29 november 2022

"Mere Griseri". (Efterskrift til Politivennen).

Hr. Redaktør!

Der eksisterer meget griseri her i verden, men noget så storslået som  det kommunale tror jeg næppe findes magen til. Vore gader er til daglig nogenlunde tålelige, at sige når det ikke blæser, da man så gerne godt kan anlægge en losseplads en miniature ved at rense hår, øjne, skæg og lommer for forskellige gadelige ingredienser, men regner det, er det næsten ubeskriveligt, hvilket griseri man så bliver vidne til og lider under.

Gaderne er et ælte med større samlinger af mudder og brede og dybe vandpytter, dette er næsten for milde udtryk. Er man nu så heldig, nogenlunde pænt tilgriset, så godt som man selv formår ved at undgå dem, at være skrået over fra det ene fortov til det andet, skal det aldrig fejle at en droske - til daglig brug lunter disse køretøjer af i en art podagristisk trav - i fuld fart så godt som det naturligvis er mulig for en københavnsk droske at bevæge sig, sætter dyndet i bølgegang, og man bliver så overdænget af den modbydelige brænding, at man ikke véd, om man skal le eller græde, ikke engang hvis uheldet træffer ens værste fjende.

Kongens Nytorv - stor plads - mange Mennesker - vældig svineri; dette Kongens Nytorv var, om jeg så må sige, virkelig en nogenlunde præsentabel plads (dette skal udtrykke det franske ord place) og må i sådant vejr minde stærkt om gamle Hallandsås med dets usle brolægning - ja for det synes både Udlændinge og andre, at det er skandaløst med denne fodangel- og faldgrubeagtige manér, som dette torv, der er så befærdet på kryds og på tværs, er brolagt på. Et stort smudsig-gulagtigt søle, der på sine steder måler 3 - 4 tommers dybde er det ved Gud ikke behageligt at skulle lodde med sine sko; hoppe fra en fremstående top til en anden er ligefrem farligt for ikke at sige umuligt på grund af stenenes ved slid omskabte naturform fra flade til runde, tillige er afstanden sommetider så stor, at man med lidt held ville kunne opnå en ufrivillig og ubehagelig gammel, for ikke at tale om at give muligvis tilstedeværende et mindre vel villigt optaget styrtebad. Næh, man må nok så pænt traske lige igennem tykt og tyndt.

Dette kan altsammen endda gå an for os mandfolk, men de kære damer hvor må de ikke være ærgerlige i et sådant vejr, mellem os sagt, holder jeg meget af netop i regn og blæst at færdes på Gaderne, Gudbevares kun for i al anstændighed at studere og more mig over damernes naive, måske også beregnende - men det er både et naturligt og et utilgiveligt koketteri - løften op og forsigtige nydelige trippen for ikke at blive våd om de søde små højvristede fødder, men det er vistnok ikke ganske morsomt at måtte kilte op til knæene, det ser just heller ikke skønt ud, da holdningen taber en ikke så lille del af elegance, når damer både skal samle hele kjolen og samtidig balancere med paraplyen.

Ja det er, hvad jeg ville have sagt håbende på, at vor velvise Magistrat - jeg har nemlig højstsamme værdige Institution slemt mistænkt for at læse Deres interessante blad, måske ville bekvemme sig til at bedre, om også lidt, på disse middelalderlige gadetilstande.

Deres Peintre.

(København, 21. september 1889)

De forenede Hvide Vare Forretninger. Firma i København, Th. Wessel & Co. Hestetrukken sporvogn, 1874. Det senere Magasin. Illustreret Tidende. Det kongelige Bibliotek. Muligvis beskyttet af ophavsret.

La' vær'. (Efterskrift til Politivennen)

København kunne være en meget net by. Den har ganske vist et klima der stærker og stærkere minder om Leipzigs - "den by, hvor det altid regner". Dette ligger dog kun i den mangelfulde konstruktion af barometrene, som vore ikke synderlig drevne instrumentmagere tilvirker. Hvem tror vel nemlig længer paa, at regnen kommer fra oven?

Byen har desuden mange små agréments, som rigelig opvejer den lille gene med vejret. Vi nævner eksempelvis de nye nødtørftshuse, "Aftenbladet" og den forventede elektriske belysning - lutter ting, der pynter.

Desto sørgeligere er det da, at selve byens døtre, der fremfor nogen burde bidrage til dens forskønnelse og virkelig også kunne gøre det, i en beklagelig grad synes på veje til at degenerere.

De af Hostrup anbefalede broderede sofapuder til elskede religionslærere er betænkelig gået af mode. Kvindeligheden er i det hele taget ikke længer det Ideal, vore damer dyrker. De sætter ikke mere pris på at sidde til stads på vinduesforhøjningen. Nutidskvinder vil tumle sig i frihed og uden ansvar, hun vil ned på gaden.

*

Det er sporten, der kalder hende; for den ægte københavnerinde er nuomstunder - tilgiv mig ordet - bidt af en gal sportsman. Hun rider, hun kører, hun sejler og hun roer, så det er væmmeligt at se på for os andre. 

Først ridningen i de forpestede ridehuse på lejehest.

Ud af porten svæver en amazone med ustrøget cylinder, snavsede vaskeskindshandsker, faderens aflagte selskabs-pantalons, stopninger på kjolen, to stykker hvidt sukker i hånden og en moppe i hælene.

I galop går det hen til en under-Løruper, der skråer og spytter, mens han for et par kroners penge tillader hende at ride manegen rundt 5 gange i skridt, 3 gange i trav og gang i karriere.

Kan hun holde sig i sadlen så længe, spenderer den galante berider en othellokage på sin Desdemona.

Mange raffinerede, ungmøer foretrækker dog at falde lidt af hesten og bjærges af den vejrbidte sergents muskelstærke arme. Dette øjeblik er nok så sødt som flødeskummet på en tiøres kage. 

Regningen for disse dyre timer, der ødelægger den unge dames nederdel, betales mod anvisning på papas kontor. Berideren der personlig møder, bliver stedet til håndtryk ved privatpulten. Når han går, får kontorbuddet ordre til at give ham en cigar, der tændes udenfor.

*   *   *

Tjener de ridende damer ikke til forskønnelse for hovedstaden, ville det være endnu latterligere, at påstå dette om deres medsøstre i Ingemann- Petersen.

Der er kun en humber, Ingemann-Petersen er hans missionær ved dag og nat, unge, uerfarne kvinder hans proselyter, for hvem han - mod et passende vederlag - sætter maskinen i gang.

Humber-damernes toilette er bare arme med myggestik, hvidt flonel, skotsk mavebælte, stankelben med halvstrømper, ingen turnure, håret a la chinoise, jupe courte.

Deres udflugter sker i mangel af brødre med faderens volontører (såkaldte tvangskurser). I regelen er det den yngste og slettest lønnede kontorist, hvis søndag formiddag der lægges beslag på til fordel for frøkenens arm- og benmotion. Kan han slippe fri ved at præstere lægeattest, inviteres en kadet eller yngre student til frokost. Turen foretages da mellem frokost og middag.

Denne udvej griber man dog kun nødig til, da kadetten subsidiært studenten hugger skamløst i sig af det kolde bord, mens den beskedne kontorist allerede lader som han er mæt efter den varme ret.

*   *   *

Lægger damerne an på at optræde kompagnivis og har de to gange rejst til Skodsborg uden kvalmende fornemmelse, rotter de sig sammen i en roklub.

Fædrene, medlemmer af den liberale vælgerforening eller Fremskridtsklubben, får hver 5. juni en 14-dages forkølelse af at stå i vådt græs og høre på Herman Bing og Oktavius Hansen.

Dragten: Strikket sømandshue med stor ulden knop, bar hals med sommerfilipenser, stribet eller blegrødt jerseyliv a la sommer-revy, ingen korset, læderbelte med norsk tollekniv, store bare næver med hornhud indvendig og kulørt lommetørklæde med anker på.

Både til lands og til vands haler de ud med lange tag; en ed på rette sted og en bajer fra fad efter endt arbejde - helst på Langelinjes Pavillon - lades der ikke hånt om. Under roningen spyttes der langt efter medlemmer af Studentersamfundet, der også er ude at tumle sig på den fugtige gade.

*

Foruden andre unoder, mener enhver sportsdame sig berettiget til at gå alene på gaden efter 12, for den næste dag ved morgenmælken uvægerligt at prale af, at hun er blevet forulempet af velklædte, unge elegatits, dernæst forpligtet til at stinke af sportcigaret, fylde op ved Brandes' forelæsninger, sværme for Fridtjof Nansen og gøre nar af sin præst.

Foreningen til Københavns Forskønnelse bør vinke alle disse friluftsdamer op fra gaden igen.

Dernede pynter de ikke.

Strix

(København 27. september 1889).

Gør det!

Jeg samstemmer fuldstændig med min ærede spydige og åndfulde kollega hr. Stix i hans karakteristik af de sportgale damer. Heller ikke jeg ser med glæde på de alt andet end velskabte figurer som rædsomme dragter stiller til beskuelse - og de filipensede og myggestukne arme og halse som de åbenbarer i hele deres afskyelige nøgenhed. Jeg forforfærdes også såre når jeg måder en ung dame hvem jeg førhen nærede agtelse for, på en tricycle, med benene anstrengt arbejdende for at få plads ti at rende op og ned og kroppen bjet forover, med et hjst uklædeligt knæk på midten.

Jeg er således i alle måder hr. Strix ærbødigst hengivne Ego.

Men jeg synes at hr. Strix ikke blot burde have sagt la' vær! - Derfor møder jeg med et supplerende gør det.

Hvad skal de unge damer da gøre. For vi er jo dog enige i at de ikkke bare bør sidde på vinduesforhøjninger og kigge ned på gaden.

Ikke sandt, de kunne dog pynte så pænt op i vore trange og kedelige gader når de bare selv ville.

De skal gøre gymnastik - de unge piger. Det gjorde de indtil for et årstid siden da der endnu kunne tænkes på andet end sport og tales om andet end rekorder. Dengang da man  var blevet enige om at de unge pigers stil-leben var alt andet end sundt for dem, da man var enig om at de skulle ud i fri luft, at de skulle røre sig for at  få rødme i kinderne og spændstighed i bevægelserne, dengang fødtes den sunde gymnastikbevægelse.

Da gik de unge piger deres ugentlige vintertimer til gymnastiklærerinden, og hun lære den rankhed i ryggen, smidighed og hurtighed. I lette bekvemme og kønne dragter gjorde de deres øvelser der aldrig var forcerede, de hang i bøjede arme i ringene, og de entede ad stigerne - de havde deres sal for sig selv, og de fik deres sundhed igen. 

Så blev sportsbevægelsen modesag - og med det samme var man inde i den pure overdrivelse.

Til nød gik det an dengang. Damerne nøjedes med at pjaske lidt i en båd, men fra det øjeblik da tricyklen erobrede sig ikke blot strandvejen, men også alle de unge pigers hjerter, var det ude med den sunde gymnastikbevægelse.

Så trådte damerne deres hjul, så og så mange gange, og de lærte sig deres frigjorte unoder. Forhåbentlig går sporten snart tilbage til sit hjemland igen, og forhåbentlig kan der så igen blive tale om at komme frem i verden for de stakkels mennesker der ike kan rende på et, to eller tre hjul.

Sker det - forlader nok de unge damer overdrivelsen og går igen deres ugentlige timer til gymnastiklærerinden. Og så bliver de karikaturer der nu traver op og ned ad gaden, en fabel, og vi får i stedet unge, kønne og friske piger, til pynt for byen og til glæde for vore hjerter.

Ego.

(København 29. september 1889).

I mangel af samtidige fotoer, her Østrigsgades Skole, ca. 1906-1918. Fotograferet af Johannes Hauerslev. Public Domain. Kbhbilleder

Oprør paa Nørrebro. (Efterskrift til Politivennen)

Atter i aftes var der stor sammenstimlen af mennesker udenfor forskellige butikker hvis ejermænd ikke vil lukke kl. 9. En på Nørrebrogade boende frugthandler fik en stor spejlglasrude knust af den hævngerrige mængde, og til gengæld fik en fredelig borger der stod og så til, panden kløvet af en politiknippel, så at han i bevidstløs tilstand måtte køres til hospitalet.

(København, 11. september 1889)

Lukkespørgsmålet for den offentlige politiret.

Allerede i går blev i den offentlige politiret behandlet den første sag fra optøjerne på Nørrebro i anledning af butikslukningen. Da urtekræmmer Faurholt, der ikke vil lukke kl. 9, en aften stod i sin butiksdør, hjørnet af Griffenfeldtsgade og Korsgade, havde en mand i forbigående sagt til to piger: "Der står han, den skruebrækker!" Urtekræmmeren blev vred fik en politibetjent til at notere manden der i går i politiretten måtte bøde 10 kr. for at have brugt det forbudte "hædersnavn".

Urtekræmmer Faurholt slap dog heller ikke fri - han måtte betale 3 kr. fordi han trods politiets forbud, havde ladet en trækkevogn stå på gaden Han har en gang tidligere betalt 2 kr. for at have taget denne uberettigede holdeplads.

Lukke-urolighederne på Nørrebro.

Natten til i går blev der med en mursten knust en stor spejlglasrude hos en cigarhandler på Nørrebrogade ved hjørnet af Slotsgade. Ruden havde en værdi af 225 kr.

(Social-Demokraten, 13. september 1889).

Spektaklerne på Nørrebro

Der fabledes om at gendarmerne var klare til udrykning, at politi i store mængder ville blive gemt i porte osv. Og folk ventede sig noget stort.

I tætte stimer gned man sig op og ned i den mørke gade - så på de ituslagne ruder hos grønthandleren hvor talrige politibetjente stod opmarscherede - der hujedes og piftedes hist og her, og når politiet skred in, flygtede folk helt beredvillig.

Dt syntes dog som politiet i aftes optrådte efter en bestemt plan - og den var fornuftig nok.

Da menneskestimlen var steget til så tæt en masse at det ikke var så ganske nemt at opretholde ordenen, deltes politiet, forstærket som det var fra københavnske stationer, i flere skarer og drev folk bort - langsomt og humant. Ad sidegader og ad hovedgaden ledtes mængden af vejen - snart lå Nørrebrogade øde hen.

Naturligvis var det mindre behageligt for gadens beboere; - men kunne de dokumentere sig, slap de dog ret nemt igennem.

Da så folkesværmen havde stået og set på politikordonerne der spærrede alle tilgange til kamppladsen, blev den ked deraf og drog bort. -

- Sådan burde politiet straks have grebet sagen an overfor de latterlige demonstrationer i stedet for at anvende vold og brutalitet.

(København, 14. september 1889)

I starten af september 1889 afholdt fagforeninger og politiske foreninger flere møder, bl.a. 9. og 11. september 1889 i "Sortedamslund", om 8 timers arbejdsdag. 

28 november 2022

Henrik Pontoppidan vs Frederik Nygaard: "Jødefejde" 1889. (Efterskrift til Politivennen)

Præsten Frederik Nygaard angreb i 1889 to artikler i Kjøbenhavns Børs-Tidende den 20. og 22. august 1889 under redaktion af Ernst Brandes, Georg og Edvard Brandes' lillebror. Det opsigtsvækkende var en advarsel om at hvis jøder fortsat angreb kristendommen, ville det skabe antisemitiske stemninger i befolkningen. Nygaards "rådgivning" af jøder opsigtsvækkende. Nygaard tilrådede direkte redaktøren at stoppe artikelserien. 

Det bemærkelsesværdige er at artiklerne ikke angreb kristendommen generelt, og at artikelforfatteren (Henrik Pontoppidan under pseudonymet Urbanus) slet ikke var jøde. En debatform som ikke er ukendt i dag. Om Nygaard repræsenterede en større eller mindre del af danske præster, er uvist. I hvert fald antyder sætningen "Hundekoblet forstår dog signalet" at hans synspunkter ikke var uden klangbund. Til gengæld var der ikke megen støtte at hente i aviserne, og bl.a. dagbladet "København" harmedes over Nygaards artikler. 

Frederik Sextus Otto Alfred Petersen Nygaard (1845 – 1897), tilhørte den grundtvigske kreds. Han var Odense Valgmenigheds første præst, og havde allerede et biografisk forfatterskab bag sig. Og fortsatte denne virksomhed efter debatten.

Redaktøren på "Kjøbenhavns Børs-Tidende" var Ernst Immanuel Cohen Brandes (1844 – 1892). Han var nationaløkonomisk forfatter, vekselerer og bror til Georg og Edvard Brandes. Efter artikler i "Politiken", "Tilskueren" mm. havde han startet "Kjøbenhavns Børs-Tidende" som bl.a. beskæftigede sig med bank- og børsvæsen. 

Henrik Pontoppidan skrev under pseudonym, "Urbanus"). Hans identitet var kendt, fremgår af hentydninger til at det er en anset forfatter, en digter af dansk præsteslægt, bror til en højskolemand og ikke-jøde. I Aalborg Amtstidende, 10. januar 1893 afsløredes hans identitet. Afsløringen skete i forbindelse med at Pontoppidan havde ansøgt om at få understøttelsen via finansloven fornyet. Det skete ikke. Han var tilhænger af Georg Brandes og Det Moderne Gennembrud. I 1917 fik han nobelprisen i litteratur.

Endelig blandede journalist og forfatter Carl Johan Behrens (1867-1946) sig. Han var dengang en ung mand (22), men havde startet at skrive artikler, bl.a. tidsskriftet "Ny Jord" (1888-1889) som nævnes af Nygaard i en af artiklerne. 

Ludvig Grundtvig, fotograf (1836-1901): Ernst Brandes (1844-1892). Det Kongelige Bibliotek. Fri af ophavsret.

Dagbog

19. august.

Det synes virkelig, som om Helvede begynder at vakle, og at Djævelen synger på sit sidste vers.

Den moderne kristendom forkaster troen på de evige pinsler som stridende mod al menneskelig følelse og uforenelig med overbevisningen om Guds algodhed. Den sejrrigt fremrykkende "Frelsens Hær" hverver ikke sine rekrutter ved at true med svovlpølens elendighed, og alt en stund har djævellæren været udslettet af mange kristne folks katekismus.

Ja - hvem skulle tro det? - selv præster i kjole og krave begynder at tage sagen op til alvorlig drøftelse. Det er allerede et ikke ringe antal gejstlige indenfor den danske folkekirke, der i tale og skrift åbenlyst fornægter helvedstraffens eksistens og i det hele bestrider kristendommens hidtil gængse forestillinger om det formodede liv efter død.

Ærlig talt, det er skade, man ikke er kommet til denne erkendelse lidt før. Hvor meget uro, angst og bæven kunde da ikke være sparet ? I århundreder har frygten for livet efter dette lig dommen over vore gerninger ligget som en mare over sindene.

Tanken på djævelen, der lurede på os i alle krogene, har forgiftet vore glæder og foruroliget vore skønneste drømme. Fra det første vi kunne fatte, har vi lært at skælve for helvedes ædende flammer og tænkt på de ulykkelige der skal martres her fra evighed til evighed.

Og nu erfarer vi at det hele er en fejltagelse og beror på en beklagelig misforståelse. Det med djævelen er lutter indbildning, og helvede er der ingen ting, der hedder.

Egentlig er der måske ingen grund til forbavselse herover. Ifald man i tankerne vil repetere sin religionshistorie, vil man høste den erfaring at af alt i verden er intet så omskifteligt som de "evige sandheder". Mens almindelig jordiske og derfor undertiden ret foragtede sandheder som at jorden er rund og at jern er tungere end træ bestandig lever i bedste velgående, hænder det ikke sjældent deres himmelske kolleger, at de dør en ynkelig død og står op til et andet liv som en slet og ret løgn.

Men når det nu forholder sig således, synes der at være grund for de gode præster til ikke at fare alt for ilde frem mod anderledes tænkende. Hvorledes gik det ikke dem, der for blot 10-12 år siden vovede at løfte deres stemmer mod djæveldyrkelsen? Og nu har selv Præsterne præcis den samme slags fornægtere i deres midte.

Men - vil man måske spørge - når der ingen djævel er længer, og ingen straf, og altså heller ingen løn; når endog præsterne ikke mere tør udtale sig om livet efter døden, og når troen ikke er en forvisning om det, vi ikke kan se - hvad er så det hele? Hvori består da kristendom? Hvad er da tro?

Den moderne kristendom er vel, hurtigt sagt, alene en hengivelse til samlivet med Kristus, der er alles ven og alles broder og trøster. Gå en aften ud i Frederiksberg Allé og overvær et af "Frelsens Hærs" møder, og man vil dér næsten intet høre om synd og intet om helvedes pine, men alene om den glæde, der følger med venneforholdet til Kristus. Herom drejer alle deres bekendelser sig. De følger ikke Kristus hverken i håb om belønning i et hinsidigt himmerigsliv eller af frygt for straf i en evig helvedild; men alene for den store glæde, den salighed, han allerede hernede dagligt bereder dem ved samlivet.

På samme måde udtaler den moderne profet Tolstoj sig i sine opbyggelsesskrifter. Troen, hengivelsen, bærer belønningen i sig selv, ganske som i et jordisk kærlighedsforhold. Når han spørger: "Hvori består lykke?" så svarer han: først og fremmest i at forsage - ikke "Djævlen", men "denne verdens lære" og følge Kristus. Og vel at mærke: om noget liv efter dette taler han ikke - Det er en kraftig amputation, der således for tiden foretages på den kristne lære. Spørgsmålet bliver nu, om den virkelig kan tåle dette tab, og om den ikke vil forbløde sig.

Urbanus

(Kjøbenhavns Børs-Tidende, 20. august 1889)


Dagbog.

20. august.

Det er for en udenforstående vanskeligt at fatte forholdet mellem de troende og deres gud. Så længe det endnu til dels grunder i håb om himmerigs belønning og frygt for de evige straffe, lader det sig ret naturligt forklare. Men dette kærlighedsforhold til Kristus, hvortil den moderne kristendom mere og mere synes at indskrænke sig, denne glæde ved samlivet med et tænkt væsen, denne salige følelse af overalt at blive ledsaget af en mystisk usynlig, der støtter, trøster, fryder og elsker en og uden hvem livet ville være idel sorg og savn og mørke - det er alt sammen en gåde, ja et vanvid for dem, hvem troens gave ikke er givet.

Jeg har rigtignok kendt en mand, et såkaldt kolerabarn, der nærede en lidenskabelig kærlighed til sin moder, skønt han aldrig havde set hende og ikke vidste det ringeste om hende. Det billede, han havde dannet sig af hende, var fuldstændig grebet ud af luften, og dog bevarede han hendes træk med den dybeste ærefrygt, ja lod endog en gang en maler på grundlag af hans beskrivelser forfærdige et portræt af hende, som han hængte op i sin stue og viste sine fremmede, idet han med fuld overbevisning sagde :

"Det er min moder".

Denne trang hos menneskene til at danne sig en levende forestilling om deres ophav er både gammel og naturlig. Vi bærer vel alle mere eller mindre et gudebillede i vort hjerte, afpasset efter dettes attrå og behov Men dette forklarer dog ikke de troendes stædige overbevisning om deres formodningers ufejlbarlighed. Hin forældreløse mand elskede vel nok det billede, han havde dannet sig af sin moder; men ifald endelig en indviet var kommet til ham og havde sagt at det var ganske fejlagtigt, havde han dog ikke for alvor fastholdt sit fantasifosters pålidelighed. Dette gør derimod de troende. De tror hellere at alt hvad de ser omkring sig med deres jordiske øje, at alt hvad klogt og erfaring lærer, er lutter sansebedrag, end de tvivler på sandheden af et eneste træk i det Kristusbillede der har dannet sig i deres sjæl.

Det nytter ikke, at videnskaben kommer med sit: det er umuligt! Deres overbevisning er så urokkelig, at man ser dem gå i døden for den, om det kræves.

"Men hvor kan jeg også tvivle", siger de, "når jeg bestandig føler Guds nærværelse og daglig mættes af hans kærlighed? Jeg vidste jo ikke, hvad glæden var, for den dag mine øjne blev opladte for Guds tilværelse, og jeg kom til at tilhøre ham".

Spørger man nu en troende, hvorledes han da kom til at tilhøre Gud. svarer han altid, forsåvidt han overhovedet endnu erindrer det, at han ved en eller anden lejlighed, hvor hans sind var stærkt bevæget, blev grebet (eller smittet ved at se den magt) troen havde over en anden. Med andre ord: han har i et bestemt øjeblik i hvilket hans nerver var særlig modtagelige, været under indflydelse af en anden troende, og denne har da ved sin bekendelse "indskudt"  ham sin tro.

Minder det ikke om de hypnotiske fænomener? Jeg overværede en gang en stor kirkefest i Marcuskirken i Venedig - Det store, pragtfulde rum var fyldt til trængsel med en broget skare af alle slags folk, silkeklædte damer, lazaroner, borgerfolk og tjenestepiger der var drevet herind fra Marcuspladsen for at betragte skuespillet. En bisp under en baldakin, fulgt af en skare hvidklædte præster med høje lys, af brune munke og røde kordrenge med forgyldte røgelsekar, drog under en dyb, monoton sang rundt i kirken, mens nu og da et dejligt mandskor ledsaget af orgeltoner faldt ind oppe fra pulpituret under korhvælvingen. I begyndelsen var der en trængen og puffen for at komme til at se, og en hvisken og tisken fra dem der så. Men efterhånden som den bedøvende røgelse fyldte rummet, og munkenes dybe stemmer løftede sig, grebes menneskemassen af en uhyggelig andagt. Folk blev tavse og rørte sig ikke længere. De foldede hænderne foran brystet og mange kinder blev hvide. Da så først én og snart efter en anden kvinde sank ned på knæ i en hysterisk gråd, bredte der sig fra disse ligesom en hypnotisk smitte over hele forsamlingen; og idet til sidst bispen gik op imod alteret og mens sangen forstærkedes, vendte sig i kordøren med det hellige guldkors i sin opløftede hånd, sank med ét den hele menneskemasse næsegrus mod kirkens marmorgulv, grebet af en fuldkommen ekstase den silkeklædte dame side om side med lazaronen, hændervridende og opløst i gråd.

Det var næsten ikke til at forstå at det virkelig var de samme mennesker, der for et kvarter siden var drevet ind fra den lyse og glade Marcusplads med tankerne optaget af alle dagens småbegivenheder, og forende med sig den verdslige røgelse af tobak, vin og parfumer, som endnu hang i deres klæder.

Jeg kom til at tænke på denne scene, da jeg forleden sad inde i en af Frelsens Hærs mødesale. De agerendes langtrukne, omtrent enslydende bekendelser, der fremføres i en snøvlende, halvt syngende tone, hensætter en i en forunderlig døsighedstilstand, som ganske ville tage magten fra en, ifald ikke de små livlige opsange, der nu og da pludselig afbryder talerne, akkurat holdt søvnen stangen. Resultatet bliver til sidst en underlig blød, eftergivende stemning; og da, henimod mødets slutning, sniger et par af mandskabet sig rundt imellem tilhørerne og tilhvisker dem pludselig bagfra med hemmelighedsfuld stemme ord i øret som: "Jeg er Jesus, det er din frelser, der er hos dig", o. s. v. Det nytter ikke, at man lader som om man ikke hører ham, eller beder ham gå. stemmen vedbliver med sit: "Jeg er Jesus . . . Det er Jesus, der taler" . . . Da hænder det undertiden en ubefæstet, især unge piger, der måske virkelig føler sig syndbetyngede eller forladte, at samlingen svigter dem; de brister i heftig gråd; den hemmelighedsfulde stemme har dem i sin vold, og viljeløst føres de til sidst hen til skranken for at bekende. En sjæl er frelst!

Det er et uhyggeligt syn. Og i stilhed tænker man på om det ikke var på tide, at lovens håndhævere, der jo netop nu drager så hårdt til felt mod de magnetiske kvaksalvere, også tog sig lidt af denne art af hypnotisme

Urbanus.

(Kjøbenhavns Børs-Tidende, 22. august 1889)

Ukendt fotograf: Frelsens Hærs hovedkvarter, Frederiksberg Alle 9. Ejendommen blev købt i 1896, og kan altså ikke have været her Pontoppidan var. (Kbhbilleder. Fri af ophavsret).


"Kjøbenhavns Børs-Tidende" og Kristendommen.

"Kjøbenhavns Børs-Tidende" har i sommer haft en række artikler under overskriften "Dagbog" og underskrevet "Urbanus", hvis indhold i højeste grad har forbavset undertegnede ikke-handelskyndige læser. Man skulle tro efter bladets titel, at "Kjøbenhavns Børs-Tidende" var et blad der udelukkende varetog handelsstandens interesser. Men man får andet at vide, når man læser Tidendens "dagbog". For den indeholder nogle af de mest åbne, men tillige mest bidske angreb på kristendommen, jeg længe har set. I et af de sidste numre af bladet (nr. 117) fremstilles endog den kristne tro som et vanvid, hvis fremtoninger minder om de hypnotiske fænomener. Og ganske vist nærmest med hensyn på "Frelsens Hær" påkalder forf. politimagten, for at den kan "tage sig lidt af denne art af hypnotisme"; men man bliver bange for, at næste gang vil turen til at komme på politistationen nå de andre afdelinger i "de troende"s lejr.

Det er ikke min agt eller min lyst at føre nogen offentlig debat med Kjøbenhavns Børs-Tidende's hr. Urbanus om kristendommens levedygtighed, al den stund jeg er fuldt og fast overbevist om sandheden i Kristi ord, når han siger, at han vil være med sine alle dage indtil verdens ende. Men når jeg her slår til lyd i denne sag, da er det for i tide at advare hr. Urbanus - og i særdeleshed Børs-Tidendes redaktør og udgiver hr. Ernst Brandes - imod at fortsætte de Kristus-fjendske dagbogs-breve.

Og jeg advarer herimod, både fordi det er udannet, og fordi det er uklogt af hr. Brandes at lade disse breve fortsætte. Det er udannet ikke at respektere andres religiøse overbevisning. Og det er uklogt, når man selv er jøde, da at give anledning til at éns hidtil frie og uantastede stilling i landet kan blive gjort indskrænket og pinagtig. Det ville være selvforskyldt hvis hr. Brandes' Børs-Tidendes dagbogsbreve gav anledning til en lignende antisemitisk rejsning blandt os danske som den, i det mindste jeg med beklagelse har set så stærkt bryde frem i Prøjsen i de sidste år. Det danske folk, hvis kirke er den evangelisk lutherske, har mindst af alle folk fra jødisk side fortjent en sådan hån mod sin religion som den der i de sidste måneder er blevet den til del i Børs-Tidende. For hos det danske folk har jøderne under adskillelsen fra deres oprindelige fædreland fået så gæstfri og så hædret en plads som hos intet andet folk. Jeg véd, der er mange ædle jøder som er taknemmelige derfor. Men jeg véd også, at skal det gode forhold bevares for jøderne i deres helhed her i landet, så gælder det også om til de iblandt dem der er ivrigst i deres vantro, dog lægger så meget bånd på deres bitre følelser, at de ikke krænker det folks religion, hvor de har deres ophold.

Da kejser Friedrich i Tyskland forrige år døde, var der et jødisk blad som foreslog, at alle jødiske drenge, som i det følgende år fødtes til verden, skulle bære navnet Friedrich til tak for kejserens liberale følelser overfor jøderne.

Hvad om alle jøder i Danmark - også dem, der har med udgivelsen af "Kjøbenhavns Børs-Tidende" at gøre - i hele deres offentlige optræden ville lægge for dagen også for fremtiden, at de elskede den fred, som de så rundeligt har nydt i over to menneskealdre i Danmark. Det ville glæde os meget - og gavne dem selv mest.

Frederik Nygaard.

Vi ønsker kun at gøre en eneste bemærkning til ovenstående artikel, som hr. pastor Frederik Nygaard har sendt os. Den ærede Indsender betoner selv stærkt, at ingen mere end han ville beklage, om en antisemitisk rejsning nogensinde blev svaret på et stedfundet eller eventuelle angreb på kristendommen. Vi behøver derfor kun at understrege hr. Nygaards egne ord om at en antisemitisk rejsning såvel fra et kristeligt som fra et humant standpunkt sikkert bør være utænkeligt herhjemme.

Red

(Morgenbladet (København), 31. august 1889)


"Kjøbenhavns Børs-Tidende" og Kristendommen.

Jeg ønsker plads for følgende bemærkninger i anledning af pastor Rygaards artikel i "Morgenbladet" for den 31. August.

Det der går som en rød tråd gennem hr. Rygaards artikel, er følgende: Rør ikke ved kristendommen: den er statsreligion, det danske folks religion. Jo, der har vi humlen! Derfor skal den være uangribelig, den er "folkets" religion - på papiret, og derfor må anderledes-troende ikke angribe dens dogmer, dens levedygtighed, og navnlig må ikke en "vantro" jøde gøre det, en jøde, som nyder den mageløse lykke at have fået lov til at bo og bygge - eller som hr. Nygaard med en kejtet vending siger, have sit "ophold" i Danmark efter adskillelsen fra hans gamle fædreland. Hvor rørende ! Jeg skal sige hr. Nygaard en ting : Ifølge Danmarks riges grundlov hersker der religionsfrihed her i landet. Om jeg er kristen, jøde, ildtilbeder eller muhamedaner, er den ligegyldigste sag i verden for min stilling som statsborger i det land Danmark. Vi har en statskirke her i landet med en uniformeret, af regeringen lønnet gejstlighed, et slags åndeligt gendarmerikorps, der lugter anderledes tænkende, og som snarest burde ophæves. Jeg har lov til at angribe denne statsreligion, når mine angreb ikke overtræder straffeloven: og er det min fulde og faste overbevisning at den evangelisk lutherske kristendom ikke bevirker levedygtighed, at den som alle religiøse systemer, er menneskeværk - måske et sjældent genialt og agitatorisk begavet menneskes værk, men ikke af guddommelig oprindelse - at den ikke kan tilfredsstille et stræbende nutidsmenneske, at den hindrer den frie tænkning og den frie forskning, så har jeg en udødelig ret til at angribe den, polemisere mod den, påvise dens inkonsekvenser, hvad enten jeg så er jøde eller kristen - af fødsel. Nu er Urbanus ikke jøde. Det er almindelig bekendt at der under dette mærke skjuler sig en yngre, fremragende digter. der oven i købet er af dansk præsteslægt, og hvis ene bror er en meget omtalt præst og højskolemand.

Hr. Nygaards artikel taber derfor en del af den tilsigtede virkning. Hans advarsel til redaktør Ernst Brandes mod at fortsætte de kristusfjendske dagbogsbreve er virkelig latterlig. Han taler om at det er udannet ikke at respektere andres religiøse overbevisning. Gør hr. Nygaard måske det i sit fanatiske grundtvigianske angreb? Vi har ikke haft en saglig religionskamp her i landet mellem kristendom og fritænkere. Trækker det nu omsider op til en sådan kamp, vil den blive hilst med glæde af de mange, der ønsker en dyst med den religionsform, som kaldes kristendom. Og det program som vi, der står på en diametralt modsat side af hr. Nygaard, samles om, har som første paragraf : Ophævelse af den intolerante, selvgode statskirke og ligestilling af alle religionssamfund i Danmark.

København, d. 31. aug. 1889.

Carl Behrens.

Da vi anser det for givet, at hr. pastor Frederik Nygaard selv ønsker at svare på ovenstående Indlæg fra hr. redaktør Carl Behrens, skal vi foreløbig heller ikke knytte nogen bemærkning til denne artikel. Vi skal så vidt muligt lade diskussionen stå åben.

Red.

(Morgenbladet (København), 1. september 1889).

Hr. Frederik Nygaard har i "Morgenbladet"s gårsnummer indrykket en artikel, hvori han erklærer, at han ikke vil indlade sig i nogen diskussion med "Børs-Tidende", men vil advare sammes redaktør og udgiver imod fortsættelsen af de dagbogsartikler, som under mærket Urbanus har været optaget her i tidenden.

Den ansete forfatter, der har valgt at skrive under mærket Urbanus, og gjort Børs-Tidende den ære at medarbejde ved bladet, er desværre for tiden ikke rask; det havde vel ellers været rigtigere, at han besørgede besvarelsen. Dette hverv tilfalder nu mig. Urbanus fortalte i en dagsbogsartikel, hvorledes han dels i Markuskirken i Venedig, dels ved "Frelsens Hær"s møder havde iagttaget tilstande, der næsten forekom ham udslag af hypnotisk påvirkning. Jeg har i domkirken i Neapel overværet, hvorledes præsten foreviste for den overfyldte kirke en helgens stivnede blod; jeg har set mængden i timevis knælende anråbe om, at blodet måtte blive flydende; jeg har hørt den uendelige jubel, da præsten fra altret forkyndte, at miraklet var sket. Jeg har i "Frelsens Hær"s forsamlinger set, hvad dér foregår.

Urbanus' beskrivelse var sanddru og alvorlig - det vidste jeg da af egen erfaring - og jeg optog den gerne. Hr. Frederik Nygaard udtaler sin overraskelse over, at "Kjøbenhavns Børs-Tidende" indeholder artikler, der ikke særligt angår børsinteresser, og mener at dette ikke stemmer med bladets titel.

"Kjøbenhavns Børs-Tidende" er knyttet til Børsen, idet den ifølge kontrakt med Grosserer-Societetets Komité optager de meddelelser, som komitéen gennem den ønsker offentliggjorte, og behandler børsinteresser i det omfang, som redaktionens evne tillader.

Komitéen har intet ansvar for eller andel i den del af tidenden, der ikke udtrykkelig er betegnet som meddelt af komitéen. Tidenden holder sig ikke udelukkende til børsinteresser, og hr. Frederik Nygaards advarsler, råd og trussel om antisemitisme øver ingen som helst indflydelse på dens redaktion.

Ernst Brandes

(Kjøbenhavns Børs-Tidende, 1. september 1889)


Dagbog

2. september

En præst, hr. F. Nygaard, er forleden faret i sit præsteharnisk i anledning af et par dagbogs-notitser, der for en uges tid siden stod at læse i "Kjøbenhavns Børs-Tidende". Dette blads redaktør har allerede eftertrykkeligt vist hr. pastoren tilbage.

Måske er det alligevel ikke overflødigt, at jeg for mit vedkommende tilføjer et par bemærkninger.
Hr. Nygaard ønsker ikke - forudskikker han - at føre nogen polemik med mig. Han vil blot give mig det alvorlige råd at passe på hvad jeg skriver.

Dette er så menneskekærligt, at jeg til gengæld også må give ham et råd. Og det skal da være dette at han bør passe på hvad han læser. Forgæves vil man nemlig i de påberåbte artikler lede eller et eneste "angreb" på den kristne tro eller en eneste "kristusfjendsk" udtalelse - af den simple grund, at dem, der skrev den, lige så lidt er en fjende af troen som en hader af Kristus.

Jeg gad da også vide, hvad der skulle foranledige mig til at fare ilde med kristendommen, som aldrig har gjort mig noget ondt; som aldrig har hverken skræmt eller skuffet mig, fordi den overhovedet aldrig har fristet mig.

Ganske vist har jeg sammenstillet kristendommen og hypnotismen, d. v. s. jeg har udtalt den formodning, at kristendommens, ligesom hypnotismens, virkninger beroede på en, individet i et sygeligt øjeblik meddelt, fejlagtig forestilling, for hvilken det aldrig senere - eller i hvert fald kun med vanskelighed - formår at frigøre sig.

Men alligevel er jo end ikke hypnotismen altid forkastelig. Ja, man har endog eksempler på, at den har reddet mennesker for livet. Hvad pastor Nygaard har set af kristendomsforfølgelse i mine optegnelser, må altså bero på en øjenforblændelse. Ingen kan mindre end jeg ønske at krænke andres religiøse overbevisning. Men på den anden side fraskriver jeg mig ikke min ret til at udtale og søge at forklare min egen. Og netop fordi jeg åbent har tilstået, at kristendommen for mig er en indbildning, bygget  på vore drømmes luftkasteller, er det meningsløst at tale om "hadske angreb". Man drager dog ikke for alvor i leding mod hvad man anser for vejrmøller. De standser af sig selv, så snart vinden lægger sig eller blot begynder at blæse fra en anden kant.

Og - for at blive i dette billede - hvad jeg har gjort, er da alene at pege på enkelte himmeltegn, der synes at tyde på en snarlig vejrforandring inden for den kristne horisont. Foruden den "indre Missions" mørke tordenbyge, der til den ene side slæber sig hen over landet med helvedlyn og dommedagsbulder, og i hvilken al tidens lummerhed og uhygge synes at finde sit udslag; - og ved siden af de fredelige grundtvigianske lammeskyer, der driver afsted i flok, Gud véd hvorhen? - skimter man for øjeblikket højere og renere skydannelser, gennem hvilke man måske en gang endelig tør vente at se solen bryde frem. Jeg tænker her på de religiøst bevægede, for hvem den store verdensånd ikke længer er en slags himmelsk bussemand, der straffer med sit flammesværd eller lokker med sit himmelgodt, - men som i selve hengivelsen til Kristus allerede her på jorden finder den salighed, der eftertragtes.

Dette, og ikke andet, var det, jeg forleden berørte i de to artikler, der i pastor Nygaards i det hele noget rummelige mund er blevet til en række artikler i sommerens løb. Man kunde måske vente, at han som en sikkert sandhedskærlig mand ville vedgå sin fejltagelse i det samme blad, i hvilket han har fået plads for sin mistænkeliggøreise. I betragtning af hele dennes sjældent ondartede karakter venter jeg det alligevel ikke.

Urbanus

(Kjøbenhavns Børs-Tidende, 3. september 1889)

Fotograf Frederik Riise (1863-1933): Henrik Pontoppidan (1857-1943). Det Kongelige Bibliotek,  licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 3.0 Unported Licens.

En jødefjende.

En grundtvigiansk præst, ved navn Frederik Nygaard, har i Morgenbladets lørdagsnummer slået til lyd for et voldsomt angreb på kristendommens fjender.

Anledningen er en række "dagbogs-notitser" af Urbanus i det af hr. Ernst Brandes redigerede Børsblad. I disse artikler fremstilles - til hr. Nygaards harme - den kristne tro som "et vanvid, hvis fremtoninger minder om de hypnotiske fænomener". Hr Nygaard advarer hr. E. Brandes mod at lade disse Breve fortsætte, fordi "det er udannet ikke at respektere andres religiøse overbevisning".

Hr. Nygaard finder det særlig udannet af hr. B., fordi denne er jøde og skriver:

"Det ville være selvforskyldt, hvis hr. Brandes' Børstidendes dagbogsbreve gav anledning til en lignende antisemitisk rejsning blandt os danske som den, i det mindste jeg med beklagelse har set så stærkt bragt frem i Prøjsen i de sidste Aar."

Atter hører vi da iblandt os det samme hæslige hep-hep-råb, der lød for få år siden. Den
gang lød råbet fra opfanatiserede og vilde litterater. Denne gang lyder det - fra en kristen præst.

Morgenbladets redaktion, der før har prostitueret sig med jødefjendske tendenser, skulle dog tage sig i vare for oftere at optage slige opråb til kamp mod jødedommen, mest for sine egne
venners skyld - in casu hr. Nygaards.

Der er ikke sangbund i det danske folk for slige ildelydende hyl, der enten stammer fra en
dårlig mave eller fra en dårlig Samvittighed. Og hr. Nygaard - som kristen præst - burde skamme sig. Han har observeret angreb på sin tro - nuvel! Sligt har han vel hørt før. Han véd antagelig - så godt som vi andre - at Urbanus ikke er jøde, men tværtimod udgået fra en gammeldansk præstefamilje, og at hans bror oven i købet hører til hr. Nygaards allernærmeste åndsfæller. Vil denne præst da søge at vælte skylden for angrebet over på jøderne - i håb om derved at vække sympati på gamle, slette raceinstinkter - er det så langt fra at være en nobel kampmåde, at det tværtimod nærmer sig til, hvad man kalder perfidi.
* * *
Det er ikke vor skyldighed at forfægte jødernes sag. Når hr. Nygaard skriver, at "det er uklogt, når man selv er jøde, da at give anledning til, at éns hidtil frie og uantastede stilling i landet kan blive gjort indskrænket og pinagtig" - er det simpelthen dumhed, meget mere end malice. Tror hr. Nygaard, denne vanartede discipel af gamle Grundtvig, der havde åndsfasthed nok til at respektere alle bekendelser, at han formaar at "indskrænke" jødernes stilling? Der er dog visse grundlovsparagrafer, der gælder endnu, lige anerkendte af Højre og Venstre, deriblandt den om talefrihed i landet.

