21 august 2014

Forslag til bedre Fisk og bedre Fiskekøb i København.

Indbyggerne i Skagen fanger dagligt en stor mængde fisk som de af mangel på øjeblikkelig afsætning, tørrer og udbringer i hele skibsladninger. Fra Fladstrand, Sæby og hele egnen fiskes også betydeligt. Dersom nu et eller to dertil byggede fartøjer eller kvaser gik mellem disse havne og hovedstaden, og hidbragte fersk den fisk, de skønne flyndere og pigvarer osv som ellers tørres, da tror jeg vist rederiet ville profitere og såvel disse fiskere som København vinde betydeligt.

(Politivennen 1800, Hæfte 10, nr. 131. 25 October 1800, s 2094)

Om Dyrtiden i Kjøbenhavn.

Et bevis på vores regerings forsorg for de mange der lider ved den nuværende dyrtid, er følgende (taget af Kollegialtidender):
Under 24. d.M. har Hs. Majestæt allernaadigst tilladt Bagerne i Kjøbenhavn indtil videre, foruden de sædvanlige og i Laugs-artiklerne ommeldte Brødsorter, at bage og udsælge saavel Brød af Byg, og af Byg og Rug blandet i lige dele, som og Blandings-Brød af rug, Byg, Hvede og Ærter efter passende Forhold, alt efter de, paa saadanne Slags Brød, af Magistraten nærmere bestemmende Taxter. I øvrigt skal Taxten saavel på disse Brødsorter, som den paa Rugbrødet, under 8 d.M.allerede satte taxt, ved November Maaneds udgang af Magistraten atter tages i Overvejelse,og efter Rugens, Byggets,Ærternes og Hvedens Priser paa den Tid nærmere bestemmes.
Regeringens hensigt ved at skaffe armoden lejlighed til at få brød af kornsorter der hidtil har været mindre dyr end rugen, at lindre dens tunge kår, er umiskendelig ædel.Det gælder nu om ikke byg osv. vil snart af samme årsager som rugen, stige til det umådelige.

En ting som man må frygt.bliver at rent rugbrød herefter næppe vil blive at få. Ligesom det synes ikke let at bedømme om et brød af blandet mel har takstens blanding eller om der er mere byg osv. og mindre ærter. Særdeles stor synes mig vanskeligheden at ville blive ved brød af tre eller fire sorter korn. Imidlertid bør man ikke tvivle om at de ansvarlige hvis sag det skal være at kende på opkommende klager over blandingsbrød, jo igennem fysik eller kemi ville skaffe sig den hertil nødvendige kundskab.

(Politivennen 1800, Hæfte 10, nr. 132. 1 November 1800, s 2103-2105)

Til Helsinge Præst

Den af mig i Politivennen nr. 103 og 117 fremsatte anmeldelse vedstår jeg på den måde, at jeg kan og vil, om og når det måtte forlanges ved tingsvidne bevise dens sandhed. Forudsat dette behøver jeg ikke yderligere at godtgøre handlingens umoralitet, da Politivennens læsere  selv kan bedømme den. Jeg tror derfor så meget mindre at burde afgive nogen detaljeret svar på præstens i nr. 124, som dette er skrevet så lavt og så meget under al kritik. Men, da der i dette svar findes nogle forblommede hentydninger, hvorved præsten søger at kaste en ufordelagtig skygge på mit rygte, så nødsages jeg herved at opfordre ham til, at fortælle publikum om enhver af mine offentlige eller private handlinger, der måtte være umoralske, eller måtte stride mod de pligter, der påligger mig i min stilling i staten. Kan han det, vil jeg indrømme at hans udtryk: "At jeg med godgørenhed vi skjule ting som verden ikke lyster at se"  er rigtigt. I modsat fald tillader jeg mig at anse ham for at tilhøre den type mennesker, der ved feje og lumske våben søger at undergrave medborgeres agtelse.

Bødstrup den 15. oktober 1800.

van Deurs. 

(Politivennen 1800, Hæfte 11, nr. 131. 25. oktober 1800, s. 2088-2089)


Redacteurens Anmærkning.

Oversigt over artikler i denne debat: 
Politivennen 1800, Hæfte 9, nr. 108. 17. maj 1800, s 1723-1724
Politivennen Hæfte 9, nr. 112. 14. juni 1800, s. 1788-1790
Politivennen 1800, Hæfte 9, nr. 113. 21. juni 1800, s. 1794-1796
Politivennen Hæfte 9, nr. 117. 19. juli 1800, s. 1860-1865
Politivennen Hæfte 10, nr. 124. 6. september 1800, s. 1979-1983
Politivennen 1800, Hæfte 11, nr. 131. 25. oktober 1800, s. 2088-2089

Om Diligenserne.

Meget har været udspredt mod diligencerne som det sædvanlig sker mod alt nyt og bedre. Dette rygte har nu endelig måttet vige for erfaring. Det må tilstås at diligencerne støder mindre end de sædvanlige rullevogne, foruden at de yder læ og tørre.

Imidlertid har man dog ikke ved at tilstå at diligencernes anskaffelse er en forbedring også tilstået at diligencerne har alle de fuldkommenheder de burde have, eller at man ikke kunne have endnu bedre befordring end med den bedste diligence af denne slags. Det første som støder er måden hvorpå man stiger op, da man må for at komme til de bagerste sæder, skræve over de forreste hvorved man ikke altid kan undgå at tilsmudse både sæder og de derpå siddende med sit fodtøj, foruden at et sådant manøvre er højst ubehagelig for kvindelige rejsende. Jeg ved ikke hvorfor der ikke lige så godt på diligencen som på en anden vogn, kunne anbringes døre på siderne. En ting man endogså har på de hønsehuse man i Tyskland rejser i. Og hvorfor har man ikke gjort midten af ethvert sædeløst hvorved passagen inden i diligencen ville være blevet meget magelig?

Endelig kan man også have en løs ryglæn ved hver bænk. Dette var en bekvemmelighed som ville være de rejsende især de svage og aldrende, overmåde kærkommen. Også vil disse løse ryglæn som de i midten åbnende sæder og sidedørene kunne endnu indrettes på de to diligencer postamtet har, og det for meget ubetydelige penge. Ved nye byggende diligencer hvis de skulle være af samme art, bør gøres sikker regning  på at disse her angivne tre forbedringer anbringes.

Men når som man bør vente, ikke alene Fyn, Lolland, Jylland, Slesvig og de andre provinser skulle have diligencer, men også Sjælland flere, hvordan skulle man da ikke foretrække en fuldkomnere art for den ufuldkomnere? Hvorfor skulle man ikke hellere ville have den franske end den nordamerikanske diligence? Franskmændenes er en før, stor, lav og bred karet, vel foret som oftest med for-, bag-og midtsæde. Hvert sæde kan rumme tre personer. Den midterste bænk har igen i sin midte et løst stykke til at tage op når du som har sæde bagi, skal ind eller ud. Ligeledes har den til ryglæn en udstoppet læderpølse som kan tages af eller befæstes efter tykke. Vinduerne på karetdørene er kun små, men derimod har de bagerste siddende på begge sider også to små vinduer som både yder dem udsigt og når detbehøves, frisk luft. Kareten har store lommer til passagerernes bekvemmelighed og desuden under loftet et løst lærred eller såkaldt filet hvor man kan lægge hatte, bøger, strikkepunge eller deslige op. Den forreste del af kareten danner en skæse med et sæde til tre personer og kaldes kaleschen. Her har konduktøren og de passagerer der ikke vil betale hvad karetens sæder koster, deres pladser. Denne kaleche kommunikerer ved et vindue med det inderste af kareten, dog råder karetpassagerne derfor ved et gardin som er anbragt indenfor. Oven på kareten er indrettet som en stor firkantet kurv, og kan her de passagerer der endog finder kaleschen for dyr, tage plads. Dette sæde der er stort nok til 6 personer, kaldes la vache eller koen. Men dog har franskmændenes vittige høflighed et bedrenavn dertil, nemlig l'imperiale eller tronen. Når der ikke er passagerer i tronen, kan der være gods, og kan dette da ved en læderpressenning holdes tørt. Det rette sted til de rejsendes tøj er ellers bagpå. På Bagarden står nemlig en uhyre panier eller kurv, og oven på denne ser man tit fire fem kufferter befæstede med lænker, skønt de fleste franskmænd blot rejser med en vadsæk. At hjul, aksler osv. er stærke, er overflødigt at anmærke. Jeg vil blot føje til at man sidder ulige bedre og mageligere i disse stedse i trav farende diligencer, end i vore.

Politivennen 1800, Hæfte 10, nr. 131. 25 October 1800, s 2084-2088)

Atter for Vesterbroes Beboere.

At Vesterbros beboere der årlig tiltager, behøver nødvendig gadebelysning lig med hovedstadens, er der ingen tvivl om. Af samme årsag og for at afhjælpe denne mangel, har beboerne selv betalt og ladet anskaffe de på broen befindende lygter der i nogle vintre såvel som dette efterår er til ingen nytte da de ikke antændes. Den største del af fortovene kan nu ingen i de mørke aftner passere uden livsfare, da på samme er dybe vandhuller, træer og høje jord- og stenbanker. Udenfor fortovet og rendestenen står i slagtertiden en mængde arbejdsvogne hvorover de gående falder og i tykt og mørkt vejrlig kan det ene menneske ikke komme det andet til hjælp. Hvad må nu ikke rejsende lide?

(Politivennen 1800, Hæfte 10, nr. 131. 25 October 1800, s 2083-2084)