13 juli 2016

Herr Sømand med Trøie. *)

Er De mere end deres klædedragt viser, da tillad at jeg gør Dem opmærksom på: De har ikke behandlet Deres højere indvortes værd med agtelse og delikatesse da skallen ikke svarer til kernen. Hans kongelige majestæts allernådigste specielle befaling af 9. juli 1829, giver mig allernådigst tilladelse til chokoladeudsalg og beværtning og indeholder foruden andre bestemmelser: "Det skal være ham (Kehlet) forment at holde kro for bønder eller andre af almuen under denne bevillingsfortabelse og videre straf som for ulovligt krohold. Hvorefter de vedkommende sig allerunderdanigst har at rette. Forbydende alle og enhver herimod, eftersom foreskrevet står at hindre eller i nogen måde forsalg at gøre, under fortabelse af vor hyldest og nåde."

Et menneske i matrosdragt hører vist til almuen i det udvortes. Jeg har altså hverken fornærmet Dem eller krænket Deres ære. Det passerede hidrører fra den skødesløshed med hvilken de ved deres matrosdragt ikke alene har behandlet Dem selv, men også den ringeagt De med Deres nærværelse viste de mange honette og agtværdige mænd der beærede mit udsalg og beværtning.

R. T. Kehlet.

Efterskrift.: Jeg havde ikke tænkt mig at svare. Men da der for nogle dage siden indfandt sig 19 matrosklædte mennesker i chokoladeudsalget i Gothersgade, så bekendtgøres herved at ingen matros eller anden som tilhører almueklassen, for fremtiden kan vente at blive beværtet der.

*) Se det i Politivennen nr. 752 indførte stykke med titlen: Advarsel 

(Politivennen nr. 757, Løverdagen den 3die Julii 1830, s. 426-427)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar