09 maj 2016

Besværlige Marquiser.

Herr' Udgiver.

Tillad, at jeg i Deres Blad fremsætter spørgsmålet: "Er der nogen politieforordning, som byder, at sjovere skal stå på gaden og som forbyder dem at stå på fortovet for ikke at spærre passagen?"

Årsagen til at jeg ønsker dette spørgsmål besvaret er, at en del sjovere dagligt placerer sig udenfor den kælder som jeg beboer og Kongens Nytorv, til megen ærgrelse og stor skade for mig. Disse personer stiller sig ikke alene udenfor vinduerne, og skjuler således alt hvad jeg har stille til skue i det for de forbipasserende. De stiller sig endog for nedgangen til kælderen hvorved mange købere afskrækkes fra at gå ned til mig. Jeg har ofte forklaret dem at de gjorde uret imod mig ved at stille sig således udenfor min bopæl, og betage mig min næring, da jeg betaler en dyr leje og må svare skatter og afgifter af min næringsvej. Men det har kun hjulpet lidt. Nogle gange har jeg formået 2 til 3 af dem at forlade pladsen og at stå på gaden. Men nogle af dem har derimod leet ad mig og påstået at de havde lov til at stå der. Det er sket flere gange at de ved at stille sig således op til vinduerne har trykket en rude ind, og når enten jeg eller min dreng har spurgt om hvem der har gjort det, vil ingen være gerningsmanden. Men jeg har dog haft tabet. Jeg ønskede derfor svar på ovenstående spørgsmål, eller om muligt en af vore årvågne politibetjente måtte se ud til standpladsen og da vise sjoverne hvor de bør stå.

Beboeren af kælderen på hjørnet af Gothersgade og Kongens Nytorv.

(Politivennen nr. 650, Løverdagen den 14de Juni 1828, s. 383-384)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar