13 maj 2015

Om Tjenestefolks Klædedragt

Til udgiveren af Politivennen.

Med megen glæde har jeg bemærket Deres så rigtige anmærkninger om vores skadelige og kostbare klædedragt i alle stænder, og især vores tjenestefolks, som stadig mere og mere bidrager til deres sande fordærvelse. Det var at ønske at der blev givet en passende forordning, hvorledes disse mennesker skulle klæde sig, så ville man snart se en stor forandring i den vedvarende klage over dårlige tjenestefolk.


Tillige måtte der også gives en forordning til herskaber, som tillader deres tjenestefolk den samme og mange gange bedre klædedragt end de selv bærer. Enhver synes mig, måtte med glæde bidrage til at holde på den så meget nyttebringende forordning. Meget ville det forbedre tjenestefolk, når de allerede i skolerne blev holdt til flid, renlighed og orden, og ved konfirmationen ikke blev pyntet som damer. Enhver der ville hjælp et barn til en klædning ved denne højtidelighed, måtte gøre det med en tarvelig, til deres stand passende kartuns kjole, en smuk, men ikke kostbar kappe syet tillige med kjolen, ikke efter den nuværende mode, med lange ærmer, kort liv, nedhængende fra skuldrene, så de ikke kan røre sig når de skulle bestille noget, men med ærmer til albuen og et tørklæde om deres hals. 


De ville ved at bruge kappe undgå at sidde en time for at lade flette deres hår i mange fletninger, som når de senere tiltræder deres tjeneste skal efterlignes hver morgen, hvorved de spilder tiden som de kunne bruge i deres herskabs tjeneste. Også undgik de, når de kun har lidt tid, at gå med papilotter og uredt hår den hele dag som især er et ubehageligt syn hos en kokkepige. 

Renlighed måtte de kunne lære i skolerne når de ikke får den hjemme hos deres forældre. Når lærerinden i en vor af fattigskolerne og andre skoler for simple folks børn, lod en del af dem gøre skoleværelset rent hver onsdag og lørdag eftermiddag, og ikke alene feje dem, men også måtte vaske gulv og vinduer, støve ren og gøre rent i krogen, som de så gerne glemmer, når de kommer i deres kondition.

Barnepige o. 1810. Ærmer til albuen. Tørklædet om halsen mangler. Men håret pakket godt ind i en kyse. Det er den franske empiremode lig: draperede, tynde stoffer dog tilført pufærmer, den stramme talje flyttet til under barmen og kysehat. Et enkelt snit som er nemt at bevæge sig rundt i: Men de tynde kjoler var måske ikke lige det mest hensigtsmæssige i det danske klima (Lahdes kobbertrykkeri).

Det for den klasse af mennesker så skadelige arbejde, nemlig broderi, måtte aldrig læres nogen pige der i fremtiden skulle tjene. Ellers var 
de arbejder de måtte lære til fuldkommenhed i de simplere skoler fin og grov linnedsyning, at spinde, væve. Også at vaske og stryge kunne de lære når lærerinden selv forstod det til fuldkommenhed.

Broderiet betales i disse tider så godt at når de har lært det til fuldkommenhed, kan de sætte dem hen på en sal, brodere om dagen og tage imod selskab af unge herrer om aftenen. Og hvad er følgen deraf andet end at hospitalerne og Ladegården bliver opfyldt med uslinge og betlere og staten mister sine kraftfulde ynglige, nyttige borgere og borgerinder.


Nødvendigt tror jeg det var, når at forordningen i henseende til klædedragten skulle overholdes strengt, at tjenestefolkene kunne få hvergarn,som de skulle bære om vinteren, bomuldstøj om sommeren, og ternet lærred til forklæde for rimeligere pris end hidtil. Dertil måtte anlægges en fabrik hvor det blev dem solgt for bedre køb, så at de ingen undskyldning kunne have for ikke at bære det omtalte tøj. Alle piger der ikke ville bære denne dragt, måtte anses for foragtelige subjekter, som intet herskab ville tage i deres hus. På den måde ville snart den gamle ærbare klædedragt føres ind i landet igen. Hvert herskab måtte efter evne bidrage noget hvert år til indkøb at den ovennævntedragt og hellere give dem mindre løn, for at de ikke kunne få lejlighed til at købe stads. På den måde ville også tjenestefolkene blive længere hos ders herskaber og den evige flytten ville ikke mere eksistere. 


Det ville blive som i gamle tider, da gode tjenestefolk blev regnet til en af husets lyksaligheder og blev behandlet som om de hørte til familien. Men i den tid passede også hver borgerkone selv sit hus, holdt dem til streng orden og renlighed, lod dem sy og spinde, anså sig ikke for godt til at efterse dem ved arbejdet, og holdt ikke en tjener for at passe på den anden. De efterabede ikke den højere stand i alt. De glemte aldrig at Gud selv har forordnet stænderne og at enhver derfor skal rette sig derefter. En købmand om han end aldrig har vundet for mange penge, skulle ikke efterabe adelen i klædedragt, som for sin stand skyld er nødsaget til at klæde sig bedre. En håndværker skulle ikke holde heste og vogn og klæde sig som en adelig. Så ville også tjenestefolkene ikke klæde sig som herskabet.

En bemærkning kan jeg ikke undlade at gøre til sidst, nemlig at jeg ikke kan begribe hvorledes det er muligt for vores damer, især af købmandsstanden, kunne give så dårligt et eksempel for de efter dem følgende klasser. Da vores allernådigst elskede dronning og hendes så meget yndede datter foregår os med det bedste eksempel på tarvelighed. Gud give vores allernådigste konge ville udgive en forordning hvori det blev befale: At ingen undtagen damerne der hører til hoffet måtte bære fløjl, fjer, tyl og silketøj som nu koster en speciesdaler alen. Simpel taft, cenbrits, zirk og demitie, kunne damerne gerne hjælpe dem med. Broderiet kunne også tllades damerne at bære når de ikke alt for meget blev udpyntet med fine kniplinger. For ved broderiet bliver mangen agtværdig familie understøttet på en dem anstændig måde, især da de kan henligge det på det så meget godt indrettede industrrimagasin.


Hvor meget ville det glæde mig, når disse bemærkninger måtte finde noget gehør og bringe nytte i tiden.


(Politivennen nr. 19, Løverdagen den 11. maj, s. 283-288)

Redacteurens Anmærkning.

Artiklen medførte en kort replik i Politivennen nr. 20, Løverdagen den 18. maj, s. 300

Bemærkninger over Indgangen til Kongens Have fra Kronprinsessegade

(Indsendt)

Med fornøjelse har man set at på det seneste afværger skildvagt ved den omtalte indgang uorden og forhindrer at drengene ikke fuldstændig ødelægger stakittet og de unge træer, hvilket deres adfærd i de første dage ved havens åbning lod befrygte. Men da man mener at kun den ene fløjdør til haven er åben, så var det at ønske at begge dørene blev åbnet i det mindste om søndagen. Vel er havens indgang ved politiets gode foranstaltning ikke mere besat af frugt- og kagekællinger. Og derved er den ubehagelig som kom deraf fjernet. 

Men undertiden er dog mængden af de spadserende især om søndag eftermiddag så stor at denne trængsel kan blive farlig for børn og frugtsommelige. Man foreslår derfor at træffe den foranstaltning at begge fløjdørene holdes åbne i det mindste om søndagen. Om ikke en havevogter kunne forebygge meget uorden og kådhed som udøves mod træer, bænke og statuer overlades til ansvarliges bedømmelse. Indsenderen heraf så engang 5 drenge som var klatret op på Herkulesstatuen og som prøvede at vælte den.


"Indsenderen heraf så engang 5 drenge som var klatret op på Herkulesstatuen og som prøvede at vælte den". (Herkuleslogen 1809, set af Eckersberg/Lahde. Statens Museum for Kunst).

Dette kunstværk fortjente at istandsættes og for fremtiden at blive sikret ved et rækværk, hvis det ikke skal udsættes for at blive ganske tilintetgjort om nogle år, hvorpå de ved siden stående statuer afgiver et sørgeligt bevis.

(Politivennen nr. 19, Løverdagen den 11. maj 1816, s.  s. 281-282)

12 maj 2015

Om farvet Tøjs Tørring på Gaderne

(Indsendt)

Indsenderen af dette vover at henlede de ansvarliges opmærksomhed på: Om det ikke strider mod politilovene at farverne her i staden hænger det farvede tøj ud over gaden således at man næppe kan køre under det, lige som den uskik at udhænge klæder, især fra kældrene på forsiden af husene til fortovene? Det sidste lader til dels til at være dæmpet. Men det første synes ikke endnu at have tildraget sig politiets opmærksomhed. Og mod dette ivrer indsenderen især, da følgerne deraf kan blive så farlige. Efter sigende skal flere heste have løbet løbske af skræk for det fra farverne over gaden hængende tøj. Noget som især er skræksomt for unge muntre heste og som umuligt kan undgå deres opmærksomhed, da tøjet ved at hænge lavt og blive ført hid og did af vinden ser ud som om det hvert øjeblik ville falde ned på hestene. 

Indsenderen fik forrige år på landet 2 heste. Men det var ham ikke muligt da de kom til byen at få dem forbi det udhængte farvetøj i Frederiksberggade. Og uagtet samme heste nu er tilkørte, vedbliver de alene at være bange for det. Og skønt de aldrig har løbet løbsk er jeg overbevist om de under en uvant kusks anførsel vil løbe ved sådanne steder. Sæt endog om stadens indbyggere som holder heste, kan undgå de gader hvori sådant hænger, da de kan have lagt mærke til deres heste som ikke tåler at se samme. Så bliver det dog stedse farligt for bonde, som kører til staden, da denne ofte kan have heste som det ikke er sket at de har passeret farvere, og hvor muligt en dreng er kusken. Hvor troligt da at hestene løb? 

Og hvem kender ikke de skrækkelige følger det kan have med løbske heste på Københavns gader, og må ikke grue for det? Man så eksempel på det for kort tid siden på Østergade, hvor nær flere mennesker kunne have sat livet til under sådanne omstændigheder. Hvad er ikke børn, frugtsommelige koner og gamle udsat for? Enhver af stadens beboere som elsker liv og sundhed, er vist enig i at alt hvad som kan forskrække heste, såvidt muligt bortryddes, og det kan efter indsenderen uforgribelige mening ikke kaldes uretfærdigt hvis farverne blev forpligtiget til at hænge deres tøj til tørring i gårdene, eller søgte tilladelse til at bruge voldene til det. Men under ingen omstændigheder burde det tillades at hænge det over gaden.(Indsendt)

(Politivennen nr. 18, Løverdagen den 4. maj 1816, s.  276-278)

Efterretning for Medlemmerne af Lapseordenen

(Indsendt)

For nogen tid siden var der tale om en lapseorden der skulle eksistere her i staden. Da man nu i nogen tid ikke har læst desangående, så troede jeg at den var ophævet. Men ved at gennemgå de bøger som dagligt kommer tilbage til mit lejebibliotek, finder jeg at den dog er til endnu, da de på mange steder efterlader deres kendemærker. 


Da jeg nu ikke kan fremkomme med den almen bekendte sætning: At man bør respektere andres ejendom, for jeg forudsætter at deres skrivelyst pirrer således i deres fingre at det er dem umuligt at modstå, så har jeg taget den beslutning at udgive et ugeblad som skal optage alle litterære anmærkninger som ordenens medlemmers vældige ånd kunne indskyde dem. Og for at ikke nogen af dem skal komme i forlegenhed for at gøre mine bøger urene, så kan enhver af dem daglig afhente så eget papir hos mig som der behøves til sådanne vittighedsprodukter.

(Politivennen nr. 18, Løverdagen den 4. maj 1816, s.  275-276)

Utilladelig Brænde-Opsamling i Nyhavn

(Indsendt)

Næsten daglig er det tilfældet, især på de gader der støder til Nyhavn, at møde kællinger og unge piger med byrder af spåner, heriblandt hele favnestykker brænde stikke frem. Indsenderen så forleden eftermiddag da han passerede vejen fra Bredgade over Kongens Nytorv til Holmens Kanal, ikke mindre end 3 kællinger komme fra Nyhavn, forsynet med gode brændebyrder. Og ved at opholde sig lidt ved en af pavillonerne uden for Komediehuset, så han endnu to unge piger komme fra samme kant, ligeledes forsynede med brændebyrder


Da det ikke er at formode at nogen brændekøber (der desuden betaler sit nødvendige brændsel i dyre domme) med fri vilje skulle undlade at påse at få sit i favnen rigtigt satte mål brænde også rigtig modtaget, så må med rimelig grund antage at disse kællinger og unge piger på anden, næppe tilladelig måde, har begyndt en ny industrigren og tilegner sig det som tilhører andre. Hvad enten dette nu sker ved andres medvirken eller ved egen list og snilde, vover indsenderen her at bestemme. Om også antages at en del spåner og bark ved brændets opkasten fra fartøjerne kunne falde af og så opsamles, hvorfra da disse hele favnestykker brænde? 

At nogen skipper der jo skal og må svare sin reder til det modtagne favnemål, skulle skænke eller bortsælge sådanne hele stykker eller store spåner til sådanne omflakkende er jo på ingen måde at antage. Så meget desto mere da plakaten af 12. maj 1766 som endda ydermere for en kort tid siden på ny er bragt i erindring, befaler at ingen skipper før, ved eller efter brændets udmåling må understå sig at give favnesættere eller læssere under hvad prætekst det end kunne ske, hverken brænde eller penge i dusør.

(Politivennen nr. 18, Løverdagen den 4. maj 1816, s.  271-273)

Nyhavn, set fra Kongens Nytorv. Ulige numre. Foto Erik Nicolaisen Høy, 2020.