15 december 2015

Svar paa det i Politievennen No. 388 Indførte om en langtudtrukken Liigbegængelse.

Jeg har meget beklaget at jeg mandag den 2. juni overvældet af forretninger var så uheldig at forglemme jordpåkastelsen på det Almindelige Hospital kl. 11 på grund af det ophold som derved blev forvoldt. Jeg skyndte mig ud på hospitalet så snart jeg blev mindet om det ved buddet. Og var buddet kommet tidligere, ville opholdet også have været kortere. Tillige undskyldte jeg for de tilstedeværende mit uforsætligt sene fremmøde, og måtte rimelig ventet at man i betragtning af at det er menneskeligt at glemme, og at lignende uheld kan tilstøde enhver embeds- og forretningsmand, ikke ville have krænket mig så bittert. Da dette nu dog er sket, fortrøster jeg mig til at den bedre del af publikum føler med mig under en så ukærlig behandling. Hvad angår vognenes ejere kunne de have fordret erstatning af mig, om noget tab ved opholdet var dem tilføjet. Og hvis dette kræves er jeg vel villig som pligtig til at give dem. Men man er aldeles ubeføjet til offentligt at irettesætte og formane mig. Heller ikke kan sådan tale ramme en embedsmand der af sine foresatte og sine medborgere er kendt for i en lang række af år på det nøjagtigste at have varetaget sine mage og højst forskellige forretninger.

C.R. H. Gude

Præst ved det Almindelige Hospital

(Politivennen nr. 389. Løverdagen den 14de Junii 1823, s. 6298-6300).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar