07 december 2015

Morgenstøi paa gammel Mynt.

For mere end 30 år siden tillod vægterne sig når de anmodedes derom, at vække folk tidligt om morgenen, ja undertiden midt om natten, ved at banke på deres døre, vinduer og kælderskodder. Men da derved mange aldrende og syge foruroligedes i deres nødvendige og styrkende søvn, hørte man hyppige klager over denne uskik, indtil endelig en politiplakat udkom og påbød at de som ville lade sig vække af vægterne, skulle anskaffe en klokke indvendig på et vindue eller døren for at husets folk og naboer ikke skulle foruroliges.

Denne anordning efterkommes vist nok i almindelighed. Dog synes vægteren på Gammel Mønt ikke at holde sig den efterrettelig. For for over 5 år siden begyndte han at banke på kælderskodderne i mit hus, dog lod han sig dengang tale til rette og holdt op dermed. Men nu er tilfældet det samme han har nylig for nogen tid siden begyndt at banke igen. Jeg advarede ham selv og ytrede at jeg ville ikke have det, men fik til svar at han brød sig ikke om hvad jeg ville have eller ikke have. Da jeg fandt det upassende at veksle flere ord med vægteren, sendte jeg bud til kælderkonen og lod hende sige at jeg ikke ville tillade at vægteren bakende på kælderskodderne, men hun lod svar at så længe hun boede der, skulle vægteren banke. Dette myndige svar foranlediger mig herved til at bekendtgøre vægterens opførsel for hans høje foresatte, og jeg håber da for eftertiden at blive fri for den støj hans ulovlige banken forårsager.

(Politivennen nr. 378. Løverdagen den 29de Marts 1823, s. 6131-6132).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar