14 oktober 2015

Ublu Forlangende af Ligtornelæge Meyer

(af den mosaiske Tro)

Da jeg i nogle dage havde følt nogen ømhed i en tå hvorpå neglen sad løs, sendte jeg bud efter hr. Meyer som snart indfandt sig. Efter at have set på den og gjort sig meget vigtig, gør han tingen endog særdeles farlig. Men siger dog "at han nok ved sin kunst skal kurere det på nogle dage ved at tage neglen af". Dette gjorde han da også og var hos mig i alt fire gange.

Jeg spørger nu nævnte hr. Meyer hvad jeg skylder ham, hvorpå han svarer "Nå, De kan jo nok selv passe det så ungefær". Jeg lægger da 5 rigsbankdaler på bordet til ham i det håb at han ville være fornøjet med det. Men hr. Meyer tilbød at lægge en til og forære mig "dette er ikke nok for min kunst", siger han "jeg har kone og børn at forsørge". For at blive vel af med ham og hans kunst lagde jeg endnu 5 rigsbankdaler til. Men hr. Meyer ville endnu næppe se til de 10 rigsbankdaler, langt mindre tage dem, men beråber sig stedse på kunst, kone og børn. Jeg spørger nu: "Hvor meget skal De da have? Forlang!". "Nå, jeg kan sku ikke have mindre end 20 species. Det er jo dog en stor kunst at kurere en tå på så få dage, og hvad er dog en specie? Hvordan jeg vender og hvordan jeg drejer den, så regner jeg den dog ikke for mere end 7 mark 8 skilling". (Jeg bruger ofte sølv til adskillige varers betaling. Om jeg da kom til hr. Meyer og bad at overlade mig noget sølv, mon han da ville sætte så ringe pris på det eller ikke snarere sige 4 skilling over kursen?).

Jeg forfærdedes naturligvis over dette urimelige forlangende og troede at han ikke var i besiddelse af alle sine fem. Jeg lagde endnu 5 og atter 5 rigsbankdaler til, så der lå nu 20 rigsbankdaler for ham som enhver vist vil finde at være overdreven betaling for hans kunst. Men som en fastsat takst vedblev han med de 20 species. Jeg tog da straks de 20 rigsbankdaler tilbage og sagde: Når jeg har talt med folk derom, som forstår at vurdere Deres store kunst, så skal De få Deres betaling.

Derpå gik hr. Meyer, men efter nogle øjeblikkes forløb indfandt han sig igen og sagde at for at være venner ville han nu modtage de 20 rigsbankdaler, og kunne ved nærmere overenskomst få mere. Jeg svarede: For i dag afgør jeg intet.

Jeg forespurgte mig hos min huslæge hvad han vel kunne have fortjent. Denne mand svarede mig at det første tilbud var rimeligt, men hans forlangende var alt for overdreven.

I søndags kom hr. Meyer til mig for at få betaling, hvorpå jeg tilbød ham 5 rigsbankdaler, hvilke han afslog og gik. Da hr. Meyer nu formodentlig agter at sagsøge mig for den her nævnte speciesfordring, så skal jeg i i tilfælde heraf i sin tid bekendtgøre sagens udfald. Imidlertid har jeg ikke villet undlade at meddele mine ærede medborgere underretning hvilken ublu måde hr. Meyer går frem på, fordi adskillige muligvis kunne henvende sig til denne berømte mand i lignende tilfælde uden at gøre regning på hans overdrevne prætentioner for en i så få dage tilendebragt forretning.

G. H. Hialtelin
Urtekræmmer

(Politivennen nr. 294. Løverdagen den 18de Augusti 1821, s. 4722-4725)

Redacteurens Anmærkning.

Artiklen affødte en længere debat. Her en oversigt: Det oprindelige indlæg var i Politivennen nr. 294. 18de Augusti 1821, s. 4722-4725, Meyer svarede i Politivennen nr. 296. 1ste September 1821, s. 4753-4757, dr. med professor Klingenberg i Politivennen nr. 297. 8de September 1821, s. 4753-4782, den første skribent svarer Meyer i Politivennen nr. 298. 15de September 1821, s. 4793-47[98], endnu en kommentar i Politivennen nr. 299. 22de September 1821, s. 4817-4818, og endnu en i Politivennen nr. 302. 13de October 1821, s. 4861.

Meyer havde allerede i Adresseavisen 9. oktober 1807 annonceret for sin virksomhed:
Da Undertegnede i 17 Aar her i Staden haver borttaget Liigtorne, tager han sig den Friehed at anbefale det ærede Publicum der maatte behøve hans Tieneste, da han er forsynet her af Stadens Doctores og Herskabers bedste Beviser om sin Duelighed, smigrer han sig med at han vil blive søgt af de af hans Medborgere, der saavel ville see sig befriede for Liigtorne, som forgroede og beskadigede Negle, især da han forretter Operationen uden ringeste Smerte for Patienten
J. Meyer. boer i Teglgaardsstræde 187 anden Sal til Gaden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar