24 januar 2020

Havnekaptajn Eskildsens monopol på det københavnske færge- og transportvæsen. (Efterskrift til Politivennen)

Beretning fra en passager på dampskibet Christian den Ottende og som pga. manglende både efter en frygtelig nat måtte vente 4 timer for at komme i land:

Dersom det væsenligen er hensynet til ikke at formindske Hr. Eskildsens Indtægter, der er i Veien for, at Dampskibspassagerne kunne blive satte paa lige fod med Umælende, - Passagerer skulle nemlig lade sig landsætte med Baade, men Heste blive umiddelbart landsatte - haabe vi, at dette Bidrag til Monopolernes Historie i Danmark, der bragte en Franskmand blandt Passagererne til at yttre, at det var en Medfart som var man kommen til en Røverstat, maaskee kan hjelpe til at skaffe Dampskibspassagerne en Behandling lig den, der vedfares dem i andre civiliserede Stater. "Efter en meget stormfuld Nat naaede Dampskibet Christian den Ottende Mandag Morgen Kl. 10 Kjøbenhavns Rhed, hvor det ankrede mellem Batteriet Trekroner og Toldboden. Skjøndt Vinden havde lagt sig betydelig, forløb dog en fuld Time, inden der fra Land gjordes Anstalter til at afhente Passagerne; endelig ankom efter Kl. 11 en med 2 Mand bemandet Baad, som optog Halvdelen af Passagererne, dog uden noget af deres Bagage; disse Lykkelige, blandt hvilke Referenten befandt sig, naaede endelig Kl. 11 ½, altsaa 1 ½ Time efter Ankomsten, Toldboden. Efterat Alle vare landsatte, blev Fartøiet - Gud maa vide af hvilken Grund - liggende rolig over et Qvarteer, inden det paa ny tiltraadte Reisen til Dampskibet. Lidt fra Toldboden stødte det paa Grund, og da Besætningen kun bestod af 2 Mand, og Fartøiet var en temmelig stor Sejljolle, varede det længe inden det igjen kunde gjøres flot. Da imidlertid de paa Dampskibet tilbageblevne Passagerer med Utaalmodighed saae deres Forløsning imøde, og Dampskibets Capitain indsaae, at det kunde vare længe, dersom han ikke kom dem til Hjelp, havde han den Opmærksomhed, at lade dem sætte i Land ved sin Baad, som imidlertid heller ikke kunde rumme Bagagen, og saaledes befandt endelig Kl. 12 alle Passagererne sig i Land. Omtrent Kl. 1 ½ ankom Færgefartøiet med Tøiet, og Kl. 2, 4 Timer efter Dampskibets Ankomst, hvoraf 2 ½ vare tilbragte paa Toldboden, kom Referenten ud af Fangenskab. Det Uforsvarlige i en saadan Medfart behøver intet Bevis. Dampskibet var længe i Forveien anmeldt; der kunde altsaa have været sørget tilstrækkeligt for Baade, men i det Sted er en eneste Baad med 2 Mand tilstede, som løber paa Grund. Veiret kan ikke anføres som Modgrund, thi hvor een Baad kan seile, kunne naturligvis ogsaa flere, og Skibene udenfor gik for fulde Seil."

(Fædrelandet skrev den 7. oktober 1841)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar