21 april 2022

Fødsel i Dølgsmaal og Barnemord. (Efterskrift til Politivennen)

Silkeborg, den 26de August.

- For nogen Tid siden tildrog der sig heri Egnen en Begivenhed, som vi ikke tidligere have villet omtale for ikke at komme til at gribe forstyrrende ind de optagne Forhører. Sagen dreier sig nemlig om Intet mindre, end om et fuldbyrdet Forsøg paa Fosterfordrivelse, en Forbrydelse, som vel desværre neppe foregaaer saa ganske sjeldent, om den end sjeldent foreligger saa aabenlyst, at vedkommende kunne drages til Ansvar derfor. I dette Tilfalde er det en Tjenestepige, som, efterat være bleven besvangret af sin Huusbond, har søgt og faaet Raad for saadan Fordrivelse af et heri Egnen velbekjendt Fruentimmer, som efter hvad der siges skal have "hjulpet" Mange i lignende Omstændigheder. Pigen fulgte det givne Raad, og kort efter nedkom hun med et neppe Maaneder gammelt Foster, hvilket hun og Barnefaderen nedgravede etsteds paa en Mark. Hvorvidt der ved Fødselen har været Liv i Fosteret, og hvor stor en Andeel det omtalte Fruentimmer har havt i Forbrydelsens Udførelse vides endnu ikke med Vished; men forhaabentlig vil dette, ligesom hele Forholdet, blive nærmere bekjendt, naar Forhørerne ere sluttede. Foreløbig kunne vi meddele, at baade Pigen og Manden, der er frasepareret sin Hustru, have aflagt fuldstændig Bekjendelse, og at det omtalte Fruentimmer vil blive gjort uskadeligt idetmindste for en Tid.

(Silkeborg Avis. Et politisk- og Avertissementsblad 26. august 1868).

Sporvognshestene. (Efterskrift til Politivennen)

Enhver, der boer paa det Strøg, som Sporvognene mellem Slukefter og Vesterbro passere, maa i høi Grad ynkes over de ulykkelige Heste, med hvilke denne Kjørsel meget ofte udføres; for den, der kjender Noget til Heste, gjøre de Indtrykket af at være udpinte, trætte og styrtefærdige, hvilket navnlig ytrer sig, naar Vognen har holdt stille, og de atter skulle sætte den i Bevægelse; thi da maa de ofte trække flere Gange i den, medens Benene gaa fra dem, forinden det lykkes at komme igang. Det er vel bekjendt, at Politiet udøver et Tilsyn med disse Heste ligesom med alle, der benyttes til offentlig Personbefordring, men næsten ligesaa bekjendt er det, at, om om der end af og til kasseres en Hest, eller Heste i nogle Dage befales hensatte i Ro, gjør dog en vis Medlidenhed sig gjældende ligeoverfor de vognmænd, der have kontraheret med Sporvognsselskabet om at levere Heste, og som skulle være ikke lidet brøstholdne ved de af dem indgaaede Kontrakter. Imidlertid tro vi, at dette Hensyn gjør sig altfor meget gjældende, og at det navnlig er uberettiget og usømmeligt at lade det gaa ud over de stakkels Heste. Kan eller vil det kiøbenhavnske Sporveisselskabs Bestyrelse, som iaar maa have en saa enorm Indtægt, at den nok kan gjøre en forholdsvis lille Extraudgift, ikke indse det Utilbørlige i, at Selflabet tjener sine store Procenter ved et afskyeligt Dyrplageri, bør Kjøbenhavns Politi træde energisk op og tvinge Selskabet til at gjøre Noget for at forhindre dette. Naar der f. Ex. paa en Dag nedlagdes et Forbud imod at benytte alle de Heste, som kjøre Sporvogne, og med Hensyn til hvilke et saadant Forbud havde et berettiget Grundlag, ere vi overbeviste em, at Forbudet vilde komme til at ramme saamange Heste, at Selskabet maatte blive tvunget til at træffe overordentlige Foranstaltninger, der let kunde blive det dyrere, end hvis det paa en eller anden Maade kom sine uheldige Kontrahenter tilhjælp. En Maade, hvorpaa dette idetmindste tildels kunde ske, og med Hensyn til hvilken en eller anden Autoritet vistnok maatte kunne give Svorvognsselskabet et Paalæg, er et nøiagtigt Eftersyn af de nedlagte Spor. Naar der er kjørt noget paa disse give de nemlig efter for Vognenes store Tryk og trænges ud til Siderne, hvilket i høi Grad forøger Arbeidet ved at trække Vognene hen ad dem. Man seer ogsaa, at nye, godt udseende Heste, der tages i brug til Sporveiskjørselen, i Løbet af forholdsvis kort Tid blive meget medtagne. Skulde dette virkelig, som det af Sagkyndige paastaaes, for en væsentlig Del have sin Grund i den ovenfor omtalte Udtrykning af Sporene, handler Sporveisselskabet unegtelig uforsvarligt ved ikke at raade Bod derpaa.

-e

(Dags-Telegraphen (København) 25. august 1868)

Billedet her giver måske et indtryk af hvad det var hestene var udsat for: Linie 10 som hestesporvogn ved Statens Museum for Kunst. Det kongelige Bibliotek. Muligvis beskyttet af ophavsret.

To Politiretssager om Politi. (Efterskrift til Politivennen)

Kjøbenhavns offentlige Politiret,

1ste Afdeling, Assessor Gudenrath.
- Mandagen den 17de August.

- - -

Politibetjent Nr. 159, Petersen, havde indgivet en Rapport af omtrent følgende Indhold: Da Betjenten i Onsdags Nat gik paa sin Post i Vimmelskaftet, blev han af en ham ubekjendt Dame anmodet om at befri hende for en Mandsperson, som var fulgt bag efter hende og havde antastet hende flere Gauge. Betjenten fulgte nu Damen ned tit Hjørnet af Helliggeistesstræde, men her kom Mandspersonen, der viste sig at være Manufakturhandler A. R. Gravesen i Klareboderne Nr. 6, og spærrede Veien for Damen. Da Betjenten nu bad Hr. Gravesen om at fjerne sig. sagde Manufakturhandleren: "Hvorledes tør De vove at tiltale en Borger saaledes? Jeg skal vise Dem noget Andet." Tillige havde Hr. Gravesen ytret til Betjenten, at han kun var "en pjaltet Politibetjent", medens han (G.) var "Borger i Staden", og "det er os, der lønner Jer, og jeg skal vise Jer, hvem I har faaet for Jer!" Da nu Hr. Gravesen tillige greb Betjenten i Armen og samlede Gadeopløb ved sin højrøstede Tale, anholdt Betjenten ham, der efter hans Udsagn var noget beskænket, og førte ham til Stationen. Denne Rapport stemmede aldeles ikke overens med den Klage, som Manufakturhandler Gravesen havde indgivet til Politidirektøren over Betjenten. I denne Klage benegtede Manufakturhandleren at have forfulgt nogen Dame; han var paa Hjørnet af Helliggeistesstræde uden Grund bleven antastet af Betjenten, som gik i fortrolig Samtale med en Dame, og bleven truet med Prygl, hvorfor han forlangte, at Betjenten skulde følge med ham til Politistationen. Hr. Gravesen benegtede ligeledes at have samlet Gabeopløb eller at have været under Indflydelse af Spiritus ved den omhandlede Leilighed, men en anden Betjent erklærede, at Hr. G. havde været beskænket og meget højrøstet, da han kom tilstede, og at han over tyve Gange havde beraabt sig paa at være "Borger i Staden". - Der var imidlertid ikke skaffet nogetsomhelst Vidnebevis tilveje om Hovedpunkterne i Sagen , og navnlig var der, som Dommeren udtalte, aldeles Intet, der kunde lægges Betjenten tillast for hans Opførsel. Dommeren ytrede dernæst, at Betjenten var kjendt som en yderst besindig Mand. og hermed hævedes denne Sag.

2den Afdeling, Assessor Sporon.
Tirsdagen den 18de August. 

- - -

I Vimmelskaftet have Bybud Ludvig Westergaard og Hr. Frederik Andersen forleden varet i Haandgemæng. Westergaard forklarede, at Andersen havde skældt ham ud for "Børnehusfange" og "Politispion", da han ytrede til Andersen, at han skulde have en Mundkurv paa; Andersen forklarede derimod, at Bybudet har overfaldet ham. Ved denne Leilighed have begge Kombattanter ikke alene hver faaet en banket Trøie, men ogsaa hver faaet en slaaet Frakke, men da der ikke har fundet noget videre Gadeopløb Sted, kunne de for denne Gang flippe med - en Advarsel.

- - -

(Dags-Telegraphen (København) 19. august 1868. Uddrag)


1ste Afdeling. Assessor Gudenrath.
- Onsdagen den 19de August.

- - -

I Gaardsrummet til Eiendommen Nr. 15 paa Graabrødretorv skal der have henligget flere Bunker Feieskarn og i det hele Taget have hersket en mindre prisværdig Orden. Eieren, Tapetserer Salomon, forklarede, at Svineriet skrev sig fra selve Politistationen i Eiendommen, idet Betjentene, som holde Frokost i et Værelse, der vender ud tiil Gaardspladsen, pleie at kaste deres Smørrebrødspapir ned i Gaarden. Sagen sluttedes med en Advarsel, som Eieren trods sin Protest maatte tage imod.

(Dags-Telegraphen (København) 21. august 1868)


Manufakturhandler Alfred R. Gravesen figurerede i annoncer fra 1859 til op i 1880'erne. Først i Gothersgade 344, hjørnet af Store Grønnegade, senere i Klareboderne 6, 1. sal. Annonce i Kjøbenhavns Adressecomptoirs Efterretninger 30. marts 1869.

20 april 2022

Bygningerne paa Toldboden. (Efterskrift til Politivennen)

Der er under denne Overskrift i et andet Blad nedlagt en Protest imod Opførelsen af et Vareskur tæt foran Toldkammerbygningens Facade. Vi kunne ikke Andet end slutte os til denne Protest. Den lokale Embedsmand, som er Fader til Ideen, og hvis Iver for Tjenesten aabenbart er større end han arkitektoniske Sands, vil vel neppe gaa i sig selv og indse, at dette Byggeforetagende er en komplet Smagløshed, at det vil tage Synet saavel fra Toldkammerbygningen som fra Pladsen, hvis Længde hidtil har været temmelig anseelig, at det vil reducere Passagen foran Toldkammerbygningens tvende Portaler til et snevert Stræde, hvor fuldtlæssede Vogne, Heste, Arbeidsfotk, Søfolk, Reisende fra Dampskibene og Klarerere ofte ville geraade i et tidsspildende Virvar, at det Kontor, der benytte af Mæglerne, vil blive ganske mørkt, at Pladsen til de Tider, hvor der losses Jernstænger, Jernbaneskinner, Lerrør, Kurvevidier, Korkballer og deslige lange eller voluminøse Varer, næsten ikke vil være fremkommelig for de Vogne, der skulle afhente dem, og endelig at selve Skuret er ilde tjent med at anbringes der , idet der, for ikke at gjøre Opholdet deri rent utaaleligt, er gjort Afkald naa at forsyne det med Vægge, hvorved det Nytte i Regn- og Sneveir selvfølgelig forringes betydelig. Som sagt, vedkommende Embedsmand vil neppe komme til nogen bedre Erkjendelse og vil vel endnu mindre indrømme, at Presenninger ere det mest passende Beskyttelsesmiddel for Varer, der kun blive henlagte for kort Tid; men da det fatale Skur imidlertid med hver Dag nærmer sig sin Fuldendelse, tillade vi os at opfordre Generaldirektøren for Skattevæsenet, Hr. Kammerherre Ramus, der formodentlig har givet sit Samtykke uden ret at vide, hvilken urimelig Plads man har valgt, til at beordre Arbeidet standset og Skuret henflyttet til tt andet Sted af Pladsen, f. Ex. længere henimod Kranen eller "Kieler-Pakhus". At Skuret skulde tages ned igjen, og at Udgiften derved vilde forøges lidt, bør forhaabentlig ikke afholde fra at gjørc en begaaet Feil god igjen. 

(Dags-Telegraphen (København) 15. august 1868)


Dette foto uden årstal giver muligvis et indtryk af trængsel af gods og skibe ved toldboden. Desværre viser den ikke den søndre del. Fotografi. Det kongelige Bibliotek. Uden årstal (1870?). Muligvis beskyttet af ophavsret.


Kjøbenkavns Toldbod. Hvem der i denne Tid kommer ud paa Toldboden og af en eller anden Grund passerer den saakaldte "søndre Toldbodplads", vil blive Vidne lil, at man der atter er ilag med at opføre et af disse besynderlige Skure, hvoraf det i de senere Aaringer synes absolut nødvendigt at bygge mindst eet op hver Sommer, snart ved et, snart ved et andet Bolværk, saa at der er al Udsigt til, at vi om faa Aar ville have vore samtlige Kaier, der høre under det Offenlige, bedækkede med disse Træhuse. Vi ville lade det Sporgsmaal staae hen, om de Udgifter, som disse Skure foran ledige, ere svarende til den Nytte, de skulle medføre, og kun bemærke, at de fra Smagens eller Skjønhedssandsens Side ere høist uheldige, idet de ikke blot i sig selv ere alt Andet end arkitektoniske Prydelser, men ogsaa betage de nærliggendc Bygninger, f. Ex. Toldkammerets Hovedfacade og Kasernen i Kvæsthuusgade, deres Udseende. Kommer hertil, at de ere til Hinder for Færselen af Reisende, at de besværliggjøre Transporten af Gods fra og til Skibene, at de tilintetgjort Kaiernes ellers nogenlunde frie og luftige Beliggenhed, ja vi tør paastaae, ialfald hvad det store Skuur i Kvæsthuusgade angaaer, ligefrem ville blive til Skade for Statskassens Interesser, idet dette Skuur vil have Indflydelse paa Værdien af denne Kaserne, naar den om ikke lang Tid stilles til Auktion - saa synes der al Grund til at ønske en anden Ordning af Havnevæsenets eller andre Autoriteters Lyst til i denne Retning at forskjønne eller gavne, hvad man nu vil sætte øverst.

Men ved at betragte Opførelsen af det omtalte nye Skuur paa Toldboden, ved fremdeles at see paa den store Bygning, der er under Arbeide iaar paa den egenlige Toldbod bag Vagt- og Lodshuset og ved endelig at høre, hvorlunde man omgaaes med Planer til i en nær Fremtid at bygge og indrette vidtløftige Lokaler til Vareklarering, Veierbod og deslige paa bemeldte Toldbod, ledes man uvilkaarlig til at opkaste det Spørgsmaal, om da alle disse Indretninger, der jo dog sættes i Værk for det Offenliges c: Publikums Regning, virkelig ere svarende til dettes Fordringer, til den voxende Trafik og navnlig til Skibsfartens aarlige Udvidelse. Hvad i nu angaaer det sidstnævnte Moment, som her fornemlig skal omtales: Hensynet til Skibsfarten, hvilket Moment dog med al Agtelse for Publikums Fordringer og Handelsstandens Interesser er og maa være det Første, eftersom de andre to slutte sig til og ere afhængige af dette, saa synes det, at man bygger og indretter paa Land uden at lage mindste Hensyn til, hvorledes de Varer, man belaver sig paa at modtage og lagre, skulle kunne komme derhen, med andre Ord hvorledes Skibene skulle komme til at losse disse Varer. Et Blik nedad Toldbodkaien paa en Dag, hvor der blot er en ringe Grad af Travlhed, vil nemlig oplyse, at der ved Toldboden er en komplet Mangel paa Bolværk eller Anlægs- og Losseplads for Skibene; den søndre Toldbods Bolværker have akkurat en saadan Udstrækning, at de fuldstændig ere optagne, naar 5, siger og skriver fem Dampskibe have lagt til ved dem; arrivere flere Skibe, maae de smukt lægge sig udenpaa deres lykkeligere, forudkomne Medbeilere og afvente den Tid, da disse have tilendebragt deres Forretning; men hvilken Betydning det har, at et Dampskib, disse kostbare Indretninger, for hvilke enhver Times Stilleliggen er et Tab af et ikke saa ganske lille Beløb, saaledes af Mangel paa Plads skal opholdes hele eller halve Dage; hvilken Gene der er forbundet med, at f. Ex. Passagerer fra et Dampskib skulle vandre over et eller to andre for at naae Land, hvorved da ogsaa nu og da et Menneske falder i Vandet, et Stykke Reisegods gaaer overbord osv., og hvad det vil sige, at de Seilskibe, der af og til losse ved Toldboden, stadig maae fortrække og give Plads for ankomne Dampbaade og derved uretfærdig tilsidesættes, samt lide Tab paa Tid og Penge, - alle saadanne Smaating, der gaae for sig Aar ud og Aar ind, behøve kun at antydes for at forstaaes, og Alt har det sin Grund i een og samme Omstændighed: Mangel paa Bolværksplads. Saa besynderligt det end klinger, synes det aabenbart, at Autoriteterne - Havnevæsenet eller hvem det ellers paaligger - ikke have Sands eller Øre for den overordenlig store Mangel, eller om de have det, mulig staae i den Formening, at derved Intet er at gjøre. For Toldbodens Vedkommende, eller rettere i Henseende til dens nuværende Beliggenhed, er dette desværre ogsaa i alle Maader Tilfældet: Sønder paa er ganske vist Intet at udrette, idet Toldbodbolværket her er skarpt begrændset ved det tilstedende saakaldte østersøiske Kompagnies Plads og Pakhuse, og imod Nord er der forlængst gjort alt Muligt for - at der Intet kan gjøres i den antydede ! Retning, idet man ved Anlæget af en kostbar i Baadehavn (som, in xmientkeai bemærket, omtrent Ingen benytter), Langelinies Beliggenhed o. s. v. har umuliggjort Indretningen af Skibskaier paa den Side, ialfald uden meget betydelige Udgifter. Imidlertid er det givet, at der i høiestc Grad savnes Bolværksplads ved Toldboden, og de faktiske Tilstande bekræfte næsten daglig denne Paastands Rigtighed, saa at Nødvendigheden synes at byde, at der maa og bør gjøres et energisk Skridt for at faae dette Savn afhjulpet, og er det dethos tillige givet, at der saagodtsom Intet er at udrette i denne Henseende paa den nuværende Toldbod, ligger det jo saa nær at see sig om efter Leilighed et andet Sted og saa at sige foretage en storartet Flytning med hele Toldboden derhen, hvor dette Sted maatte kunne findes. Heldigviis besidde vi et saadant Sted, der i alle Henseender kan opfylde de Fordringer, der for en lang Fremtid kunne stilles til en god og til Forholdene svarende Toldbod, saasom tilstrækkelige Bolværker, dyb Vandstand, en let Tilgjængelighed, stor Byggeplads, god Beliggenhed o. s. v. Dette Sted er selvfølgelig den endnu ikke bebyggede Deel af Gammelholm fra Muren paa Nyhavns Charlottenborgside imod Nordvest, indbefattende den tidligere Mastegravs Terrain, imod Syd indtil det nu opførte Plankeværk mellem den Ubebyggede og endnu ødeliggende Deel af Gammelholm.

Først og fremmest skal man ikke skrækkes for de store Udgifter, en saadan Flytning maatte medføre. Selvfølgelig vilde de Bygninger, Pakhuse osv., der blev at opføre, udfordre ikke saa ganske smaa Summer; men det maa herved erindres, deels at der som foranført dog er paatænkt større, i enhver Henseende aldeles nødvendige Byggeforetagender paa den nuværende Toldbod, der eiheller ville haves for Intet, deels at Staten er Eier af udmærkede Pakhuse hersteds, navnlig den saakaldte vestindiske Handels Pakhuus, der maatte kunne afhændes til et ikke ubetydeligt Beløb. Der vil dernæst indvendes, at Finantsministeriet vil gaae glip af den betydelige Indlagt, der kan kalkuleres for Salget af det Terrain paa Gammelholm, som man vilde benytte til Toldbod; men herimod tør igjen erindres, at Staten i Erstatning herfor vilde komme i Besiddelse af det store Areal, som den nuværende Toldbod og det dertil om kort Tid hjemfaldne saakaldte "Lille Kjøbenhavn" i Amaliegade indtager, og som ved sin udstrakte Facade imod denne Gade, Toldbodgade og Toldbodveien i denne fashionable Ende af Byen maatte kunne afhændes til et Beløb, der neppe vilde staae tilbage for Værdien af de Grunde, der afstodes til Toldvæsenet paa Gammelholm. Maatte der imidlertid med alt det offres en Sum - stor eller lille - paa Forslagets Gjennemførelse, saa er det paa den anden Side klart, at denne Sum ikke vilde gives unyttig ud, men tvertimod medføre meget store Goder i forskjellige Retninger. Den nuværende Toldbod er et Komplex af Bygninger af alle mulige Størrelser, beliggende i alle mulige Retninger og uden nogen indre Forbindelse, saa at den med Lokaliteterne ubekjendte Klarerer kommer i fuldstændigt Vilderede med de forskjellige Kontorer, Pakhuse og Klareringslokaler, han skal vandre om i, et Forhold, der saa ofte er blevet baade paatalt og latterliggjort, at Saadant ikke behøver nogen videre Omtale her, men som i hvert Fald ingenlunde kan siges at være til Publikums Bekvemmelighed. Det kan vel ikke betvivles, at Noget maa kunne vindes i Retning af det Bedre ved Opførelsen af et nyt Veierbodslokale, der tillige indbefattede Pakhuus og Klareringskontorerne, men det er og bliver dog altid kun som en Lap paa det gamle Klædebon - mulig en ny Udgave af Kongens Nytorvs Vansiir: det kgl. Theater, og Gud fri os for Mere af den Sort, selv om det kun tilhører det saa lidet elskede Toldvæsen. Vilde det saaledes utvivlsomt allerede være en Fordeel - selvfølgelig alene i Publikums Interesse - at et nyt Toldklareringslokale med Pakhuse og hvad dertil videre henhører blev opført, saa vilde endnu langt Mere vindes ved, at Varernes Klarering foregik i Byens Midte, hvorved selvfølgelig Afstanden ved deres Hjembringelse betydelig vilde forkortes og derved Tid og Udgifter spares; det maa i saa Henseende bemærkes, at medens Toldboden nu er beliggende i den længst fra Handel og Vandel værende Udkant af Byen, og den hele Masse Varer, der klareres paa Toldboden, nu er undergivet en besværlig, tidsspildende og kostbar Transport pr. Are til den store Byes ofte fjerntliggende Pakhuse eller Udsalgssteder, vil en Transport fra Byens Centrum, Gammelholm, i høi Grad formindske disse Besværligheder, medens det paa den anden Side er det ankommende Dampskib, der selvfølgelig har Dampen oppe, omtrent ligegyldigt og lige bekosteligt at gaae til Gammelholm eller at lægge til ved Toldboden, naar kun det langt vigtigere Formaal: ikke at blive opholdt ved Losningen, kan opnaaes.

En anden Omstændighed ved det nærværende Forslag, der ogsaa har eller ialfald i Fremtiden kan faae sin store Betydning, er, at en direkte Forbindelse ved en Trækbane eller deslige imellem den existerende Jernveisbygning og Toldboden ikke frembyder overordenlig store Vanskeligheder, naar denne var beliggende paa Gammelholm, hvorimod disse ville forøges i en Grad, der næsten maa gjøre Foretagendet uudførligt, naar en slig Forbindelse skal tilveiebringes med Toldboden, hvor den nu er beliggende. Det tør sluttelig eiheller lades ude af Betragtning, at der i en ganske nær Fremtid maa skaffes Plads og opføres Bygninger paa Gammelholm til et nyt Havnekontor, idet Forretningerne ved deres tiltagende Mængde dersteds ikke Iængere vil kunne bestrides fra det nuværende Børsens Havnekontor, men at det dertil udfordrede Beløb vil spares, naar Toldboden, som her foreslaaet, forlægges til Gammelholm.

