07 juni 2014

Et Forslag mod store Ildebrande

Jeg overværede den seneste ildebrand i Prinsensgade, som virkelig så truende ud, fordi der i disse kvarterer af byen er så mange letbrændelige pindebygninger. Det overbeviste mig om at fordelen af de nye brandgavle så indlysende stor, at jeg spekulerede på, om ikke noget lignende sikkerhed kunne gives de øvrige dele af byen. Jeg tror det kunne gennemføres på følgende måde. I hver rude af huse (herved forstår jeg en klump af huse imellem fire gader) skulle der opføres en brandmur, der overskar ruden som et kors, eller delte den i fire lige parter. Hertil måtte da købes de bygninger, uden hvis besiddelse man ikke kunne opføre muren. Muren måtte være tilstrækkelig tyk og være en halv alen højere end de tilstødende bygninger. 

Jeg vil oplyse dette ved et eksempel: For at lave et brandkors i den rude, der ligger mellem Store Kongensgade, Kongens Nytorv, Bredgade og Dronningens Tværgade, måtte der bygges en mur fra Kongens Nytorv ud til DronningensTværgade, og en fra St. kongensgade ud til Bredgade, og en fra St. Kongensgade ud til Bredgade. I midten af ruden ville de så krydse sig og danne brandkorset. Ved dette kors sikredes altid de tre fjerdedele af en rude. Selv om endog sammenstød af omstændighederne forvoldte at den ene fjerdedel hvori ilden var opstået blev tabt. Jeg håber den ansvarlige vil finde mit forslag overvejelse værd, da det lover en betydelig betryggelse, uden at fordre just umådelige bekostninger.

(Politivennen 1798, Hæfte 2, Nr. 15, s. 239-240. [Estimeret dato: 3. august 1798])

Ingen kommentarer:

Send en kommentar