13 juli 2018

Bekiendtgiørelse Lorenz Fisker. (Efterskrift til Politivennen)

På Holmens Kirkegård ligger Lorenz Fisker begravet. Om ham følgende beretning:

Orlogsbriggene Samsøe og Seagull have den 12te Maji sidstleden under den norske Kyst havt en Fægtning med en engelsk Fregat paa 44 Kanoner og efter Hs. Majestæts allerhøieste Befaling bekiendtgiøres herved den Rapport, som Contreadmiral Lorenz Fisker derom har modtaget fra Capitain Johannes Krieger, Ridder af Dannebrog, og som til Hs. Majestæt af Admiralen allerunderdanigst er indsendt:

"Den 12te Maji om Formiddagen Kl. 10 1/4 var jeg med de mig anfortroede Brigger Samsøe og Alsen S. S. O. 4 Mile ud fra Robingen; Vinden var Ost med frisk Bramseils Kuling. Paa samme Tid fik vi at see en fiendtlig Fregat i S. O. med Force af Seil at holde imod os. Vendte og styrede ind mod Land; Fregatten vedblev at forfølge os.

En halv Miil udenfor de yderste Skiær af Indseilingen til Kleven dreiede jeg til Vinden for at observere, om hans Hensigt var at attaquere os, da jeg stolede paa Roeflotillens Assistence, hvoraf jeg allerede saae den mandalske Division i de yderste Skiær bered til at gaae mig imøde; men paa temmelig langt Kanonskuds Distance holdt bemeldte Fregat plat af og gav os sit glatte Lag uden nogen Virkning. Den holdt derpaa Vester efter med Force af Seil; jeg holdt med Briggerne Kleven ind.

Imod Mundingen af Mandals-Fjorden observerede jeg Briggerne Seagull og Alart at komme ud fra Kleve Havn. dreiede derpaa til Vinden igien og holdt til Søes.

Kl. 3 vare alle 4 Brigger samlede, hvorpaa Capitainlieutenant Budde, Ridder af Dannebrog, og jeg forenede os for at attaquere bemeldte Fregat, der imidlertid havde dreiet til Vinden og stod ind imod Landet; formerede Hastigheds-Linie over Styrborg med Bagbords Halse og holdt derpaa imod Fregatten, som ved vor Nærmelse vendte og holdt ud fra Landet.

Kl. 4½ vare Briggerne Samsøe og Seagull bemeldte Fregat paa Skud nær, hvorpaa begyndte en levende Ild fra begge Sider, der vedblev til Kl. 6, da Fregatten holdt immer rummere, med Force af Seil, ud fra Landet.

Efter denne stærke og vedvarende Ild blev Krudtet paa Samsøe og Seagull temmelig formindsket; Jeg saa en Kutterbrig holdende ind mod Fregatten, Kulingen tog af og Distancen fra Landet var den Gang 4½ Miil. Jeg maatte befrygte at Fregattens Hensigt med at slaae flygtende var, at trække Briggerne ud fra den Hjælp, som under Land var at bekomme fra Kanonflotillen, og henimod flere fiendtlige Krydsere, hvis Stationering var ham bekiendt. Jeg resolverede derfor at lade mig sakke og faldt agter om Fregatten, hvorved den bekom det glatte Lag fra os, hvilken Maneuvre af Seagul blev efterfulgt. Styrede derpaa med de andre Brigger til N. N. O. Fregatten vedblev at styre S. W. efter, som tydelig overbeviste os om at han i Slaget havde lidt nok, for ikke at ønske at indlade sig videre med os.

Da den fiendtlige Fregat under hele Affairen holdt immer rundt den med Force af Seil, var det ikke Anførererne for Briggerne Alart og Alsen mueligt, med at Anstrængelse og Forcering af Seil at komme Fregatten saa nær at de med Kraft kunde virke.

Det var en 44 Kanons Fregat med 15 Kanoner i Laget. Da vi skildtes var hverandre, vare hans Bramseil nedskudte, samt hans øvrige Seil ilde tilredte; hans 2 Chalupper, som laae agter for ham, skudte i Synk. Om Skraaget har lidt noget, kan jeg ei bestemme.

Briggen Samsøes Seil, Takkelage, Fartøier og Rundholter have lidt endeel, og den har bekommet endel Skud i Skraaget. Af Døde har Briggen Samsøe een Mand, af let Blesserede 2de. I øvrigt overgaaer Officerernes og Mandskabets gode Forhold min meest spendte Forventning.

Kl 1½ den 13de om Morgenen ankrede samtlige Brigger i Svinøer Havn, hvorfra vi igien gik Seil Kl. 3 1/4 Eftermiddag, styrende hertil, hvor vi Kl. 10½ ankrede.

Briggen Samsøe til
Ankers ved Christianssand, den 13de Maj 1810
Johannes Kieger"
Contradmiral Fisker bemærker, at dersom Briggerne Alart og Alsen havde kunnet bringe det til virksom Stilling imod den fiendtlige Fregat, da er det sandsynligt at samme var bleven taget, samt at Briggen Seagull har ingen Døde eller Qvæstede, kun har dens Seil og Takkelage lidt noget.
Hovedqvarteer Kiøbenhavn, den 22de Maji 1810

Bülow,
Generalmajor, Hs. Majestæts tienstgiørende General-
adjutant og Chef for General-Adjutants-Staben.
Ridder af Dannebrog.

Den til Forsendelse med de Kongelige Rideposter privilegerede Danske Statstidende, 23. maj 1810

Ingen kommentarer:

Send en kommentar