10 august 2018

Stormen på Anholt (3). (Efterskrift til Politivennen)

Kjøbenhavn d. 12te April.
Skrivelse til Generalmajor Tellequist fra den paa Anholt værende engelske Gouverneur, ordret oversat efter Originalen

Øen Anholt, April 1811.
"Jeg er bleven beæret med Deres Excellences Breve af 19de f. M. og 1ste dennes, indeholdende Hs. Danske Maj. Forlangende, at Officerer og Gemene, som udgjorde Armeekorpset, der angreb Øen, som jeg har Ære at commandere, maatte blive sendt over til Jylland for at udvexles.
Det har stedse været mit Fædrenelands Ønske, at respectere de tapre Danske, samt saa hastig som mueligt at raade Bod paa Lidelser af deres Fangenskab, og ingen høiagter de Danske, som en ædel Fjende, mere end jeg. Derfor vil Hans brittaniske Maj. Fregat Tartar blive sendt under Parlementair Flag, for at udvexle officerer og Gemene indtil Tallet af 300 Krigsfanger, paa Æresord ikke at tjene, indtil de ere blevne udvexlede.
Den smertefuldeste Begivenhed jeg har at tilmelde Deres Exell. er deres Adjutant Prydz' Død, hvis tapre Forhold har tilvundet ham vores Beundring og hele Garnisonen beder at condolere Deres Exellence over hans uheldige Bortrykkelse. Men det har behaget den Almægtige at tage ham til sig, derfor maae man bære det med Standhaftighed, skjønt ikke uden Kummer.
I enhver Henseende beder jeg De vil forsikkre Deres Souverain, at de Saarede skulle modtage enhver Opmærksomhed og Omhue, ognaar de blive i Stand til at flyttes, skulle de blive oversendte med en Parlementair til Jylland.
Jeg har den Ære at forblive med største Consideration og Høiagtelse etc.
J. W. Maurice
Gouverneur."

Den Kongelige Privilegerede Viborger Samler, 18. april 1811.

Redacteurens Anmærkning

I bladet nummer den 22. april er en rapport fra premierløjtnant Felsen, hvori han meddeler at Mühlensteth og Buhl samt mandskab var ilandsat ved Mariager Fjord, ialt 2 officerer og 77 mand. udvekslingen omfattede 124 fangne matroser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar