04 januar 2023

Den Store Sædelighedsskandale 1895: Ingen Kommission, Kriminalretten: Assessor Ussing (1). 22. April til 6. Maj 1895. (Efterskrift til Politivennen)

Skandalen i sædelighedspolitiet.

Efterhånden som tiden går, får vi assistance fra ærede kolleger i pressen. Vi taler ikke om, at "Aftenbladet" efter borgmester Hansens erklæring i mandags blev meget kæphøjt. Faren som vi havde været ene ude for, var jo nu øjensynlig forbi, og følgelig skulle "Aftenbladet" vise sin tapperhed. Men mere værdifuldt er det, at selv de gamle Højreblade - nu må til at stille sig ved vor side med front mod Sædelighedspolitiet og politidirektøren. Det turde vise at nu er vi ved at trænge igennem med vort allerede for ca. 3 uger siden formulerede og siden ihærdigt gentagne forlangende om en blandet kommission til skandalens ærlige og grundige udredelse.

Det vil sikkert lykkes os at få folk og autoriteterne med til at indse, at den undersøgelse der hidtil er anstillet, til dels af selve de implicerede parter, er værre end ingen, skønt der virkelig er alvorlige fejl og uhyggelige misbrug at ramme. For at vejlede den eventuelle kommission og for at lette lidt på hr. Nellemann, føjer vi i dag nogle antydninger til vort tidligere oplyste. Det vil rimeligvis bidrage til at få sagen i den rette gænge.

Hvad skal kommissionen bestille? Vi gør her opmærksom på at en undersøgelse af den umiddelbare årsag til politiinspektør Korns selvmord ikke er tilstrækkelig. Hele Sædelighedspolitiets virksomhed i den tid, de nulevende funktionærer har været ansatte, bør nøje eftergås i alle sømme. Navnlig bør hele den meyerske periode tages under behandling. Og det er ikke alene for at få opklaret de 15.000 kr.s historie. For disse penge turde være det mindste ved det hele; de er kun en slags erkendelsens mærke for at der er noget råddent i etaten.

Nej, det kommissionen skal søge, og det den vil finde, er værre. Vi har ikke nævnt det før, men i dag skal det siges: Kommissionen vil finde sådanne ting, som at selve 3. politiinspektorats lokaler i Rådhuskælderen har været vidne til voldtagne og skændede, værgeløse kvinders skrig og bønner og håbløse kamp mod overmægtige betjente, der benyttede deres stilling til at fange pigerne på gaden og til at slæbe dem fra arresten op i kontorerne, hvor de kastede sig over dem som rå landsknægte, der ingen barmhjertighed kendte.

Vi skal ikke komme nærmere ind på de uhyggelige detaljer, som vil blive blottede for kommissionens øjne når den gør sin pligt. Det er ikke vor sag at gå længere, end det forekommer os nødvendigt for at tvinge den kommission frem, som hele den offentlige mening kræver. Skulle de her fremsatte sigtelser ikke nytte, skal vi imidlertid ikke vente for længe, inden vi skrider til at dokumentere vor ovenfor formulerede påstand, der end ikke er så omfattende som fakta berettiger til.

Vi gad da se om det ikke skulle lykkes at få tavshedens slør revet itu og at få en anden undersøgelse i gang end, den overbetjent Meyer anstiller. At vi ikke har ønsket at komme ind på den her berørte side af Sædelighedspolitiets "virksomhed" før i dag, har i øvrigt for en del sin grund i, at dens enkeltheder ikke så godt kan behandles i et dagblad. For selv "Pall Mall Gazettes" berygtede skandaler blegner for dem vi sigter til. Imidlertid, - nu udsætter man sagens behandling i  borgerrepræsentationen; der øjnes tendenser til at trække tiden ud for at  løbe offentlighedens opmærksomhed træt. For hensynet dertil viger vor ømfindtlighed, for sagen skal ikke dø hen.

(København, 26. april 1895)


"Nationaltidende" om sædelighedssagen.

I aftes er hr. Ferslew også nået til at beskæftige sig med skandalerne i Sædelighedspolitiet, og med en højst tiltalende åbenhjertighed fortælles det, at når dette ikke er sket før, skyldes det at Hr. Ferslew lige så lidt som alle andre gode højremænd, der kæmper mod det bestående, ville tages i "oppositionens tjeneste" og levere materiale til dens valgagitation.

Derfor tav politidirektøren, borgmesteren og "Nationaltidende", men nu efter valgenes bedrøvelige udfald for Højre mener bladet ikke, at der er grund til at tie længere, og så utaknemmelig er hr. Ferslew fordi Eugen Petersen og borgmester Hansen tav stille, mens "Nationaltidendes" og værkfæller sloges med socialismen, at de to nævnte herrer får stærkt på hovedet for den uheldige måde, hvorpå redegørelsen er fremkommet.

Først mener "Natt.", at justitsministeren mere end Magistraten havde været naturlig kaldet til at tage sig af sagen og dernæst skrives der:

Det vil være bekendt, at politidirektøren straks efter Korns selvmord og de i anledning af dette opstående rygter offentlig erklærede, at der skulle blive anstillet en indgående undersøgelse, hvis resultater skulle blive offentliggjorte til beroligelse af de opskræmte sind; det var ikke meningen at stikke noget under stolen. Og det er nu efter politidirektørens og konferensråd, borgmester Hansens erklæringer forleden i Borgerrepræsentationen lige så bekendt, at der ikke er nået til noget resultat eller til nogen beroligelse af sindene. Der har i publikum bredt sig en stedse stigende forundring og forargelse over at det hverken er lykkedes politidirektøren at slå de verserende rygter ned eller at stoppe munden på deres ophavsmænd og kolportører. Efterhånden som dagene er gået uden at bringe noget resultat, har misfornøjelsen mere og mere bestemt formet sig i en tvivl om at politidirektøren under de givne forhold var i stand til at løse opgaven, måske væsentligst fordi han som hele politiets chef på en måde var part i sagen, og selv om ikke alle har ment, at der behøvedes en særlig undersøgelseskommission, er kravene dog stedse blevet stærkere om at der måtte gøres noget. 

Det har da vist sig, at også magistraten og særlig borgmester Hansen har delt denne betragtning, idet han i mandags fandt sig foranlediget til i Borgerrepræsentationen at møde frem med en redegørelse fra politidirektøren. Men her forekommer det os unægtelig, at den ærede borgmester er gået en afvej, idet han må møde frem med en erklæring fra politidirektøren om, at Korn,om hvis "illegitime forhold" politidirektøren allerede tidligere har måttet afgive tilståelse, efterlod sig en betydelig kassemangel - noget, der endogså går ud over de almindelig fremsatte sigtelser - , og tillige må erkende, at den næste mand efter chefen i Sædelighedspolitiet, overbetjent Meyer, - "besidder en panteobligation, stor 15.000 kr., med pant i ejendomme, tilhørende en bordelværtinde". Det skulle synes naturligt, om borgmesteren havde sagt om en redegørelse, der egentlig ikke indeholder andre positive oplysninger end disse to, at den just ikke egnede sig til at komme frem i Borgerrepræsentationen for at berolige sindene. Og det havde sikkert været fuldstændig i sin orden, om borgmesteren var gået til justitsministeriet med anmodning om at få nedsat en kommission til at bringe større klarhed i de omhandlede forhold, når politidirektøren ikke magtede at gøre det. Der kan næppe være tvivl om, at et sådant ønske fra så kompetent side ville være blevet efterkommet. Efter at dette nu imidlertid ikke er sket, og efter at sagen er blevet bragt frem for Borgerrepræsentationen, må det vistnok siges at være i sin orden, om denne nu overfor justitsministeren titrer det ønske, som borgmesteren har undladt at fremføre. Det kan være uheldigt, at spørgsmålet herom bliver bragt frem af repræsentanter fra en vis Side: men det bør ikke hindre andre i at tiltræde det.

Det der piner hr. Ferslew er, at det er oppositionens repræsentanter i Borgerrepræsentationen, der nu stiller forslag om en grundig undersøgelse ved en kommission; men hvorfor har Højres repræsentanter slet ikke rørt sig i denne sag? De har sikkert ment, at der under valgtumlen ville gro græs på den, nu er dette ikke sket og i sin vånde ved etatsråden ikke bedre end at bede sine venner endelig støtte oppositionen, idet han går ud fra, at justitsministeren ikke vil undslå sig for at nedsætte kommissionen. For dog at forsøde pillen lidt fortæller han til slutning, at en så konservativ mand som afdøde Rosenørn i sin tid har forlangt nedsat en kommission. Det kedelige herved er blot, at der ikke blev taget hensyn til hans ønsker, det er først nu, da frisindets repræsentanter er nået så vidt frem at de kan tage affære at "Nat" venter sig et resultat. Lad os håbe at den ikke må blive skuffet!

(Social-Demokraten, 26. april 1895)

Jean Christian Ferslew (1836-1910) var 1890'ernes største bladudgiver. Han grundlagde 1864 den virksomhed der senere blev kendt under navnet De Ferslewske blade, med annonceavisen "Kjøbenhavns Dags-Telegraph". Fra 1873 udgav han Aftenposten med to daglige udgaver, beregnet på et bredere publikum med stor økonomisk succes. Året efter begyndte Ferslew "Nationaltidende". I 1877 flyttede F. hele sin bladvirksomhed til Hotel Royal ved Stranden, som han havde købt til formålet. 

Af kendte personer som arbejdede her, kan nævnes: C. V. Rimestad, H. R. Hiort-Lorenzen, Emil Bjerring, Alex. Thorsøe, Angul Hammerich, Vilh. Østergaard, R. Besthorn, Peter Nansen, Carl Ewald, Mathilda Malling og Herman Bang. 1889 overtog Ferslew "Dagens Nyheder" og 1891 "Dagbladet". Bladene fulgte en kristelig, kongetro, konservativ, forsvarsvenlig linie. Nationaltidende blev 1931 overtaget af Gyldendal og sammenlagt med Dagens Nyheder. 


Vidneforklaringer 
imod
Sædelighedspolitiet

Sædelighedsbetjente opfordrer til utugt i politiets lokaler.

Sædelighedspolitiet er offentligt beskyldt for, at dets betjente benytter deres priviligerede stilling til at opnå kønslige begunstigelser hos kvinder, og at betjentene driver denne trafik i selve 3. politiinspektorats lokaler. Denne beskyldning har mange vist antaget for utrolig. Og dog er den sand! Hvor oprørende den end lyder, er den sand! Vi anfører til bevis nedenstående vidneforklaringer, der oplyser om sædelighedspolitiets hele ugenerte optræden overfor kvinder, de får i deres magt: Vidnerne er afhørte i en sag, der var anlagt af afdøde chef for Sundhedspolitiet, Thorsen, imod læge Axel Proschowsky, for en anmeldelse i "Social-Demokraten" af 14. decbr. 1884 af overretsassessor Mouriers bog: Om prostitutionslovgivningen. Hr. Proschowsky havde benyttet lejligheden til at udkaste et meget mørkt billede af forholdene og den gængse tone i Sædelighedspolitiet. De afgivne vidneforklaringer bekræftede fuldt ud at han havde ret.

*

Udkrift af Hof- og Stadsrettens 2. videkammers protokol i sagen mod læge Proschowsky kontra politiinspektør Thorsen:

Spørgsmål: Har vidnet hørt Sædelighedspolitiets betjente tiltale de under politiets tilsyn hørende fruentimmer med "du", eller udskælde dem?

Svar: 1) Vidnet, detailhandler L. (som tidligere har stået ved ordenspolitiet) har ofte hørt sådanne politibetjente tiltale slige fruentimmer med "du", uden at vidnet ved sådanne lejligheder har hørt fruentimmeret tiltale pågældende betjent med "du".

2) Vidnet Marie Christensen er af de pågældende betjente ved Sædelighedspolitiet blevet udskældt bl. a. for "et stykke skidt".

Spørgsmål: Har Sædelighedspolitiets betjente nogensinde anmodet vidnet om kønslig omgang?

Svar: 1) Vidnet dameskræderinde Elise R.: Ja. en af disse betjente har gentagne gange stillet en sådan anmodning til vidnet.

2) Vidnet Natalie Amalie M.: Ja, flere gange af en enkelt betjent.

3) Vidnet Laura Sophie H.: Ja, og hun har haft omgang med en enkelt betjent en gang og for betaling.

4) Vidnet Laura Sophie K. har for 5 år siden en gang haft omgang med en under Sædelighedspolitiet hørende betjent. Denne kom til vidnets bopæl en morgenstund kl. 4 a 5 og pålagde vidnets kæreste, der lå i seng sammen med hende, straks at gå sin vej, idet betjenten bemærkede, at hun nok vidste, at hun ikke måtte have sin kæreste hos sig om natten. Efter at denne derpå var gået, begærede og erholdt bemeldte betjent omgang med vidnet, uden at vidnet er bevidst at have modtaget nogen betaling derfor. Vidnet bad ved samme lejlighed udtrykkelig betjenten om ikke at melde for sine foresatte, at hun således havde haft sin kæreste hos sig, og det var for at gøre betjenten mere tilbøjelig hertil, at vidnet ikke tog nogen betaling.

Spørgsmål: Er anmodninger om kønslig omgang nogensinde fremkommet på selve politistationen, når vidnet efter politiets foranstaltning var der til stede?

Svar: 1) Vidnet dameskrædderinde Elise R. erindrer, at i hvert fald en af disse anmodninger er stillet til hende, når vidnet på anledning af politiet har været til stede i 3. politiinspektorats lokale. 

2) Vidnet Agnes Susanne M. forklarer, at en af Sædelighedspolitiets betjente en aften i efteråret 1883, da hun på grund af løsagtighed var anholdt i 3. politiinspektorats lokaler, har kærtegnet og kysset hende. 

Spørgsmål: Fandt legemlig omgang sted uden betaling og opfattede vidnet det som en tribut, der måtte ydes for at stå sig godt med politiet? 

Svar: Vidnet, Nathalia Amalie M. har flere gange haft omgang med en af Sædelighedspolitiets betjente på sin daværende bopæl, uden at han derfor erlagde nogen betaling og var grunden til, at vidnet ikke forlangte nogen sådan, netop den ovenfor angivne. 

Spørgsmål: Måtte vidnet i arresten afklæde sig i det mandlige opsyns nærværelse og påsyn? 

Svar: Vidnet. Marie Christine I. blev indsat i et lokale i Københavns Arresthus, hvor hun måtte sove i en seng med meget smudsige lagener. Da hun stod i arresten og klædte sig af, blev døren to gange åbnet af en og samme opsynsmand, som begge gange - vel omtrent 5 minutter hver gang - førte en privat samtale med et af de andre fruentimmer i arrestlokalet. 

*

Disse vidneforklaringer fortæller endnu mangt og meget om den tone, der hersker iblandt funktionærerne i denne del af politietaten. Som man er, går bestræbelserne ikke ud på at forbedre de kvinder, som kommer ind under Sædelighedspolitiets omsorg, og disse kvinder bibringes langt fra det indtryk, at politiet er bedre end de selv. Inspektør Thorsen fik ikke noget ud af sin sag imod Projchmasky, idet han døde inden sagen var sluttet. Hans enke skyndte sig at få sagen ud af verden, og ved dom af 25. April 1887 blev den hævet og omkostningerne pålagt det offentlige. Sædelighedspolitiets daværende chef nåede altså ikke at få renset sine betjente for de fremsatte beskyldninger. Det blev meget mere ved vidneforklaringerne påvist, at der allerede den gang var såre megen svamp i denne del af politietaten. Man tænker sig blot, at disse betjente, som skal våge over de unge pigers sædelighed og derfor må anholde de utugtige, på vejen til politilokalerne kærtegner og kysser deres arrestanter, ja i selve politiets lokaler opfordrer dem til at fremture i den last, for hvilken de netop skal straffes. Overfor sådanne fakta spørger vi vore læsere: Har I mere vidnesbyrd behov?

(Social-Demokraten 28. april 1895).


Kronen på skandalen. 

Vi løber ingen risiko for at blive beskyldt for overdrivelse, når vi betegner "Berl. Tids." artikel af i går for kronen på den skandale, der har sat sindene i bevægelse her i byen i den sidste måneds tid.

I dette officielle aktstykke erklæres for det første, at "rigtigheden ikke har kunnet bevises af nogen af de fremsatte beskyldninger," og i næste åndedræt, at "undersøgelsen har godtgjort rigtigheden af at Meyer har modtaget de 15.000 Kr. af md. Clausen". Med forloren indignation erklæres endvidere, at "størstedelen" af de fremsatte sigtelser "er blevet befundne at være bevisligt usande," men der tales ikke med et ord om at man har fundet en kassemangel på ca. 10.000 kr., eller om man har undersøgt, hvorfor disse 10.000 kr. er blevet dækket efter Korns død. Der påstås endvidere at Meyer har modtaget de 15.000 kr. "med billigelse af sine nærmeste foresatte," men der er ikke spor af forklaring af, at trods de foresattes samtykke oprettedes en proformaobligation til Meyers daværende forlovedes onkel, for at pengene kunne gå en omvej, der så mindre påfaldende ud end den direkte fra bordelværtindens kasse til sædelighedsbetjentens lommer.

Kort sagt: "Berlingske"s artikel er fuld af en sådan række af modsigelser, at den i høj grad får præget af at være usandfærdig. Og når den ses i forbindelse med politidirektørens første erklæring i "Berl. Tid." for 30. marts *), hvorefter det eneste mislige ved Korns affærer var det "illegitime forhold", udtaler vi roligt, at vi ingen som helst grund ser til at stole på, at sagen forholder sig som i "Berl. Tid." for i går erklæret.

Der er hidtil faret frem i denne sag med så megen uvederhæftighed, at den berettiger til den største mistro. Og det gør ikke sagen bedre, at der i "Berl. Tid." erklæres, at den foreløbige undersøgelsesresultat har været, at intet har kunnet bevises, samtidig med at man henviser sagen til fortsat undersøgelse ved et kriminalkammer. Var det sandt at ingen af sigtelserne kunne bevises - det er jo forresten ikke sandt - ville sagen begribeligvis ikke blive henvist til kriminalkammeret, men simpelthen blive sluttet af politidirektøren.

At den henvises til kammeret, viser at der er kriminelle punkter. Men at den henvises med den bemærkning at intet kan bevises, egner sig ikke til at berolige. Og borgerne vil spørge: hvad er der da bestilt i de 5 uger, politiet har brugt til at bringe lys i sin egen sag? Hvad har den sigtede Meyer og de andre sigtede benyttet de 5 uger til, siden sagen nu er blevet moden til kriminel undersøgelse. Meyer har jo "forhørt" bl. a. en række piger der kunne antages at vide besked om sagen.

Dette spørgsmål er af interesse for den offentlighed, der er skræmt op ved skandalen. For det er dog abnormt, at de folk, der er beskyldt for misbrug som de herhenhørende, beholder undersøgelsen i deres egen hånd i hele 5 uger, og så efter den tids forløb slipper sagen for kriminalretten med erklæring om, at der er ingenting i vejen!

Når politidirektøren ellers beordrer undersøgelse ved kriminalkamrene, går det ikke sådan til. Sagen er nu henvist til behandling af assessor Ussing. Denne forresten meget dygtige assessor vil her have et vanskeligt hverv. Sagen kommer til ham i en skikkelse, der gør dens udredelse såre vanskelig. De vidner assessoren måtte kunne gøre regning på, har de sigtede forhørt i forvejen; hvorledes skal det tænkes muligt at arbejde med det materiale! Og det politi, hvis sag skal undersøges, går fremdeles med vidnernes skæbne i sin hånd! Over for alle disse vanskeligheder ville en kommission have været stillet frit, og for den ville vidnerne sikkert været mere tilbøjelig til at lukke munden op. Nu venter vi os det for assessoren bedst mulige resultat, men det kan ikke blive et sådant at den offentlige mening vil føle sig tilfredsstillet derved. Og skønt udsigten dertil er mindre nu end før, må vi dog håbe at Borgerrepræsentationen alligevel vil få kravet om kommissionen gennemført. Hertil vil borgerrepræsentanterne kunne gøre regning på borgernes bedste støtte.

*) Vi aftrykker her erklæringen sålydende:

Da flere blade i de senere dage har bragt en meddelelse, der synes at vinde tiltro hos forskellige, og som går ud på, at der kort før politiinspektør Korns død var indkommet til politiet en klage eller anmeldelse om, at han gjorde sig pekuniære fordele på en måde, der var uforenelig med hans stilling som 3. politiinspektør, skal jeg herved oplyse, at der ingen som helst klage eller anmeldelse hverken i den antydede eller i andre retninger er indkommet til politiet angående inspektør Korn, og at grunden til, at han tog sig selv af dage, altså ikke kan søges i en sådan anmeldelse, der som nævnt, aldrig har foreligget. Alle de politiinspektør Korn vedrørende embedsdokumenter og papirer bliver for tiden nøje gennemgåede, og efter hvad der hidtil foreligger, må motivet til hans selvmord antages at være et illegitimt forhold, hvori han havde indladt sig, i forbindelse med en ved sygeligt helbred og stor nervøsitet fremkaldt dyb melankoli.

Eugen Petersen

Politdirektør.


Hvorfor fik Meyer de 15.000 kr?

For "en privat tjeneste," han havde ydet md. Clausen, siger politidirektøren.

"Avisen" har oplyst at den private tjeneste bestod i at skaffe madammen af med en besværlig elsker. Er det rigtigt? Vi gjorde i går opmærksom på at Sædelighedspolitiet ofte gjorde folk sådanne private tjenester. Og efter at vi så dem honorerede så godt, begynder vi at forstå at én betjent får foræret 15.000 kr., en anden 20.000 kr., og vi undres ikke i mindste måde over en sølvopsats eller en lille sparekassebog. Men vi indser desuden, at en post som sædelighedsbetjent hører til dem med gode "sportler."


Eugen Petersen

I psykologisk henseende ikke uden en vis interesse er den selvglade, ligeglade mine, der præget hr. politidirektørens - trods krum næse og fuldskæg - højst ubetydelige ansigt.

Og denne sindets ligevægt - for ikke at bruge skærpede ord - svigter ikke hs. højvelbårenhed, hvad enten det så går op eller ned med den etat, der nu en gang er betroet til hans svage hånd.

Knapt en uge efter revolverskuddet, der rystede i sin grundvold det sædelighedstempel, som offerpræsterne Korn & Meyer hægede om i rådhusets skumle kælder, - forsikrede hr. Petersen med sit vanlige smil "Politiken"s reporter om, at ingen uredelighed kunne lægges den afdøde hædersmand til last. Og der er ingen tvivl om at han med et smil på læben en 3 - 4 uger senere har hævdet overfor borgmester Hansen, - der til en afveksling synes at være blevet godtroende, - at alle sigtelserne var grundløse og at det hele reducerede sig til en smule kassemangel på 10.000 Kr. og en sølle bordelobligation på 15.000 kr.

I Guder! Gid den brave mand havde haft en blot nogenlunde klar forestilling om sin ubetydelighed, så kunne han have sparet sig mangen en ubehagelighed i fortiden, og endnu flere i fremtiden. For nu kan der ikke længere være tale om at være hensynsfuld mod manden. Og hr. Eugen Petersen vil vist være den første til at indrømme os vor ubetingede ret til absolut hensynsløshed. Han har sikkert netop i disse dage haft en kærkommen lejlighed til at genopfriske Nicolo Machiavellis valgsprog, det er omtrent sålydende: "Overalt, hvor det gælder samfundets velfærd, må man ikke lade sig standse af hensyn til venskab eller uvenskab, menneskelighed eller grusomhed, ære eller vanære, men med bortseen fra alt andet holde sig til det, der kan frelse samfundet og hævde borgernes frihed."

For hvorledes har hr. Petersen værnet om arven efter Crone, som Nellemann-Ricards totale mangel på menneskekundskab lagde på hans spinkle skuldre ? Herpå skal gives svar bestemt og fuldtud i denne og følgende artikler. I hvert fald så længe indtil enten hr. Petersen når til den selverkendelse frivillig at trække sig tilbage eller Nellemann-Ricard får bevilget hans afsked "i nåde og med pension" samt mulig i tilgift et storkors og en kammerherretitel.

Altså. Da Eugen Petersen i sommeren 1887 afløste Crone der gammel og svag, tog sin afsked efter en 34-årig i det store og hele udmærket ledelse, - d var alt lagt til rette for den ny mand.

Crone havde med glans realiseret de forhåbninger, som "Dagbladet" for 13. august 1858 fandt nedlagte i kommissionsbetænkningen af 19. novbr. 1857. 

Hr. Billes "Dagblad" sagde nemlig følgende: 

- "Betænkningen hviler på den grundtanke, at politiet ikke skal være et politisk redskab i regeringens hånd, en af alle statens borgere frygtet og afskyet magt, men et værn for den offentlige sikkerhed og orden og som sådant alle gode og fredelige borgeres ven."

Ganske vist, politidirektør Crone har vel ikke undgået at støde mod forskellige af de skær, som under den politiske bølgegang er kommet frem på overfladen, men har han har dog i det hele - og ikke mindst i de sidste par år af sin virketid - bevaret en prisværdig upartiskhed. 

Og det lov skal skaberen af politisystemet af 1863 have:

- Han var en samvittighedsfuld, flittig og selvstændig embedsmand, stillende store fordringer til sine undergivne, men human og retfærdig. Overfor publikum gennemgående velvillig og hensynsfuld. Og han havde bragt maskineriet til at arbejde med en akkuratesse, der ikke er ganske almindelig, og som burde have gjort arbejdet let for hans efterfølger.

Nu er snart hele politimaskineriet i uorden. 

Og skylden er først og fremmest hr. Eugen Petersens!

Policeman.

(København 30. april 1895) 


Sædelighedsskandalen i kriminalretten.

Som vi meddelte i går, mødte "København"s redaktør, J. A. Jensen, sammen med journalist Grove-Rasmussen i går eftermiddags kl. 2 til en konference med kriminalretsassessor dr. jur. Ussing. Sammenkomsten var dog ikke, som af hr. Ussing bebudet, af privat karakter, men formede sig tværtimod som en ganske, regulær vidneafhøring.

I vinduesnischen var ophobet bunker af "Social-Demokraten", "København" og "Aftenbladet". Alle lå de der med blåt understregede betragtninger over de ved Korns selvmord så skånsesløst blottede skandaler i 3. politiinspektorat. Hr. Ussing begyndte vidneforhøret med anerkendende udtalelser om politidirektørens ihærdige, men desværre frugtesløse undersøgelser. Der var efter hans foreløbige skøn intet bevist og intet foregået. Det nyttede ikke noget, at redaktør Jensen henviste til de af "Social-Demokraten" offentliggjorte vidneforklaringer i sagen Proschowsky ktr. politiinspektør Thorsen. Assessoren ville intet høre derom, og disse vidneforklaringer syntes at komme ham og hele undersøgelsen på tværs.

Det lykkedes ham dog at komme bort fra disse kedelige fakta ved at begynde et to timers forhør over de to vidner, hvori ethvert nummer af "København", fra den 26. marts indtil vore dage, blev gennemgået og oplæst, for så vidt indholdet berørte eller omtalte forholdene i Sædelighedspolitiet.

Ved slutningen af hver artikel lød spørgsmålet fra hr. Ussing ufravigelig : "Hvor véd De det fra?" Så vidt det var d'hrr. Jensen og Grove-Rasmussen muligt opgav de bladets kilder, som i næsten alle tilfælde var folk, der selv ønskede at stå til ansvar for de offentliggjorte påstande. I et ganske enkelt tilfælde så det ud, som om den strenge kriminalretsassessor fik bedre oplysninger, end han egentlig ønskede, i hvert fald syntes hans miner at tyde derpå. Han spurgte nemlig redaktør Jensen, om denne kendte nøjere til afdøde inspektor Korns illegitime forhold til en herværende bekendt dame, og fik straks til svar, at derom kunne han vistnok få ypperlige oplysninger hos damens nuværende begunstigede elsker, der mærkelig nok også fungerer i politietaten.

Kl. 4 sluttedes forhøret. Hr. Ussing havde da gennemgået hele det tilstedeværende oplag af "København" og spurgte nu redaktør Jensen om der var mere i vente. En forsikring om at endnu meget ville komme frem for dagens lys, syntes slet ikke at berolige den nidkære undersøgelsesdommer som derpå demitterede vidnerne. 

*

Vi finder det selvfølgelig ganske naturligt at en undersøgelsesdommer, som virkelig ønsker at komme til bunds i denne store skandalesag, søger den københavnske presses bistand, og betjener sig af de oplysninger, bladenes uddannede reportere har tilvejebragt; men det forekommer os at hr. Ussings fremgangsmåde i dette tilfælde er ganske mærkelig. I stedet for at indstævne det pågældende blads redaktør og medarbejdere og lade dem afgive vidneforklaringer for så vidt dette kan bestå med vor smule pressefrihed, lader hr. Ussing d'hrr. journalister gennem sin overbetjent indbyde til en sammenkomst, som efter betjentens sigende absolut ikke måtte opfattes som et forhør.

Hr. Ussing mødes med de to journalister, og han benytter nu sin stilling som undersøgelsesdommer til at fordre "Københavns" meddelere udleverede. Samtidig meddeler et andet københavnsk dagblad at politidirektør Eugen Petersen arbejder i politiets arkiv flere timer daglig for at tilvejebringe oplysninger. Var det ikke under disse omstændigheder naturligt, om publikum gennem nedsættelsen af den forlangte blandede kommission blev gjort bekendt med resultaterne af så megen energi?

(Social-Demokraten, 3. maj 1895)


Svampen

En Anholdelse og en protest. Korn og madam Clausen. Besætningen skulle være fuldtallig.

Egentlig havde vi tænkt os, at vi nu kunne have undværet vore kendte artikler med ovenstående titel, under hvilken vi har fremsat de væsentligste af de sigtelser mod politiets enkelte betjente og oplysninger om hele det uhyggelige sædelighedssystem.

Men eftersom sagen er skredet frem, og som den er blevet grebet an af autoriteterne, finder vi ikke at kunne tie med ting, der i disse dage kommer os for øre fra fuldt vederhæftige folk. Derfor nedenstående to sædelighedshistorier, der hver for sig belyser dagens emne.

En skandaløs anholdelse.  

Historien er kortelig følgende: 

Nede i Kvæsthusgade var der for ca. 5 år siden en beværtning, der søgtes af kvarterets grosserer, toldere, kontormænd o. I. Værten havde en opvartningsjomfru, en livlig, kvik pige, der var alle gæsternes yndling, flink i sin færd, men rap i munden og ikke bange for at give et kraftig svar paa én hentydning af den art, der - i øvrigt uden råhed - kan falde af i en sådan forretning.

I samme beværtning kom en af politiets ordensbetjente, en bølle i egentligste forstand og sjofel i sine udtryk som den værste sutenør (RED: En sutenør er en kunde hos en prostitueret eller aldons)Han brugte til de øvrige gæsters ærgrelse jævnlig sprogets modbydeligste udtryk i sine bemærkninger til den unge pige, der afskyede ham oprigtigt.

Så en skøn dag mødte en bekendt sædelighedsbetjent i beværtningen og befalede den unge pige at følge med. Hun var meldt. Protester og forsikringer fra hendes og værtens side hjalp intet. Hun måtte vandre ned i kælderen på Nytorv og derfra i arresten, hvor hun sad i et par dage i selskab med nogle af stadens værste skøger.

Da beværtningens stamgæster savnede jomfruen og hørte, hvorledes det var gået hende, vakte hendes - skal vi sige uheld, for det er jo hændelig skade, megen Harme. De besluttede øjeblikkelig at indgive en 

Klage til Politidirektøren.

Overbevist, som de var, om den unge piges uskyld, ville de ikke tåle, at hun blev politiets bytte. En bekendt grosserer affattede en klage til hr. Eugen Petersen, og i løbet af nogle timer havde den en snes underskrifter af kvarterets mest ansete mænd af dem, der i deres forretningstid søgte beværtningen, og den blev straks indsendt til politidirektøren.

I mellemtiden havde pigens principal været hos Korn for at forsøge at få pigen fri, men var her mødt med absolut uvilje og endog trakteret med grove ord. Dette var anført i klagen. 

Politidirektørens svar kom naturligvis ikke omgående, men efter en dags tids forløb skulle den herre, der havde affattet klagen, rejse en tur til Sverige. Han ville imidlertid ikke rejse, før han havde forvisset sig om pigens skæbne, hvorfor han søgte og fik 

audiens hos politidirektøren.

Denne borgernes embedsmand viste sig at vide meget god besked med historien og at have konfereret med hr. Korn om Sagen. For han kunne meddele grossereren, at Korn ville anlægge injuriesøgsmål fordi han i klagen var beskyldt for at have brugt grovheder mod pigens husbond.

Hos hr. Eugen Petersen var der altså intet at gøre. Grossereren måtte ned til hr. Korn selv. 

Denne herre modtog grossereren med den sædvanlige og velkendte affable mine, hvormed han behandlede "bedre folk". Han kunne til en begyndelse godt sige grossereren, at den blandt gæsterne, der havde været mest og for resten ene uforskammet og æggende mod pigen, var den ovenomtalte politibetjent, hvis svinagtighed var almindelig bekendt; men at han skulle have sagt "hold kæft!" til pigens principal, ville han ikke indrømme.

Han havde altid Meyer til stede ved konferencer med fremmede for at have vidne på sine ord, og Meyer kunne vidne at der ikke var faldet grovheder af. Injuriesøgsmål syntes hr. Inspektøren dog ikke at have lyst til at indlade sig på: det var kun politidirektøren, der kunne bebude det.

Nå, henvendelsen fra grossereren såvel som adressen bar ikke umiddelbar frugt. Men efter at pigen havde siddet i den skidne celle mellem skøgerne i 2 - 3 døgn slap hun fri. Hun havde intet gjort. Hun var falden for en gemen angivelse. Af hvem?

---

Her den anden historie.

Korns blufærdighed krænket.

Oppe i Gothersgade nær Boulevarden ligger der til forargelse for mere ømfindtlige medborgere en  ejendom, hvis indehaver har den fordel at måtte holde offentlige piger i den.

En dag kommer politiinspektør Korn kørende på sporvogn der forbi og ser da, at en af de to piger, der boede der, kom hen i nærheden af vinduet, så nær, at hun kunne ses fra gaden.

Øjeblikkelig var den dydsirede og pligttro inspektør nede af sin sporvogn, fik fat i en betjent og pigen noteret.

Næste akt foregik i KælderenPigen fik her dikteret nogle dages fængsel på vand og brød og blev straks puttet ind til afsoning.

Da den omgang var overstået, mødte pigen på inspektørens kontor for at få lov at gå hjem. Men hun regnede uden hr. Korn. Hun fik straks dikteret en tillægsstraf af 

en måned hos md. Clausen.

Denne straf afsonedes på vanlig vis ved, at den celebre madame i den måneds tid inkasserede sin halve snes kroner om dagen for pigens tvungne gunstbevisninger.

Og timen kom, da straffen var sonet.

Så mødte pigen atter hos hr. Korn.

- Om hun nu måtte være fri og gå hjem?

- Nej, det var aldeles ikke afgjort.

- Ja, men nu havde hun da sonet den lille forseelse dobbelt.

- Nå, så De mukker! Hvorfor vil De egentlig hjem? spurgte inspektøren. Hvor mange piger et det hos md. Clausen nu?

- Ja, der var - og pigen nævnede et lille tal.

- Så kan det aldeles ikke være tale om, at De slipper endnu!

Og pigen måtte vente, indtil mutter Clausen fik sit hus passende besat og de normerede indtægter at leve af.

Hvilket alt er passeret for ca. 3/4 år siden.

Disse to små historier, synes vi giver hver på sin vis et helstøbt indtryk af den brutalitet, hvormed det nuværende prostitutionssystem og  dets daværende håndhævere virker.

Vi sender hr. Assessor Ussing dette nummer af bladet med bemærkning, at om den første historie behøver han kun at spørge politidirektøren, der ganske bestemt må kunne huske den indgivne klage.

Korns bedragerier.

Nye Afsløringer.

Man vil erindre, at politidirektøren først erklærede, at grunden til Korns selvmord var "de illegitime forbindelser" og at der ellers intet var i vejen

Dernæst erklærede han gennem borgmester Hansen, at Korn havde begået et underslæb på 10.000 Kr., der var taget af Sundhedskommissionens kasse. Mere var der ikke officielt at bemærke. 

Dette sidste var så meget mere mærkeligt for folk, der fulgte med, som der gik mange mærkelige rygter om, at Korn havde snydt adskillige private. Denne beskyldning blev dementeret underhånds. De 10.000, som man resolut rykkede ud med, var det stykke flæsk, man kastede i gabet på det grådige uhyre, der hedder offentligheden, i håb om at det dermed skulle føle sig tilfreds. 

Men offentligheden kræver fuld besked. Her nytter ingen udflugter. Alt siver ud, og takket være en årvågen presse nytter det ikke at stikke noget under stolen. I det øjeblik, politidirektøren lovede en indgående undersøgelse og fuld offentlighed i alle punkter, intet at stikke under stolen osv., havde han næppe fuldt ud syn for, hvad det vil sige at fortie kendsgerninger i en sag som denne.

Ellers føler vi os overbevist om at hr. politidirektøren ikke ville have ladet konferensråd, borgmester Hansen indskrænke sin beretning om Korns underslæb til de 10.000 kr., aldenstund den simpleste undersøgelse ville have konstateret, at der foruden de 10.000 fra den offentlige kasse foreligger besvigelser for endnu betydeligere beløb, hvor det er gået ud over private.

Foreløbig noterer vi kun, at et bo, der for tiden er under skiftebehandling, skal være bedraget af hr. Korn for et beløb af ca. 9.000 kroner. 

Dette Beløb er ikke blevet dækket af frimurerne, da det ikke influerede på Korns efterladtes fremtid. Men derfor er det ikke ligegyldigt.

Københavns borgere har krav på at vide, i hvilket omfang en af det af dem lønnede politis spidser snyder. Derefter vil borgerne rette deres respekt og optræden, og efter det vil den nødvendige reform, navnlig i personel henseende, af politiet kræves udført.

(København, lørdag 4.maj 1895)


Sædelighedsskandalen

Dr. Ussing undersøger. 

Der var travlt i går ved andet kriminalkammer, hvor dr. jur. Ussing præsiderer. Denne mægtige mand har jo fået den opgave at løfte den sten, som politidirektøren og den konstituerede 3. politiinspektør har måttet lade ligge. Hvad under da, at han tilkalder sagkyndig hjælp.

Han fik den i går.

Otte københavnske journalister mødte for skranken og måtte den ene efter den anden meddele hr. Ussing deres kendskab til vort Sædelighedspolitis mindre heldige arbejdsforhold.

Vi skal her give nogle antydninger af gangen i forhørene.

Journalist B. Larsen var forholdsvis ren i papirerne. Han havde kun meddelt offentligheden, at afdøde inspektør Korn havde en forholdsvis dyr forlovede, der hed Johanne Petersen, samt at bordelværtinde Clausen havde foræret overbetjent i Sædelighedspolitiet Meyer 15.000 kr. for en tjeneste af meget privat natur.

Da disse oplysninger forlængst er bekræftet af selve politidirektøren, var der intet videre for hr. Ussing at foretage sig, end at demitere vidnet.

Efter ham mødte overretssagfører J. K. Lauridsen, der blev spurgt, om han havde sagt at der blev udskænket spirituosa på bordeller. Et bejaende svar af vidnet fremkaldte spørgsmålet, om vidnet da kunde nævne nogen hjemmelsmand for denne påstand. Hr. Lauridsen mente, at det ville være ham let at nævne nogle hundrede, når han blot fik den fornødne tid dertil, og denne tid blev ham derpå bevilget.

Resten af den halve time, vidnet opholdt sig i forhørslokalet, optoges af en samtale med hr. Ussing, hvor forskellige meninger kom til orde om et fruentimmer, der almindelig går under navnet "blonde Petra". Denne kvinde havde altid i Korns tid haft tilladelse til at komme som gæst i en herværende større vinforretning og havde søgt selskab med mænd af de forskelligste kredse af samfundet.

Nu havde "blonde Petra" været åbenmundet mod nogle journalister og blev derefter regelmæssigt noteret, når hun gav sin gamle rolle som stamgæst.

Efter at Lauridsen var afskediget, kom turen til journalist Ole Gottfried, der stod som hjemmelsmand til en hel række artikler. Han kunne dog ikke anerkende paterniteten til dem alle, medens han var i stand til at give fyldestgørende forklaring for dem, han virkelig var fader til. Med stor elskværdighed tilbød hr. Gottfried assessoren endnu nogle adresser, hvor denne kunne få yderligere oplysninger.

Han blev straks demitteret.

Endnu holdtes timelange forhør over journalist Bendixen, cand. jur. Fr. Graa og bladudgiver Henriksen. Fra alle sider regnede det med oplysninger til den ivrige undersøgelsesdommer.

Kl. 4 blev det "Aftenbladet"s tur. Herfra mødte redaktør Rex og journalist Hartvig. Også hos disse to herrer fik kriminalassessoren mange nyttige vink til brug ved en alvorlig undersøgelse af Sædelighedspolitiets hele forhold og arbejdsmetode. Vi vil håbe at han bruger den efter deres bestemmelse. 

I morgen, mandag, holdes der intet forhør, men på tirsdag tager hr. Ussing atter fat, om justitsministeren da ikke på foranledning af Borgerrepræsentationen forinden fritager ham for det byrdefulde hverv. 

(Social-Demokraten, søndag 5. maj 1895).


Fra Korns kælder

Sædelighedens ofre. 

For 5 år siden, i januar og april 1890, bragte "Social-Demokraten" i flere artikler eksempler på den måde, hvorpå sædelighedspolitiet arbejder; den gang som nu var klagerne akkurat de samme over politiets behandling af de ulykkelige piger. Vi havde således af en læge hørt følgende, som vi allerede meddelte den 17. januar 1890:

En kvinde, der var arresteret som mistænkt for utugt og sad på "bekendelse", som det hedder, blev af en af sædelighedsbetjentene truet med, at hun hvis hun ikke tilstod, skulle sættes ind i en celle, hvor natten forud en havde hængt sig. Skrækken herover gjorde at hun vedgik det som hun bagefter for lægen erklærede sig uskyldig i. Hun blev straffet og indlagt på hospitalet, hvor det viste sig, at hun intet fejlede ....

Den omtalte selvmorder var sandsynligvis en ung pige ved navn Ellen R. , der just i foråret 1890 gjorde selvmordsforsøg i arresten. Hun var om aftenen taget af sædelighedspolitiet for en lystig optræden på gaderne og indsat i en af cellerne; om natten gjorde hun forsøg på at kvæle sig i sit halstørklæde, men opsynet kom til og forhindrede selvmordet. Da det næste dag viste sig ved lægeundersøgelsen at Ellen intet fejlede, og der ingen sigtelse forelå mod hende for utugt, måtte politiet løslade hende ....

*

Lægen fortalte endvidere om en anden ung pige, der var forlovet med en ung mand; han rejste til Sverige, hvor han fik ansættelse, mens hun blev her. Nogen tid efter, da det var hendes fødselsdag, sendte han hende med posten 4 kr. og skrev, at han for toldens skyld ikke ville købe hende fødselsdagsgave i Sverige, og han bad hende selv købe den ting, hun ønskede. En "veninde" meldte hende til politiet. Den unge pige kunne ikke nægte, at hun, før hendes forlovede rejste, havde stået i forhold til ham, de 4 kr. blev betragtet som betaling herfor, og hun undgik ikke straffen. På hospitalet, hvor hun blev smidt ind, viste det sig, at hun ikke led af nogen sygdom.

*

Disse og de øvrige anførte klager var fuldt korrekte, hvilket alene fremgår deraf, at sædelighedspolitiet tav bomstille; overfor kendsgerninger nyttede det jo ikke at komme med indvendinger.

Politiinspektør Korn ville utvivlsomt have protesteret og dementeret såfremt han blot havde den allermindste unøjagtighed at holde sig til; dette fremgår også af Korns optræden under vor senere artikelserie i april 1890, hvor vi ligeledes tog sædelighedens ofre i forsvar og kritiserede Korns Vedlister. Ved denne lejlighed indfandt politiinspektøren sig straks på vort redaktionskontor med sine protokoller og rapporter og protesterede ivrigt mod korrektheden i et par af de anførte tilfælde. Resten så han sig formodenlig ikke i stand til at modbevise, og blandt disse er følgende eksempler :

En tjenestepige fra Jylland, der tjente her i byen, blev besvangret af sin kæreste og mistede derefter sin plads. Hun gik om aftenen fortvivlet på gaden uden husly og mad, da en mand kom og tilbød hende 10 kr. hvis hun ville gå med ham hjem. I sin fortvivlelse samtykkede hun og fik de 10 kr., som hun gemte i sin hat, hvilket manden så på. Næste morgen, da hun vågnede, var sedlen borte. Manden jog hende ud og kort efter blev hun meldt til sædelighedspolitiet og anholdt.

*

En af sædelighedspolitiets betjente havde fået ordre til at anholde en ung enke, der var sigtet for at ernære sig ved utugt, hvad hun også til dels gjorde. Han gik op til hende, men i stedet for at tage hende med, blev han hos hende en hel nat. Den følgende morgen lod han en af sine kolleger anholde enken.

*

Alt dette har altså uden modsigelse været offentlig fremført i vore spalter, mens Korn levede og i sin magtfuldkommenhed regerede over Sædeligheden.

Når Korn har tiet, kan man rolig gå ud fra at han har haft sine gode grunde og at altså det anførte har været korrekt; det passer jo også godt sammen med de vidneforklaringer, som vi har aftrykt her i bladet.

Hvor urokkelig Korn den gang sad i sadlen, selv overfor en så skarp kritik, fremgår af, at han endnu i 5 år kunne drive sin trafik uhindret. Men så var også knuden til sidst strammet så stærkt at han ikke så anden udvej end at rette mordvåbnet mod sit hoved.

(Social-demokraten, mandag 6. maj 1895)


Eugen Petersen og Theodor Petersen

Da den nuværende politidirektør for 8 år siden tiltrådte sit embede havde cand. juris Theodor Petersen fungeret ca. 3 år som første politiinspektør, og chef for Ordenspolitiet.

Th. Petersens formand, afdøde politiinspektør Clausen, var en i København højst populær personlighed. Velvilje og humanitet lyste ud af den trinde mands joviale åsyn. I sine yngre dage var han særdeles aktiv og pligtopfyldende. Atter og atter indprentede han sine assistenter og betjente, at politiet skal være "alle gode og fredelige borgeres ven".

Politidirektør Vilhelm Christopher Crone (1813-1887), 1862. Fotograf Frederik Ferdinand Petersen (1815-1898). Det Kongelige Bibliotek. Fri af ophavsret.

Næst efter Crone skyldes det Clausen, at stokkemands-traditionen kun få år efter omorganisationen af 1863 tilsyneladende var så godt som udryddet. I de sidste 3-4 år af sin virksomhed var Clausen en svag, noget affældig mand.

Han var måske tilbøjelig til at se gennem fingrene med mindre brud på politivedtægten og næringsloven. Og det var sikkert ikke ganske uden grund, at der fra forskellig side ankedes over, at beværtere og andre næringsdrivende borgere følte det store ord i 1. politiinspektorat.

At sådant var uheldigt, derom kan let opnås enighed. Det er selvfølgelig ikke meningen, at første politiinspektør skal være sådan en slags "borgergeneral" i stil med Frits Holsts eller Offenbachs helte.

Derfor skal det ikke bebrejdes hr. Th. Petersen, at han i de første år af sin funktionstid tog for hårdt fat på den næringsdrivende klasse, særlig beværterne. For der var utvivlsomt misbrug at udrydde, og for hr. Th. Petersen ligger det nu engang ikke at fare med lempe.

Politidirektør Eugen Petersen (1840-1930). Fotograf Rye & Co. Det Kongelige Bibliotek. Fri af ophavsret.

Han er på bunden en brav og velvillig personlighed. Med sin gode vilje gør han ingen mand uret. Han kender ikke til persons anseelse, gør ikke forskel på en menig betjent og en konferensrådssøn.

Hans personlige hæderlighed er hævet over enhver tvivl. Men hans ydre fremtræden er noget kantet, han gør på det udenforstående publikum ofte indtryk af at være mere barsk og utilgængelig for blidere følelser, end han i virkeligheden er.

Bag den ru skal skjuler der sig megen varme og sand humanitet Vi kunne nævne adskillige intrikate private affærer, som den bryske inspektør har ordnet på en måde, der gør ham ære både som politimand og som menneske.

Politiinspektør, officer Theodor Petersen (1854-). Fotograf Atelier Moderne, P. M. Marius Christensen (1874-1907). Det Kongelige Bibliotek. Fri af ophavsret.

I denne mand, der formelt er næstkommanderende, chef for de forskellige politiafdelinger, dvs. ordens-, opdagelses- samt sædeligheds- og sundhedspolitiet - kunne en politidirektør have haft en god og uvurderlig støtte.

Vi har gyldige grunde for den anskuelse, at hr. Eugen Petersen ikke altid har stillet sig i det rette forhold til første politiinspektør. Hr. Eugen P. lod sig alt for meget dåre af tredje inspektør, Henrik Korns dueblide røst og affable manerer. Først efter revolverskuddet er han nået til den erkendelse, at han har næret en slange ved sin barm.

Og er hr. Theodor P. end ifølge loven 2. og 3. politiinspektørs overordnede, så er udviklingen gennem mange år - særlig på grund af den afdøde opdagelsesinspektør, Martin Hertz's store begavelse og indflydelse hos Crone - dog gået i den retning at de tre inspektører i realiteten står som sideordnede.

Derfor har hr. Th. Petersen ikke kunnet udtale sin uforbeholdne mening om Korn til Hr. Eugen Petersen. For at hr. Theodor Petersen ikke nærede nogen ubetinget agtelse for Henrik Korn, er indenfor politikredse en offentlig hemmelighed. En helt anden sag er det selvfølgelig, at første inspektør ingen anelse har haft om Korns kassemangel.

Derimod var hr. Theodor P. ganske sikkert klar over Korns mangel på visse moralske begreber, men som forholdene nu en gang rent faktisk er mellem inspektørerne, måtte der en særlig anledning for ham til at gøre den fælles chef opmærksom derpå. Meget ville have været anderledes, hvis hr. Eugen P. havde øget sit manglende personalkendskab til politikorpsets officerer og betjente ved hyppigere forespørgsler og henvendelser til hr. Theodor Petersen.

Og havde den nuværende politidirektør mindre ladet sig hypnotisere af Korns åleglatte slebenhed og i højere grad vist fortrolighed overfor Th. Petersen, så ville han ikke have tilføjet sig det grundskud, der med et gjorde ham til den mest upopulære mand blandt alle Københavns betjente.

Vi sigter herved til den famøse affære mellem overbetjent Huth m. fl. og de to små Ricard'er. Det skal slet ikke benægtes, at der fra politiets side i sin tid skete overgreb mod de to konferensrådssønner, men derfor var den stedfundne afskedigelse, særlig af Huth, alligevel unødvendig hård, og i realiteten, om end ikke formelt, et vidnesbyrd om en mangel på upartiskhed og sand retfærd, der ikke klæder en politidirektør.

Og det vakte med rette stor forbavselse, at hr. Eugen Petersen selv ledede undersøgelsen mod Huth m. fl. og ikke lod den foretage af vicepolitidirektør Ravn, der ellers plejer at forestå den såkaldte politiprotokol.

Ja! forbavselsen blandt Københavns betjente, den steg til ligefrem indignation, da hr. Eugen Petersen vægrede sig ved at efterkomme de anklagede betjentes ønske om kriminel tiltale, men uden videre gav dem afsked på gråt papir.

Formelt havde hr. Eugen Petersen naturligvis ret til at handle, som han gjorde. Men i realiteten? Spørg medlemmerne af politietaten lige fra første politiinspektør til den yngste betjent. Og svaret lyder sandelig ikke i favør af Hr. Eugen Petersens juridiske handlemåde.

Ikke mindst derfor er det et almindeligt ønske indenfor korpset, at den nuværende direktør snarest muligt får den hvile, han efter kun 8 - otte - års virken så hårdt tiltrænger, hvad enten det nu bliver som amtmand eller pensionist.

Og publikum?

Det fordrer en ren og skær afskedigelse af den mand der har haft det vidunderlige uheld at gøre sig lige ilde lidt og upopulær af sine underordnede og af byens borgere 

Policeman.

(København, 6. maj 1895). 

Eugen Petersen havde som politidirektør i marts 1889 anmeldt August Strindbergs teaterstykke "Frøken Julie" til justitsministeriet, og politiet mødte op til generalprøven og forbød opførelsen. Den blev i stedet opført 14. og 15. marts ved en hasteimproviseret privat forestilling. Stykket skulle have haft verdenspremiere i Dagmarteatret 2. marts 1899. Højrepressen indledte en pressestorm mod opførelsen som usædelig. Stykket er senere blevet anset som et hovedværk i naturalistisk dramatik.

I november 1895 blev Theodor Petersen syg. 12. november 1895, Han blev dog raskmeldt nogen tid efter.

Den Store Sædelighedsskandale 1895: Det Offentlige Møde 24. april 1895. (Efterskrift til Politivennen)

Politidirektøren
og
Sædelighedspolitiskandalen.

I en artikel i dag insinuerer "Avisen", at politidirektør Eugen Petersen "meget længe" har vidst, at politiinspektør Korn brugte flere penge, end han havde råd til. Da "Avisen" må antages - på grund af sit tidligere forhold til de i sædelighedssagen implicerede personer - at vide besked, håber vi, at politidirektøren inden aften vil have givet ren besked om sigtelsens rigtighed.

For forholder det sig som "Avisen" insinuerer, vil det sige det samme som at politidirektøren mildest talt har gjort sig skyldig i en sådan forsømmelse af sin embedspligt at hele skandalen er vokset i læ deraf.

Vi har tidligere bebrejdet politidirektøren, at han intet har vidst. Og vi har sagt, at denne hans mangel på viden gjorde ham uskikket til at lede undersøgelsen i sagen.

En sigtelse mod ham for at have vidst noget, og det endog i længere tid, stiller sagen således, at han ikke kan undgå at blive inddraget i den.

Er der derfor noget i "Avisen"s insinuation, må vi endnu bestemtere end før forlange hele sagen undersøgt ved en blandet - vel at mærke en blandet - kommission. Anden undersøgelse vil da ikke være endog blot anstændig. Og kun ved at de underordnede sædelighedsbetjente suspenderes, og den ny konstituerede inspektør for tredje afdeling og selve politidirektøren midlertidig træder tilbage, fx med orlov i den tid undersøgelsen står på, vil der være mulighed for at berolige den offentlige Mening.

Herom vil formentlig mødet i Koncertpalæet på onsdag yderligere belære justitsministeren.

(København, 22. april 1895).

Koncertpalæet er kendt i vore dage som Odd Fellow Palæet. Her foto fra 1914 fra en anden begivenhed. Det Kongelige Bibliotek, licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 3.0 Unported Licens.

 Korns Selvmord.

politiskandalen
og
det store offentlige møde i aftes.

Politiinspektør Korns selvmord har sat sindene i bevægelse. Det så man af den voldsomme tilstrømning i aftes til Koncertpalæet, hvor "Foreningen mod Lovbeskyttelse af Usædelighed" havde indvarslet til offentligt møde for at protestere mod skandalerne i Sædelighedspolitiet og kræve nedsættelse af en kommission til sagens undersøgelse.

Såvel på tribunen som i salen sås en del af hovedstadens kommunale og politiske tillidsmænd samt andre kendte ansigter, kvinderne var dog overalt i decideret overtal og mest demonstrative med deres bifald til talerne, når disse skånselløst blottede Sædelighedspolitiets mangfoldige skrøbeligheder. Ved mødets slutning vedtoges resolutionen enstemmig og under stærkt bifald, hvorefter den mægtige forsamling langsomt skiltes tilfreds med at have bidraget til at indignationen fik et så stærkt udtryk.

Pastor Holck bød velkommen, hvorefter overretsprokurator Casse overtog pladsen som ordstyrer. Han gav ordet til indlederen, pastor Holck: I 17 år har vor forening i skrift og tale prædiket mod den lovordnede utugt, der er en skandale for vort samfund. Systemet er i bund og grund råddent og fordærveligt (Hør !), og vi har derfor følt det som vor Pligt at give anledning til en diskussion om det, der i disse dage fylder alles hjerter og giver stof til samtale i alle kredse. (Hør!) Også hos os har den store politiskandale vakt stor indignation, men vi har dog allerede for flere år siden påvist, at det var umuligt, om ikke nogle af de mænd, der er udrustet med en så overordenlig myndighed, skulle falde for de store fristelser, de er udsat for. Nu er vor spådom gået i opfyldelse, og skønt det er langt fra os at dømme nogen, så fordrer vi dog, at skandalen ikke må dysses ned, og at den nødvendige undersøgelse ikke bør ledes af politiet selv.

Vi foreslår derfor forsamlingen at vedtage følgende resolution, der nu foreligger til diskussion:

1) Forsamlingen opfordrer den højtærede justitsminister til at foranledige nedsat en kommission for at undersøge, hvorledes politiet håndhæver prostitutionsloven og det på denne hvilende regulativ, og til at sammensætte denne kommission således, at den kommer til at bestå af dommere, udnævnte af ministeren, og tillidsmænd, valgte af Københavns Borgerrepræsentation.

2) Forsamlingen opfordrer den højtærede justitsminister til i næste Rigsdagssamling at forelægge et lovforslag om ophævelsen af den offentlige prostitution.

Taleren lønnes med bifald, hvorefter ordet gives til 

Frk. Sannom: Det vi vil have, er en alvorlig og grundig undersøgelse, der ikke stikker noget under stolen. (Hør!) Vi har i alt for mange år været vant til at dække over alting. Her afhænger alt for mange menneskers ve og vel af at retfærdigheden sker fyldest. (Hør!) Borgmester Hansens erklæring var alt andet end tilfredsstillende. Man fik det Indtryk at politidirektøren har været meget uheldig med de steder hvor han har spurgt sig for. (Hør! Hør!) Alt slaveri er demoraliserende både for slaverne og for herrerne. Jeg tør sige her er del gået mest ud over herrerne: for det kan jo ikke nægtes, at 3. politiinspektør har hersket over de stakkels indskrevne piger som en sultan over sit harem. Det skulle have været en ærkeengel, om han skulle have stået imod fristelsen, og ærkeengle findes vistnok ikke i 3. politiinspektorat (Tilslutning.) Tilfældet her er ikke enestående. I Bryssel opdagedes for nogle år siden en lignende politikorruption. Engelske piger blev lokket derover og med magt tvunget ind i bordellerne, og politiet havde selv aktier i disse. Vi har som sagt i mange år tænkt at det ville gå lige sådan her, men enhver af vore bestræbelser for at modarbejde systemet er stødt på justitsminister Nellemanns urokkelige modstand. Han har værget sine bordeller som det kæreste, han ejede, og stadig henvist til sine sagkyndige. Nu kan det måske lykkes os at bryde også denne modstand. Et ved vi i hvert fald. Foruden denne vældige forsamling er der her i staden tusinder, som istemmer vort krav på en grundig undersøgelse. (Stærkt bifald).

Bager J. Marstrand får nu ordet og hilses med bifald. Han oplyser at kommunen årlig tjener ca. 11.000 kr. på de indskrevne og kontrollerede piger, da de selv må betale kontrollen. Allerede da det nuværende system indarbejdedes, var der i Borgerrepræsentationen energisk protesteret mod en udtalelse fra politidirektøren at det gjaldt at få så mange kvinder som muligt ind under den lovbeskyttede usædelighed. Hvad er der nu sket i disse dage? Chefen for Sædelighedspolitiet har skudt sig, og man har officielt meddelt, at grunden hertil var nogle illegitime forbindelser. Rigtig passende for resten for den mand, der var sat til at prædike sædeligbed for kvinderne. (Hør!) Man skulle have troet, at borgmester Hansen som politiets nærmeste foresatte, havde sat himmel og jord i bevægelse for at opnå en grundig undersøgelse af en kommission, bestående af uvillige mænd, men hele resultatet er blevet et referat af politidirektørens mundtlige ytringer. Ikke en gang en skrivelse fra politiets chef har man kunnet opdrive. (Hør!) Lad os vøre enige om at det ikke kan gå an længere at bakke over demoralisationen, og jeg anbefaler derfor resolutionens første del. (Bifald).

P. Knudsen modtoges af stærkt bifald: En tak til foreningen, fordi den ved at sammenkalde til dette møde har givet anledningen til at indignationen kan få et offentligt udtryk (Hør! Hør!) Resolutionen fordømmer loven om den lovbeskyttede usædelighed, men den forlanger tillige en undersøgelse af, hvorledes denne lov er blevet håndhævet, og den fordømmer lovens håndhævere, hvis det viser sig at de mod dem rejste beskyldninger er sande. (Tilslutning.) Loven hjemler politiet ret til at indlægge en kvinde der driver utugt som erhverv, på et bordel, men vel at mærke kun når hendes opførsel, efter at hun har været straffet, har gjort en sådan indlæggelse nødvendig. Det var altså lovens tanke, at så få kvinder som mulig skulle indlægges i offentlige huse, mens man har bestræbt sig for at få så mange som mulig derind. Disse kvinder udstødes tilmed af det almindelige borgerlige samfund, og de udstødes på en sådan måde, at det næsten umuliggøres for dem at vende tilbage (Hør!) Jeg anser prostitutionen for en skamplet på vort samfund og jeg beder Dem derfor om at stemme for begge punkter i resolutionen. Inden jeg slutter må jeg dog erindre Dem om at denne sag har sin særdeles vigtige økonomiske side. Nøden i vort samfund står ofte fadder til det sædelige forfald. Hjælp da også med til forebyggende forholdsregler. Arbejd for at kvindearbejdet bliver ligestillet med mandens. (Stærkt bifald )

Frk. Bruun: Husk på at disse kvinder ikke kender loven. De protesterer ikke, men føres som får til slagtebænken. Frøkenen sortaller en rørende historie om en pige, som 2 gange fik 4 dage fri for i delte tidsrum, at søge sig en plads. Da pigen kom lige ud af fængslet lykkedes det hende ikke, og efter et mislykket selvmordsforsøg i Ladegårdsåen blev hun så trods bønner og tårer, indskrevet på et bordel. - I Aften synes jeg, at vor sag er rykket et mægtigt skridt fremad. Lad da dette møde rokke ved selve prostitutionens grundpiller. Ministeren skal ikke længere puffe på de sagkyndige, for vi kvinder er de rette sagkyndige. (Stærk tilslutning.)

Overretssagfører Wulff: Er det sandt, at Sædelighedspolitiet, i stedet for at værne om de stakkels indskrevne kvinder, er gået arm i arm med de professionelle udsugere, ja, da er der grund nok til at vedtage indignationsresolutionen, for disse kvinder er da kommet til den yderste grad af retsløshed. Den sidste del af resolutionen kunne taleren ikke stemme for, og han bad derfor bestyrelsen forandre den.

J. K. Lauridsen kunne stemme for hele resolutionen; for prostitutionen er en komplet uanstændighed, og vistnok stridende mod Grundloven. Man kan ikke uden en retskendelse undersøge en mands papirer, men en kvindes person kan undersøges blot efter ordre af en underordnet politimand. Denne undersøgelse anså taleren for en af de mest yderliggående sjoveragtigheder (Stormende munterhed). Ville man være konsekvent, burde også mændene undersøges (Hør!). Ja, hvis man i det hele vil blande sig i personers intimeste forhold, så burde staten overtage hele den menage. Kønslivet er måske menneskets største ulykke, måske også dets største lykke, og jeg tror ingenlunde, at moralen bliver bedre ved prostitutionens afskaffelse, men jeg tror absolut, at den menneskelige råhed bliver mindre (Bifald).

Snedker Wolframsdorff talte for resolutionen, men ønskede ved siden deraf en demonstration af mænd og kvinder som støtte for resolutionen. (Hør!)

Ordstyreren kunde ikke tage hensyn til dette ønske. 

Pastor Ifversen: Bliver det ved som hidtil, så bliver politiet lovløshedens og ikke lovens håndhævere. København er den eneste by, som har en lovbeskyttet usædelighed. (Nej! Nej!) 

Ordstyreren: Forholdet er vistnok, at vi er den eneste by, som har lovordnede bordeller. (Nej! Det er galt!)

Ifversen: I kirken og i skolen læres der, at vi ikke må bedrive hor; men staten siger: Jo, det må I gerne. Lad denne protest blive et flammende ord imod prostitutionen. (Tilslutning)

Fru Friis: Justitsminister Nellemann nærer en ulykkelig kærlighed til den offentlige mening, men han har aldrig endnu truffet den Lad dette møde da bidrage til, at han får stiftet bekendtskab med den. (Hør!) Lad os fortælle ham at vi aldrig før har hørt, at en mand har fået 15.000 kr. for nogle private småtjenester. (Munterhed.) Lad denne Meyer forsvare sig, og lad ham komme til at bøde for sine gerninger. (Bifald.)

Endnu en kort bemærkning af handskefabrikant Petersen, der ikke tillægger den anden del af resolutionen nogen videre betydning, med mindre de københavnske rigsdagsmænd enedes om at indbringe et sådant lovforslag.

Dette kunne pastor Holck dog ikke billige.

Ordstyreren: skrider derpå til afstemning hvorved resolutionerne vedtoges, den første enstemmig, den sidste del mod nogle få stemmer.

(Social-Demokraten, 25. april 1895)

Pastor Axel Nikolaj Holck (1863-26.9.1940) var statistiker og kunsthistoriker.  Han blev 1903-1906 formand for Foreningen mod lovbeskyttelse af usædelighed, og redigerede 1889–97 dens månedsblad.

Den Store Sædelighedsskandale 1895. Borgerrepræsentationen 22. April 1895. (Efterskrift til Politivennen)

 Sædelighedspolitiet

i
Borgerrepræsentationen

En "redegørelse" med kommentar. - Korn havde cirka
10.000 kroners underbalance.
Overbetjent Meyer har modtaget 15.000 kroner af en
bordelværtinde.

Borgmester Hansen gav ved slutningen af Borgerrepræsentationens møde i mandags en art redegørelse for de resultater, politidirektøren er kommet til ved sin undersøgelse af forholdene i Sædelighedspolitiet. Borgmester Hansen udtalte i følge "Politiken" følgende:

Politidirektøren har i lørdags meddelt mig følgende: Efter politiinspektør Korns død den 25. s. m. har såvel politidirektøren som den konstituerede chef for Sædelighedspolitiet, hr. Steffensen, anstillet en undersøgelse af hvorvidt Korn, overbetjent Meyer eller andre har gjort sig skyldige i nogen af de misligheder, for hvilke de er blevet sigtede. Steffensen havde jo særlig grund til at anstille en sådan undersøgelse, forinden han overtager sit embede.

Beskyldningerne går som man ved, særlig ud på at der i enkelte bordelværtinders forhold til de pågældende politimænd skulle have fundet bestikkelser eller pengebegunstigelser sted, og at man i sammenhæng hermed havde handlet urigtigt overfor de kvinder, som blev indskrevet på bordellerne. Efter de foretagne undersøgelser må disse sigtelser betegnes som fuldstændig grundløse. Hver gang man har fået  fat i nogen som skulle aflægge vidnesbyrd har vedkommende  ikke villet stå ved noget, der kunne bekræfte sigtelserne. Dette gælder for hele Korns embedstid, og med hensyn til alle de politimænd, som har sorteret under ham.

Med hensyn til kasserne, da har der ingen mangler været ved 2. politiinspektorats kasse, som en tid bestyredes af Korn. Også Sædelighedspolitiets kasse har ved den foreløbige opgørelse været i fuldstændig orden; der var en kassebeholdning af 3.000 kroner. Men på Sundhedspolitiets regnskab, som løb til den 31. marts, og hvor revisionen sluttede den 8. ds., var der et underskud, som dog straks blev dækket af Korns private bekendte.

Det er rigtigt, at overbetjent Meyer ejer en panteobligation på 15.000 kr. i en bordelværtindes ejendom; men han har fået den for ordningen af et ganske privat forhold, som er uden forbindelse med hans embedsgerning. Og han fik den før korn overtog Sædelighedspolitiet og før politidirektør Eugen Petersens embedstid. Meyer siger at han i sin tid havde sine foresattes samtykke til at modtage obligationen. Disse foresatte er nu alle døde. (Dæmpet munterhed). Obligationen er ikke rentebærende, og beløbet vil først komme Meyer til gode efter vedkommende bordelværtindes død. Politidirektøren tror ikke at Meyer har begunstiget denne værtinde for obligationens skyld.

Med hensyn til indskrivning af kvinder på bordellerne gælder den regel, at ingen indskrives første gang efter egen begæring, men kun for overtrædelse af loven af 1874. Enhver, som giver noget håb om at kunne føres bort fra løsagtighed, søger man at skåne for indskrivningen.

Borgmesteren slutter med at sige: 

Jeg tror, det er naturligt, at politidirektøren ikke har kunnet udtale sig før nu; men når han efter de undersøgelser, som han har foretaget, ikke har kunnet få fat i nogen, som vil stå ved sigtelserne, må de foreløbig betragtes som ubegrundede. At de gennem bladene får en stor udbredelse, gør dem ikke mere troværdige.

Måske vil disse meddelelser fra mig kunne forebygge overilede skridt. Iøvrigt er jeg noget i tvivl om Borgerrepræsentationens stilling til denne sag. Hvad de herrer vil foretage sig, må de jo selv om. Magistratens mening er den, at der ikke fra kommunalbestyrelsens side kan foretages noget i denne sag.

---

Formanden, hr. Strøm, meddeler nu at 6 medlemmer af forsamlingen har stillet en forespørgsel angående dette emne, som vil komme til behandling i næste møde, og at der jo til den tid vil være rigelig lejlighed til diskussion om sagen.

Herefter indskrænkes diskussionen til en forespørgsel. Professor Torp spørger: Hvor stor var den underbalance, som Korn havde i sin kasse?

Borgmester Hansen svarer: Ja, når der stilles et direkte spørgsmaal herom, kan jeg jo ikke nægte at give svar. Den var på 9.700 Kr (bevægelse); men selvmordet fandt jo sted den 25. marts, og regnskabet skulle først afsluttes den 31., så jeg tror ikke at man i denne underbalance kan søge grunden - eller i alt fald ikke den væsentlige grund - til Korns selvmord.

Københavnerne vil ikke finde megen beroligelse i denne borgmestererklæring. Den egner sig snarere til at vække forøget uro i sindene. Selv "Avisen" kræver også nu en vidtgående undersøgelse af skandalerne.

(Aalborg Amtstidende 24. april 1895)

Sædelighedspolitiet.

Det er egentlig ikke så underligt, at "den store skandale" i Sædelighedspolitiet først nu er nået til at komme offentlig frem i Borgerreprøsentationen; for det vil mindes, at sagen, ved politiinspektør Korns selvmord, netop kom frem i slutningen af forrige måned, da agitationen i anledning af det forestående folketlingsvalg var ved at komme i fuld gang og at den straks fra oppositionens side blev gjort til et led i agitationen ved siden af delirierne vedrørerende "Frejr". Det var så at sige umuligt at få noget indført fra anden side når man ikke ville tages i oppositionens tjeneste og levere materiale til dens hensynsløse agitation.

Nu, da valgene har fundet sted, stiller forholdet sig imidlertid anderledes. Der er nu ikke længere den samme mulighed som før for de blade, der selv må om, hvorledes de forlige navnlig deres fortid netop på sædelighedens område med deres øjeblikkelige grænseløse iver i denne sags tjeneste, til at slå politisk og agitatorisk kapital ud af hvert ord, der fra anden side måtte blive sagt mod vort sædelighedspoliti og dets ordning. Og forholdene har da ganske naturligt føjet sig så at sagen er kommen frem i Borgerrepræsentationen i det første møde, som denne har holdt, efter at valgene var overståede og den til dem knyttede agitation ophørt.

Mens man sikkert fra alle sider må påskønne, at dette under de givne forhold er sket, kunne meningerne derimod være delte om, hvorvidt måden, hvorpå sagen er bragt frem, er heldig, og navnlig kan man ifølge politiets tjenstlige stilling, mene at justitsministeriet meget mere end Magistraten havde været naturlig kaldet til at tage sig af sagen.

Det vil være bekendt at politidirektøren straks efter Korns selvmord og de i anledning af dette opstående rygter offentlig erklærede, at der skulle blive anstillet en indgående undersøgelse, hvis resultater skulle blive offentliggjorte til beroligelse af de opskræmte sind; det var ikke meningen at sætte noget under stolen. Og det er nu efter polilidirektørens og konferensråd, borgmester Hansens erklæringer forleden i Borgerrepræsentationen lige så bekendt, at der ikke er nået til noget resultat eller til nogen beroligelse af sindene. Der har i publikum bredt sig en stedse stigende forundring og forargelse over at det hverken er Iykkes politidirektøren at slå de verserende rygter ned eller at stoppe munden på deres ophavsmænd og kolportører. Efterhånden som dagene er gået uden at bringe noget resultat, har misfornøjelsen mere og mere bestemt formet sig i en tvivl om, at politidirektøren under de givne forhold var i stand til at løse opgaven, måske væsenligst fordi han som hele politiets chef på en måde var part i sagen, og selv om ikke alle har ment, at det behøvedes en særlig undersøgelseskommission, er kravene dog stedse blevet stærkere om at der måtte gøres noget.

Det har da vist sig at også Magistraten og særlig borgmester Hansen har delt denne betragtning, idet han i mandags fandt sig foranlediget til i Borgerrepræsentationen at møde frem med en redegørelse fra politidirektøren. Men her forekommer det os unægtelig at den ærede borgmester er gået en afvej, idet han må møde frem med en erklæring fra politidirektøren om at Korn, om hvis illegitime forhold politidirektøren allerede tidligere har måttet afgive tilståelse, efterlod sig en betydelig kassemangel - noget der endogså går ud over de almindelig fremsatte sigtelser - , og tillige må erkende at den næste mand efter chefen i Sædelighedspolitiet overbetjent Meyer, "besidder en panteobligation, stor 15.000 kr. med pant i ejendomme, tilhørende en bordelværtinde". Det skulle synes naturligt om borgmesteren havde sagt om en redegørelse, der egentlig ikke indeholder andre positive oplysninger end disse to, at den just ikke egnede sig til at komme frem i Borgerrepræsentationen for at berolige sindene. Og det havde sikkert været fuldstændig i sin orden, om Borgmesteren var gået til justitsministeren med anmodning om at få nedsat en kommission til at bringe større klarhed i de omhandlede forhold, når politidirektøren ikke magtede at gøre det. Der kan næppe være tvivl om at et sådant ønske fra så kompetent side ville være blevet efterkommet.

Efter at dette nu imidlertid ikke er sket, og efter at sagen er blevet bragt frem for Borgerrepræsentationen, må det vistnok siges at være i sin orden om denne nu overfor justitsministeren ytrer det ønske som borgmesteren har undladt at fremføre. Det kan være uheldigt, at spørgsmålet herom bliver bragt frem af repræsentanterne fra en vis side; men det bør ikke hindre andre i at tiltræde det. Herved behøver man ingenlunde blot at lade sig bestemme af rygter der cirkulerer og den bevægelse, der er rejst ude i publikum. Netop i den omstændighed at borgmester Hansen der kunnet forene det med sin kvalificerede anseelse og ubestridte administrative dygtighed at Iade sig berolige foreløbig med den afgivne redegørelse, ligger formentlig den bedste garanti, der under de givne forhold kunne fås for at slet så gale, som forvoldene almindelig fremstiIles, kunne de ikke være. Men alligevel bliver der nok tilbage til at motivere en nærmere undersøgelse ved en i dette øjemed nedsat kommission. Man har her i landet beskikket både undersøgelseskommissioner og sættedommere for meget mindre.

Det er da heller ikke let at indse hvad skade en undersøgelseskommission her skal kunne gøre, mens det derimod er indlysende, at den vil kunne gøre adskillig gavn, også med hensyn til andre spørgsmål end dem der her haves umiddelbart for øje. Den omstændighed, at København nu står tilbage som den eneste by i verden med sit system af lovordnede utugtshuse, kan nok fortjene den nøjest mulige prøvelse. Og der er i selve dette system så mange enkeltheder der kunne trænge til at blive draget frem i dagslyset nu, da så mange begreber har forandret sig fra, hvad der gjaldt, da de herhen hørende bestemmelser blev truffet. Det vil mindes, at den herom gældende Lov er af 10. april 1874, mens det gældende regulativ er af 9. marts 1877. Man behøver ikke at læse mange af lovens eller regulativets bestemmelser for at se, at det ved dem er hjemlet politiet en vilkårlig myndighed, som man nu til dags ville betænke sig meget på at give, og hvis brug og udvikling i praksis det under alle omstændigheder er af betydning at få fuldt belyst. Den "menneskejagt", der fulgte af den ved Loven af 10. april 1874 hjemlede  "indfangning", er vel blevet noget begrænset ved Loven af 1. marts 1895; men endnu står man overfor sådanne anomalier som personlig "undersøgelse" på "mistanke" og regulativets § 36, ifølge hvilken "enhver mellem en værtinde og de hos hende boende offentlige fruentimmer opstående uenighed, der vedkommer deres stilling som sådanne, bliver at afgøre af 3. politiinspektør og skal kun med hans eller politidirektørens samtykke kunne bringes for Domstolene." Det perspektiv, der herved åbnes for "kabinetsjustits", er både vidt og uhyggeligt.

Men det er ikke blot over for politivilkårlighed og administrative misgreb, at en kommission vil kunne gøre nytte. Også til vejledning for de lovgivningsaktører der skulle hidføre forandrede tilstande, vil en sådan kunne gøre nytte. Netop Rigsdagens behandling af forskellige i de senere år fremkomne forslag vedrørende sædelighedeforholdene har vist, hvor samlende, usikkert og uoplyst man stod ved behandlingen. Allerede nu da der kun er gået nogle uger siden vedtagelsen af Loven af 1. marts, ser man at en så sagkyndig autoritet som højesteretsassessor Mourier i "Maanedsblad udgivet af Forening imod Lovbeskyttelse for Usædelighed" betegner denne lov som henhørende under de fremskridt der angives ved "et skridt frem og to tilbage". Det nemlig, der er sikkert i den lille lov, det er at politimesterens straffemyndighed ved dens § 3 er betydeligt udvidet idet han nu kan diktere de enlige fruentimmer og personer, som går dem til hånde i deres erhverv, eller som de er til huse hos, fængsel på vand og brød i 15 dage - tidligere kun i 4 dage - eller tvangsarbejde i 3 måneder - tidligere kun i 14 dage, og straffemyndigheden er ved lovens § 1 endog udvidet til andre personer end de nævnte". Væsentlig ved ukendskab til de derhen hørende forhold er man kommet til at foretage tilbageskridt, hvor man ved lovforslagets indbringelse tilsigtede at fyldestgøre et humanitetshensyn. 

Det må jo være ministeriets sag at afgøre, om den vil nedsætte en kommission med en snævrere eller en videre opgave, og man kan forstå at overvejelser i så henseende kunne tage nogen tid. Men man kan ikke slå sig til ro med den betragtning. at den rejste bevægelse vil dø hen, hvis der intet bliver gjort. Fra London, New York og Bryssel har man friske eksempler på hvad en energisk avisagitation kan udrette med hensyn til reformer i Sædelighedspolitiet. Og det er sikkert at man ikke får fred herhjemme, før man får det fuldt oplyst hvorledes det i så henseende står til hos os. Idet man beslutter sig til nedsættelsen af en kommission, giver man dog ikke derved oppositionen og dens presse grund til at hovmode sig af paternitet over for kommissionstanken på dette område: for som bekendt var det en så konservaliv mand som geheimekonferensråd  E. E. Rosenørn der for år og dag siden i Landstinget med betydelig tilslutning i dette fremsatte forslag om nedsættelse af en kommission til undersøgelse af derhen hørende forhold og en forandring i Loven af 10. april 1874. Man må fra alle sider indrømme at det der er kommet for ddagen siden, ikke gør ønsket om en sådan kommission mindre påtrængende.

(Nationaltidende, 25. april 1895).

Magistratens forsamlingssal på Råd- og Domhuset på Nytorv. Magistraten var kommunens egentlige beslutningstagere. På fotoet af Elfelt (1901) er det dog en vielse der foregår. Københavns Museum. Public Domain.

Den omtalte Ernst Emil Rosenørn (1810-1894) havde en lang politisk karriere for Højre. Folketinget 1855-1864, 1866-1869, kultusminister 1869-1870, overpræsident i København 1870-1883, kongevalgt landstingsmand 1879-1894. Formand for en kommission om arbejderforholdene 1875-1878. 


Et væv af usandhed.

Politiskandalen stiger. - En mærkelig redegørelse - Inspektør Korn havde 9700 krs underbalance. - Politiet vedgår at have udsendt usande meddelelser - Oppositionen forlanger en kommission nedsat - Meyers 15.000 kr.

Der er gået omtrent en måned siden politiinspektør Korn skød sig. Men indtil i aftes var der ikke flydt andet end beroligende ord af politidirektørens mund om anledningen til selvmordet. Grunden til det famøse skud i rådhuskælderen måtte søges i, at Korn holdt sig et par private piger, der - tilføjede hr. Eugen Petersen, dæmpende nysgerrigheden - dog ikke var "indskrevne" piger! Som om Hr. Korn kunne tænkes at lade sine egne piger indskrive!

I den forløbne tid har vi - så godt som ene i pressen - gjort vort yderste for at skaffe hul på den tavshed, hvori politiet iøvrigt hyllede sig. Og i aftes revnede den. I Borgerrepræsentationen var der nemlig af oppositionens 6 medlemmer anmeldt til behandling en resolution, hvori justitsministeren opfordres til nedsættelsen af en kommission til undersøgelse af forholdene i Sædelighedspolitiet. Og i anledning af denne oppositionens optræden fandt endelig borgmester Hansen og politidirektøren, eller måske kun den første, at nu var det ikke heldigt at tie længere.

Borgmesteren afgav derfor en erklæring om de undersøgelser, der var anstillede, og det resultat, de havde givet. Nedenfor skal vi behandle denne mærkelige erklæring og vise, at den lider af de mest iøjnefaldende mangler; og vi forudskikker kun, at den er, ganske som vi i en Artikel skitserede den ja en Del værre: Den gaar fra alt, hvad der er til at skjule.

Vi fremsætter da her borgmester Hansens redegørelse.

Efter Korns død i forrige måned konstitueredes politiassistent Steffensen i hans sted, og det er en selvfølge, at det lå i den mands Interesse at få fuldt opklaret alle sagerne ved det politiinspektorat, hvis bestyrelse han skulle overtage. Han har derfor sammen med politidirektøren på det nøjeste undersøgt alle forhold og er kommet på det rene med at der ikke er noget sandt i den beskyldning mod Korn, at han skulle have ydet ejerinder af offentlige huse begunstigelser i strid med sit embede for derved at vinde pekuniær fordel. Hver gang man havde fået fat i nogen af dem, der kunne antages at vide noget derom, eller kunne have udspredt sådanne rygter, har de pågældende enten nægtet at vide noget, eller ikke turdet fastholde det. Korn bestyrede som bekendt 2. politiinspektorat under Carsten Petersens sygdom, og det viste sig, at alle dets sager og kasser var i den bedste orden. Derimod er det usandt, når det fra politiet er meddelt, at også kassen ved politiinspektorat var i orden.

Da Sundhedskommissionens regnskab var opgjort, viste det sig at der i politiinspektoratets kasse manglede en temmelig stor sum, som dog straks dækkedes af den afdødes venner. Det er rigtigt, når der i bladene er skrevet, at overbetjent Meyer ejer en obligation i en bordelværtindes ejendom. Den lyder på 15.000 kr., men den er ikke rentebærende og kan først gøres frugtbringende efter Meyers død. Obligationen angiver han at have fået som betaling for udførelsen af et privat, tjenesten aldeles uvedkommende, arbejde.

Han angiver tillige at han har indhentet sine foresattes tilladelse til udførelsen af dette arbejde, som ligger 10 år tilbage i tiden; men disse foresatte er nu alle døde.

Ved tvangsindlæggelsen er der ikke begunstiget nogen bordel; for det er konstateret at der i hele Korns embedstid ikke er indlagt nogen kvinde, som ikke har forsyndet sig imod sædelighedslovgivningen. Man må altså betragte de fremsatte beskyldninger som ubeviselige, og så har man også lov til at betragte dem som grundløse (!) Der er klaget over, at disse oplysninger først kommer så sent frem; men i dag er det først fire uger siden, at Korn døde, og politidirektøren må dog bruge nogen tid til undersøgelsen.

Jeg skal da også meddele fra ham, at han har anset det for sin pligt, nu da han havde tilforladelige oplysninger straks at meddele disse til Borgerrepræsentationen.

---

Korns underbalance.

er noget sandt i Korns underbalance. På professor Torps forespørgsel opgav borgmesteren underbalancen til nøjagtig 9,700 Kr. 

Et væv af usandhed.

Idet vi går over til at kommentere denne erklæring, skal vi først gøre opmærksom på at erklæringen viser, at det der hidtil er udgået fra politiet om skandalen, har været ganske overvejende usandhed.

Ifølge erklæringen begynder det med at man meddeler at Korns kasse er i orden. Dernæst, at hans selvmord skyldes huslige forhold. Senere udgår der fra politiet - fra hvem véd vi ikke - i den besked, at Meyer ingen prioritet ejer i md. Clausens ejendom, og endelig, da den usandhed ikke gik, at han havde fået den som arv.

Men disse usande beretninger, der er vel egnede til at lede folks opmærksomhed bort fra de sande forhold, har man nu måttet opgive.

Men når man læser videre i erklæringen og ser at man benægter sigtelserne om bestikkelser og tvangsindskrivning på visse bestemte bordeller, så er der heller ingen grund til at tro, at erklæringen lær er udtryk for det rigtige. Der oplyses jo, at man kun støtter sit dementi på, at de folk der er forhørt "ikke har villet stå ved" noget, og at man "ikke har kunnet få fat på nogen", der vidste noget.

Vi skal blot til dette bemærke, at for så vidt erklæringen i så henseende skal sige, at man har gjort alt, hvad der har kunnet gøres, så er det ikke sandt. Vi behøver kun at sige - uden derved at forpligte os til at give oplysninger til disse "undersøgere" - at skønt vi har bragt sigtelse på sigtelse, har politiet end ikke rettet skygge af forespørgsel til os om, hvor vi havde vor viden fra.

Og dette er så meget, mærkeligere, som vi ved andre lejligheder er blevet kaldt til politiet og retten i forhør om de mindste bagateller, der ikke kom politiet ved i nogen måde.

Af ikke mindst interesse er politidirektørens forhold til sagen. I erklæringer og interviews endog flere dage efter politiinspektør Korns selvmord forsikrer han intet at have fundet ud over det par pigebørn og nogen nervøsitet hos Korn. Og han erklærer at ville anstille den hurtigste og grundigste undersøgelse og meddele offentligheden alt, intet at stikke under stolen. 

Vi spørger roligt om løfterne er opfyldte, om forsikringerne har været til at stole på. Næst at bemærke, at politidirektøren har vist sig endnu mere uskikket til at lede undersøgelsen af sagen, end vi havde drømt om, og idet vi erindrer om "Avisen" i går fremsatte insinuation om at han var længe vidende om Korns forhold, aftrykker vi for kuriositetens skyld politidirektørens officielle Erklæring i "Berl. Tid." for 30. marts sålydende :

Da flere blade i de senere sage har bragt en meddelelse, der synes at vinde tiltro hos forskellige, og som går ud på, at der kort før politiinspektør Korns død var indkommet til politiet en klage eller anmeldelse om, at han gjorde sig pekuniære fordele på en måde, der var uforenelig med hans stilling som 3. politiinspektør, skal jeg herved oplyse, at der ingen som helst klage eller anmeldelse hverken i den antydede eller i andre retninger er indkommet til politiet angående inspektør Korn, og at grunden til at han tog sig selv af dage, altså ikke kan søges i en sådan anmeldelse, der som nævnt, aldrig har foreligget. Alle de politiinspektør Korn vedrørende embedsdokumenter og papirer bliver for tiden nøje gennemgåede, og efter hvad der hidtil foreligger, må motivet til hans selvmord antages at være et illegitimt forhold, hvori han havde indladt sig, i forbindelse med en ved sygeligt helbred og stor nervøsitet fremkaldt dyb melankoli.

Eugen Petersen
Politidirektør.

Lutter solskin! ikke sandt. Og nu spørger vi:

Var det ikke på tide at hr. Eugen Petersen tog sin afsked? Som undersøger i sædelighedssagen har han godtgjort sin umulighed. Her kan han ikke længere fungere. De tvivl, der er tilbage om sagens sammenhæng, kan han ikke udrede. Og som øverste leder af politiet skal han være i besiddelse af befolkningens mest ubetingede tillid. End ikke skygge af tvivl om hans uangribelighed bør kunne begrundes i hans forhold.

Vi henstiller roligt til ham, om han fyldestgør disse Fordringer. Gør han ikke det, vil hele staden råbe til ham: 

Gå!

(København 23. april 1895) 


Korns selvmord og Borgerrepræsentationen.

I aftes anmeldte oppositionens Borgernes Råd, at den ville foreslå, at Kommunalbestyrelsen skulle Wdgå til justitsministeren med et forslag om at få nedsat en kommission, der skal undersøge Sædelighedspolitiets forhold, og eventuelt, at der tilstræbes en forandring i den bestående sædelighedslovgivning.

Borgmester Hansen søgte at afværge virkningen af dette forslag ved selv at omtale Sædelighedspolitiets forhold.

Vore læsere vil være klar over, at det er politiinspektør Korns selvmord og de hermed i forbindelse skånende rygter, som har foranlediget, at sagen føres frem i Borgerrepræsentationen. Denne har vel myndighed til at kritisere politiforhold. men derimod ikke til at undersøge eller forandre dem. Det kan kun justitsministeren og lovgivningen. Men alene det, at sagen kommer frem i byens kommunalledelse, er et tegn på at der hersker en dyb mistro til den del af sædelighedsordningen, der henhører under Københavns Politi. Korns revolverskud har opskræmt byen, og det alene har været nok til at fremkalde mistanke mod
Sædelighedspolitiet. Dertil kommer, at man offentligt har kritiseret politidirektørens stilling til sagen. At hr. Engen Petersen kunne være uvidende om Korns mislige stilling og Sædelighedspolitiets formentlige elendighed blev først fremdraget som en anke mod denne vor højeste politimand, men nu har "Avisen" endogså i en redaktionsartikel insinueret, at politidirektøren, hr. Eugen Petersen, rimeligvis har kendt Korns forhold "meget længe", men har undladt at få rede på, hvorledes det var fat med ham, og derved givet plads for en fortsættelse af Sædelighedspolitiets pigejagter, bestikkelsessystemet og alt det andet, som fra at være rygter er gået over til at antage bestemtere form af en anklage mod hele den myndighed, Sædelighedspolitiet sidder inde med.

Under disse omstændigheder er det ganske naturligt, at Borgerrepræsentationen fordrer en betryggende undersøgelse af sagerne. Man behøver imidlertid ikke at gå så langt for at få besked på, om der er grund til at foretage undersøgelser og hidføre omforandringer af Sædelighedspolitimagten. Man kan blot læse lovene og regulativerne, efter hvilke den offentlige sædelighed er ordnet.

I Lov af 10. april 1874 om Foranstaltninger mod den veneriske Smitte har § 3 følgende ordlyd:

"Når et fruentimmer, som ikke henhører til dem, der i følge regulativ eller vedtægt er politiets tilsyn med løsagtige fruentimmer undergivne, pådrager sig bestemt mistanke for at søge erhverv ved utugt, skal hun til politiprotokollen advares herimod og derhos underrettes om de følger, som overtrædelsen af advarslen vil kunne medføre. Hun bliver da tillige, forsåvidt hun dertil giver sit samtykke eller hun vedgår at føre et løsagtigt levnet, at undersøge af en læge og, såfremt hun findes lidende af venerisk sygdom, at undergive kur."

Det vil forstås, at politimænd i henhold til denne paragraf kan tiltage sig en grænseløs myndighed. En hvilken som helst kvinde, der "pådrager sig bestemt mistanke", er prisgivet opdageren. Men hvilket spillerum giver ikke denne sætning "bestemt mistanke" for hensynsløshed! Selv om Sædelighedspolitiets mænd var engle - og det er de desværre ikke - ville de være udsat for at øve uret mod Kvinderne, for "bestemt mistanke" er et alt for rummeligt begreb til at silce en kvinde mod uret, og når man så tilmed tør formode, at der er folk i Sædelighedspolitiet, som har for stærk iver i embedet eller mangler moralsk kraft, så er vejen åben for brutal vilkårlighed.

Offentligheden har længe set med uvilje på den kontrol, politiet øver overfor enhver kvinde, der færdes mere utvungent, end spidsborgerligheden tillader. Det har nemlig flere gange kommet pletfrit rygte har været udsat for chikanerier, og at kvinder netop ved at falde i opdagernes garn er kommet på afveje, de måske ellers ville have undgået. Vi minder om den opsigt, skuespillet "Magdalene" forårsagede for et par år siden. Det var jo en voldsom anklage mod Sædelighedspolitiet og det tvungne visitationssystem. Vi citerer her en af replikkerne i stykket, den, der gjorde størst virkning:

"Ved De, at der finder en lov, onl forbyder kvinden at leve, som De (skuespillets hovedperson Valborg, der er en grosserers elskerinde) nu gør, og som, hvis hun synder imod den, giver hende til pris for en nedværdigende behandling? Det er en uretfærdig, en oprørende lov... Hvad dag, det skal være, kan De blive angivet, eftersporet og straffet som en forbryderske . . . Hvert øjeblik kan politiet banke på Deres dør, og fra det øjeblik hører De blandt de elendigste blandt alle kvinder."

Der er rettet de hårdeste anklager mod de opdagere, hvis hverv er at efterspore disse kvinder, og der er fortalt historier om, hvorledes opdagerne selv ofte spiller lægevisitatorens rolle, benytter sig af de kvindelige anholdtes frygt til at tilfredsstille deres egne lidenskaber. Alt dette er stygt, men det er jo dog ingenlunde mod lovens håndhævere, kritikken i første række skal føres, men mod selve loven, som giver plads for vilkårligheden, mod den samfundstilstad, der driver kvinder i politiets arme. Slaveriet er afskaffet i nutidens kulturlande og slavejagterne hos de vilde opvækker vor forbitrelse mod jægerne, vor medfølelse for de forfulgte. Men de fattige kvinder er genstand for en ikke mindre modbydelig jagt i kulturens hovedstæder. Disse kvinder, der attraperes af politiet, behøver blot at være set nogle gange i glad selskab på varieteer, dansesaloner eller natkafeer osv. Så trækkes de med voldsom hånd bort til politikammeret, behandles som forbrydere og tvinges til et generende, af blufærdighed krænkende eftersyn. Og anledningen til at blive attraperet behøver kun at være såre ringe. Har en kvinde en rivalinde, eller har en mand lyst til at hævne sig på hende, er en anmeldelse nok til at føre den angivne på anklagebænken og forvolde hendes ulykke.

Hensynet til den offentlige hygiejne foreskriver absolut ikke dette modbydelige system. Enhver mistænkt kvinde burde tilsiges til at møde for at forsvare sin sag og ikke behandles som forbryderske, og det burde være en regel, at hun kun skulle skaffe privat lægeattest, som politikassen i så fald havde at betale. Kun når en mistænkt vægrede sig herved, kunne hun
tvinges til indlæggelse på et hospital. Dermed ville man undgå, at så mange uskyldig mistænkte blev slæbt afsted som slavinder. Det er af hospitalsberetning for 1891 godtgjort, at af 990 Kvinder er 123, altså en ottendedel, blevet anholdt som mistænkt for at drive utugt som erhverv, uden at der forelå det mindste, som gav politiet ret til dets hensynsløse fremfærd.

Her er altså et stort område at reformere på, og henvendelsen til justitsministeren er i høj grad berettiget. Den er vel kun til mildnelse af den lov, som kapitalistsamfundet har givet sig selv, og som taler om kvindens ulykkelige stilling under de forhold, hvor pengene og fattigdommen hersker, og hvor opdragelsen er i høj grad mangelfuld. Men en indskrænkning af lovens håndhævelse er en bydende nødvendighed og bør gennemføres hurtigst muligt. For øvrigt henviser vi til borgmester Hansens udtalelser i aftes i Borgerrepræsentationen, som findes andet steds i bladet.

(Social-Demokraten, 23. april 1895)

Borgmester Hansens udtalelser er refereret i ovenstående artikel i København, og gentages derfor ikke her.

Gustav Esmanns skuespil "Magdalene" gik nogle år forinden på Casino. Ved forevisningerne skal bragende klapsalver være brudt ud ved hvert udfald mod Sædelighedspolitiet.