten,

I en følgenge Artikel skal vi fremhæve endnu nogle Hovedpunkter af Professor Nicolas Bog

Otto Gelsted

(Fyns Venstreblad 13. juli 1918)


Professor Nicolais Bog om Krigen.

Af Forfatteren Otto Gelsted.

IIl

Stærkt vender Prof. Nicolai sig mod Forsøgene paa at tage Videnskabsmænd og Digtere til Indtægt for Krigen. De tyske Videnskabsmænds berømte Opraab til Kulturverdenen i Oktober 1914 betegner Nicolai med Rette som et Udslag af Krigssuggestionen. Med hvilken rørende Enighed har franske og engelske Forskere været klare over Ententens retfærdige Sag, tyske Forskere over Centralmagternes Ret. Aabenbart har enhver videnskabelig Upartiskhed svigtet, og de mest udmærkede Tænkere og Kunstnere har ladet sig trække som Faar ud i Krigsraseriet.

Man vil forgæves lede efter nogen stor Aand, fra hvilken Tid det skal være, der har gjort sig til Talsmand for Krigen. Allerede Homer kaldte Krigen "en blodplettet Menneskeslagter", og Herodot antager, da Krig ellers er uforklarlig, at den maa skyldes onde Aander.

Vender vi os til Filosofferne, da er det i Tyskland navnlig Nitzsche, Militaristerne har ment at kunne støtte sig til. Men den Krig Nitzche prædikede, var en Krig uden Krudt og Damp og lemlæstelser. "Krigen duer kun for syge Folkeslag", siger han et Sted, "et sundt Folk trænger ikke til Krig". Og han udtaler Haabet om, at der endelig maa komme et Folk, der frivillig vil bryde Sværdet og hellere vil gaa til Grunde end lade sig hade og frygte!

Men selv de store Soldater har ikke lovsunget Krigen. Garibaldi mente, det var Europas første Opgave at umuliggøre enhver Krig. Mærkelig og gribende er Napoleons Udtalelse; "Jeg hader og elsker Krigen". Den store tyske Soldaterkonge, Frederik II kalder i en Ode Krigen for "Uhyret med Jernpanden, det blodbegærlige Utyske, hvis hele Tragten er ØdelæggeIse". Og et andet Sted skriver han: "Hvis mine Soldater begyndte at tænke, blev der ikke en eneste tilbage i Rækkerne".

Fra tysk Side er det især Moltke, hvis Autoritet benyttes i krigsvenligt Øjemed "Den evige Fred er en Drøm", skriver Moltke, "og ikke engang en smuk Drøm. Krigen er et Led i Guds Verdensorden. I den udfolder sig de"ædIeste Dyder: Mod og Opofrelse, Pligttroskab og Dødsforagt. Uden Krigen vilde Verden forsumpe i Materialisme".

Med denne Udtalelse af Moltke, der stammer fra Tiden før den fransk-tyske Krig, kan der imidlertid sættes andre Udtalelser af ham, der viser, at hans Syn paa Krigen tidligere har været et ganske andet. Han skriver, at "en fredelig Forøgeelse af Velstanden er bedre end krigeriske Erobringer", og han haaber, "det maa lykkes at formindske de staaende Hære i Europa og i Stedet for nyttiggøre de umaadelige Kræfter". Endelig siger han: "Vi bekender os til den ofte spottede Ide om en almindelig europæisk Folkefred. Er ikke Verdenshistoriens Gang en Tilnærmelse mod en saadan Fred?"

IV

Men, kunde man indvinde: i alt Fald en Forsvarskrig er da retfærdig? Ja, hvis man blot ikke lader sig skuffe af en Frase! Ethvert Folk vil altid tro, det er de andre, der egentlig har begyndt. Hvem skal iøvrig gælde som Angriber: den, der affyrer det første Skud, eller den, der begynder at mobilisere og stiIler det afgørende Ultimatum?

Da Gu-tav Adolf drog over Østersøen for at erobre Tyskland, var det aldeles ikke som Angriber, det var om defensor fidei, som Forsvarer for den rene Lære.

Hvad kan man ikke allesammen forsvare? Serbien forsvarer sig mod at opsluges af Østrig. Rusland og Montenegro forsvarer deres Stammefælle Serbien. Østrig sin "Prestige" paa Balkan. Tyskland sin Troskab mod Østrig og sin Plads i Solen, Frankrig fører en Befrielseskrig og vil forsvare de annekterede Provinser mod Erobreren. England forsvarer de Neutrales Ret. Japan den mongolske Tanke i Østen, mens det ikke er helt klart, hvad Tyrkiet egentlig forsvarer - og Belgien er til syvende og sidst ene om at forsvare selve Landet, fører altsaa i virkelig ægte Forstand en Forsvarskrig.

De engelske Fredsvenner dysser deres Samvittighed i Søvn med, at det gælder at forsvare Europas Kultur mod den tyske Militarisme, og deres Meningsfæller i Tyskland anser det for nødvendigt, at forsvare tysk Idealisme mod engelsk Hykleri og Kræmmeraand.

Resultatet bliver, at der næppe er nogen Krig, der ikke med lidt god Vilje og Fingerfærdighed kan fremstiIles som en Forsvarskrig. Enhver Krig, man selv fører, er god, enhver Krig, der føres mod en selv, er perfid barbarisk, afskyelig.

- - Prof. Nicolais Bog er saa omfattende og gør saa mange Synspunketer gældende, at der her kun har kunnet være Tale om at fremhæve et Par Hovedpunkter. Hans Bog er præget af en videnskabelig Aand og en human Idealisme, der nu under Krigen virker halvt som et Minde om bedre Tider, halvt som Skæret af en lysere Fremtid.

Otto Gelsted

(Fyns Venstreblad (Odense) 14. juli 1918).


Brandes spillede dobbeltspil over for Nicolai hvilket fremgår af hans breve til datteren, hvori han i august 1918 skriver: "Nicolai er jo en fantast". Brandes vil ikke have med ham at gøre, men er dog blevet overtalt til at skrive et forord. "Nicolai keder og plager mig og vil stadig bruge mit navn til sine formål, en trættendeherre, skønt der er gjort ham uret." "Nicolai er en skrækkeligesvøbe for mig. Naturligvis er han utilfreds med mit forord og plager mig om forskellige ændringer. Af alt på jorden sky mest martyerer og profeter!" Omvendt skrev i marts 1919 Romain Rolland om Brandes (G) og forholdet til Nicolai: "I Danmark så han G, som udviklede sin sædvanlige barnlige forfængelighed og tømte sin sæk af smålige og altid en smule ondskabsfulde anekdoter ud over alle store mænd..."


Professor Nicolai og hans Bog.

"Krigens Biologi" i Oversættelse.

---

 Et af de Kapitler, der klarest belyser Forfatterens Tankegang, handler om Franktirørerne, Friskarerne. Han henviser til den tyste, patriotiske Begejstring over Schills Frikorps fra 1807, Lützows i 1813 osv. og spørger, om disse Korps skal betegnes paa samme Maade, som Kejser Wilhelm under Verdenskrigen betegnede de belgiske Friskarer, da Kejseren i sin Henvendelse til Præsident Wilson taler om, at han maa gribe til de skarpeste Midler for at afskrække den blodtørstige Befolkning fra at fortsætte med sine skammelige Mordgerninger og Skændigheder.

Prof. N. spørger, om nogen Tysker vilde tale nedsættende om den østprøjsiske Bonde, der under Russernes Indfald greb sin rustne Bøsse for at forsvare sin Jord? Han udtaler bl. a.:

"Hvis det, at forsvare Fædrelandet ved Fælleshær, er en hellig Sag, saa bliver den det ogsaa, selv om man ikke bærer Uniform.

Længere hen siger han :

"Særlig er disse Beskyldninger mod Belgien skammelige. Belgien ligger slagen og kan ikke forsvare sig. Dets Presse er undertrykt, dets Borgere gjort umyndige, saavidt de endnu lever indenfor deres eget Lands Grænser, dets Arkiver staar Erobreren aabne. Vi forlanger for Tiden næppe endnu af Sejrherren, at han skal være ædelmodig, men hvorfor oven i Købet gaa ud paa at bagvaske de Forsvarsløse".

Bogen er helt igennem baaret oppe af en lys Optimisme, der ser meget tillidsfuldt paa Fremtiden.

Det danske Publikum vil nu snart faa Lejlighed til ved Selvsyn at sætte sig ind i Prof. N.s interessante Tankegang.

(Sorø Amts Dagblad - Slagelse 8. august 1918. Uddrag)


En længere omtale af bogen på dansk stod i Nordjyllands Social-Demokrat 23. og 24. september 1918)


Hvorfor Professor Nicolai flygtede til Danmark.

Et Opraab til det tyske Folk.
Han ville kæmpe en Kamp for Fornyelsen af Tysklands "Storhed" mod den tyske Militarisme.

London. 30te September RB

"Times" offentliggør første Afsnit af et Opraab til det tyske Folk af Professor G. F. Nicolai, den lyske Læge og Professor i Medicin ved Berlins Universitet, der, som bekendt, flygtede til Danmark i en Flyvemaskine, efter at han var bleven degraderet som Officer for de Anskuelser, han havde udtrvkt i sin Bog "Krigens Biologi". Nicolai skriver "Mit Formaal med at overskride Grænsen var at finde et Sled, hvorfra jeg kunde kæmpe min Kamp i Frihed, for at Tysklands "Storhed", saaledes som jeg forstaar den, kunde blive fornyet. Netop fordi jeg er Tysker, tror jeg, at det er min Pligt at tilbagevinde for os Tyskere vor retmæssige, særlige Plads i Nationernes Raad og at forsvare den imod disse Øjeblikkets Diktatorer, der i deres Lyst eller Magt har vildledet Goethes og Kants Efterkommere og bragt dem til at forfølge en skamløs Politik, der kun sømmer sig for Tartarer.

Jeg har Ret - ikke blot som Individ men fra et almindeligt Synspunkt - til at gøre Oprør mod dem, der for Øjeblikket repræsenterer Magten i Tyskland Jeg ved, at Tusinder, ja, Millioner af de bedste af mine Landsmænd deler mine Følelser. Jeg ved at der ikke er noget i hele Verden, de ønsker saa brændende, som at det der for Øiebliket hersker over Tysklands Skæbne, ikke maa faa nogen varig Magt og at vort MIlilærparti maa se sig berøvet sin skæbnesvangre Sejr baade hjemme og ude. 

Nicolaj fortsætter med at forklare, at der ikke i hans eget Land findes nogen konstitutionel Maade der kan give Udtryk for hans Villie, fordi Tyskland ikke længere er nogen konstitutionel stat. "Over hele Tyskland har den konstitutionelle lovmæssige Ret givet Plads for den vilkaarlige Magt. Der er ingen Paragraf i Loven der kan retfærdiggøre det uhyrlige Tryk som en samvittighedsløs og taabelig Censur udøver over Artikler og Taler ved offentlige Møder, men det værste af det hele er , at den konstitutionelle, lovmæssige Regering i Riget i Almindelighed og som Helhed er berøvet al yderligere Kontrol med Sagerne. Magten udøves alene af Sværdet, der holdes af en pansret Næve og ingen ved med Sikkerhed, hvem der i Øjeblikket er Sværdets Bærer. Tyskland er derfor de facto ikke længere nogen konstitutionel Stat. Da det imidlertid de jure skulde være en konstitutionel Stat har man en utvivlsom Ret til at gøre Oprør mod denne Sagernes Stilling. Den ulykkelige Sandhed er, at vor Militærregering udover en enorm Magt over Folkets Sind ved at appellere til den aabenbart uundgaaelige Fejghed hos det store Flertal af Folket. Denne Korruptionens Proces spreder sig nedefter. Jeg kender Medlemmer af det "kejserlige" Socialdemokrati, der ikke giver sig til Kende som dets Tilhængere af Frygt for at miste deres Stillinger."

Nicolai tilføjer, at enhver, der forsøgte at holde fast ved sin Overbevisning snart blev bragt til Tavshed, "saaledes gaar det til, at vort offentlige Liv mangler alle Mænd af Karakter og Særpræg, og at ethvert Blad stereotypt gentager Regeringens Fraser."

(Berlingske Politiske og Avertissementstidende, Aften 1. oktober 1918)


Et af de få billeder af Nicolai, fra Nordjyllands Social-Demokrat 18. marts 1919 i anledning af at bogens danske oversættelse var udkommet.


Da han vendte tilbage til Berlin, kom han straks i problemer for sin anti-militarisme og anklaget for forræderi og antisemitisme. Einstein skrev et forsvarsskrift, men hans forelæsninger var allerede blevet ødelagt af ekstreme nationalister. Den 10. marts 1920 meddelte Lolland-Falster Social-Demokrat - Nakskov at professor Nicolat have fået frataget sit professorat ved universitetet. Han flygtede fra Berlin i 1922 til Argentina hvor han fik prestigefyldte poster ved universiteter. I 1932 flyttede han til ChileDen chilenske forfatter Fernando Alegria sammenlignede ham med Robert J. Oppenheimer og Linus Pauling. Han han døde her i 1964.

I midten af 1930erne skrev han et upubliceret manuskript "Das Natzenbuch" hvori han betegnede den nationalsocialistiske bevægelse i Tyskland som "en af de største, sandsynligvis den største, fare for den fremtidige udvikling af den menneskelige race".

"Krigens biologi" er udkommet på flere sprog og genoptrykkes til stadighed på tysk og engelsk. Der findes ligeledes en del litteratur om G. F. Nicolai på internettet som antyder at hans synspunkter stadig er aktuelle.

Anna Blochs Afsked med Det kgl. Teater 1918. (Efterskrift til Politivennen)

Serie om skuespilleren Anna Bloch: 25 års jubilæet i 1910Afskeden med Det kongelige Teater og William og Anna Bloch


Anna Bloch

Af Valdemar Vedel.

Hvor Skylden ligger, kan den, der ikke kigger bog Kulisserne, jo ingen Mening have om; men Mening er der i alt Fald ikke i, at en Løbebane af saa stor kunstnerisk Betydning allerede ved 50-Aars-Alderen skal brydes af - for Kunstnerinden selv, for det kgl. Teater og for os, der nu engang alene i Fru Blochs Fysiognomi er vant til at genkende saa meget af, hvad der hører til en vis Slags nutildags og hjemmekendt Kvindelighed.,

Titania. Debutrollen.

Næsten tydeligt tegner dette Fysiognomi sig, naar man genkalder sig det i saadanne Maskeringer, som under Fruens Teatertjeneste er lykkedes for hendes kunstneriske Kultur og Energi; men kun gennem en særlig Tilpasning til hendens eget Ansigt. Hverken til den tragiske maske - Oehlenschlägers, Schillers, Shakespeares - har dette jo passet eller egentlig til Holbergs Komedie. Hendes "Dina" kunde ikke ret tage den "idealistiske" oehlenschlægerske Heroine-Tone, men des mere lyslevende fik man det overspændt-fantastiske Pigebarn, den pikante, originale Kvindepersonlighed i borgerligt Hvergarn. Hendes Leonora i "Maskeraden" og Lukretia i "Den Vægelsindede var pudsige nok i deres barnagtige og skabagtige Rococostil, kun denne var maaske ikke videre holbergsk; saa var Fru Bloch anderledes hjemme i Moliéres sirlige Provinspretiøse og i Marivaux' skælmske Salonfrøken ("Kærlighed og Lykketræf"). I Heibergs Vaudeviller og Hertzs Lystspil har Kunstnerinden fejret mange Triumfer; men ikke fordi hun prøvede paa at synge: "Hvor er i Himlen en Dreng saa smuk", saa poetisk sværmerisk, som Fru Heiberg havde gjort det, eller bevægede sig saa graciøst som hun i den Hertzske Blomsterstil; nej! hun fornyede dristig de afblegede Billeder ved at trække Konturerne noget kraftigere end for op paa den muntert hjælpsomme Opvartningspige i Dyrehavsteltet, paa den tøsede Spilopmagerske i Pigeinstitutet eller paa det Skaarupske Hjems lille vakre og solide Antoine. Og først med Hostrups jydske Proprietærdatter eller Kobbersmedens Køkkener følte hun sig helt hjemme. Og paa samme Maade i det moderne Drama. Ibsens Kvinder, som en anden jo desuden havde Prioritet paa, har sagtens været Fru Bloch for patetisk-fordringsfulde til at binde an med. Hun holdt sig i alt Fald til Hilde, mens hun gik hjemme som en almindelig Bachfisch og legede med "det spændende", men vovede sig ikke paa som Bygmesterens Prinsesse at bygge Slotte i Luften. Og da hun arvede Fru Hennings' Hedvig i Vildanden", gled det romantisksymbolske Skær saa temmelig af Skikkelsen, og det var den blegt kvidrende Stuefugl, det lidt gammelagtige Enebarn, det lille, angst hammende Barnehjerte, hun holdt sig til. Og saadan ogsaa forleden i Strindbergs "Paaske". Den lidt fremmede og synske lille Søster vel nok noget af Drømmepoesien over sig, men saa meget des mere gribende fik vi Billedet af den "uskyldige" med de hvileløse Fagter, det flakkende Blik, af det stakkels Barn, der er "sat" i Væksten og religiøst forstyrret.

Med det københavnske Lystspil fra 90'erne - Benzons, Christiansens, Fru Gads, - og med den samtidige Blochske Iscenesættelseskunst hører det nye og oprindelige i Fru Blochs Spil uløselig sammen. De unge Bourgeoisidøtre fra Frk. Zahle og fra Strøget, fra de gamle Embedshjem og fra Grosserervillaerne, var som skabte for Fru Bloch og hun for dem; den moderne 17-aarige i Sportsdragt, som siger "Gamle Dreng" til sin Fader og forbløffer ved sit nøgent ædru Syn paa alting, den forvænte Etatsraadsdatter med fornem Næsestemme og dristig Flirt, ogsaa den uanselige lille Søster, der gaar og hygger i et fint, solidt Hjems rene Luft og selv har et saa rent og solidt Hjerte, en saa fin, lidt gammelklog Kultur i sig, - Annette, Bodil, Betty og hvad de alle hedder. Fru Bloch havde Fysiognomiet til dem: de smaa, spidse Træk, de mangfoldige Blik i Øjet og Trækninger om Mundvigen, hele det vimse og talende Minespil. Ogsaa Figuren: spids og tør. lutter Nerver og staalfjedre. Og Talen: en Stemme uden videre Dybde og Klang, men rig paa paa Udtryk, og en Diktion, saa sikkert behersket og saa fint udformet som nogen fransk "Diseuses". Alt, hvad hun dog kunde fnise og fjolle saa tøset, tude og hikste saa uvornt, nok saa paagaaende "skyde" med Øjnene og ægge med Smilet - Naiviteten dreves ofte tæt op ad det vulgære og frække - , men uden virkelig erotisk Temperament, som i Reglen hos saadanne Kulturvæsener. Hvor genert maabende hendes Ansigt kunde blive, hvor gaaset enfoldig hendes Stemme, og saa igen hvor skælmsk straalende og kvikt underfundig! Men Glanspunkterne var dog, naar tværs gennem al Overfladiskheden den borgerlige Bund brød igennem i varmhjertet Inderlighed, i prægtig Retsindighed, det unge Pigehjerte aabenbarede et saa rent og tappert Instinkt eller en saa ræsonnabel Snusfornuft. Det var en ganske egen Art moralsk Skønhedsglæde, Fru Blochs ellers saa intellektuelle Kunst rørte os med i saadanne Øjeblikke. 

Trine Rar.

Efterhaanden kom dertil ogsaa de unge eller halvt unge mondæne Fruer: forjaskede, forjagede, forfjamskede Modedamer - évaporées kalder Franskmændene dem - som i ét Øjeblik kan fylde Scenen med deres raslende og fejende Person, deres tusinde Bevægelsers Ingenting, deres Spilledaases ustandselige Kvidren. Ogsaa ældre Salondamer, som Fyrstinden i "Det levende Lig", forkælede, tøseagtig forvirrede, inderligt godlidende. - Overalt samme velberegnede og virtuosmæssige Kunnen, samme omhyggelige Udformning og Udpensling af Enkeltheder, samme Trang ogsaa stadig til at udvide Omraadet for Karakteristiken, tage alvorligere, mere sammensatte Opgaver op: det kunde være en tam Stuefugls usikre Flagren i "De stille Stuer" eller en 40-aarig Forfatterindes forkvaklede Følelsesliv som i et Stykke, vistnok af Rosenkrantz ... 

Maaske var der dog det i Vejen, at "Trine Rar" og "Annette"-Figurerne til en vis Grad bandt baade Kunstnerinden og os Publikummere. Hun kunde ikke ret frigøre sig - syntes det - fra en Række "Trics", der blev til Manér, og vi andre kunde i alt Fald ikke lade være med at se disse igen overalt, og har maaske ofte miskendt alvorlige Bestræbelser udover dem. Det var maaske ogsaa det, at de unge Piger fra i Dag ikke helt vilde kende sig igen længere i den Fru Blochske egernhoppende Ungpigetype. Dybest set drejer det sig imidlertid vel nok om hele Reaktionen mod 90'ernes Intellektualisme og Realisme og al den beregnede, udspenslede Detailkunst, - en Reaktion, som gør sig gældende paa Skuespilleriets som paa Maleriets og mange andre Omraader. Det man søger hen mod nu, er simplere, roligere, større Linier, det er Natur, Instinkt, Impuls man mere vil spille paa, man vil fornemme Blodets Sang, Sansernes Sprog, Hjertets Banken lydeligere gennem Kunstens. Vil? Men har man naaet noget endnu, der kan stille Fru Blochs skolede Udtrykskunst - ligesom dens Omramning: Prof. Blochs stilfulde Interiørkunst - i SKygge?

Det behøver intet Svar. Og hvordan det end forholder sig med Fru Blochs Afgang fra det kgl. Teater, synes det utænkeligt, at en Kunstnerinde som hun i sine bedste Aar ikke skulde have Trang, og en Storstad som København ikke skulde have Plads til, at hendes betydelige Evner kunde udvikle sig videre i Frihed paa en anden Scene. Saa maaske - hvem véd? - dette beklagelige Brud kan vende sig til det gode for alle Parter - undtagen paa vor første Scene. 

(Nationaltidende 2. juni 1918)


I den længere artikelserie (1½ side) i Nationaltidende som er i dette indslag, var der også aftrykt hilsner fra August Liebmann, Poul Nielsen, Johannes Poulsen og Poul Reumert (se Nationaltidende 2. juni 1918)


Fru Bloch i sit Hjem.

Et Besøg hos Skuespillerinden. 


- Nu skal jeg altsaa gaa nedad den Trappe for sidste Gang i Morgen Aften. Og naar Portneren har sagt sit Godnat, og Døren er faldet i efter mig, saa er det hele forbi, siger Fru Anna Bloch alvorligt.

Vi sidder i hendes smukke Dagligstue mellem alle de sirlige Rococomøbler, de gamle Malerier, de mange Kunstgenstande - altsammen Ting, der synes at være adaiigt af et Par forstaaende og kærlige Øjne, alene for at danne en stilfuld Ramme om Husets Frue.

- Og saa begynder et nyt Liv og nyt Arbejde i andre Omgivelser - og ingen vil til den Tid kunne sætte nogen forbavset Mine op over, at De kommer igen, for alle ved, at De kun formelt har taget Afsked, tvunget til det af Forholdene -

Fru Blochs unge Pige- har altid haft saa let til at slaa om fra den mørkeste Alvor Til det lyseste Smil; og ogsaa nu smiler hun og siger: 

- Ja, lad os kalde det Forholdene! Men paa det Teater, som jeg nu i over tredive Aar har betragtet som mit Hjem, bliver Døren dog lukket for mig i Morgen. 

Men lad os hellere tale om de gode Minder, jeg har derfra, og ikke om, hvor tragisk det endte.

- Hvad begyndte det egentlig med? Hvornaar  bestemte De Dem til at blive Skuespillerinde?

Eugenia i "Don Ranudo".

- Bestemte mig til, siger Fru Bloch med et af sine pudsige, dybe Tonefald paa det første Ord. - Det var virkelig ikke noget, jeg saadan ganske nøgternt bestemte. Jeg antager, det var noget, jeg var født med i Blodet, at jeg skulde og maatte spille Komedie, og at jeg slet ikke kunde andet.

- Men hvor havde De da den Trang fra? Havde der der været saadan noget "Blod" i Deres Familie?

-  "Blod"?

- Ja, det havde der rigtignok, siger hun med sin varmeste Overbeviisning - Komedie end min Far, skønt han slet ikke var Skuespiller, men Læge, og aldrig havde staaet paa en Scene. Enhver Oplevelse, han fortalte, fremstillede han uvilkaarlig dramatisk; og hans Bevægelser ver saa livlige, og han gengav det med en saadan Fantasi og Hengivelse, at de, der hørte paa ham, saa det i Billeder for sig, saa tydeligt, at de senere knapt vidste, om de selv havde været med ved den omtalte Begivenhed, eller om de blot kendte den fra hans Beretning. 

Eleonora i "Paaske"

- Var han saa letsindig og tog Dem med i Teatret, mens De var ganske lille?

- Da jeg var fire Aar, ja. Det var Pjerrot, jeg skulde se, Pantomimeselskabet fra Tivoli, som var kommet til Horsens hvor vi boede, for at give nogle Forestillinger. Og fra den Aften var jeg bleven saa betaget af Teateret, at jeg ikke tænkte paa andet og hver eneste Dag klædte mig ud nede i vor store, gamle Have og spillede Columbine. Senere blev det andre Roller, og jeg fik en Veninde til at spille med; og da jeg var fjorten Aar medvirkede jeg ved en Dilettantkomedie paa Horsens gamle Teater, hvor jeg var Caroline i "De uadskillelige" - til stor Forargelse for hele Byen. 

- Hvor kunde det pæne Stykke forarge Folk?

- Jo, for det var mens jeg gik til Præsten - og det fandt man ikke passende. Men heldigvis var der en, der gjorde opmærksom paa, at Præstens Datter havde spillet med i Komedien; og saa fandt man ikke mere, det var saa slemt. 

- Hvad syntes De selv om at være paa Scenen?

- At det var som at være i Paradisets Have. Da Jeg sad i Gyngen som Caroline, følte jeg mig, som jeg havde Vinger paa og fløj frit og lykkeligt i Luften.

- Gav Deres Far Dem straks Lov til at blive Skuespillerinde?

- Han havde tænkt sig, jeg skulde studere. Mor var død, og jeg elskede ham, som om han havde været baade Far og Mor for mig. Jeg vidste, at han aldrig vilde nægte mig noget, der var afgørende for min Fremtid. Derfor lærte jeg ganske roligt de Roller, jeg vilde spille senere, i Stedet for at studere; og jeg lo ad min Lærerinde, som rystede paa Hovedet og sagde, at jeg endte sikkert galt. Saa klippede jeg en Dag min lange lyse Fletning af, som en Slags Offer, lavede mig til med korte, tætte Krøller over hele Hovedet - saadan havde Maria Schmidt -

- Den gamle Provinsprimadonna, som spillede Maria Stuart?

- Ja, og som for mig var det største i Verden - og saa gik jeg hen til Far med Fletningen og sagde, idet jeg gav ham den, at nu tog jeg ind til København og aflagde Prøve paa Det kgl. Teater. Forinden havde Jeg været oppe bos Fru Emma Cortes, der ogsaa var en af Provinsens Store -

- Direktørens Frue?

- Ja, men jeg kom ikke til at prøve for hende. Hun sad med Krydderpose paa Kinden og havde Tandpine og spurgte mig bare, om jeg kunde tænke mig at debutere der i Byen. Men det havde Far sagt mig, at det kunde der slet ikke være Tale om.

Jeg kan endnu se, hvor bedrøvede hans Øjne var, da han tog Fletningen og sagde: "Anna, var det nu ogsaa nødvendigt?"

Jeg mente, det var nødvendigt.

Far rejste saa forud til København og talte med Teaterchefen, Kammerherre Fallesen og bad ham indstændigt om at kassere hans eneste Datter, naar hun snart kom for at prøve. "Om hun har Talent, ved jeg ikke," sagde Far, "men jeg ved, at jeg vil helst beholde hende hjemme hos mig, hvor hun har det godt."

- Kammerherren mente altsaa, De havde Talent, og at han burde antage Dem, da De selv kom?

- Han mente ingen Ting lige straks, for han talte kun et Øjeblik rned mig og sagde, at jeg maatte meget hellere blive i Horsens og vande min Fars og mine to Tanters Urtepotter. Vilde jeg endelig ikke det, kunde jeg jo lære hos Eckardt en Tid og siden komme igen. "Men dette her er en Hvepserede," snærrede han, "og De egner Dem vist ikke til at være mellem Hvepser, lille Frøken Lindemann.

- Hvor længe læste De saa hos Eckardt?

- Halvanden Maaned. Saa kom jeg igen med alle mine korte Krøller og mine to Bøger under Armen, "Eventyr i Rosenborg Have" og "Lady Tartuffe. 

- Heldigvis blev det Axel Madsen, der kom til at give mig Stikreplikerne. Det var jeg glad for - jeg syntes, han var saadan en fin Skuespiller - og de, der saa mig prøve, var Fallesen gamle H. P. Holst, som jeg senere hørte havde sovet, medens Prøven stod paa, og Emil og Olaf Poulsen og Teatrets nye Instruktør William Bloch.

Straks efter Prøven kom Olaf Poulsen op til mig og sagde: "De bliver antaget. For De har Talent." Han var den første, der sagde mig det rent ud; og den første, som mente det modsatte, var William Bloch.

Fru Bloch kommer til at le, idet hun tilføjer:

- Men min Lærer, Eckardt, trøstede mig med, at det skulde jeg ikke tage mig nær, for det var en kendt Sag paa Teatret, at "Bloch brød sig aldrig om noget".

- Hvornaar kom Bloch til et andet Resultat?

- Det ved jeg ikke rigtigt; men det var i hvert Fald ham, der skaffede mig min Debut. For da "En Skærsommernatsdrøm" skulde op, sagde han: "Her skal vi bruge en hel Del Damer. Lad hende, den lille, blege Lindemann, der altid gaar her paa Gangene og klynger sig til de andre, som om hun ikke turde gaa alene, forsøge sig i en af Rollerne, saa vi i det mindste kan blive af med hende, hvis hun ikke duer."

Paa den Maade blev jeg Titania, Alfedronningen; og jeg havde vist noget af det luftige og sværmerske, der skulde til.

Kort efter spillede jeg i "Den bogstavelige Udtydning", som William satte i Scene. Det var paa Prøverne, som om han løsnede Bind for Bind fra mine Øjne. Jeg syntes, han var en storartet Lærer, streng og retfærdig - først og sidst retfærdig - og det var vist mest hans Skyld, at jeg gjorde Lykke i Rollen. Bladene skrev om mig, at jeg havde spillet frit og ugenert og med Lune - og det fandt jeg var meget.

- Kom Rollerne saa hurtigt efter hverandre?

- I den Sæson fik jeg syv. Men rigtig opmærksom paa mig blev man først, da jeg spillede Helga i Bjørnsons "Geografi og Kærlighed". Jeg havde arbejdet meget med den Rolle under min Mands Vejledning - vi blev forlovet ved den første Sæsons Udgang og snart efter gift - og jeg tør sige om mig selv, at jeg var flittig den Gang, og at jeg ogsaa senere har været det. Jeg har læst og læst i det uendelige paa mine Roller; og i de lykkelige Aar, hvor jeg arbejdede sammen med min Mand paa Teateret, sagde han, som var min skarpeste Kritiker, at jeg var hans hurtigste og mest modtagelige Elev.

- Hvilke Aar var egentlig de lykkeligste, naar De nu ser tilbage paa al den Tid, De har været ved Det kgl. Teater? Det kan De maaske vanskeligt sige?

- Det kan jeg ganske bestemt sige - det var den Periode hvor Einar Christiansen blev Direktør, og hvor min Mand vendte tilbage som Instruktør. Da var der Fart og Liv i Arbejdet paa Teatret. Alle tog fat ligesom med friske Kræfter; og jeg fik den ene Opgave efter den anden.

Men der var ogsaa, længe forinden, et lykkeligt Aar, som vi her i Huset plejer at kalde "Aprilsnarre"--Aaret. Det var min fjerde Sæson som Skuespillerinde, da jeg spillede Trine Rar. 

- Skønt De lige fra Deres allerførste Gennembrud blev regnet for at være udpræget moderne, eller vel næsten revolutionær, holdt De maaske lige saa meget af gammeldags Stykker.

- Jeg var glad over, at de moderne Forfattere skrev Roller for mig, eller ønskede, at jeg skulde spille i deres Stykker. Mange af dem gjorde det: Christiansen, Essmann, Benzon, Wied, Edgard Høyer, Emma Gad og flere - men jeg havde ikke mindre Kærlighed til de gamle Digtere. Jeg har spillet i næsten alle Hertz' Stykker og i mange af Holbergs og Heibergs. Og hvor har jeg ikke holdt af Hostrups unge Piger! Selv saaden en lille Rolle som Fru Heibergs Lisbeth i "En Søndag paa Amager", som mange vist kun har et foragteligt Skuldertræk tilovers for, er mig uendelig kær.
Men nu har jeg sagt dem allesammen Farvel - -

- De har jo allerede en hel Række Indbydelser til Gæstespil, ikke blot herhjemme fra, men ogsaa fra Norge og Sverrig.

- Det bliver alligevel noget andet, siger Fru Anna Bloch lige saa alvorligt, som hun begyndte Samtalen. - Og da jeg forleden Dag pakkede alle mine Rollehæfter sammen i en Koffert for at sende dem over paa Teateret, som skulde have dem tilbage, havde jeg en Følelse af, at det var Lig af nogle altfor tidligt afdøde, kære Venner, jeg begravede.

- Mange af Deres egne Venner føler Afskeden paa samme Maade. Men naar Esmanns Emmily nu har smilt for sidste Gang paa Det kgl. Teater i Morgen Aften, paa hvilken Scene smiler hun saa næste Gang - ?

Saa fuldblods Skuespillerinde er Fru Anna Bloch, saa dybt inde fra hendes inderste Sjæl vælder hendes Kunst frem, at det er tilstrækkeligt at nævne dette Nacn, for at Emmilys tindrende Smil øjeblikkelig skal brede sig over hendes Ansigt.

- Endnu er det ikke helt afgjort, siger hun - om det første Gæstespil bliver paa Odense Teater eller paa Bergens nationale Scene - - -

Haagen.

(Nationaltidende 2. juni 1918)

Marie Birgitte Schmidt (1851-1933) debuterede den 3. oktober 1868. Hun var ved Folketeatret 1869-70, ved Casino 1870-74, hos August Rasmussen 1875-79 og med ham i Norge 1875-76. Hun var derefter ved Th. Cortes teaterselskab så længe det bestod (indtil 1900) og derefter hos Jens Walther. Maria Schmidt var gift med skuespiller og operettesanger Carl Henrik Oluf Schmidt (1843-1911). Hun medvirkede i 11 stumfilm mellem 1912 og 1922.

Emma Cortes (1829-1890) var skuespiller og instruktør. Hun debuterede på Det kongelige Teater 1845. Hun tilbragte 40 år ved provinsscenerne og blev kaldt "provinsens fru Heiberg".

Morten Edvard Fallesen (1817-1894) var egentlig officer og politiker. I 1876 blev han chef for Det kongelige Teater hvor han var indtil sin død.

Josephine Hortensia Nancy Adelaide Eckardt (1839-1906) debuterede i 1861 som skuespiller. 


Fru Betty Hennings til Fru Bloch

Ogsaa Fru Betty Hennings har paa vor Anmodning sendt Fru Bloch følgende Hilsen:

Kære Anna Bloch!

At De allerede - saa altfor tidligt - forlader Deres Plads, er mig ganske ufatteligt, og jeg finder det urimeligt.

Jeg havde lige til det sidste haabet og troet paa en Udvej - men nu maa jeg altsaa, som alle Deres Venner, alligevel bøje mig for den triste Kendsgerning.

De har, kære Ven, i denne Tid maattet føle, hvor bedrøvede Deres Venner er over denne Beslutning. Der siges Dem jo saa mange varme og kærlige Takkeord for Deres Arbejde i Kunstens Tjenste. Ogsaa jeg slutter mig ganske til disse Udtalelser - men saa har jeg desuden en særlig Tak at bringe Dem: Takken for vort Sasmarbejde i de mange Aar, vi virkede sammen, og for hver yndig, fin og Morsom Skikkelse, De har skabt, og hvormed De har glædet baade mit Øje og mit Hjerte. De ved godt selv, kære Anna Bloch, hvor højt jeg har beundret Deres Kunst og Deres Arbejde, og De maa derfor ogsaa vide, at det er med virkelig Sorg, jeg maa sige Dem Farvel - ellers var jeg jo ikke

Deres gamle, hengivne Veninde

Betty Hennings.

(Nationaltidende 2. juni 1918)


Af Fru Blochs Privatliv.

Den otteaarige Anna Lindemann.


Tretten Aar. Den unge Dame er i Maskeradedragt.


Seksten Aar.


Fru Bloch med Rus, Rap og Jack.

(Nationaltidende 2. juni 1918)


Regeringens Teater-Planer

En Række Interviews.

- - -

Skuespillerinden Anna Fru Bloch 

siger:

- Bare Kunsten maa kunne redde sig ud af hele det Kaos, Teaterforholdene for Tiden ligger i. Jeg synes, Teatret er ved at blive lutter Geschäft. Man drøfter Drejescener og Skydescener og Talescener; men hvornaar hører man en alvorlig Drøftelse af den skønne Kunst, der dog er det eneste vigtige?

Den Deling af Teatret, som nu er sket, er naturligvis gavnlig for Kunsten, fordi man herefter bedre vil kunne beskæftige Personalet.

Og kan der saa blive Ro om hele dette ydre Apparat, Teaterbygningen, maa man jo haabe, at der ogsaa bliver en Tanke tilovers til Kunsten. Jeg for min Part har aldrig følt Savnet af nogen særlig Talescene, og det er min faste Overbevisning, at man kan tale paa den nuværende kongelige Scene, hvis man har lært at tale, som en Skuespiller skal kunne det, og har man ikke det, bør man snarest lære de i Stedet for at kræve en ny Scene. Der er blevet spillet udmærket Komedie paa den gamle Scene, og det kan der fremdeles. At den er fremdeles. At den er stor, saa man har Luft omkring sig og ikke føler sig indknebet, synes jeg kun er en Fordel, og at Skuespillerpersonalet nu kan faa Lov at virke, det er en stor Glæde for alle, som endnu holder af Skuespilkunsten.

- - -

(Nationaltidende 12. september 1918. 2. udgave. Uddrag).


Anna Bloch tog sin afsked efter års lediggang i 1918 og vendte kun tilbage i en enkelt sæson som gæst. Hun skrev lejlighedsvis aviskronikker og teaterbreve, og stiftede et legat med hendes navn. Hun udgav 1930 erindringerne "Fra en anden Tid", hvori hun bl. a. udtrykte at det ikke længere var socialt degraderende for borgerskabets døtre at gå teatervejen.

Arbejdsstandsningen paa Carlsberg Aftapningsanstalt. (Efterskrift til Politivennen)

Den paa Carlsberg Aftapningsanstalt stedfundne Arbejdsstandsning har været forelagt en Voldgiftsret bestaaende af Retsformand J. Koch samt 2 Repræsentanter for Bryggeriforeningen og 2 Repræsentanter for Bryggeriarbejdernes Forbund for Danmark.

Paa et Mandag af Voldgiftsretten afholdt Møde er enstemmigt afsagt følgende

Kendelse:

Den 4. Maj d. A. nedlagde saavel de mandlige som de kvindelige Arbejdere paa Carlsberg Aftapningsanstalt Arbejdet. Idet Arbejdet ikke senere er blevet genoptaget, har Bryggeriforeningen - af hvilken Carlsberg Bryggerierne er Medlem - og Bryggeriarbejdernes Forbund for Danmark - under hvis københavnske Afdeling de paagældende Arbejdere henhører - I Overensstemmelse med den den 26. og 30. September 1907 indgaaede Overenskomst mellem Bryggeriforeningen og Bryggeriarbejdernes Forbund for Danmark angaaende Voldgift m. m. indbragt Sagen for nærværende i Henhold til Overenskomstens Regler nedsatte Voldgiftsret.

Det skal straks udtales, at den skete Nedlæggelse af Arbejdet er i aabenbar Strid med den nævnte Overenskomst, i hvilken det, efter at det er angivet, hvilken Fremgangsmaade der vil være at iagttage l ethvert Tilfælde af Uoverensstemmelse mellem et under Bryggeriforeningen hørende Bryggeri og et eller flere paa det beskæftigede og I Bryggeriarbejdernes Forbund for Danmark stilnende Arbejdere - udtrykkeligt hedder:

"Som Følge heraf maa Arbejdsnedlæggelse eller kortere eller længere Arbejdsstandsning (Strejke, Blokade, Lookout) fra Bryggeriernes eller fra enkelte eller flere Arbejderes Side ingen Side finde Sted."

Som Anledning til Arbejdsnedlæggelsen har Arbejderne - efter hvad Forbundet anfører - paaberaabt sig en den 3. ds. sket Afskedigelse af en enkelt Arbejder, idet de hævder, at der ikke foreligger tilstrækkelig Grund for Afskedigelsen, og at den virkelige Grund til denne er at søge i, at vedkommende Arbejder har paatalt nogle formentlig uheldige Forhold paa Arbejdspladsen.

Bryggeriforeningen henviser heroverfor til, at Afskedigelsen har været i enhver Henseende lovlig og nødvendlg for at sikre Arbejdsro paa Aftapningsanstalten, og at det aldrig har været Carlsberg Bryggeriernes Hensigt at afskære Arbejderne deres Paataleret, saaledes som fastslaaet i Overenskomsten af 26. September 1907.

Idet den skete Arbejdsnedlæggelse efter Overenskomsten ubetinget er ulovlig og i Strid med gældende Overenskomster, skal Voldgiftsretten heroverfor kun udtale, al Afskedigelsen efter det oplyste har været lovlig.

I Overenskomsten er fastsat, at den af Overenskomstens Parter, som overtræder nogen af dens Bestemmelser, er ifalden Erstatningspligt, og Bryggeriforeningen har i Henhold hertil nedlagt Paastand paa, at Bryggeriarbejdernes Forbund for Danmark idømmes Erstatning og under Hensyn til Arbejdsnedlæggelsens hele Karakter, Omfang og Virkning med det største Beløb, som i Overenskomsten er fastsat, naar Sagen angaar Forhold paa et Bryggeri, hvis Arbejdere henhører under Bryggeriarbejdernes Forbunds københavnske Afdeling, nemlig 1000 Kroner.

Forbundet har nu vel oplyst, at det ikke alene ikke har medvirket ved eller støttet Arbejdsnedlæggelsen, men tværtimod fraraadet den; men idet Forbundet ikke har formaaet at hindre Arbejdsnedlæggelsen eller senere bringe den til Ophør, maa Forbundet - af hvilket alle de Strejkende er Medlemmer - bære Erstatningsansvaret i Henhold til Overenskomsten.

Thi eragtes:

Den paa Carlsberg den 4. Maj 1918 skete Arbejdsnedlæggelse af Carlsberg Aftapningsanstalts mandlige og kvindelige Arbejdere er ulovlig, og Arbejdet bør straks genoptages i alt fulde Omfang.

Bryggeriarbejdernes Forbund for Danmark bør til Bryggeriforeningen som Erstatning bøde 1000 Kr., at erlægge inden 8 Dage fra Dato.

København, den 6. Maj 1918.

J. Kock. Emil Hansen. Carl Hansen. H. Dessau. Helse.

(Social-Demokraten 7. maj 1918)