I disse dage er man blevet færdig med en ny bro i Sydhavnen, derved er der fra linje 3's endestation blevet direkte forbindelse med dæmningen der fører til Sluseværket i Kalveboderne. For at komme over til denne dæmning, har funktionærerne ved Sluseværket hidtil måttet gå en lang strækning syd om Teglværkshavnen.
Den nye bro er ca. 100 meter lang. I højre hjørne ses et par arbejdere i færd med at lægge sidste hånd på værket.
Ved den ny bro er der skabt en smuk promenade ud til sluseværket, men desværre kan turen ikke fortsættes over til Amager, idet militæret har sine skydebaner ud for dæmningen på Amagersiden. Når en gang skydebanerne nedlægges, vil den lange dæmning fra Sydhavnen til Amager sikkert blive offentlig tilgængelig, og København vil da gå en ny promenade, til glæde for de mange tusinder der har bopæl i dette kvarter af hovedstaden.
Den ny bro vil også få en mere praktisk udnyttelse, idet den amerikanske Ford-fabrik har sin virksomhed i Sydhavnen, og man er nu i færd med at uddybe havneløbet ind til broen, så de amerikanske skibe kan sejle ind til broen og udlosse Ford-bilerne i selve fabrikken.
(Social-Demokraten, 24. januar 1923).
Fotoer fra Dagbladet (København) 11. januar 1923 som viser broen fra andre vinkler. På det nederste ses slusehuset.
Kort over området, 1926-1927. (Kbhbilleder). Sluseholmen ses tydeligt midt i Sluseløbet. Længst mod vest fører den ny nedlagte Frederiksholmsgade mod slusen - den ligger omtrent hvor Borgmester Christiansensvej er i dag. Den møder Sydhavnsgade umiddelbart før broen. Midtvejs på broen ligger Badeanstalten Sønderstrand umiddelbart vest for Slusen hvor den rager sydpå. Fra slusen går en spærredæmning til Amager mod eksercerpladsen.Vejlands Alle afbrydes brat ved denne. Stik syd for slusen hvor den blå og røde linje mødes ligger Koklapperne midt i Kalvebodløbet - de ligger nu langt inde i land.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar