09 august 2014

Forunderlig Uorden i Gottersgaden.

Hr. Politiven!

Der er så ofte klage i Deres blade over fortovenes ulovlige anmasselse af uberettigede eller tilskramling med ting som burde gemmes i gårde og pladser. Meget er også fra tid til anden blevet forbedret. Men ingen steder er misbruget så stort som i Gothersgade hele vejen fra porten til Kongens Have op forbi eksercerhuset til volden, hvor det er gjort ganske umuligt at komme frem fordi fortovet på hele denne strækning er opfyldt med liner og stilladser til at tørre vasket linnedtøj, klæder og gamle pjalter på. Ja ofte er disse stilladser dristige nok til endog foruden fortovet at indtage noget af kørebanen. Det er just faldet i mit lod at jeg fire gange om dagen må gøre denne vej. Jeg såvel som andre troede i begyndelsen på den side at kunne komme allersikrest frem da der ikke var trapper, kælderskure, bislag, sumppumper og hvad alle de andre hæslige ting kaldes der næsten på alle vore fortove gør gangen farlig og vanskelige. Men jeg har ofte måttet erfare det modsatte til min skade ved i mørket at støde an på de efterladte stilladser. Da nu Gothersgade er en gade med meget stærk færdsel, hvorigennem mangefoldige mennesker har ærinde, og da hele garnisonens officerer så ofte må denne vej, så undrer jeg mig så meget mere over at der aldrig er klaget over denne uorden, der er så gammel at den måske endog vil påstås at være en ved hævd erhvervet ret. Skulle som jeg højlidt protesterer imod, denne ret tilstås dem der nu anmasser sig fortovet, så burde det i det mindste alvorlig indskærpes dem at betjene sig deraf på en mindre uforskammet måde. For fortovet er bredt nok til at der kunne tørres meget og dog levnes mageligt gangrum for to personer jævnsides. Ja det kunne endog tåle en smal halvtags bygning der måske ved at bortlejes til dem som mangler tørrerum, nok kunne betale sig.

(Politivennen, Hæfte 9, nr. 105, den 26 April 1800, s.1671-1673)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar