22 december 2015

Sidste Besked til Fireskillingsmanden.

Endnu engang vil jeg på tabet af 4 skilling hvorved et menneske synes at ville nedværdige mig i min næringsvej, give et svar uagtet jeg burde med foragt betragte sådan fremgangsmåde over så ringe en ting som 4 skilling. Herren, hvilket jeg vil være galant nok til at kalde ham, uagtet han i sit skribleri ikke har bevist nævnte 4 skillings fejl om den var sket (hvorom dog altid tvivles) har meget sparsommelig på ord forbigået mit gensvar. Han taler om ondskab som om jeg havde kaldet ham ondskabsfuld. Herren kan vel ikke gøre forskel på spørgsmål og svar. For ellers ville han vist have udeladt dette ord. At han advarer værten er jo et tydeligt bevis på at det ikke var værten som fornærmede ham. At en 4 skillings fejl kunne indtræffe i en handel er muligt. Hvad ubehagelige optrin angår ville de vist ikke indtræffe uden ved et aldeles ukultiveret og dårligt opdraget menneske. At løbe til København fra Frederiksberg for at få at vide hvem den i sine tanker fornærmede 4 skillingsmand er, ville når han ikke selv vil nævne sig, være latterligt. Skulle herren imidlertid ikke nævne sig, og jeg skulle ønske at vide en for 4 skilling blæstgørende mands navn, da står lov og ret mig jo åben.

Madsen.
Traktør på Ratzenborg.

(Politivennen nr. 403. Løverdagen den 20de September 1823, s. 6523-6524)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar