15 maj 2023

Sylvia Pios Skilsmisse med Grev Knuth. (Efterskrift til Politivennen)

Anden del af serien om Sylvia Pio. Læs samtlige indslag om Sylvia Pio ved at klikke her.

En slem Greve,

Hvorledes repræsentanter for den danske adel gebærder sig i det fremmede.

Overretssagfører Poul Hennings har indgivet klage over lensgreve Knuth, Knuthenborg, greven blev for 4 år siden i Paris forlovet med madame Antocolzki, med hvem han underskrev ægteskabskontrakt, og hvem han under forskellige påskud franarrede 50.000 francs. Det beløb kræver hun tilbagebetalt.

Grevens affære skal dysses ned.

Senere meldes fra Nykøbing på Falster, at grevens sagfører, overretssagfører Kjær i Maribo, til forskellige blade har udtalt, at det drejer sig om en ganske almindelig gældssag og om et mindre beløb end 50.000 francs. Udtrykket "franarret" i den fremkomne meddelelse var urigtig.

l øvrigt meddeler overretssagfører Hennings om

Madame Antocolzkis fremstilling af sagen:

Fruen, som er af det bedste selskab, datter af den berømte billedhugger Antocolzki, påstår at have modtaget ægteskabsløfte af grev Knuth. Ægteskabskontrakten var underskrevet, der var lyst for parret, der manglede kun den offentlige kundgørelse da greven under et intetsigende påskud rejste til London, hvorfra han atter rejste hertil landet. Han har ikke siden ladet høre fra sig.

Da fruen har haft adskillige udlæg for greven, både til bryllupsforberedelser o. a., i alt ca. 50.000 kr., kræver hun denne sum tilbagebetalt. Da hun er meget rig, stiller hun blot det Krav fra et retfærdighedssynspunkt, men vil for øvrigt lade pengene gå til velgørende institutioner.

Grev Knuth.

som nu opholder sig i København, formodes selv at ville hævde, at han har været genstand for en Intrige, og - da han ved bortrejse har unddraget sig den pression, han, fjernt fra sine vante rådgivere, var udsat for - mener han nu at være genstand for en "revanche" fra madame Antocolskis side.

Madame Antocolski har været gift med en mexikaner Riccy, men ægteskabet er opløst.

Det siger sig selv, at sagen er af meget vanskelig natur, og at dens enkeltheder til dels vil unddrage sig offentlig debat. Foreløbig vil den gå sin gang ved Maribo ret.

Stævningen er udtaget til i dag. Grev Knuths sagfører er overretssagfører Anders Hvass. Modparten anser det for muligt, at den civilretlige stævning vil blive efterfulgt af en kriminalretlig.

Grevens fortid.

Selvfølgelig gøres der alle forsøg på at dække over den fine, men yderst vidtløftige greves fadæser. Men med hans tidligere historier i erindring er der ingen grund til at tro, at sagen er mindre kompromitterende end fremstillet. Grevens fortid får i "Rosk. Tid." følgende omtale:

Den anklagede lensgreve er en ung mand, der gentagne gange har gjort sig mindre heldig bemærket med historier, der næppe ville være forløbet så heldigt for ham, hvis han ikke netop havde været lensgreve. Allerede som dreng gjorde han sig berømt ved sine abnorme anlæg, og han burde sikkert aldrig have været erklæret myndig. Et ophold på en engelsk kostskole, hvor hans familie havde fået anbragt ham, så en tid ud til at skulle hjælpe, men en skønne dag stak han af fra kostskolen, og sammen med en lille engelsk varietedame flygtede han til Paris, hvor han levede indtil hans penge var sluppet op; så forlod damen ham, og han blev af familien

sendt på en jordomsejling

under kyndig opsigt. Over Australien nåede han Amerika, hvor han i Chicago gjorde bekendtskab med den meget smukke unge Sylvia Pio, en datter af Louis Pio, den første socialistagitator, der måtte gå i landflygtighed til Amerika, hvor han døde 1894.

Den 6. juli 1903 stod brylluppet og den unge 21-årige lensgreve hjemførte som sin hustru til Knuthenborg datteren af den mand, der på grund af sine ideer og sympatier for arbejderbevægeisen for stedse måtte forlade sit fædreland og dø i et fremmed land. Nu kom hans datter tilbage til det gamle land som lensgrevinde og blev optaget i den fineste og mest eksklusive kreds i Dannevang, lensgrevestanden.

Til en begyndelse levede det unge par lykkeligt på det smukke gods ved Bandholm, hvor den  smukkeste herregårdspark i landet dannede rammen om deres unge lykke, og en ung stamherre til Iensgrevskabet så lyset her; men i 1907 blev grev Eggert myndig, og ved denne lejlighed fik han foruden det herligste gods, hvis jordtilliggende udgør 3020 tdr. land med skovarealer på 2170 tdr. land, og hvortil der hører en fideikommiskapital på omtrent 4 mill. kr., overdraget

2 millioner i kontanter,

som administrationskommissionen, hvori bl. a. sad grev Ludv. Reventlow, havde lagt til side i de år, Iensgreven var mindreårig. Det kunne lensgreve Eggert ikke tåle. De ulykkelige dispositioner, han ved slægtsarv er belastet med, troede han nu at kunne tilfredsstille ved sine penge, og på anden måde opførte han sig komplet som en sindssyg. Endnu vil man paa Lolland - Falster sikkert bevare mindet om hans automobilfarter, hvor han var alle vejfarendes skræk, han kørte løs som en komplet galning, der intet respekterede. Han betalte de bøder, det kostede, men blev ikke stoppet før han en dag kørte bag ind i et køretøj på Christian den 9.s bro ved Nykøbing Falster og kørte vogn, heste og kusk i Guldborgsund. Det var for stærkt, selv af en lensgreve, og køretilladelsen toges fra ham; men folk vil fortælle, hvorledes grev Knuth ved at lade sin tjener klæde sig på som greve og sig selv som tjener en rum tid endnu fortsatte sin vilde automobiljagt på Lolland-Falster. Så skete der imidlertid

en kedelig historie

med nogle badende småpiger, mens han var på et jagtbesøg hos sin onkel, grev Wedell-Wedellsborg ovre på Fyn, og grev Knuth måtte skyndsomst eksporteres midlertidig, indtil skandalen ved indflydelse og penge var blevet neddysset. Men grevinde Knuth, født Pio, forlangte skilsmisse efter den historie, og parterne blev separerede og har siden levet adskilt.

Da grev Knuth kom tilbage, interesserede han sig meget for flyvesporten, og om han ikke var uddannet, var det i hvert fald hans mening at lade sig uddanne som flyver og lade indrette en flyveplads ved grevskabet. Hans gamle automobillyster kom ved denne lejlighed op i ham igen, og man vil sikkert erindre, hvorledes han arrangerede et væddeløb med den tyske flyver Rob. Thelen om at komme først fra Nakskov til Maribo, Thelen på sin flyvemaskine og greven i sit automobil.

Hans ekstravagancer havde imidlertid kostet ham mange penge, og af de 2 millioner, han modtog på sin 25-årige fødselsdag, var der 

ikke en klink mere tilbage. 

ligesom hans årlige forbrug langt oversteg hans rige gods's indtægter. Så begyndte han at sælge væk af sit fæstegods, og det var ikke småting, han her solgte bort. Pengene gik selvfølgelig ind i fideikommiskapitalen, men rygtet fortalte, at lensgreven beregnede sig et særligt salær og en vis provision, der, når det erlagdes, skaffede køberne en lavere pris og visse øjeblikkelige fordele.

Så indtraf der igen en af disse små historier. Lensgreven traf en dag nogle småpiger i Knuthenborg Park, og så måtte han afsted igen, mens historien blev klaret. Dette skete altså for 8 fjerdingår siden, og nu har han atter draget opmærksomheden hen på sig på en alt andet end smigrende måde; men at det forholder sig rigtigt, er der vist ingen med et nogenlunde kendskab til Eggert Knuth-Knuthenborg, der tvivler om. Uforståeligt er det kun, at han skulle have vidst, at madame Antocolzki er ejer af 15 millioner, og så løber sin vej uden at gifte sig med hende. Det kunne næsten tyde på, at lensgreven omsider er nået til det stadium af sindslidelse, hvor hans frihed er farlig for ham selv og omgivelser.

(Langelands Social-Demokrat (Rudkøbing), 6. maj 1914)

Sylvia Pio.

Med dampskibet "Frederik den Ottende" afrejste til New York sammen med 1.300 andre passagerer også grevinde Sylvia Knuth sammen med sin lille femårige datter, komtesse Eva.

Grevinden har haft en mærkelig skæbne. Hun der nu er 38 år, er datter af den forlængst afdøde socialistfører Louis Pio, der sammen med Brix og Geleff var kendt i "Internationale"s første dage herhjemme i halvfjerdserne.

Louis Pio flyttede jo senere til Amerika, og her traf han den unge, daværende stamherre, grev Eggert Knuth til det lollandske grevskab "Knuthenborg" (fideikomiskapital 3½ million kr.) den indtagende dame som han giftede sig med i 1903 og blev skilt fra i 1912.

Grevinde Knuth er nu vendt tilbage over Atlanterhavet.

(Fyns Social-Demokrat (Odense), 20. maj 1916).

Sylvia Mizpah Poulsen. Fotograf Julie Laurberg & Gad. 1918. Det Kongelige Bibliotek. Fri af ophavsret.

Grev Knuth giftede sig efter skilsmissen med Sylvia Pio med en datter af kunstmaler Wennerwald. Han døde af spansk syge i Algier i marts 1920. Imellemtiden havde Sylvia Pio giftet sig med skuespilleren Johannes Poulsen. Efter hans død blev hans og Sylvias dengang 15-årige søn Frederik besidder af lensgrevskabet. Han skal have lignet Louis Pio. Sylvia Pio giftede sig anden gang med skuespilleren Johannes Poulsen (1881-1938). Det ægteskab varede endnu kortere: 1917-1922.

Kokkeskibet "Constance". (Efterskrift til Politivennen)

Briggen Constance blev bygget 1855/56 i Vejle, rigget i Flensborg. Den blev solgt til Kgl Grønlandske Handel som tog det i drift 1857. Efter 48 rejser blev den taget ud af fart 1903.

Ernst Nyrop Larsen: Grønlandske Handels Plads set fra Overgaden oven Vandet. 1907. Kbhbilleder. Ikke beskyttet af ophavsret - public domain.

Efter nogle år blev den solgt, nedrigget og placeret ved Holmens Bro og overdækket. Herefter blev den indrettet som kokkeskole kaldet "Kokkeskibet". 

Den ene halvdel skibets lastrum var omdannet til køkken og undervisningslokale for vordende skibskokke. Den anden Halvdel varr indrettet som et restaurationslokale hvor den varme mad som eleverne tilberedte,  for en billig pris, blev serveret. 


Holmens Kirke og Kokkeskibet.

Allerede i Begyndelsen af Aaret 1908 gjorde en Indsender i "Nationaltidende" opmærksom paa, hvor pietetsløst man handlede ved at henflytte Skibskokkeskolens afriggede Fartøj til Kanalen udfor Holmens Kirke.

Siden da er meget Vand løbet i Stranden, for ikke at sige Kanalen, men Kokkeskibet ligger uanfægtet paa samme Sted.

Enhver, der holder af vor Hovedstad, og som mister, at der værnes om dens Ydre og Minder, maa dybt beklage dette Forhold.

Holmens Kirke er en af Byens ældste og fornemste Kirkebygninger, et herligt arkitektonisk Monument fra Christian IV's Tid, og den ligger paa et af Byens mest maleriste Strøg, vis-Avis et andet Bygningsværk af Rang fra samme Tid, Børsen, og er Genbo til det nye monumentale Christiansborg Slot.

Bagud indrammes Kvarteret af Nationalbankens og Landmandsbankens rene Linier og af Østasiatist Compagnis og Livsforsikringsselskabet Hafnias exotiske Paladsbygninger.

Nyt og gammelt mødes her i Skønhed og Harmoni, og midt i denne Rigdom af Historie og Arkitektur og lige i det smukke Perspektiv, man fra Holmens Bro har over mod Christianshavns med gyldne Linier optrukne Kirkespir, har Havnevæsenet henlagt dette Monstrum af et Kokkeskib, som med sin hæslige Mast, Solsejl m. m. bryder og skæmmer Udsigten fra et hvilket som helst Punkt af Kvarteret.

Med fuld Forstaaelse af Æstetikens Krav er Kirkens Myndigheder ikke vegne tilbage for endog meget betydelige økonomiske Ofre for at bringe noget virkeligt smukt og harmonisk ud det Kirken omgivende Haveanlæg, og Kirkens ejendommelige gamle Kapel vil antagelig ad Aare undergaa en ydre Restauration, der stiller det paa lige Fod med den smukt vedligeholdte Kirke, og som svarer til det monumentale Præg, der efter den nylig med saa megen Smag og Forstaaelse gennemførte indre Ombygning hviler over Kapelsalen.

Ikke mindst af Hensyn til den Ro og Højhed, der bør være knyttet saavel til Kirken, som til det i Kapellet grundlagte Mausoleum for berømte danske Mænd, maa man ønske Kokkeskibet fjernet. Kunde nogen f. Ex. tænke sig Westminster Abbedi med dets Gravmæler over Englands berømteste Mænd udsat for jævnlig at være opfyldt med Lugten af Bixemad lign.? I Holmens Kirkes Kapel hviler Niels Juel og hans Slægt, Tordenskjold, Gade og mange flere; vi har ikke undset os for at give dem en Beværtningsvirksomhed med sammes Ulemper til nærmeste Naboskab.

Havnevæsenet er den Myndighed, under hvem det paagældende Forhold direkte sorterer, og som man havde kunnet vente vilde tage Hensyn til de Røster, der for nu snart 5 Aar siden rejste sig mod dette Arrangement; men med Pietetssans hos denne Myndighed har man altsaa regnet forgæves.

Det Spørgsmaal paatrænger sig uvilkaarligt, hvorfor Forskønnelsesforeningen som Talsmand for Byens Borgere ikke har rørt sig i denne Anledning; dette var dog i Sandhed en Opgave for Foreningen, der - det være sagt til dens udelte Fortjeneste - i sin Tid gjorde et energisk Arbejde for at faa det hæslige Bethelskib fjernet fra Kongens Nytorv. Man skulde tro, at en indtrængende Henvendelse til Ministeriet for offentlige Arbejder vilde have kunnet formaa samme til at foranledige "Skibet" fjernet og henlagt til et mere diskret Sled, f. Ex. den Del af Havnegade, der ligger hen mod Børsbroen; lad da de smaa Skippere - saaledes som de allerede delvis nu gør - lægge til ved "Huggen", hvor nu Kokkeskibet ligger.

En anden Vej, ad hvilken man kunde tænke sig Spørgsmaalet bragt frem, er, om ikke Kirkens Myndigheder med Rette kunde besvære sig over den stedfindende Brug af Kanalen, da det jo ikke kan siges at være uden virkelig Gene for Kirken som saadan, at Vandet forurenes ved Spildevand etc., ligesom det turde være ret generende, at man - med aabne Vinduer - under Gudstjenesten i Kirken er i Stand til gennem en liflig Duft at følge Forberedelserne til Kokkeelevernes lukulliske Maaltider.

Det turde vel endogsaa anses for givet, at Ministeriet paa en Henvendelse i saa Henseende fra de kirkelige Autoriteter ufortøvet vilde give Havnevæsenet fornøden Instrux om at henflytte Anstalten til et mere passende Sted, saa meget mere, som det turde anses for noget tvivlsomt, om ikke Henlæggelsen af Restaurationsfartøjet paa det paagældende Sted mod en Bolværksejers Protest maatte være i Strid med Bestemmelsrrne i Plakat af 2. Maj 1788 om Københavns Kanaler og det under 9. Juli 1897 bekendtgjorte Reglement af 8. Maj f. A. for Ordenens Overholdelse m. m. i Københavns Havn, jfr. Forordning om Havnevæsenets nærmere Regulering af 18. April 1744 og Bekendtgørelse af 24. Februar 1818.

Men hvorom al Ting er, saa bør det ikke i Længden forblive upaatalt, at Havnevæsenet nu ofte for nogle Bolværksafgifers Skyld vansirer et af Byens klassisk skønne Partier. Henstillingen om en Ændring af dette Ford ?? kan under ingen Omstændigheder mødes den snart til Trivialitet brugte Indvending økonomisk uoverkommmelige Ofre.

Vil et Selskab eller Enkeltmand starte et Kokkeskib med dertil hørende Serveringsvirksomhed, saa vær saa god! men maa Byens Borgere bede sig fritagne for, at samme Institution lægger sig midt i et Kvarter, som ved Statens og privates Initiativ er blevet et af Byens skønneste, og med visse Vinde forpester dette med Madlugt lige ned til Højbro paa den ene Side og Niels Juels Statue paa den anden Side.

V. Ekmann
cand. jur.

(Nationaltidende 26. august 1912. 2. udgave)


Børskanalen og Holmens Bro 1911. Skibet længst væk er den tidligere brig fra Grønlandske Handel CONSTANCE (1855-1937), som i mange år lå i Børs kanalen som "kokkeskib". Lastrummet var omdannet til køkken og undervisningslokale for kommende skibskokke. Skibet tættest på fotografen er den lille jagt ARGO tilhørende T. Hansen i Nyord, bygget i Kiel helt tilbage i 1830. Kbhbilleder. Ingen kendte rettigheder.


Kokkeskibet "Constance" holder op.

Kokkeskibet "Constance", der igennem de Aar, det har ligget ved Holmens Bro har vundet sig et stort Publikum, skal i Løbet af Efteraaret standse sin Virksomhed, saafremt det ikke lykkes Bestyrer Giørtz at opnaa Bevilling til at drive Foretagendet videre for privat Regning.

Hidtil har Skibet jo som bekendt sorteret under Fællesrepræsentationen for Søfolk, medens Rederiforeningen har stillet Skibet til Disposition for Institutionen.

Det er da ogsaa Direktør Høst fra D. F. D. S., der hidtil har staaet, som den øverste Leder af Foretagendet; men for nogen Tid siden vedtog Fællesrepræsentationen saa at nedlægge Skolen, da man ikke fandt, at den løste den Opgrave, man havde stillet til den m H. t. Skibsfartens Forsyning med Kokke.

Hertil kom endvidere Dyrtiden, og det ene med det andet hidførte Beslutningen om Institutionens Ophævelse.

Hvilket Tidspunkt, dette vil finde Sted er endnu ikke bestemt: men hele Personalet, som bestaar af ca. 30 Mennesket, er bleven varskoet til 1. September.

Paa denne Dag permitteres et Hold udlærte Kokke; men desuden er der en 5-6 Elever, der først skulde have været færdig med Uddannelsen til 1. April, og om disse unge Mennesker maa der naturligvis ogsaa tages en Bestemmelse.

Man kan jo nu engang ikke antage Elever for et Aar for en vis Betaling, og saa kaste dem paa Gaden efter et halvt Aars Forløb.

Imidlertid vil Direktør Høst nok vide at skaffe Udvej for denne Side af Sagen.

For Publikum vil denne Meddelelse om "Constances" Endeligt komme ganske uventet, og der er ingen Tvivl om, at det vil efterlade et stort Savn, saafremt der ikke findes en Udvej til at fortsætte Virksomheden.

Foretagendet er nemlig meget sundt og godt, og man faar et lille Begreb om, hvor stort et Publikum Kokkeskibet har, naar man hører, at der beskæftiges 5 Kokke, 11 Elever, 5 Tjenere og en 6-7 andre Mennesker ved den daglige Drift.

Af disse har Overkokken, Seidelin Hansen, været ansat ved Foretagendet i 8 Aar.

(Folkets Avis - København 2. august 1916).


Madskibet der forsvinder.

Kokkeskibet "Constance"

Det var ikke smaa Forhaabninger, der i sin Tid, da Kokkeskibet "Constance" blev indviet, knyttedes til den Virksomhed, som Fællesrepræsentationen for dansk Søfart her tog op.

Indvielsen skete under meget højtidelige og officielle Former, Idet selveste "Lille-Berg" som dengang var Minister, mødte op i fuld Gala sammen med andre af Statens gæve Mænd. Champagnen knaldede, og Økonom Hassing, som havde undfanget Idéen, havde Grund til at være stolt.

Og i Grunden maatte det erkendes fra alle Sider, at det var en fortræffelig Idé, thi paa Kokkefagets Omraade trængte den danske Søfart unægteligt til adskillige Forbedringer og Reformer.

For nu at faa Afløb for de Spisevarer, der blev tilvirket paa Skibet, fik Hassing Tilladelse til at sælge Maden til Publikum til meget billige Priser.

Fra Restaurationsorganisationerne blev der protesteret meget kraftigt mod denne "Smudskonkurrence", men som Tiden gik, døde ogsaa Modstanden bort.

Imidlertid var der enkelte indenfor Institutionen, som øjnede en vis Forretning, og det tilførte en mindre Revolution, hvorved Hassing og Direktør Andersen fra Rederiet "Carl" trak sig tilbage.

Siden da har Skibet været drevet som almindelig Restauration, omend her, som nævnt I Gaar, stadig har været drevet en vis Kokkeundervisning. dog ikke i den Stil og paa den Facon med Foredrag og lign., som oprindelig var Meningen.

Som Restauration blev Skibet snart meget populært, dels for sin gode Mad og dels for sine billige Priser, og der er sikkert mange, der vil komme til at savne den gamle "Constance", hvis hun nu skal "kaste" Landgangsbroen og atter paa paa Langfart, som det vistnok er Meningen, "hun" skal.

Til Slut skal vi som en Kuriositet nævne, at det er her om Bord paa Kokkeskibet, at Nationalretten "Biksemad" blev opfundet og fik Navn, hvorpaa den er gaaet sin Sejrsgang gennem Landet som "Gullasch"ens Afløser.

Efter hvad vi erfarer, er det Meningen, at de 5-6 Kokkeelever, som ikke har udstaaet mere end deres halve Læretid, vil faa tilbudt Pladser om Bord i "Det Forenede"s Skibe, saafremt de maatte have Lyst til at tage imod Tilbudet.

(Folket Avis - København 3. august 1916)


Skal Kokkeskibet "Constance" fjernes?

Havnedirektøren anbefaler at man lader Skibet ligge.

Som tidligere omtalt har "Fællesrepræsentationen for Skibsfart", der hidtil har drevet Kokke-Skoleskibet "Constance", den 1. November opgivet Driften, idet man ikke fandt dels Betydning som Uddannelsesskib for Kokke tilstrækkelig stor til at opretholde det. Man har derfor solgt Skib og Inventar til den hidtidige Leder. fhv. Hovmester Gørtz, som derefter har drevet det for egen Regning, væsentlig som en billig Restaurant, men dog tillige som Skoleskib for unge Kokke. 

Nu har imidlertid Marineministeriet som Patron for Holmens Kirke ønsket "Constance" fjernet. Man har dels klaget over, at det delvis aftakkede Skib skæmmede de historiske Omgivelser - og denne Opfattelse er tiltraadt for Foreningen til Københavns Forskønnelse. Tillige har man klaget over, at Bøf og Løglugt fra Skibet trængte ind i Holmens Kirkes Sakristi og generede dem, der opholdt sig her. Resultatet af disse Anker er blevet en Henstilling til Havnebestyrelsen fra Marineministeriet og fra Ministeriet for offentlige Arbejder om at faa "Constance" fjernet.

Havnedirektøren, som har faaet disse Skrivelser til Erklæring, ønsker imidlertid ikke at fjerne Skibet. Han siger i sin Skrivelse til Havnebestyrelsen, at han ikke kan anerkende, at Skibets Nærværelse er særlig skæmmende, og med Hensyn til Lugten siger han, at der "kan peges paa andre Fremtoninger i Nærheden af Kirken, der maa anses for nære skæmmende for Omgivelserne". Desuden har den nuværende Ejer af "Constance" erklæret at være rede til at foretage forebyggende Foranstaltninger mod Lugten.

Endelig slutter Havnedirektøren sin Skrivelse med at udtale, at det paagældende Stykke Kajmur ikke egner sig til lastede Fartøjer og at han af Hensyn til Skibsrestaurantens Formaal: Uddannelse af Elever og Levering af billig Mad samt under Hensyn til den gode Orden, som altid har været til Stede, vil sætte Pris paa, at Virksomheden kan fortsættes paa samme Sted, i al Fald foreløbig, og at man svarer Ministeriet i Overensstemmelse hermed.

Kokkeskibet bliver liggende.

i Havnebestyrelsens Møde i Formiddags anbefalede Generalkonsul Johan Hansen, støttet af Direktørerne Tuxen og Heilhuth, at man snarest søgte Skibet fjernet fra sit nuværende Stod, medens Fabrikejer Alfred Benzon, Direktør Colding og Havnedirektøren talte for at lade Skibet blive liggende. Alfr. Benzon fandt ikke, at det var nødvendigt af æstetiske Hensyn at fjerne Skibet, heller ikke naar Slottet en Gang blev færdigt. "Jeg tror desværre, at det til den Tid vil være rart, om Ens Øjne kunde blive draget hen paa noget andet."

Ved Afstemningen stemte Borgmestrene Marstrand og Jensen, Grosserer Stilling-Hansen, Ingeniørerne Prior, Foss og Rump, Fabrikejer Alfr. Benzon og Grosserer Colding for, at Skibet blev liggende. Imod stemte Generalkonsul Johan Hansen, Grosserer Holger Petersen, Direktør Heilbuth, Depertementschef Busck-Nielsen og Direktør Tuxen.

(Nationaltidende 15. december 1916. 2. udgave)


Københavns Havnebestyrelses Møde idag.

Idag var Bestyrelsen beslutningsdygtig. 

Havnebestyrelsen har i Formiddags holdt Møde, Medlemmeme var denne Gang mødt næsten fuldtallig.

Den eneste Sag paa Dagsordenen, som fremkaldte nogen videre Debat, var Spørgsamaalet om 

Kokkeskibet "Constance"s Flytning

fra Kanalen udfor Holmene Kirke til Christianshavns Kanal, umiddelbart udfor Børnehusbroen. Skibet har som bekendt i denne Tid skiftet Ejer, og Havnedirektøren har derfor ment, at Tiden nu var inde til at faa Skibet fjernet fra sin nuværende Plads. Som det vil erindres var dette alvorligt paa Tale allerede i 1916.

Formanden, Overpræsident Jonquiéres meddelte, at der var indkommet en Henvendelse fra Dansk Restauratørforening, som af flere Grunde anbefalede, at Skibet blev liggende paa sin nuværende Plads.

Debatten aabnedes af Borgmester Jensen, som ikke kunde stemme for Flytningen. Hvis det havde været nødvendigt at fjerne Skibet for at skaffe mere Bolværksplads i Havnen, havde Sagen stillet sig anderledes, men herom var der ikke Tale. Tilbage blev det æstetiske; er det smukkere at se paa Vandet uden Skib eller med Skib?

Havnedirektør Borg fik derpaa Ordet, idet han bl. a. udtalte: Tidligere blev Skibet benyttet som UddanneIsessted for Kokke, men Kokkeuddannelsen er nu en ren Bivirksomhed, det principale er Restaurationsvirksomheden. Jeg har konfereret med Dampskibsrederiforeningen, som har erklæret, at Skibet ikke længere har Betydning som Uddannelseeskib for Kokke, der iøvrigt lige saa godt kan uddannes paa Land. Den nye Ejer af Skibet har Ikke ytret Spor af Modstand mod at faa anvist Plads et andet Sted i Havnen, han er tværtmod glad og fornøjet derved. For Rigsdagsmændene og Tjenestemændene i Ministerierne har Restaurationen ikke længere nogen Betydning, efter at Rigsdags-Restauranten er aabnet. (Ingeniør Rump: Den er ikke aaben hele Aaret.

Generalkonsul Johan Hansen vilde have Skibet fjernet. Der er ikke den fjerneste Grund til at have det liggende paa det nuværende Sted.

Ingeniør Rump var af den modsatte Opfattelse. Der er mange Mennesker, bl. a. fra Ministerierne, som søger Restaurationen ombord paa Skibet, fjerner vi Skibet, vil vi bringe disse Mennesker i Forlegenhed.

Havnedirektøren gentager, at som Kokkeskib har "Constance" Ingen Betydning. Skal Spørgsmaalet ses udelukkende fra et Reataurations-Synspunkt, da bør Skibet helt fjernes fra Havnen, som ikke bør paaføre Byens næringsdrivende Borgere Konkurrence. Havnedirektøren siger paany, at den nye Ejer gerne vil flytte.

Apoteker Benzon havde ikke det Indtryk af Havnedirektørens Skrivelse, at den nye Ejer gerne vilde flytte. Der er i denne Sag tre Hensyn at tage: Hensynet til Uddannelsen af Kokke, Hensynet til det Publikum, som søger Restaurationen og endelig æstetiske Hensyn, som Borgmester Jensen var inde paa.

Borgmester Jensen bemærkede til Havnedirektøren, at det foreliggende Spørgsmaal om Skibets Flytning ikke var en Sag mellem Havnedirektøren og Restauratøren. Der er ogsaa en Omverden, man maa tage Hensyn til.

Konsul Henius sluttede sig til Havnedirektøren, og efter at Generalkonsul Joh. Hansen atter havde udtalt sig mod, at "Constance", der ikke var noget Skib, men en Madkasse, blev liggende, skred man til Afstemning.

Med 7 Stemmer mod 3 (Borgmester Jensen, fhv. Borgmester Marstrand og Ingeniør Rump) sluttede Havnebestyrelsen sig til Havnedirektørens Indstilling, hvorefter Skibet vil blev anbragt i Christianshavns Kanal.

(Berlingske Politiske og Avertissementstidende, Aften 6. oktober 1922)


Kokkeskibet "Constance" flyttet.

"Constance" passerer Børsbroen.

I Gaar Eftermiddags forlod den gamle Grønlandsfarer "Constance", der nu mange Aar har gjort Tjeneste som Kokkeskib, sin Plads ved Holmens Kirke, og satte, bugseret af "Bien" Kursen mod Kristianshavn.

Flytningen skulde egentlig være foregaaet allerede for et par Morgener siden, men da var Vandstanden ikke høj nok i Kanaler: "Constance" stikker nemlig 9 Fod! Men i Gaar Middags gav Havnevæsenet Ordre til, at Skibet skulde være klar til Afgang Kl. 3. Al Servering blev saa afbrudt og paa det fastsatte Tidspunkt kom saa den lille Bugserbaad "Bien", og under stor Opmærksomhed fra de mange Tilskuere gled "Constance" ud fra Bolværket, gennem Børsbroen og Knippelsbro og hen ad Langebro til. Her gik den ind i den lille Kanal ved Sukkerhuset og svingede saa ind i Kanalen ved Overgade. Helt op til Børnehusbroen blev den trukket, men her lagde den sig efter en god Times Forløb til Ro ved Christianshavns Torv. hvor den fyldte mægtigt op i Kanalen og løvrigt henlaa i Mørke. Da Forbindelsen med de elektriske Kabler først er bragt i Stand i Dag.

Saa hurtigt gaar det nok ikke mod Telefonen, som Skibet efter Sigende maa undvære indtil Automatbetjeningen paa Amagercentralen er i Orden.

Men derfor gaar Restaurationen lige godt paa "Kokkeskibet, selv om Publikum'et vel nok nu bliver noget anderledes end paa det gamle Sted.

(Aftenbladet (København) 9. november 1922)


Kokkeskibet i Christianshavns Kanal.

Kokkeeleverne paa Skoleskibet "Constance".

I Aften afholdes den aarlige Eksamen paa Kokkeskibet "Constance", og atter sendes saa en halv Snes unge Mænd ud, parate til at tage fat paa Kokkegerningen og vel udrustede hertil. Chefen, Hr. Selding, har været dem en lige saa bestemt som god Læremester.

Desværre ved ingen, hvor længe denne nyttige Kokkeskole kan bestaa.

Hele den pekuniære Situation blev nemlig i betydelig Grad forringet, da "Constance" blev flyttet fra Holmens Kirke til Christianshavn. Salget gik mægtigt ned, men Folkeholdet er det samme, og da der ikke er Statstilskud, kan enhver forstaa, hvordan Stillingen er.

Skibet burde aldrig, hævdes det, være flyttet fra sin første Ankerplads, hvor det havde en stor, fast Kundekreds, og hvor Uddannelsen af Kikke kunne foregaa under faste, trygge Former, uden Frygt for, hvad Fremtiden maatte bringe.

(Aftenbladet (København) 5. september 1923)


I 1933 blev skibet solgt til osteskib. Skibet var stadig oplagt ved Christianshavns Torv som salgsbutik, ifølge Aftenbladet 5. september 1933.

"Constance" var stedet for den første egentlige kokke og tjeneruddannelse. Indtil da skete det mest ved at man arbejdede sig op fra opvasker via forskellige funktioner i køkkenet og restauranten. 1922 godkendte Undervisningsministeriet undervisningen, og kokke- og tjenerfaget blev håndværksuddannelser med lærlingestatus. Pladsmangel på "Constance" betød at skolen 1922-1966 var på Teknologisk Institut. Hvorefter den flyttede til Kongedybet på Amager Restaurantindustriens Lærlingeskole.

Fra 1980 foregik undervisningen i Kødbyen på Vesterbro. I 1988 åbnede skolen en uddannelse til ernæringsassistent med fokus på at lave bedre måltider til fx børn, syge og ældre i offentlige institutioner. 

Hotel- og Restaurantskolen flyttede 2010 til Aller Medias tidligere hovedsæde på Vigerslev Allé i Valby. Dagligt er der 1.200 elever og kursister på skolen, der samlet benyttes af 6.000 personer om året. Medarbejderstaben i 2015 bestod af cirka 180 ansatte.

Københavns Ghetto: Maj 1912. (Efterskrift til Politivennen).

 Københavns ghetto

Fremmedkolonien og epidemier

25 øre for kost og logi. 15 mennesker i et værelse. - Russiske ægteskaber. - En hemmelig fabrik.

Hænder det Dem engang når Berlinerekspressen er kommet ind og de rejsende har spredt sig OVer byen, at De standses af en lurvet klædt  fremmede udseende mand, med jødiske eller slaviske træk, så kig på ham - det er en ny landsmand. 

Han stikker Dem grinende et smudsigt visitkort i hænderne og spørger Dem på tysk om vejen til den adresse, der står på kortet. Han skal til et af de nye fattige jødiske, polske eller russiske kvarterer, der i de sidste år er opstået i København. Og han kommer for at blive. Han er ikke landarbejder, men håndværker, skomager, så er han som regel skomager, skræder eller børstenbinder. Han er rejst hjemmefra for at søge det forjættede land, måske fordi alle forhåbninger slog fejl derhjemme, eller fordi politiet var efter ham af en e!ler anden grund.

Han finder sig hurtigt tilpas i de nye omgivelser, søger straks arbejde. Han er flittig og nøjsom som en kineser. Et par uger efter at han er kommet, flytter han fra logiet og indretter sig med et par venner i en 1 værelses lejlighed.

Når sommeren kommer, tilbringer han aftenen på en bænk på Boulevarden, hvor han sidder og fjanter mod en ung kvinde fra samme land som han selv. Han har imidlertid fået smag på denne verdens goder. Klæderne bliver bedre - men renere bliver han næppe - og han bliver en ret hyppig gæst om aftenen på visse anti-automat kaféer i den indre by. Her føler han sig som naturaliseret dansker, og han synger med på omkvædet, når pianisten spiller "Dejlige Danmark'', mens han pifter af hjertens lyst, når klaveret hylder "Den hvide zar".

Sådan er den almindelige type, den, der danner stammen i den fremmede koloni som har slået sig ned i København og som stadig trækker nye kolonister til sig. Han er håndværker, og hvad ubehageligheder for en by som København, han kan føre med og det er endda ikke så få, er han en stille arbejdets mand, som næppe volder vort politi større vanskeligheder. At en fremmed koloni, som den vi efterhånden har fået, skaffer politiet forøget arbejde, er en selvfølge, men lovbrydere er stammen ikke. Men stammen har flere mangeartede skud. Det er utvivlsomt;, at København er blevet tilflugtsstedet for en skare politiske forbrydere, og det er lige så sikkert, at andre som det russiske politi af ikke politisk grund havde lyst til at se i dets fængsler, spadserer frank og fri om på Københavns gader.

Vi skal senere komme tilbage til disse ubehagelige gæster og i dag kun holde os til den almindelige type.

Det er en selvfølge, at han skal nyde godt af vor nations gæstfrihed, men det burde ikke være mindre selvfølgeligt, om man omhyggeligt vågede over, og vore autoriteter kunne her lære meget al det frie Amerika, at du fremmede ikke kom til at afgive et uforholdsmæssigt stort kontingent til vore hospitaler, vort fattigvæsen osv. 

Der er så sandt ingen grund til at være glad over invasionen. 

Nogen styrke tilfører det fremmede blod ikke vor nation. Tilskud til vor kultur heller ikke, og med deres hygiejne er det såre småt bevendL Det sidste rummer en virkelig fare, det siger sig selv.

Den måde, de lever på, tit og ofte en 10- 12 mennesker stuvede sammen i et lille bitte rum, slet ernærede og under de urenligste forhold, kan blive arnestedet for de frygteligste epidenier. eller rettere sagt kolonier som dem, der indretter sig, er det altid, når der opstår en epidemi i en by af Københavns størrelse.

Her kunne man uden at bryde gæstfrihedens love, skride ind til gavn for byen, som for de fremmede.

Når manden med visitkortet er nået til Aabenraa eller til kvarteret på Christianshavn, åbner et logihus sine døre for ham. Han finder her et meget billigt Hjem. 25 øre om døgnet for kost og logi, - man kan forstå, hvordan Kosten og Logiet er.

Pensionatet består som regel af et værelse og køkken og giver husly til værten og en 10-12 pensionærer. Kosten består altid af det samme: Grynsuppe, det vil sige gryn og vand og rugbrød.

Renligheden kan naturligvis ikke være højt udviklet under disse vilkår. Og det bedste bevis på, at forholdene er ugunstige, er det, at ejendommen, hvor sådanne pensionater søger til, før eller senere affolkes af danske familier.

Således opstår de såkaldte "russerreder", og dem er der efterhånden en del af her i byen. Og man må ingenlunde tro, at pensionærerne tilhører samme køn; der findes mænd og kvinder mellem hinanden.

Ofte slår familier sig sammen om en lejlighed, indtil 3 familier om en 1 værelses lejlighed.

Det hændte virkelig en gang da politiet som følge af en tyverisag greb ind, at en mand erklærede ikke at kunne huske hvem af to kvinder, han var gift med. Det synes ganske utroligt, men man må erindre, at ægteskaber blandt disse flygtninge ikke indgås på ordinær vis. Dertil behøves jo autoriserede papirer, men flygtningene holder sig altid så langt borte fra deres hjemlige autoriteter som muligt. 

For et par venner, som er indbudt i dagens anledning, erklærer manden, at han tager denne kvinde til ægte og ægteskabet er indgået. Hos jøderne hersker der dog den formalitet, at vidnerne sætter deres navn på en ægteskabsformular.

Der synes ikke at være noget som helst at stille op med disse ægteskaber, og det må tilføjes at i de fleste tilfælde betragter de ægteviede sig som lovlig formælede.

Engang forsøgte man sig ganske vist at sikre sig de nødvendige papirer, men fremgangsmåden var for radikal; man indrettede ganske simpelt en lille fabrik, der fremstillede de papirer der skulle bruges, men fabrikkens levetid var ikke lang. Politiet skred ind.

Vi skal i en senere artikel nærmere behandle dette store københavnske spørgsmål, og her slutte med at oplyse, at kolonien nu tæller henved 1.700 mennesker, hvoraf omtrent 1.200 er jøder, mens resten nogenlunde ligeligt fordeler sig mellem kristne russer og Polakker.

(København 7. maj 1912)


Københavns Ghetto

Politiske og andre forbrydere. - Da falskmønterbanden arresteredes. En hvid slavehandler i arbejde.

Der er allerede nu flere mindre kvarterer i København, der ganske er erobrede af de indvandrede.

Det største af disse kvarterer er vel nok det omkring Landemærket; her er mange ejendomme, fra kælder til kvist, beboede af de indvandrede. På gaderne leger de små, sorthårede, smudsige børn, glade og fornøjede. De taler deres eget sprog indbyrdes, men forstår som oftest dansk, selv de mindste af dem.

Mange skilte har hebraiske bogstaver - urtekræmmeren på hjørnet er veget for den ny invasion, og en driftig og nøjsom jøde har taget arven op efter ham.

Børnene går i kommunens skoler, men der er dog i de sidste par år opstået flere små jødeskoler - rettroende er de indvandrede. Mens politiet kun når det er strengt nødvendigt, blander sig i ghettoens liv, øves der så vidt muligt en ret skarp kontrol med kolonien fra det russiske gesandtskab og den gamle jødiske menighed. Det er også nødvendigt, for kolonien har allerede forskellige sideskud, som ikke er af det gode.

Der findes for det første her i byen en skare russiske politiske forbrydere. Nu skal det ganske vist indrømmes, at en mand, der er politisk forbryder i Rusland, ingenlunde behøver at være politisk forbryder i international forstand. På den anden side er nihilisternes tid forlængst forbi i Rusland, og den nye revolutionære bevægelse derovre har udviklet mange typer, der er lige så forskellig fra Stepniaks og Krapotkins idealister som en moderne fransk automobilrøver er det.

De kan altså blive ubehagelige nok, og det af dem udgivne blad her i København taler ofte et sprog, som ikke burde tales af folk, der nyder godt af en fremmed nations gæstfrihed.

De har dannet en forening, som i alt fald indtil for kort tid siden holdt møde på Nørrebro, og holder utvivlsomt stadig forbindelse med de revolutionære komitéer i Rusland.

Værre end disse er naturligvis de ganske almindelige forbrydere, og at flere af disse ubehagelige gæster har søgt tilflugt her i byen, kan man sikkert gå ud fra som givet. Det er en kendt sag at en falskmøntnerbande for nogen tid siden arbejdede her i byen, det var russere. Politiet arresterede et par stykker men samme dag søgte mellem 100 og 150 den jødiske og russiske hjælpekasse for at få penge til at rejse ud af landet for. Man tager næppe fejl, når man sætter denne rejselyst i forbindelse med frygt for politiet, og man har her et tal, som giver sit bidrag til den rette forståelse af koloniens beskaffenhed.

Man mener, at en kendt af det europæiske politi ivrigt eftersøgt hvid slavehandler i nogen tid ikke blot søgte tilflugt i København blandt venner, men endog arbejder her.

Man er i Prøjsen ikke så lidt strengene end herhjemme overfor de emigrerende jøder og udviser dem for et godt ord, dersom de antræffes uden subsistensmidler. 

Mange emigranter, og blandt dem er der naturligvis altid en del unge kvinder, som det går på den måde, søger så til det mere gæstfri Danmark - og det var det, denne gentleman spekulerede i.

Han stillede i Gedser, når færgen kom, og udsøgte sig der sine ofre. Ofre er dog sikkert ikke det rette ord, for den hvide slavehandlers virksomhed former sig oftest som agentens. "Ofrene" er som regel klar over forretningens karakter. Men der er jo ingen regler uden undtagelser, og for fyren betød undtagelserne det store kup, som han desværre et par gange eller flere, hvem ved det, var heldig nok til at gøre.

Hvor længe han har virket her, og itv or uiuiuitetidø hans virksomhed har været her i Danmark, er det vanskelig at sige, men man har set ham her i byen, og man ved, at han har arbejdet her fra byen. Bor han her endnu? Måske -

Men rummer ikke også denne sværm af kvinder, hvis forretningsforbindelser er tugthusenes agenter, en fare, og er lægernes ugentlige indberetninger ikke et vidnesbyrd herom.

Med denne sidste tilføjelse er koloniens karakter givet i de store hovedtræk. Den har bidraget til at give Københavns gader storstadens brogede præg, men lad det ikke blive glemt, at dette præg kan blive meget dyrt. Vi mener ingenlunde, at man skulle sætte en fast bom for videre indvandring, eller at man skulle søge at skille sig af med den koloni, der allerede er her.

De fremmede bør kunne nyde godt af vor nations gæstfrihed, det kræver landets værdighed ganske simpelt, men man bør ikke lukke øjnene for de farer, gæsterne kan føre med sig. Vi har ret til at forlange, at vor gæstfrihed ikke misbruges, og at der ikke her dannes et arnested for en mod et fremmed venligsindet land rettet revolutionær propaganda.

Endvidere må vi kunne forlange, at de fremmede indretter sig i vor by i det mindste så nogenlunde på samme måde, som vi selv, for at de ikke ved deres levevis skal gøre byens modstandskraft overfor epidemier mindre, end den ville være uden dem. Og her kunne vore myndigheder sikkert allerede nu skride ind, for det er næppe i overensstemmelse med vore love og vedtægter, at 10-15 mennesker sover i et lille rum nat efter nat

Nial

(København 13. maj 1912).


Københavns ghetto.

Vi har modtaget følgende med anmodning om optagelse.

For nogen tid siden indeholdt KØBENHAVN et par artikler med overskrift "Københavns Ghetto". Det glædede mig meget, at denne sag endelig en gang er blevet behandlet i pressen, og der er sikkert mange, der er Dem taknemlig, fordi De har draget den frem. Mand og mand imellem har den ofte været på tale, og det er alt andet end smigrende attributer, der er blevet tildelt de autoriteter, der har åbnet vor bys porte for en invasion af et stort lands slettest stillede proletariat.

Men må jeg have lov, hr. redaktør, at stille Dem et par spørgsmål.

Om medlemmerne af den stadigt voksende russiske koloni skriver De, at det er utvivlsomt, at København er blevet et tilflugtssted for en skare politiske forbrydere; at kolonien, hvis medlemmer meget ofte er slet ernærede og lever under de urenligste forhold, let kan blive arnestedet for de frygteligste epidemier; at man kan gå ud fra som sikkert, at en skare almindelige forbrydere har søgt tilflugt i byen; at der både er falskmøntnere og hvide slavehandlere imellem dem; at deres dårlige samvittighed er i den grad udpræget, at blot den omstændighed, at vort politi arresterer et par stykker, er nok til, at 100 a 150 af dem samme dag prøver at echappere ud af landet. De skriver endvidere, at disse folk altså kan blive os ubehagelige nok; De taler om denne sværm af kvinder, hvis forretningsforbindelse er utugtshusenes agenter, og De anfører meget rigtigt at det ikke skal glemmes at det brogede præg, disse lurvet klædte mennesker giver Københavns gader, som de har gjort til legeplads for deres snavsede, sorthårede børn, kan blive os meget dyrt. Og De bemærker meget forståeligt, at der så sandt ingen grund er til at være glad for denne invasion, da det fremmede blod ikke tilfører vor nation nogen styrke, heller ikke noget tilskud til vor kultur, og at den russiske kolonis hygiejne er så slet, at den rummer en virkelig fare for os allesammen. Og De tilføjer, at takken, vi har for vor elskværdighed, er den, at der i det blad, kolonien udgiver her i byen, ofte tales et sprog, der ikke burde tales af folk, der nyder godt af en fremmed nations gæstfrihed!

På denne måde karakteriserer De disse mennesker, der har trængt sig ind her i landet, folk, der kun kan falde os til byrde, forøge vore skole-, hospitals-, og fattigvæsensudgifter, og som yderligere kan skaffe vort politi alle mulige besværligheder. 

Den konklusion, der efter dette turde være den ene naturlige og rimelige, var den, at vi slog en forsvarlig bom for ny tilgang og ubarmhjertigt returnerede de elementer, der enten ikke var istand til at ernære sig selv, eller som på anden måde viste sig misliebige. I Deres artikler kommer De imidlertid til det resultat, at "det er en selvfølge, at han skal nyde godt af vor nations gæstfrihed", og De mener, "at den fremmede her kunne nyde godt af vor nations gæstfrihed, det kræver landets værdighed ganske simpelt". Det er denne konklusion, jeg ikke forstår, og jeg ville gerne bede Dem forklare mig. hvorledes det overhovedet er muligt at komme til den.

Hvor er det muligt at karakterisere disse mennesker således, som De har gjort, og så i samme åndedræt sige, at vi ikke kan være bekendt at frabede os deres nærværelse, der i alle henseender er os uvelkommen og ubehagelig? Hvad er det for moralske love der siger, at et lille land skal være forpligtet til at medtage alt det affald, et stort land kaster fra sig, finde sig i dets nærværelse og sørge for det, når det trænger til hjælp, på samme måde, som man sørger for sine egne? Hvad er naturligere end det forlangende, at hvert land tager sig af sine egne fattige og passer på sine egne forbrydere i stedet for at sende dem til et af Europas mindste lande, men ganske vist et af dets mest tossegode, der straks åbner alle døre på vid gab og føler sig moralsk forpligtet til at beholde og sørge for dem til trods for, at det selv er ved at drukne i humanisme og sociale foranstaltninger på alle leder og kanter til bedste for dets egne trængende? Skal vi ikke være enige om, at den slags moralske love ingen steder hører hjemme, og så gøre skridtet fuldt ud og sige, at man er sig selv nærmest og bør være så meget herre i sit eget hus, at man viser de elementer væk, der søger at trænge sig ind, og som er os uvelkomne? Lad dem så gå til de store lande, der har råd og lyst til at modtage dem, og som bedre end vi forstår at tumle dem!

Thi én ting er det dog virkelig, at man må have medlidenhed med fattigdom, hvor man end træffer den, og at man kun kan beklage disse mennesker og især deres kvinder, som man ofte i flok og følge ser promenere deres laser på byens gader; og lige så klart er det, at man ikke kan fortænke dem i, at de skriver til deres venner og bekendte om det storartede Eldorado, de her har fundet, og ivrigt anbefaler dem at ryste det farlige, hjemlige støv af deres fødder for så snart som muligt at komme herover. Men noget ganske andet er det, når sagen skal ses fra vor side. At vi modtager alle disse mennesker og tillader dem at slå sig ned blandt os i stedse stigende antal til trods for, at vi er lede og kede af dem, det kan kun være udslag sf ganske almindelig tossegodhed og ikke noget som helst andet. At vore egne proletarblade er glade for alle disse russere - når de da ikke arbejder mod priskuranten, for så Gud nåde dem! - og vil hykle dydig indignation over den "sjælsråhed", der er kommet til orde i denne min opsats, det er så temmelig givet. Thi for disse blade vil en forøgelse af vort proletariat, helst af den slettest mulige slags, altid være Gefundenes Fressen; det er jo partifæller, og når disse efterhånden opnår indfødsret, hvad vi såmænd nok skal sørge for i så stor udstrækning og efter så "humane" hensyn som muligt, så kan de jo så dejligt bruges ved valgene og lignende lejligheder, hvor det er massen, der skal gøre det. Om vore skole- og understøttelsesinstitutioner får nok så store udgifter, hvad gør så det? Vi går bare videre på den sædvanlige vej, forlanger stærkt stigende direkte (endelig ikke indirekte) skatter og helst en rask, lille lov, hvorefter alle "kapitalister" på over 2000 kr. har at betale de forøgede omkostninger, så vore egne proletarer bliver fri.

Men er det de andre partiers sag at hjælpe med hertil? Og er der overhovedet nogen som helst mening i at finde sig i en så landsskadelig foreteelse som denne russiske invasion, hvis ubehageligheder for os De så grelt har udmalet, i stedet for med hænder og fødder at dæmme op for den, mens det endnu er tid? Jeg gentager: lad hvert land sørge for sine og lad os betakke os for at blive betragtet som en Ladegård, hvor de store lande kan få anbragt deres mindre heldige individer.

Jeg synes ikke, der kan være noget tilfredsstillende for os i, at såvel vore hjemlige proletarer som de udenlandske i skøn forening drikker Danmarks skål under devisen: "Es leben hoch die dummen Dänen".

L

(København 3. juni 1912)


Københavns ghetto.

Som så mange andre har også hr. L., der i går her i bladet behandler Københavns ghetto, med uvilje set den fremmede koloni fæstne og udvikle sig her i byen. 

De orienterende artikler, som vi for nogen tid siden bragte om spørgsmålet, har måske yderligere skærpet hans utilfredshed mod tingenes tilstand, og han drager nu den konklusion, at der uopholdeligt bør sættes en forsvarlig bom for ny tilgang, og at de elementer, der ikke er i stand til at ernære sig selv eller på anden måde viser sig misliebig, bør returneres.

I modsætning til dette, mener han, at vi under alle omstændigheder og uden hensyn til den fremmedes kvalitet som nyboer, vil velsigne ham mod vor hjertelige gæstfrihed, som en pligt, der påhviler os af hensyn til nationens gode navn og rygte.

Lad os først gøre opmærksom på, at hans radikale krav om i fremtiden at sætte en forsvarlig bom for al videre indvandring, hvad man så end mener om det, i alt fald har den uheldige egenskab at det er ganske uigennemførligt. Et fuldstændigt forbud mod, at en fremmed nations undersåtter bosætter sig her i landet, kan fornuftigvis ikke fastsættes af den simple grund, at et sådant forbud ville stride mod de overenskomster, der er indgået mellem staterne.

Hr. L. 's første krav kan altså ikke opretholdes, og opgiver han det, er forskellen på vort og hans standpunkt meget ringe. Vi kræver en omhyggelig kontrol med de indvandrende, i lighed med den, der findes i New York på Ellis Island. En sådan virksom kontrol er mindre radikal, men gennemførlig.

Hvad de alt indvandrede angår, har hr. L. misforstået os. Vi har ingenlunde villet holde hånden over koloniens dårlige elementer, det er så langt fra tilfældet, at vi omhyggeligt har sondret mellem de lovlydige stammer og forbryderne, og overfor de sidste har vi krævet politiets indskriden. Den almindelige type er, som vi skrev, ikke forbryder, men en stille arbejdets mand, som næppe volder vort politi større vanskeligheder. "Han er flittig og nøjsom som en kineser, og søger straks arbejde, når han kommer". Overfor en sådan type er der, som vi hævdede, kun det at kræve, at hans levevis ikke former sig sådan at det rummer farer for byens sundhed. Det er den vej, man bør gå, og den kan man gå. Man kan måske beklage, at det er ugørligt at hindre indvandringen helt og skaffe dem bort, der allerede er kommet til landet, fordi de på intet punkt betyder en styrkeIse af vor nation, men man må lade det blive ved beklagelsen.

Den lovlydige fremmede, der bosætter sig her i landet, har krav på nationens gæstfrihed, men der er selvfølgelig intet moralsk lovbud, der forpligter os "til at modtage alt det affald, et stort land kaster fra sig", og vi modtager naturligvis heller ikke affaldet kritikløst.

Vi må ved vore grænser kræve en skarp og virksom kontrol med de her til landet indvandrende, politiets indskriden overfor de slette elementer, som måtte findes her, og endelig polititilsyn med koloniens boliger.

Det sidste kan ske straks uden større Vanskeligheder; det er nemlig i bestemt modstrid med vore vedtægter, at indtil 15 mennesker deler et lille rum.

Disse krav kan gennemføres og bør snarest gennemføres.

(København 4. juni 1912)

Efter nedrivningen af Brøndstrædekvarteret flyttede den jødiske ghetto ifølge Kongelig allernaadigst privilegeret Horsens Avis eller Skanderborg Amtstidende, 27. juni 1918 til Christianshavn.

14 maj 2023

Det nye Kapel paa Vestre Kirkegaard. (Efterskrift til Politivennen)

Der skal forsøgsvis anskaffes en vogn hvorpå kisterne kan køres fra kapellet til graven.

I november måned i fjor behandlede Borgerrepræsentationen et magistratsforslag om at bygge et nyt kapel på Vestre Kirkegård, hvor der i forvejen findes to kapeller.

Under forhandlingerne blev der talt om at der burde anskaffes vogne, der kan transportere ligkisten fra kapellet til graven.

Det borgerrepræsentationsudvalg, som fik magistratsforslaget til behandling, indstiller nu at man opfører et kapel med en bekostning af 26.800 kroner. Om den eventuelle anskaffelse af vogne til transport af ligkisten fra kapellet til graven har udvalget forhandlet med begravelsesvæsenet. Sådanne vogne er anskaffet forskellige steder i Tyskland, men publikum har dårligt kunnet gøre sig fortrolig med benyttelsen af dem. De fleste mener at det ser mere højtideligt ud at kisterne bæres. Alt dette har begravelsesvæsnenet anført, og det tilføjer, at man, når Vestre Kirkegård og senere også Bispebjerg Kirkegård får et tredje kapel, ikke vil have nogen større afstand fra kapellet til gravstedet.

De vogne der benyttes på tyske kirkegårde, er altid trehjulede, således at de kan styres ved et let tryk af dem, der fører vognen frem.

Da begravelsesvæsenet har sine betænkeligheder ved sagen, nøjes udvalget med at indstille, at man foreløbig kun forsøgsvis anskaffer en vogn til anvendelse på Vestre Kirkegård. Det nye kapel foreslåes bygget således, at vognen kan føres ind i kapellet.

For benyttelsen af vognen tænker man sig fastsat et gebyr af 4 kroner.

(Nationaltidende 22. marts 1912)


Jeg har endnu ikke fundet en eksakt dato hvornår det så blev indført. Social-Demokraten 6. november 1912 viste billeder af det nye Østre Kapel. 


Østre Kapel, Social-Demokraten 6. november 1912.

Kapellet ligger længst mod syd, men da kapellet i midten hed Søndre Kapel, valgte man åbenbart at kalde det Østre Kapel. Det er tegnet af arkitekt Holger Jacobsen, med plads til ca 150 mennesker, venteværelse mm. Kapellet blev indviet den 19. februar 1913. Den første begravelse fandt sted samme dag, og ved den lejlighed indviede man også den drapperede vogn som man kunne køre kisterne fra kapellet til gravstedet.

Foto 2019 fra nogenlunde samme vinkel som fotoet fra Social-Demokraten ovenfor. Foto Erik Nicolaisen Høy.

Bispebjerg Kirkegård var blevet anlagt i 1903 og er den yngste af de fem kirkegårde i Københavns kommune. Størrelsen er på 436.391 m².