03 maj 2023

Brøndstrædekvarterets Endeligt, Maj-September 1910. (Efterskrift til Politivennen)

Under nedrivningen og den efterfølgende udgravning fandt man den brønd som Københavns statholder, Christopher Valkendorf lod bygge, og som gav navn til Brøndstræde. Den ligger nu under Vognmagergade 8. Desuden fandt man rester fra "Absalons Vold" på tværs af Gothersgade. Den ældste byvold. I slutningen af september 1910 afsluttedes nedrivningen af Brøndstrædekvarteret.


Provinspressens kronikker: Det lyssky København

(Eftertryk forbydes).

Det fyger med kalkstøv i det gamle Københavns forfaldne og uhumske kvarterer. En efter en brydes de møre kasser ned, som ormstukne tænder, der trækkes ud. På tomterne rejser der sig elegante beboelseshuse med hele den tyrkiske musik af WC, elektrisk lys, badeværelse, varmt vand, bankealtaner, elevatorer osv. osv. Eller hovne forretningsbygninger kroer sig og maver sig med karnapper og gesvejsninger. Således forsvandt den gamle Farvergade med kronjuvelen "Holger Danske". Fra Mikkel Bryggersgade vil der blive indgang til Paladshotellets koncertsal. Og om kort tid kan man ikke bo mere mondænt ind i Didrik Badskærs Gang eller Lille Brøndstræde - eller de gader der afløser dem. 

Meget kryb - både på to ben og på seks - er ved de skete forandringer blevet husvildt. Men endnu findes der et lyssky København, en verden, der rører sig i afkrogene, i skidne kipper og mørke bagtrappelejligheder. Endnu står jo Borger- og Adelgadekvarteret med de renommerede kloakker Helsingørs- og Prinsensgade; endnu har vi den uforfalskede gamle Holmensgade som en stinkende rendesten lige op ad Strøget.

I disse gaders skumle kældre holder hovedstadens forbryderverden til. Som alle store byer har også København sine gader, hvor lovløse eksistenser har et vist spillerum. Men man skal ikke tænke sig noget i smag med Londons Whitechapel eller de parisiske forbryderkvarterer. Hverken kvantitativt eller kvalitativt. Den københavnske vaneforbryder har intet til fælles med den onde, skulende apachetype, der kendes fra verdensbyerne - intet uden netop den forbryderiske virksomhed. Her er en mand, der lever sit liv efter andre love end de gængse. Men han er ikke blottet for moral, og han er inderst inde en skikkelig fyr, elskværdig, harmløs, i besiddelse af et godmodigt humør.

Risikoen ved at opsøge ham på hans stamknejpe er da i reglen heller ikke stor. - "De kan sidde li' så ugenert og kumfortabelt hernere mellem os, som om De sad på dette her D'angletær eller D'angleber' eller hvad det nu hedder", sagde en gammel tyveknægt, hvem jeg lærte at kende i en af Helsingørsgades kipper, en gang til mig. "De eneste, der er sådan lidt spydske en gang imellem, det er disse her bedre folks sønner. De kan jo ikke glemme, at de har fået den finere opdragelse. Derfor kan de godt lide, når de kommer til at putte lidt stål i livet på en bedre herre en gang imellem."

Med myndighederne står forbryderne på en ganske god fod. De tager de straffe, der idømmes dem, som noget, der nu en gang hører med til håndteringen, men det kunne ikke falde dem ind at nære noget personligt nag mod dem, der nu en gang har fået det hverv at værne vort samfund imod dem.

- "Han var en dejlig mand", sagde min gamle ven om en afdød birkedommer i Københavns nærmeste omegn. "Han kunde s'gu godt skælde ud; han var ikke til at putte i næsen, det må De ikke tro, min herre. Men aldrig b'e man puttet i spjældet, uden at der b'e serveret et målt'd varm mad; jeg betænker mig ikke på at sige, at der var ikke et arresthus i hele landet, hvor man fik så god en forplejning som der, og jeg har dog sat i nogle arrester i mine dage. Nå, når man så kom og sagde tak for mad, så sagde han jo gerne: "Nå, hvad er det så, vi har på hjerte denne gang, Peter Larsen, det er jo Dem, der har lavet det bræk på Roskildevejen, tilstå De det li'så godt med det samme." Somme tider, når man var i godt humør, så gav man ham jo også den tilståelse, for man ville jo gerne vise manden en villighed. Mer hvis ikke man ville, så skal De ikke tro, at han skar knapperne af ens bukser eller kom kløpulver i sengen. Nej, han kom der ikke! "Når ikke De vil tilstå, Peter Larsen," sa' han, "så lad i Guds navn være, og så bliver det værst for Dem selv." Og så kunne han se virkelig så bedrøvet på en. Så kunne det jo hænde, at man gik på den og gav ham den tilståelse. Ak ja, han var en stor gavtyv, men en herlig mand. Det var ligefrem en fornøjelse at arbejde sammen med ham."

Således er der, hvor de vedkommende myndigheder viser den rette snedighed, etableret et samarbejde, der i mange tilfælde bærer bedre frugter end en streng og energisk politiforfølgelse. Der er opdagere, der nyder ligefrem popularitet i forbryderkvarteret. Når politimanden går sin tur gennem gaden, hilses han med en blanding af respekt og fortrolighed.

Ja, man kan sige, at bøllen gerne har en særlig forkærlighed for den politimand, der har anholdt ham. De to har arbejdet sammen, og knytter der sig ingen særlig pinlige minder til affæren, opfriskes den gerne, når de senere træffes. Forbryderen tiltaler opdageren med Du - et tegn på hans særlige bevågenhed - og kan han uden at krænke kammeratskabets love, der i den lyssky verden måske er stærkere end noget andet sted, gøre ham en tjeneste, så gør han det gerne.

" - Kan Du huske", har jeg hørt en forbryder sige til en opdager, "den gang Du tog mig for de fyrretyve krus, som at jeg havde fået en aften hos en herre, der lå' og sov på Boulevarden? Den var jo ikke så gunstig, den stod på Brasen (Vridsløselille), men Du var s'gu rigtig flink imod mig; den ros skal Du ha'e. Du sørgede for, at jeg fik nok både at spise og at drikke. "Det gør ikke no'et, om osse Du skulle få dig en lille streg, sa'e Du, nu skal Du jo ind og være afholdsmand i et års tid eller mere." - Ja, jeg siger: Bare man kunne få sig en lille kradser en gang imellem og så en skrå, så sku' jeg ikke ha' noget imod Brasen, om de så aldrig slap mig ud igen, for man har det godt i mange måder, det ved Gud man har. Og kost og losji faar man jo, uden at man behøver at tigge nogen om'et; det er li'som en hel pensionering."

Det er ikke politiet eller fængselsmyndighederne, der er disse folks naturlige fjender. Det er selve samfundet, det trygge, velklædte, hæderligt arbejdende borgerskab. Ja, man kan sige, det er selve luften og lyset - og renligheden. Den københavnske bølle, der ellers ikke er bange for ret meget, tigger og beder for sig i vild rædsel, første gang han tvinges til at tage et varmt bad. 

For proletaren, der hensidder sin tilværelse i en snavset baggård, befinder sig, når han kommer ud derfra, ligesom en hest, der i årevis har arbejdet i en kulgrube uden nogensinde at se dagens lys.

Derfor holder han sig helst til de omgivelser, hvor han hører hjemme. Det er kun meget sjældent at han bøjer om ad hjørnet til strøggaderne. Når han går sin daglige tur fra sit usle logis til brændevinsknejpen og tilbage igen, kan han for enden af gaden se drosker og sporvogne fare forbi; han kan skimte det bestandige tog af mennesker, forretningsfolk, der haster hjem til det hyggelige, borgerlige hjem, damer, der er ude at gøre indkøb, bydrenge, bude og unge butiksdamer. Men det falder ham ikke ind at sammenligne sin skæbne med deres. Det falder ham ikke ind - lige så lidt som vi andre grubler synderligt over, hvorfor vi ikke bor i New Yorks millionærgade i stedet for i en fem værelsers lejlighed på Frederiksberg. 

Det udelukker imidlertid ikke, at han har sine filosofiske stunder, hvor han efter ringe evne tænker over denne underlige tilværelses mange gåder. Han bliver let sentimental og er ikke blottet for religiøs følelse. For åndens arbejdere har han en vis sky ærbødighed. Han har fornemmelsen af, at de er en slags pionerer i den stadige kamp for at føre menneskeslægten fremad - og at deres bestræbelser måske en gang i tiden kan føre til resultater også for folk af hans slags.

Men til den tid er han selv sagtens ikke mere. Brændevinen har fuldbragt sit værk, og en morgen findes han død på en bunke klude; nogle kistebrædder smækkes sammen om ham, og en rustvogn fører ham til kirkegårdens fattigafdeling, hvor han uden alt for mange ceremonier gemmes i det hul, der er gravet til ham. Eller: skulle det blive i tugthuset? Det kan han nu ikke rigtig lide, for han har hørt, at de, der dør dér, risikerer at blive udleveret til hospitalerne til at skæres i stykker og sættes i spiritus. Og han ville dog så gerne have en ordentlig, kristelig begravelse.

Foreløbig er han tilfreds, om han får lov til at leve nogle år endnu i den snavsede gade, hvor han har tilbragt sit liv.

Den dag kommer jo imidlertid sikkert, da han ikke mere kan det.

Byggeiveren vil fordrive forbrydelsen og elendigheden også fra de sidste skanser, som den endnu holder besat i den indre by. 

Og beboerne vil udvandre til byens yderkanter. Vil de finde det hyggeligt der? Næppe. Snavs og stank behøver de ikke at mangle, men der er ingen brøndlignende baggårde, ingen bælgmørke korridorer, ingen lavloftede blykamre. Der er bare rå kalkpuds og store, nøgne gårde, hvor solen skinner ned, anmassende og brutalt.

Og i dens stråler vil de komme til at se på sig selv og andre og drage sammenligning. Den dag de gør det, vil de lære at hade.

Og der vil udvikle sig, også hos os, den forbrydertype, verdensbyerne kender: den blege, rå og onde anarkist og hader. Allerede begynder han at vise sit fjæs også i København. Sædelighedspolitiet ved adskilligt at fortælle derom.

Kanske burde dette betænkes, inden hakken sættes alt for tappert i det, der endnu står tilbage af det gamle elendighedens København. Det er sandt at disse gader ikke pynter på byen og deres beboere ikke på samfundet. Men intet er så galt, at der ikke kan tænkes noget værre.

Og navnlig kan der tænkes noget langt værre end de mennesker, der udgør hovedstammen i vore straffeanstalters og fængslers beboere. Det er forsømte, karaktersvage og for det meste dovne og drikfældige mennesker. Men mennesker er de - endnu.

De, der følger efter, bliver nærmest at henregne til dyrene.

Albert Gnudtzmann.

(Slagelse-Posten, 27. maj 1910)

Landemærket. Vejen midt gennem billedet er Lille Brøndstræde. 2. oktober 1910. Københavns Museum. Ingen kendte rettigheder. Ukendt fotograf.

Det er naturligvis umuligt at fotografere de samme huse fra samme vinkel. Men her en mere spids: Yderst til højre huset ved Gothersgade. Kun de tre huse til højre synes genkendelige fra det ældre foto. Husene blev i 1970'erne ført tilbage til deres oprindelige udseende. Foto: Erik Nicolaisen Høy.


Det ny København

Et besøg i Brøndstrædekvarteret.

København den 7. juli.

Det går rask med at rive de gamle rådne rønner ned i Brøndstrædekvarteret; hele partiet mod Gothersgade og Pilestræde er nu forsvundet, og tilbage står kun et enkelt hus på hjørnet af Landemærket og to huse på hjørnet af Lille Brøndstræde. Alle de andre er jævnede med jorden, og pladsen, de har stået på, er oversået med murbrokker, gammelt jern og frønnede træbjælker. For første gang i mange år kaster solen nu atter sine varmende og sundhedsbringende stråler ned over resterne af de gårdspladser, hvorfra den så længe har været udelukket.

På stykket nærmest Møntergade, hvor de første nedrivninger fandt sted, har der været arbejdet siden først i maj måned med udgravningerne til opførelsen af Københavns Belysningsvæsens store ny ejendom. Nu er udgravningerne imidlertid færdige, og vi bad derfor i dag arkitekt Westergaard, der har ledet arbejdet, om at fortælle lidt om, hvad der er fundet ved gravningerne på dette gamle historiske sted.

"Det er snart fortalt," svarede arkitekten, "vi har fundet resterne af den gamle Walkendorffs Brønd, hvoraf de to Brøndstræder har fået navn, samt noget af den gamle voldgrav og en løngang - det er det hele !" 

Hvad er det en mængde tykke pæle, der rager op over alt i udgravningen? 

Det er postetræerne fra de gamle gårde, som har ligget her. Dem er der imidlertid intet sjældent ved, de findes nemlig over alt i den gamle by, når der graves grund; disse bliver enten trukket op eller savede over, når her skal bygges !"

Der er dog fundet adskilligt mere ved grundgravningen. Hele arkitektens kontor er langs væggene optaget af kakkelskår, glas, fajance og gamle jernplader fra ovne. Det meste stammer fra Christian den fjerdes tid. I et hjørne står en lille høj af mærkeligt formede røde munkesten; det er såkaldte formsten fra det gamle Sancte Clare Kloster, der har ligget her. Foroven krones denne stenhøj af adskillige gamle, forrustede kanonkugler, ligeledes fra Christian den fjerdes Tid; ved siden af står en mærkeligt formet støbegryde af jern med to hanke. I vindueskarmen finder vi en mængde gamle dekorerede glas og forskellige både ældre og nyere småting; på en hylde for sig selv ligger et hæfte til en af de gammeldags rytterkårder. Mønter har man fundet meget få af - kun en lille tyndslidt sølvmønt og nogle kobberskillinger - , men derimod har man fundet adskillige mindre brugsgenstande samt et mærkeligt formet broncelod og en såkaldt klædeplombe af bly.

Midt i den store udgravning, der strækker sig fra Pilestræde til Gothersgade og fra Møntergade til det gamle Store Brøndstræde, ligger resterne af den firkantede mur om Walkendorffs Brønd midt i en grønskimlet mudderpøl. I øjeblikket er den ganske opfyldt af sten og snavs men om et par dage begynder udgravningen af den, og så venter man her og hisset at finde adskillige interessante ting på dens bund.

Endnu er der ikke taget bestemmelse om, hvad der skal gøres ved de fundne sager, men sandsynligheden taler for, at der i den kommende store bygning indrettes et værelse som et slags museum for dem. Desværre kan Walkendorffs Brønd ikke bevares på sin nuværende plads, da den ligger i vejen for fundamenterne; men grundet på den interesse, der knytter sig til den og dens anlægger, samt for de gamle interessante stens skyld, den er opført af, er den blevet fotograferet og målt fra alle sider og bliver antagelig muret op nøjagtigt, som den er funden, i en af bygningens overdækkede gårde. Samtidig er det hensigten at indmure en tavle i den, hvis inskription kan give de senere tider oplysninger om dens fund og om den omtumlede tilværelse, dens sten har ført, inden de endte som brøndsten.

A-t.

(Østsjællands Folkeblad. Dagblad for Storehedinge-, Faxe- og Kjøgekredsen, 9. juli 1910)


Sabroe og gæstgiveren i Brøndstræde.

Folketingsmand Sabroe blev i dag af kriminalretten idømt 100 kr. i bøde fordi han i august i fjor i anledning af nogle spektakler i beværtningen "Hellig Olav" i Lille Brøndstræde havde kaldt værten, hr. Rasmussen, for en bandit og betegnet beværtningen som en bondefangerforretning.

(Middelfart Venstreblad. Vestfyns Avis, 7. januar 1911).


Russerne der stjal et svin.

For nogen tid siden blev et par af de indvandrede russere i Brøndstrædekvarteret enige om at de skulle se at skaffe sig noget mad ved at hjemsøge hovedstadens nærmeste omegn. De satte da kursen ud ad Amager til, og et enligt beliggende svinehus som hørte til en større gård, forekom dem egnet til operationsfelt. Som tænkt, så gjort. I nattens mulm og mørke brød de ind i svinehuset og stjal en gris som de slagtede på stedet, hvorefter de slæbte flæsket ind til København. Straks efter, da tyveriet blev opdaget, lykkedes det politiet at pågribe en af gerningsmændene, og han er i dag ved kriminalretten blevet idømt 8 års forbedringshusarbejde og udvisning af riget. 

(Kongelig allernaadigst privilegeret Horsens Avis eller Skanderborg Amtstidende, 1. februar 1911).

Bøllerne i hovedstaden

Uvæsnet griber om sig.
Et "slag" i Tivoli

Kbhvn d. 19. sept.

Bølleuvæsenet er blevet særlig slemt i hovedstaden i dette efterår. Der går næppe en dag uden at der meldes om blodige overfald på sagesløse personer fra forskellige steder i byen, og det lykkes kun i de færreste tilfælde politiet at få fat på voldsmændene.

Netop de sidste dage har bragt en mængde af den slags overfald der som oftest sker i forbindelse med røveri og tyveri. Damer er blevet frarøvede deres håndtasker og portemonnaier. Herrer er blevet slået til jorden og udplyndrede i forstædernes sidegader, ja. i sidegaderne på Vesterbro kan en herre ikke vise sig med en nogenlunde præsentabel hat på hovedet, uden at den straks bliver taget fra ham, ligesom stokke med sølvhåndtag er særlig eftertragtede af bøllerne.

Og det er ikke nok med at folk vanskeligt kan gå i fred på gaden. Også de offentlige anlæg er udsatte for hærværk af forskellig art. Således er der af ondsidede personer blevet tilføjet flere af de mange smukke statuer, som brygger Jakobsen har skænket byen, alvvtlig overlast, ligesom man daglig ser nybygninger hvor alle vinduesruderne er slået ind 

Under ildfesterne på Fælleden var bøllerne naturligvis også på færde. De brækkede hver aften plankeværkerne og indhegningerne ned når fyrværkeriet var forbi, og lavede store bål af bræderne. Ikke engang ved Tivolis afslutningsfest i aftes kunne man være i fred for dem. Da tiden kom at etablissementet skulle lukkes, trængte en snes bøller ind gennem indgangene og drog hujende og skrigende gennem haven, medens gæsterne rædselsslagne flygtede for dem. Ved søen brækkede de illuminationsanlægene ned og ødelagde dekorationerne til den italienske by. Til sidst mødte kontrollørerne og funktionærerne mandstærkt op, og det kom til et formeligt "slag", under hvilket der vankede brodne pander på begge sider. Omsider lykkedes det dog at få bøllerne overmandede og overgivet til politiet.

Årsagen til at uvæsenet således griber om sig, må vist nok for størstedelen søges i den store omkalfatring i den indre by som har fundet sted i de sidste år. Tidligere holdt bøllerne næsten allesammen til i bestemte kvarterer, navnlig Brøndstræde- og Farvergadekvarteret. hvor der altid var en større politistyrke posteret til at passe på dem. Nu er disse kvarterer imidlertid revet ned og ombyggede, og de sølle eksistenser er derved blevet spredt ud over hele byen, så at det er umuligt at etablere en så effektiv vagttjeneste over for dem som tidligere. Nu er det som nævnt, mest forstædernes sidegader - samt Adelgadekvarteret der danner skuepladsen for bøllernes Tumle bedrifter, og der er det vanskeligt at passe på dem

Det synes dog nødvendigt, at der må gøres noget for at råde bod på ondet, og en ordentlig afklapsning af en mand der overfalder en sagesløs person, vil sikkert være på sin plads. Kriminalretten må antagelig hylde den samme anskuelse, for man har med tilfredshed kunnet konstatere, at dommene over voldsmænd i den senere tid har været forholdsvis strenge 

Anders Jyde.

(Kongelig allernaadigst privilegeret Horsens Avis eller Skanderborg Amtstidende, 20. september 1910).

Fotografi bragt i Aftenbladet (København), 20. oktober 1911. Det viser belysningsvæsnets bygning under opførelse (nu KVUC), til højre Rosenborg Brøndanstalt i Gothersgade.


Brøndstrædekvarteret i dag, set fra hjørnet af Landemærket ned gennem Vognmagergade. Bygningerne blev erstattet af tre store byggerier: Gutenberghus (forrest) opført 1911-, tegnet af arkitekt Bernhard Ingemann (1869-1923), senere udvidet af Alf Cock Clausen (1886-1983). Belysningsvæsnets røde bygning der lige anes under broen (nu KVUC) blev opført 1912-13, tegnet af arkitekterne Gustav Bartholin Hagen (1873-1941) og Rolf Schroeder (1872-1948). Længst væk Møntergården mellem Sjæleboderne og Møntergade. Mellem de to første forløber Lønporten. Foto Erik Nicolaisen Høy.

Brøndstrædekvarteret i dag: Sjæleboderne langs Møntergården opført 1916 til grosserer A. C. Illum, tegnet af arkitekt H. P. Jakobsen. En helt ny og meget anonym gade. Til venstre skimtes Belysningsvæsnets bygning, for enden af gaden Kongens Have. Foto Erik Nicolaisen Høy.

Foto fra belysningsvæsnet bygning, et af de nyåbnede kontorlokaler. (Social-Demokraten, 15. april 1913)

Foto fra den nyåbnede politklinik i belysningsvæsnet bygning. Social-Demokraten, 30. april 1913.

Brøndstrædekvarteret i dag set fra Gothersgade: Møntergården mellem Møntergade og Sjæleboderne, dernæst Belysningsvæsnets røde bygning, Længst væk Gutenberghus, nu Cinemateket. Foto Erik Nicolaisen Høy.

"Den dovne Dreng" (3): Lovlydig borger. (Efterskrift til Politivennen)

3. del af artikelserie om August Peder Jensen også kaldet "Den dovne Dreng" som består af tre dele: Perioden 1893-ca. 1900 hvor hans "renomme" bliver oparbejdet, perioden ca. 1900-1910 hvor politi og retsvæsen slår hårdt til gennem bl.a. ophold i forbedringshus og tugthus, og endelig nedenstående som omfatter perioden 1910-1912 hvorefter det ser ud til at "Den dovne Dreng" holdt op med at drikke, blev lovlydig borger og endog organiserede en strejke blandt kreaturtrækkerne. Herefter forsvinder han ud af historien, kun hans renomme levede videre endnu et par årtier.


En strejke på Kvægtorvet.

I går formiddags var der stor bevægelse blandt kreaturtrækkerne i København der besørger trafikken fra Kvæsthusbroen til Kvægtorvet. I kreaturtrækkernes række træffer man bl.a. celebre navne som "Bræddestablen", "Den dovne Dreng" og "Skovser-Wilhelm".

Hidtil har taksten været 1 krone for at trække fire kreaturer. Nu forlangte korpset 5 øre mere pr. kreatur. Men dette forlangende vakte stor modstand hos kommissionærerne.

Efter en hård kamp lykkedes det dog kreaturtrækkerne at sætte kravet igennem, og kort efter gik "Bræddestabelen" og hans fæller på ny frem og tog tyrene ved hornene og køerne ved halen.

(Ribe Stifts-Tidende, 13. oktober 1910).


Den dovne Dreng blokeret.

Københavns kreaturtrækkere drager i leding - Generalstrejke under opmarch - "Skovser-Wilhelm" aflægger visit på "Aftenbladets" kontor.

Som vore læsere nok erindrer, udbrød der i forrige uge en lille rask strejke på Kvæsthusbroen.

Kreaturtrækkerne nedlagde arbejdet for at tvinge deres arbejdsgivere til at give dem en lille forhøjelse af lønnen.

Det hele var iscenesat af Peter Jensen (den "dovne Dreng"), og på en fuldt ud arbejdermæssige måde idet han først høfligt havde bedt om en forhøjelse, men da trækkerne fik et overlegent svar, sendte de så arbejdsgiverne et strejkevarsel.

Og netop på dagen som de havde forkyndt i forvejen, nedlagde alle mand arbejdet.

Resultatet blev at arbejdsgiverne måtte give sig, og stor blev glæden blandt trækkerne.

Men den lille strejke har fået et mindre behageligt efterspil, idet "Den dovne Dreng" nu er blevet blokeret af arbejdsgiverne.

Da han tilligemed sine kammerater indfandt sig i går morges på Kvægtorvet, optrådte en forvalter F. Jørgensen for "Københavns Kreaturtransport" og protesterede imod at "Den dovne Dreng" tog fat med de andre.

- Man ønskede ham fremtidig ikke på arbejdspladsen! - havde forvalteren sagt.

Som svar på forvalterrens optræden nedlagde Kvægtorvets ca. 70 kreaturtrækkere på nær tretten mand arbejdet.

De tretten der straks blev døbt "de sorte får", gik på trods af kammeraterne opfordring i gang med losning af en kreaturdamper der var kommet fra Riga.

Vi havde i aftes besøg af "Skovser-Wilhelm" som ret forståeligt var meget indigneret over "de trettens" optræden.

Det ser unægtelig heller ikke videre fint ud at de tretten herrer vægrer sig ved at støtte en kammerat, og da navnlig den af deres kammerater som for ikke otte dage tilbage fik gennemført den lønforbedring de nu alle nyder godt af. 

- Det er sjofelt! - sagde "Skovser-Wilhelm", og vi må give ham ret.

Vi skal holde vore læsere a jour med slagets gang på Kvægtorvet de følgende dage.

Reporter.

(Aftenbladet (København), 18 oktober 1910).


Et møde mellem rønnerne.

Fabrikantfruen og arbejderen
To menneskeskæbner

De svage lys fra gadelygterne og de små kælderbeværtninger står som sløvede strjerne i en uendelighed af mørke. Vognmagergade er i dobbelt forstand den mørkeste gade i København. Der driver triste stakler forbi, mennesker som nøden slog til jorden med sine ulveklør eller som lasten tog livsmodet fra. Man ser dem et øjeblik i den svage belysning, så forsvinder de igen i mørket som gengangere der efter en kort spøgelsesvisit i livet atter går ind i skyggeriget. Se hende, den pjaltede kone der kommer gående ned ad trappen og nu skrumler hen til den nærmeste knejpe for at få brændevinsflasken fyldt. Det er kun få år siden hun som den velhavende fabrikanthustru modtog sine gæster i et strålende lyshav i en elegant salon. Efter mandens død rullede pengene som savsmuld mellem hendes fingre, og nu skjuler en mørk gade og et skråt tagkammer hendes elendighed.

Se så ham der kommer der. Det er en høj, kraftig mand. Engang var han kendt som den værste urostifter i kvarteret. "Den dovne Dreng", som han kaldtes, herskede med en tyrans voldsomhed i kvarteret. Der er betjente der endnu bærer minder om de kampe de måtte udkæmpe med ham. Så blev han afholdsmand, og da han slap brændevinen, slap mørket og lasten ham. Nu går han forbi de kendte steder. Med et smil på vejen hjem fra sit arbejde. Og ved lysskæret fra en enlig lygte mødes de to. Hun der oppe fra er på vejen nedad, og han der kommende nedefra er på vejen opad.

To mennesker som skæbnen fører i diametralt modsatte retninger og hvis historie man ligesom i et kort øjeblik læser ved skæret af en af Vognmagergades døsende lygter.

Aoe

(Aftenbladet (København), 5. maj 1913).

Herefter ser det ud til at aviserne har tabt interessen for "Den dovne Dreng"

Prof. Johan Julius Exner. (Efterskrift til Politivennen)

Professor Exner.

Prof. Johan Julius Exner, den kendte danske genremaler, er født d. 30. november 1825 og fylder således i dag 80 år. Han har vundet stor yndet hos publikum ved sine populære fremstillinger af bøndernes liv særlig på Amager og Fanø. Ved siden heraf har han udført flere portrætgrupper. Exner har siden 1864 været medlem af Kunstakademiet i København.

(Roskilde Avis, 1. december 1905).


Johan Julius Exner (1825-1910). Fotograf Vilhelm Tilge (1843-1896). Det Kongelige Bibliotek. Fri af ophavsret.

Maleren J. J. Exner død.

Den gamle berømte kunstmaler, professor Exner er i morges afgået ved døden i en alder af 85 år. Man kan sikkert uden overdrivelse sige, at Exner var den mest populære af alle danske malere. Hans billeder har ikke alene kunstnerisk værd, men de har stor kulturhistorisk interesse. Danmark har ingen ypperligere genremaler haft end Exner.

Det var i særdeleshed landalmuen, Exner studerede og forevigede. Hans billeder er ikke blot stemningsfulde. Men man bliver i godt humør ved at se dem. Han har draget alt det lyse og godhjertede frem hos landalmuen.

Gengivelser af hans billeder findes i tusinder hjem her i landet. Hvem har ikke set hans fornøjelige billede: "Gildet på Amager" og hans ypperlige billede: "Et bondegilde på hedeboegnen", hvilket sidste han malede i 1854.

Exner hentede ofte sine motiver fra de sjællandske bondestuer. Men særlig studerede han livet på Amager og på Fanø. Der bevarede man endnu, medens Exner var i sin velmagt, de gamle skikke. Og man bar hine steder de gamle nationaldragter. Når disse engang er forsvundne, vil man prise Exner, fordi han gennem sine ypperlige billeder har skildret os folkelivet fra en tid hvor folk ikke var hvirvlet med ind i det kapitalistiske kapløb, og hvor man kun i ringe grad brød sig om modeskrædere og pyntedukker.

Mange af de klatsmørere, vi nu har, vil trække på skuldrene af Exner. Men når deres billeder er kastet i skrammelbunken, så vil Exner vedblive at samle interesse.

Johan Julius Exner er født d 30. novbr. 1825. Han var søn af en böhmisk musiker, der på det tidspunkt boede i København. Fra barndommen af havde han lyst til at tegne, hvorfor faderen satte ham i malerlære. Senere kom han på Akademiet. Ved det bekendte billede "Besøget hos bedstefaderen" fik han udstillingsmedaljen. Billedet blev købt af den kgl. malerisamling. Og dermed havde Exner brudt sin kunstnerbane. I de senere år har han ført en stille og ubemærket tilværelse.

(Kolding Social-demokrat, 15. november 1910).


Professor Exner død,

Maleren, professor Exner, er i morges kl. 7 afgået ved døden. Uventet kommer dette dødsfald ikke. Den gamle kunstner har i længere tid været syg. For et par dage siden kom en indre forblødning til, og dette i forbindelse med alderdomssvækkelse har gjort ende på livet.

Johan Julius Exner var født i København den 30. november 1825. Faderen var en tjekke, som under Napoleons-tiden var kommet til Danmark som musiker. Exner havde fra sin tidlige barndom lyst til at tegne og male. Efter en kort tid at have været i malerlære, kom han på Kunstakademiet, af den udmærkede historiemaler C. V. Eckersberg modtog han en stærk påvirkning, og hans hu stod til at blive historiemaler. Et billede, "Marsk Stigs døtre", blev udført på bestilling af grev Fr. Knuth til Knuthenborg. Den unge kunstner var frimodig nok til på forhånd at forlange 500 rigsdaler for sit arbejde, hvad greven også lovede ham. Men ikke nok dermed. Grev Knuth tilbod ham ydermere et rum i sin bolig, som han kunne benytte til atelier. 

På kunstnervis søgte Exner om sommeren ud på landet for at gøre studier, og hans sans vaktes hurtigt for det liv, der omgav ham. Det var disse sommerudflugter i forbindelse med kunsthistorikeren N. L. Høyens kloge råd, der gav anledning til, at han fra nu af fortrinsvis søgte sine motiver på landet. Det nærliggende Amager blev en hel guldgrube for Exner. Det brogede folkeliv, som her rørte sig, både hvad angik klædedragt, sæder og skikke, kunne nok friste en maler. Den første frugt af amagerstudierne blev den legemsstore "Amagerkone, der tæller sine penge", som blev købt af Statens Kunstsamling. Senere kom "Besøget hos bedstefader", et billede, der bragte ham megen anerkendelse, og som nu findes i reproduktioner i mangfoldige hjem landet over. Foruden disse har vi en række andre udmærkede amagerinteriører fra kunstnerens hånd.

Det næste billede var fra Hedeboegnen ved Roskilde, "Et bondegilde" hed det. De farverige nationaldragter og de gamle bondestuer havde stadig kunstnerens kærlighed.

I sine senere år søgte Exner til Fanø, hvis folkeliv interesserede ham stærkt, måske fordi det i mangt og meget mindede om livet som det rørte sig på Amager.

I 1863 havde Exner ægtet Inger Henriette Sophie Ringsted. 1864 blev han medlem af Kunstakademiet og fik 1876 titel af professor. I en lang årrække var han lærer ved Akademiet.

Med exner er en - i bedste forstand - populær kunstner gået bort.

(Ringsted Folketiden, 15. november 1910.)


Maleren professor Exner der i går afgik ved døden.

Med Johan Julius Exner bortkaldtes den sidste af de gamle genremalere, som hørte den Heibergske periode til, og som, skønt han var uden forbindelse med den moderne kunst, dog altid vakte respekt ved den ærlighed og omhu, hvormed de tilvante emner fra Amager og Fanø behandledes af ham. Den afdøde maler havde megen skønhedssans og lune, og hans velbyggede kompositioner glædede den, der havde følelse for legemernes bevægelse, selv om farverne var konventionelle og ikke helt harmoniske. For ham var kunstens rammer klart bestemte; han følte ingen tvivl om berettigelsen af, hvad han malte, alle hans arbejder vidner om en sund og elskværdig idealisme og en umiddelbar, dog undertiden lidt for naiv glæde over de unge pigers sødhed og de gamle bedstefædres hjertensgodhed.

Han vidste, at man skulle glæde folks øjne med en letfattelig fortællen, klare farver, rund form, glade udtryk, blanke metalting, bondemalede stuer med smårudede vinduer og åbentstående døre ud til en grøn have. Gennem litografiske gengivelser vandt hans billeder uhyre udbredelse i landet.

1856-57 besøgte Exner Italien, senere var han på rejse et par gange i Sverige. 1864 blev han medlem af Kunstakademiet, fik 1876 titlen af professor, ridder af dannebrog 1869 og dannebrogsmand 1883, kommander af 2. grad 1892. Fra 1872-93 var han lærer ved akademiets modelskole, hvor han virkede stilfærdigt og pålideligt, som i al sin færd, en udpræget hædersmand, som han var.

(Viborg Stifts-Tidende, 16. november 1910).

Exner: Et brudepars hjemkomst fra kirken, Amager (1863). Public Domain


Exners 100 års fødselsdag. Maleren Johan Julius Exner fødtes i København den 30. november 1825 - altså i dag for 100 år siden. I en alder af 19 år udstillede han sit første billede, et "Parti af Kunstakademiets Figursal". Tre år efter fik han den Neuhausenske præmie. Det var hans Amagerbilleder, der gjorde ham populær. Han studerede folkelivet blandt Amagerbønderne. Da han var 27 år malede han den legemsstore "Amagerkone, der tæller sine Penge" og som erhvervedes af statens samling. Året efter fik han udstillingsmedaljen for "Besøg hos Bedstefaderen", en yndefuld idyl, der særlig bidrog til at slå hans ry fast. Og nu fulgte slag i slag en lang række af de milde og elskværdige billeder fra Fanøfolkenes og amagernes liv og færden inden døre, der vil bevare mindet om Exners navn. Nogen dybtgående psykolog var han ikke, men han havde en stor evne til at få publikum i tale som følge af den klarhed og lethed, hvormed han fortæller. Exner, der var medlem af Akademiet, døde den 15. november 1910. Indtil sin sidste tid fortsatte han sin overordentlig frodige kunstneriske virksomhed. På billedet ses til venstre et af Exners mest kendte malerier "De små skal i marken". Til højre øverst: "En bondestue i Nordsjælland". I midten: Exners portræt. Nederst: "Besøg hos bedstefaderen".

(Social-Demokraten, 30. november 1925).

02 maj 2023

De Fattiges Grave. (Efterskrift til Politivennen)

De københavnske Præster har for en Gangs Skyld slaaet sig sammen for at gøre noget godt. Alle 40 Kirkens Riddere har forenet sig om en Protest mod Begravelsesvæsenets skumle Planer overfor Byens Fattige.

Det var Begravelsesvæsenets Mening, at da man nu havde faaet der ny Kirkegaard ved Bispebjerg, saa skulde alle Frijords- og Linjebegravelset henvises hertil. Tidligere begravede man i Linje- og Frijord dels paa Sundby, dels paa Vestre Kirkegaard. Men Pladsen er jo kneben, og saa vilde Begravelsesvæsenet beholde de indre Kirkegaarde for de Velhavende, der betaler Jorden, og forvise de Fattige til Bispebjerg.

Det er dette, Præsterne har protesteret imod ud fra den Betragtning, at saalænge der er Plads paa de gamle Kirkegaarde, bør der ikke gøres Forskel paa de rige og de fattige Lig. Bispebjerg Kirkegaard ligger saa langt ude, at det ikke alene bliver dyrt for Fattigfolk at faa transporteret derud, men ogsaa dyrt at køre frem og tilbage, naar de vil besøge Gravene.

Del er en meget smuk og en meget demokratisk Tanke, Præsterne her har samlet sig om, og dette har da ogsaa vakt almindelig Tilfredshed i Kommunalbestyrelsen, saa at Begravelsesvæsenets skumle Planer nok bliver krydsede. Paa den anden Side er det førsle Gang, vi har set Præsterne optræde paa denne Maade, og derfor bør det noteres. For det kan vel ikke tænkes, at naar Præsterne her paa en saa rørende Maade optræder som de Fattiges Talsmand, saa er det med en skummel Bagtanke! Velhavere, der lader Begravelser foretage, stiller nemlig altid Ekvipage til Præsternes Disposition, saa der kan det næsten være ham lige meget, om han skal til Bispebjerg eller Vestre. Han faar vel endog snarere en klækkelig Betaling, hvis man ulejliger ham helt ud til Bispebjerg.

Fattigfolk derimod har sjældent Raad til blot at give Droske. Der maa Præsten køre i Sporvogn, og saa er det jo ikke saa morsomt at skulle rulle ud til det yderste Nørrebro, tilmed naar man faar lidt eller intet derfor.

Desuden er der jo flest Fattige og flest Fattigbegravelser; dem er det selvfølgelig rarest at slippe hurtigst og nemmest af med. En Konges eller en Millionærs Lig rejser Præsten skam gerne baade til Roskilde og Korsør med.

(Folkets Avis (København) 21. marts 1910).

Otto Busses Afgang. (Efterskrift til Politivennen)

Wilhelm Weimann (1868-1942) var trafikminister 1909-1910 for de Radikale. Han var egentlig minister for handel og søfart i starten af regeringen Zahle 28. oktober 1909 - 5. juli 1910, men fra februar 1910 også trafikminister.


Frederik Ferdinand Petersen (1815-1898): Otto Busse. Fotoet forestiller Otto Busse (yderst til højre) med sin far, Otto Friedrich August Busse (1822-1883), mor og søster. Faderen var ligeledes overmaskinmester, så sønnen gik i hans fodspor. Det kongelige Bibliotek. Fri af ophavsret.


En ny Ministerskandale.

Hvorfor skulde Busse gaa.

Det har vakt almindelig Opsigt, at Statsbanedirektør Busse, der endnu ikke er fyldt de 60 Aar, har søgt og faaet sin Afsked. Enhver, der kender Hr. Busse, vil indrømme, at han har sin fulde Arbejdskraft, og at intet personligt Hensyn berettiger til at antage, at han nu har villet søge Afsked, netop som der i Jernbaneetaten forestaar store Opgaver, som han var Manden for at løse.

Fra ganske paalidelig Kilde kan "Kbhvn" meddele, at Hr. Weimann en skønne Dag lod Direktør Busse kalde og uden videre Forklaring henstillede til ham, at han havde at søge sin Afsked for at give Plads for yngre Kræfter.

Hr. Busse erklærede, at han ikke var sig noget ondt bevidst, at han havde tjent Staten ærligt i 34 Aar og derfor ikke vilde stilles i Klasse med Kontorchef Hald, hvorfor han ikke vilde søge sin Afsked. Hr Weimann nægtede paa Direktørens Forespørgsel at angive Grund ud over den med de yngre Kræfter og endte med at erklære, at, hvis Afskedsbegæringen ikke forelaa inden Tirsdag, vilde Direktøren faa sin Afsked.

Da Direktør Busse længe har været misfornøjet med de herskende Forhold i Trafikministeriet, bestemte han sig til at indgive sin Afskedsbegæring, og Hr. Weimann har derfor med en vis Ret kunnet 

(Kongelig allernaadigst privilegeret Horsens Avis eller Skanderborg Amtstidende 19. maj 1910. Slutningen af artiklen mangler)'


Busse

Ryd op!

Maskindirektør Busse er, som i Gaar meddelt, bleven tvunget til frivillig at tage sin Afsted fra Slatsbanerne fra 1. Avgust at regne.

Hr. Weimann erklærede i Gaar, at han skulde være villig til at gøre Offentligheden Rede for sine Motiver til Afskedigelsen, saafremt Hr. Busse ønskede det, men Hr. Busse har indtil nu ikke ønsket det.

Og det er nok bedst saaledes - for ham.

Der er nemlig ingen Tvivl om, at Hr. Busse har været Staten en dyr Mand. Hans Forretningsprincip var aldrig at prøve sig frem, han købte glat væk, uden Hensyn til, hvad det kostede. Et Par Eksempler vil vise det.

Siraks efter Hr. Busses Tiltrædelse blev en stor Del af Statsbanernes Maskinmateriel kasseret. Hr. Busse kunde ikke taale at se, hvad hans Forgænger havde anstaffet. Blandt andet kasserede han alle Maskinernes Smøreapparater. Dem, som han anskaffede i Stedet, blev kort efter kasseret, fordi de var ubrugelige. Der skulde nu anskaffes nye, men de underordnede Embedsmænd havde ikke pareret Ordre, men gemt de gamle Apparater, som bruges den Dag i Dag.

I 1903 gav Minister Hage Ordre til, at Lageret af færdige Reservemaskindele skulde nedbringes til det nødvendige. Denne Ordre parerede Hr. Busse saaledes, at de færdiglavede Maskindele ødelagdes og omsmæltedes! Dette Galmandsværk kostede Statsbanerne Tusinder af Kroner.

De Materialier, der leveres Maskinafdelingen, svarer saa godt som aldrig til Prøverne. Arbejderne fortæller saaledes, at de ofte faar leveret File saa bløde som Jærn og derfor ubrugelige.

Klager fra Arbejderne over disse Forhold blev systematisk afvist. 

Men mange andre Forhold trænger til Belysning. Vi henstiller til Minister Weimann at undersøge den Forretning, som Statsbanerne driver med brugte Lokomotiver.

Maskindirektør Rambusch er Konsulent for samtlige sjællandske Privatbaner, det vil sige, han er Raadgiver og Vejleder for disse ved Køb af Maskiner. Men nu foregaar der det meget mærkelige, at Statsbanerne ved mere end en Lejlighed har kobl Maskiner, som Privatbanerne ikke har kunnet bruge. For to Aar siden købtes to Maskiner af Kallehavebanen, og for øjeblikket ligger der fire Mastiner splittet i Stumper og Stykker paa Statsbaneværkstederne. Disse er købt af Slangerupbanen.

Navnlig denne sidste Transaktion er der vistnok Anledning til at undersøge.

Men i hvert Fald har vi nu det Særsyn, at en højtstaaende Statsembedsmand er lønnet Tillidsmand ved nogle Privatbaner, hvis Maskiner Statsbanerne køber, og hvis Pris den samme Embedsmand jo utvivlsomt er med at fastsætte. Dette er utilbørligt, mildest talt.

Ja, der er vist været meget mere end god Grund til Hr. Busses Afskedigelse, og derfor skal Weimann have Lov at fortsætte.

(Social-Demokraten 20. maj 1910. 2. udgave)


Direktør Busse.

Statsbanemændenes Afskedsord.

Den 1. August træder Maskindirektør Busse tilbage fra den ansvarsfulde Post ved Statsbanerne, som han nu beklæder og efter en 34-aarig Virksomhed i Statsbanernes Tjeneste.

I den Anledning bringer "Dansk Jernbaneblad" i sit Nummer for den 24. dennes en meget lang og indgaaende Artikel om Direktør Busses fortjenstfulde Gerning og fremhæver den store Energi, saglige Dygtighed og indgaaende Kendskab til Arbejdets Detailler, der har præget hans Embedsvirksomhed.

Og Artiklen slutter med følgende Ord:

"Den Hengivenhed, Maskinafdelingens Personale nærer for Direktør Busse, fandt sit smukkeste Udtryk paa Jubilæumsdagen den 1. Maj 1901, da Personalet fra Frederikshavn til Godser smykkede Lokomotiverne til Ære for deres Chef. Maskindirektøren tænkte tit og med Glæde paa denne Festdag, den han engang overfor os betegnede som den smukkeste Dag i sit Embedsliv.

Statsbanerne mister i Direktør Busse en udmærket Embedsmand og en human Chef, som under Varelagelsen af sit store og ansvarsfulde Embede ikke tabte sit Personales Anliggender af Syne - han var en af de Mænd, Personalet ikke havde Raad til at miste."

(København 27. juli 1910).


Maskindirektør Busses Tilbagetræden.

Paa Mandag fratræder Maskindirektar ved Statsbanerne O. F. A. Busse sin omfattende Embedsgerning efter 34 Aars Virksomhed i Banernes Tjeneste.

Direktør Busse indtraadte i Statsbanerne den 1ste Maj 1876 som konstitueret Maskiningeniør ved Banerne i Jylland, efterat han i et Par Aar havde været ansat ved det sjællandske Jernbaneselskab. Den unge dygtige Ingeniør avancerede hurtigt. Allerede den 1ste Oktober 1876 udnævntes han til Kontorchef hos Overmaskinmesteren i Aarhus, i 1882, kun 32 Aar gammel overtog han Embedet som Overmaskinmester, fra 1887 med Titel af Maskinchef. Ved Omorganisationen i 1892-93 flyttede Maskinchef Busse til Kjøbenhavn som Maskinchef for samtlige Statsbaner og i 1903 blev Busse udnævnt lil Direktør for Maskinafdelingen og som saadan Medlem af Statsbanernes Generaldirektion.

Det er en lang og fortjenstfuld Virksomhed, Direktør Busse kan se tilbage paa. Med ubestridelig Dygtighed i  Forbindelse med fremragende administrative Evner og nøje Kendskab til Enkelthederne har han ledet Statsbanernes Maskinafdeling, hvis Budget nu figurerer med et Beløb af over 16 Millioner Kroner. 

Oprettelsen af de kemiske Laboratorier i Kjøbenhavn og Aarhus til at kontrollere de Varer, Statsbanerne køber, skyldes den afgaaende Direktørs Initiativ. Ligeledes er der paa hans Initiativ oprettet en Kulprøvestation for at erhverve sig Kendskab til, hvad hver enkelt Sort Kul er værd som Brændsel.

Det er dog navnlig som Konstruktør, at Direktør Busse har erhvervet sig et Navn, der er naaet langt udenfor Landets Grænser. En lang Række Lokomotiv- og Vogntyper kendetegner hans fremragende Virksomhed paa dette Omraade. Allerede en af hans første Lokomotivtyper, der udmærkede sig ved deres rolige Gang selv ved Hastigheder paa over 100 Kilometer, vakte Opsigt i Udlandet.

Karakteristisk for Direktør Busses Vognkonstruktioner var den udstrakte Anvendelse af Træ i Stedet for Jern. Grundtrækkene for Direktør Busses Virksomhed paa det konstruktive Omraade var at skabe ensartede, rationelle Konstruktioner, som kun krævede ringe Vedligeholdelse.

Ogsaa paa Dampfærgevæsenets Omraade har den afgaaede Direktør ydet en betydelig Indsats, idet han er Faderen til den dobbeltsporede Færge, der første Gang konstrueredes til Storebæltsoverfarten.

Af Enkeltheder, der har kendetegnet Udviklingen, og som er blevne til i Direktør Busses Embedstid, kan nævnes Vakuumsbremsen, Togenes Dampopvarmning, den elektriske Togbelysning - forud for andre europæiske Lande - mekaniske Kullosningsapparater m. m.

Statsbanerne mister i Direktør Busse en dygtig Embedsmand og en human Chef, som under Varetagelsen af sit store og omfangsrige Embede ikke tabte sit Personales Anliggender af Syne.

(Den til Forsendelse med de Kongelige Brevposter privilegerede Berlingske Politiske og Avertissementstidende, Aften 30. juli 1910).


Illustration fra månedsbladet "The Railway Word" 1895: "Third-Class carriages on the Danish state Railways, designet af Otto Busse. Vognene havde rygekupeer, toiletter og varmesystem (fra dampen fra maskinen). I beskrivelsen stod: "From this brief description and the illustrations it will be seen that the officials of the Danish Railways are keeping pace with the times in securing the convenience and comport of their passengers."


Busse færdig.

Ingen Redegørelse.

Direktør Busse er nu fratraadt sit Embede som Maskindirektør ved Statsbanerne.

Denne Fratrædelse eller rettere Afskedigelse har en Forhistorie. Det vil erindres, at Højres Blade under den sidste Valgkampagne søgte at lave et politisk Agitationsnumer paa Hr. Busse. Den radikale Regering havde her "uden mindste Grund" afskediget en gammel veltjent Embedsmand, hed det. Men den radikale Trafikminister standsede hurtig de altfor ivrige Højreblade. I et Interview udtalte han nemlig, at Fjærnelsen af Hr. Busse utvivlsomt var baade i Statsbanernes forretningsmæssige og i Hr. Busses Helbreds Interesse. Hr. Weimann erklærede sig yderligere villig til at begrunde Afskedigelsen, saafremt Hr. Busse selv fremsatte Ønske derom.

Man har forgæves ventet paa et Ord fra Hr. Busse, og nu gaar han altsaa uden at have givet Hr. Weimann Anledning til den af Offentligheden ventede Redegørelse. Mærkværdigvis har de Højreblade, der søgte at slaa politisk Mønt af Hr. Busses Afskedigelse, heller ikke rettet nogen Opfordring til Hr. Busse om at tale. De synes heller ikke længere at interessere sig for Klarhed paa dette Punkt.

(Horsens Social-Demokrat 2. august 1910).


Ved finanslovbehandlingen oktober 1910 sigtede Højremanden konsul Birch statsbaneledelsen, og insinuerede at Busse havde favoriseret sine slægtninge ved indkøb af kul til statsbanerne.

Konsul Fisker, afgik senere i 1910 fra bestyrelsen efter et krak. Han havde bl.a. aktioner i Helsingørs Jærnskibsværft. Busse overtog hans plads.


Holger Damgaard (1870-1945): Otto Busses Vej, tipvogne i arbejde. Det kongelige Bibliotek. Fri af ophavsret. Otto Busses fik en vej opkaldt efter sig i det nuværende Jernbanebyen.