Idet vi hermed overgive denne for Kjøbenhavns fremtidige Søfart og Handel formeentlig meget vigtige Sag til Publikums Bedømmelse, vilde del være os kjært, om sag- og fagkyndige Mænd vilde tage del nærværende, ganske i Almindelighed fremsatte Forslag under Overvejelse og mulig foranledige en mere i Detailgaaende Diskussion om Samme. 15.

(Dagbladet (København) 21. august 1868)

19 april 2022

Borgermesterposten i Flensborg. (Efterskrift til Politivennen)

En række nyheder fra Slesvig der ellers daglig verserede i den danske presse, både den landsdækkende som lokalpressen, er udeladt. Pålideligheden af disse mener jeg var ringe og stærkt påvirket af dansk-nationale synspunkter. En enkelt sag kan måske belyse dette, om end variationen var stor. Det drejer sig om borgmesterposten i Flensborg:


Flensborg. den 6te August. (Korrespondance til "Dags-Telegrafen"). Der forestaaer her i Flensborg Valg af to for Byens Velfærd vigtige Embedsmænd, idet første og anden Borgermester ere afskedigede, Borgermester, Kjøbmand Funcke efter egen Ansøgning. For det juridiske Borgermesterembedes Vedkommende skal en i Altona boende Advokat, som er født her t Byen, være foreslaaet af høiere Vedkommende, men man ved endnu ikke ret, hvem man skal vælge til anden Borgermester, der skal vælges af Staden selv og særlig værne om dens Intereser. Som bekjendt ere Bykollegierne sammensatte halvt af tydske og halvt af danske Mænd, der hver for sig ville foreslaa en Kandidat, men da man i den tydsksindede Borgermester Funckes Funktionstid tilfulde har lært, hvilke Ulemper der er forbundet med at have en Mand i Spidsen, som mere beskæftiger sig med Politik end med Embedssager, er det ikke umuligt, at begge Parter ville kunne enes om en Kandidat, der uden at blande sig i politiske Spørgsmaal vil tabe Stadens nedbrudte Velstand ligge sig paa Hjerte.

(Dags-Telegraphen (København) 9. august 1868)


Oplysningerne i notitsen skal sammenlignes med at Friedrich Wilhelm Fun(c)ke var Flensborgs 2. borgmester 1864-1870. Da 1. borgmesteren Otto Bong Schmidt der var borgmester 1865-1868, trak sig tilbage januar 1868, var Funcke midlertidigt i kraft af 2. borgmesterposten konstitueret fra januar 1868 indtil en ny 1. borgmester kunne vælges. Allerede ved Bong Schmidts meddelelse om at træde tilbage i december 1867 var Toosbüy på tale som den nye 1. borgmester. (Se fx Middelfart vis 19. december 1867 og Haderslev Avis 31. marts 1868). Artiklens antydning af at Funcke skulle være upopulær er derfor tvivlsom.

Det blev Wilhelm Toosbüy (1831-1898). Han var borgmester i Sønderborg 1865-1868 og herefter fra oktober 1868 konstitueret, senere valgt (med 363 ud af 364 stemmer) af borgerskabet i Flensborg. Han blev hurtigt så yndet at han i 1870 blev valgt som livsvarig borgmester. Han var også Flensborgs første overborgmester (1875-1898). Foto fra månedsskriftet "Die Heimat", 1898.

Ved Toosbüys tiltrædelse var Flensborg i krise fordi byens forbindelser indtil 1864 i høj grad var rettet mod Danmark. I hans borgmesterperiode blomstrede byen op på mange områder og voksede til det dobbelte (40.000 indbyggere). Ikke mindst pga. Toosbüy. På trods af hans optræden som preussisk embedsmand og stemmeafgivning i diverse foramlinger imod danske forslag, formåede han tilsyneladende gennem sin personlighed at finde sympati også blandt de dansksindede.