11 november 2022

Skibsfarten paa Rønne og Allinge. (Efterskrift til Politivennen)

 Brev fra Rønne.

Den 24de April.

(Rønne Havns naturlige fortrin som Nødhavn. Concurencen med Ystad. Nødvendigheden af en Ophalingsbedding og et mechanisk Maskinværksted. Hammeren. Hammersø.)

En i og for sig uheldig Begivenhed har ikke sjeldent den gode Følge, at den minder em og Ting, som man ellers ikke ville have lagt mærke til. Dette kan tildeels anvendes paa Dampskibet "Skandia"s Stranding den 28de Jan. d. A. paa søndre Rev udfor Rønne Havn. Dampskibet, der efter af to af de Switzerske Bjergningsdampskibe at være bragt af Grunde, blev indbragt i Havnen og provisorisk repareres blev dernæst den 10de Febr. d A. af et af disse bugseret til Ystad for at repareres. I Ystad har man nemlig for ikke langt tilbage faaet en tidssvarende Ophalingsbedding og fornylig anlagt et mechanisk Maskinværksted, hvorved bl. A. ogsaa forstaaes, at det udfører Jernbygningsarbeide. Nu er det vel ikke den omtalte Stranding, der alene har klaret Synet for, at i Ystad Havn er Rønne Havns vigtigste Medbeiler i visse for Skibe uheldige Tilfælde - det er Noget, man længe har havt Øie for - men den har givet Anledning til, at man paany har fæstet Opmærksomheden paa denne Sag. Man vil let skjønne, at Rønne Havns Beliggenhed i selve Østersøen og paa en Route, hvor den største Passage af Skibe til og fra Østersøen og de med den i Forbindelse stødende Havstrækninger finder Sted ("Reent Farvande" findes paa den østlige Side af Øen), gjør den særlig skikket til Nødhavn for Skibe, der her, hvor Strandinger ere hyppige, igjen komme af Grund og skulle reparere, samt for Skibe, der søge Havn for Søskade, Storm eller Modvind. Det kan vel antages, at Regjeringens Forslag paa Finantsloven 1875-76 om Udgifter til Oprettelsen af en Signalstation ved Hammershuus Fyr begrunder sig herpaa. Havnens Vigtighed forøges ved et Fortrin, som ikke endnu er saa bekjendt, som det fortjener, nemlig at den er den iblandt alle Østersøens Havne, der holder sig længst aaben om Vinteren. De ved meterologisk Institut meddeelte observationer over Havets og Luftens Varme omkring Bornholm og Christiansø, gjøre dette forklarligt. Dertil kommer, at Vandet, der omflyder Øen, ved Strømmen skjærer Isen bort. De Fordele, som derved frembyde sig, fortjene at fremdrages og belyses, for at Skibe kunne benytte sig deraf. Sagen stiller sig klarest for Øie ved Vintertid, naar saa godt som alle Havne paa disse Høider ere lukkede af Iis. Et Exempel afgav Dampskibet "Louise" af Kjøbenhavn, der paa Reisen fra Pillau til London, efter forgjæves at have forsøgt at trænge igjennem Sundet, derpaa gjennem Store Belt og endelig at retournere til Afgangsstedets Havn, tyede til det rette Punkt, Rønne Havn, hvor det ankom den lste Marts d. A. Hvadenten Skibe skulle fra eller til Østersøen paa en Tid, da der kan befrygtes Iisforhindringer i Sundet eller til Østersøhavne, er Rønne Havn den fordeelagtigske Ventestation, som Skibe kunne indtage: en Havn, hvortil Adgangen sjeldent hindres af Iis, hvor de ligge i Forspring, lige meget enten de skulle til Østersøhavne, bothniske eller finske Bugt eller gjennem Sundet (det Sidste dog i mindre Grad), saa at de ved første aabne Vand kunne fortsætte Reisen, saasnart Telegram indløber derom. I denne Henseende er det og saa heldigt, at Øens telegraphiske Forbindelse strækker sig overalt hen, og directe til Østersøstederne over Libau. Rønne Havn har fremdeles det Fortrin fremfor Ystads, at den er roligere at ligge i med S. og SV. Storm, hvilket den vil blive end mindre ved Tilbygning. Den er nemlig for Tiden under Udvidelse og Forbedring, hvortil ikke alene er bevilget optaget et Laan af 160.000 Kroner; men man er Herre over denne Sum, der er uadskillelig fra sin Bestemmelse, og en stor Part af samme er allerede medgaaet til de hidtil foretagne Byggearbeider. Fra denne Side seet er der altsaa Intet iveien; men hvad her mangler, og hvorpaa Synet nu ved Valget af Stedet for "Skandias" Reparation er blevet klaret, er en tidssvarende Ophalingsbedding, da den gamle ikke kan benævnes saaledes; endvidere (hvilket maa antages under Øens nuværende Udvikling at kunne betale sig) et mechanisk Maskinværksted efter en passende Maalestok og af den Beskaffenhed, at det kunde reparere Skade ved Jernskibe. Planen for Havnen i dens nye Skikkelse indeholder tillige en Ophalingsbedding; men de, der forstaae sig paa Sagen, mene, uden at have Noget imod den i og for sig, at den er for lille i Forhold til Mængden af egne Skibes Krav og endnu mere af Hensyn til Øens fremtrædende Beliggenhed nærved stærkt befærdede Søveie, og den Tiltrækningskraft, den burde søge at udvikle. 

Det Opsving, som vor Øes Handel og Industri har taget i de senere Aar, har bevirket en stigende Indførsel af fremmede Producter og en forøget Skibsfart. Under disse Forhold har Spørgsmaalet om Rønne Havns og Indløbs Uddybning faaet en forøget Interesse. Som bekjendt har Rigsdagen bevilget rentefrit Laan til Forbedring af Allinge og Svaneke Havne, men disse staae i Henseende til Betydning tilbage for Rønne. Øens hurtige industrielle Udvikling, som bl. A. har foranlediget, at Kjøbenhavns Handelsbank den 16de Marts har aabnet en Filial her, vil uden Tvivl snart føre til Anlæg af nye Fabriker. Den, meest for udenlandsk Capital, i et Par Aar under Udførelse værende, tidligere omtalte, store Kaolin- og Chamotte Fabrik (anlagt, uagtet der tæt i dens Nærhed findes en betydelig Fabrik af samme Slags) vil om nogle Maaneder kunne forventes færdig til at begynde sin Virksomhed. Det formede Granitbrudselskab, der efter at have kjøbt tvende Granitbrud, et ved Klippegaard, el andet ved Stubbegaard, dannede sig i Vinter, med det Formaal at udvide og forøge Bearbeidelsen af Granitten til dens forskjellige Bestemmelser, saasom til Bordur-, Monument-, Grund-, Brosteen osv. Man har udenrigsfra havt Kjøbet af vore Cementsteensbrud under Overveielse, men noget Resultat er endnu ikke fremkommet.

Ved Brevets Slutning erfares, at Allinge Commune efter længere Tids Forhandling med Regjeringens Samtykke har solgt Hammeren, paa et Stykke Grund nær, hvorpaa Fyrtaarnet staaer, for 32,000 Kroner. Den var Statens Eie, men blev for ikke ret lang Tid siden overgivet til Communen. Hammeren bestaaer meest af Granitmasser med sparsomt mellemliggende, spredte, dog ogsaa paa Klippegrund liggende. Jordmonsstrækninger, der kan benyttes til Græsning. Hvilken Bestemmelse der tilsigtes smed samme er ikke bekjendt, ligesom man troer, at den egentlige Kjøber er ubekjendt. Det vides med Vished, at der i Forbindelse med dette Kjøb er gjort Tilbud om Kjøbet af Hammersø, en Indsø, der i sin Længde ligger Havet nær, og der formodes, eftersom Opmaalinger af samme have fundet Sted, at dens Bestemmelse skulde være til Anlæget af en storartet Havn, hvortil den paa Grund af sin Beliggenhed, Størrelse og betydelig Dybde unægtelig særdeles egner sig. Hvad der er anført om Betydningen af Rønne Havn, kan naturligvis ogsaa anvendes paa en Havn det paa anførte Sted. Spørges der, hvorvidt Trangen til en saadan er tilstede, maa der svares, at det i fuldeste Maal er Tilfældet, idet Havneudvidelserne nær og fjern ikke have holdt Skridt med Skibenes og Søfartens hurtige Tilvæxt.

(Den til Forsendelse med de Kongelige Brevposter privilegerede Berlingske Politiske og Avertissementstidende 4. maj 1875. 2. udgave).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar