24 januar 2016

Anmodning til Kjøbenhavns Havne-Commission.

Da det ikke altid er tilfældet at ethvert fartøj som skal forhale fra Toldboden til kanalerne op imod Langebro er eller kan være forsynet med varpetrosser der har den længde som kræves for at gøre fast i de anbragte pæle der til dels er så langt fra hinanden, så anmodes den ærede kommission enten om at foranstalte at flere forhalingspæle bliver anbragt, eller at bevirke hans majestæts allernådigste tilladelse at de mindre fartøjer bliver tilstedt at gøre deres varpetrosser fast ved de den vej tilstødende kongelige bolværker, hvilket synes ikke at kunne skade disse, men endeligt meget gavne de små fartøjer hvis redere ikke altid har evne til at bekost så lange varpetrosser som nu kræves.

Indsenderen passerede i går vejen fra det gamle bryghus til Knippelsbro. En stærkt strøm og vind drev fortøjet op imod en plads hvor der var en artillerivagt. Denne forbød ikke alene at man ikke måtte benytte en bådshage til at holde skibet fra bolværket med mindre man ville bruge den spidse ende af skaftet, hvoraf man som bekendt under de fleste omstændigheder kan have lille nytte, men forbød endog ganske at gøre varpetrossen fast i en af pælene, men i dets sted rådede manden at gøre fast i et tæt derved liggende bolværk der såvidt indsenderen ved, tilhørte en privat mand.

(Politivennen nr. 456. Løverdagen den 25de September 1824, s. 9170-9172)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar