14 juni 2014

Slemme Synder i store Strandstræde imod Sikkerhed, Sundhed og Orden.

P. M.

Hvad synes De om følgende for København og dens indvånere højst farlige uordener, disse nemlig i huset nr. 123 *) hvor brændevinsbrænderen har sin kostald, har dettes anmelder en aftenstund set en mandsperson at gå ned med et knippe halm i den ene og en stump tændt lys - uden engang at være sat i lygte, - i den anden hånd. Atter en anden aften mellem 10 og 11 gik jeg over kongens Nytorv hvor en utålelig stank mødte mig, der hart ad var dræbende, da jeg trådte ind i Strandstræde. Denne kom også fra omtalte kælder, fra hvilken koskarnet blev båret op og udkastet i rendestenen. Mande, især brændevinsmandens gen- og naboer som altid må døje dette onde, ville sande denne uskik med mig. 

Finder hr. politiven disse sandfærdige fortællinger værd at bekendtgøres i Deres blade, og vedkommende ved at se samme på prent alvorligt ville tage samme til eftertanke, så smigrer jeg mig med at man vil råde bod på sådanne skødesløse og skadelige uordener for eftertiden. Derved opnås mangfoldiges ønske!

*) Ikke langt fra vognmand Nørager der med sine kareter forvolder at en stor del af gaden er utilgængelig, hvorved de som nødes til at passere denne vej, let, helst i mørke aftener kan komme til ulykke, for ikke at tale om at de for hvis huse disse fartøjer er opstillede, nægtes udgang og indgang fra og til deres boliger, og at de som bor underst, betages udsigt til gaden.

(Politivennen 1798, Hæfte 2, nr. 26, Side 406-407. [Estimeret dato: 20. oktober 1798])

Ingen kommentarer:

Send en kommentar