Må vi forresten spørge hr. Nygaard, hvad han mener med det teologiske præk, at det er "udannet" at angribe andres religiøse overbevisning? Hvad bestiller hr. Nygaard andet hver søndag end at angribe de anderledes tænkendes overbevisning.

Det skal han i og for sig have lov til. Vi finder det ikke mere udannet at angribe sine modstanderes religiøse overbevisning end fx at angribe deres politiske hip som hap i parti
mod parti. Hver kæmper for sit - og det har enhver ret til, på hvad område så kampen står. Finder hr. Nygaard det "udannet", når man angriber hans og hans trosfællers religiøse overbevisning, taler han blot ud af den sorteste og mest dogmatiske tro på den kompakte majoritets ret. Denne ret rækker ikke til at bestemme, hvad vi andre må angribe, og hvad vi som "dannede" mennesker bør lade ligge hen.

Og så endnu ét: Man dækker ikke sine grimme antisemitiske tilbøjeligheder med det par beklagende ord, som hr. Nygaard for skams skyld svøber om sit udfald.

Hundekoblet forstår dog signalet.

(København, 3. september 1889)

Afsluttende svar til hr. Carl Behrens.

Hr. Carl Behrens.
Grunden til min opfordring til "Kjøbenhavns Børs-Tidende"s ansvarhavende udgiver var et levende ønske om, at den religionsfrihed, vi har her i Danmark, måtte bevares; for kun i frihed kan en varig fred vinde! At der var alvorlig anledning til min opfordring, mener jeg bl. a. den kendsgerning gør indlysende, at "Kjøbenhavns Børs-Tidende"s intolerance overfor de kristnes tro var kommet så højt op at den begyndte at påkalde statens politimagt for at standse denne tro i sine livsytringer. Hr. Behrens og meningsfæller kan være ganske rolige overfor mig og mine kristne åndsfæller. Vi skal ikke påkalde politiets hjælp for at standse deres fritænkeriske meninger og ytringer. Men hvad jeg atter vil udtale - og denne gang særligt overfor hr. Carl Behrens - det er den overbevisning at er der noget som kan true den dyrebare religionsfrihed, vi har i Danmark, så er det netop sådanne letfærdige og intolerante angreb på - jeg vil ikke sige kristendommen - men de kristne selv, som "Kjøbenhavns Børs-Tidende" gik i spidsen med. Al sand religionsfrihed gemmer i sig en sømmelighedsgrænse, som ikke bør overskrides uden skade for selve friheden. Det var mig en glæde, da tidskriftet "Ny Jord' udkom, at se det indledt af hædersmanden professor Harald Høffding med et alvorsord "om vor tid og dens ungdom", et ord, hvori den ædle fritænker bl. a. lægger ungdommen det på sinde, at "hverken tomme proklamationer eller letfærdig spot vil i længden være tilstrækkelig næring for den". Desværre er det ikke alle på fritænkerisk side der har fulgt dette gyldne råd af professor Høffding. Havde de gjort de, da behøvede man ikke nu at bede dem om at handle varsomt med religionsfrihedens kostbare klenodie.

Hr. Carl Behrens slutter sit penne-indhug på mig personlig med at proklamere udsigten til, at der nu kan begynde en saglig religiøs kamp her i landet "mellem kristendom og fritænkeri". Dersom han har gjort regning på at få mig til modstander i en række pennefejder om kristendommens og fritænkeriets "programmer", da må jeg skuffe hans forventning, eftersom jeg har ladet mig oplyse af historien om at fejder med pen og blæk om den slags åndelige sager sjælden eller aldrig fører til noget godt. Og dersom hr. Behrens - hvad jeg må formode af hans smagfulde udtalelser - havde ventet at få mig at se optræde uniformeret som en af "de åndelige gendarmer" med statskirkens levebrød under armen, da må jeg også heri skuffe hans forventning, eftersom jeg beklæder en frikirkelig præstestilling der ikke med en øre lønnes af regeringen.

Men jeg kan med det samme oplyse min ærede angriber om at den kamp mellem kristendommen og dens modstandere - og det både blandt den fri og den bundne tankes mand - som i det mindste jeg ikke vil være med til nu at føre ad pennens veje - den kamp har i atten hundrede år haft sin rette plads ude i livet og vil med Guds hjælp også for fremtiden bevare den samme plads hos os. Og er det end ofte under stor skrøbelighed, de kristne må føre denne kamp, så er Sejren dem dog vis, fordi de i sandhed kan sige: Immanuel: Gud med os. Ganske vist er de sejre, kristendommen vinder under sit løb, mange gange stille sejre, der ikke bliver kendt i vide kredse; men stundom ligger de dog blot for alles øjne som fx da fritænkeren professor S. Heegaard bøjede sig barnligt ind under kristentroen og offentlig aflagde vidnesbyrd derom. Selv en mand som Heinrich Heine, den erklærede gudsfornægter og store spotter, måtte i de sidste år af sit liv bøje sig for sandheden fra oven. I Heines testamente hedder det : "I de fire sidste år har jeg lagt al filosofisk stolthed til side og er atter vendt tilbage til de religiøse ideer. Jeg dør, idet jeg tror på én, evig Gud, verdens skaber, hvis barmhjertighed imod min udødelige sjæl jeg anråber. Jeg beklager, at jeg i mine skrifter ofte har udtalt mig respektstridig om hellige ting; men det var meget mere tidsånden end min egen drift, der drev mig hertil. Dersom jeg uden mit vidende har skadet de gode sæder og moralen, som er den sande kraft i al tro - min Gud! så beder jeg dig og menneskene om tilgivelse." - Og til sin ven sagde Heinrich Heine bl. a.: Der gives tårer, som efter at de et helt liv igennem har været fanget af vildfarelsen og i ord og gerning har udtalt deres anskuelse, ikke mere har mod til at bekende, at de så længe kunne fare vild. Men jeg udtaler det åbent, at det var en usalig vildfarelse, som så lange holdt mig fangen. Nu ser jeg klart, og hvem der kender mig, og hvem der ser mig, vil sige, at det er ikke af en nedtrykt og frygtsom ånd jeg taler således, men derimod på en tid, hvor min forstands kraft er usvækket og lige så klar, som den førhen har været. Ja. jeg er vendt tilbage til Gud som den fortabte søn, efter at jeg lang Tid har vogtet svin hos filosofien. Den himmelske hjemve overfaldt mig." Der kunne anføres mange lignende vidnesbyrd om gudsførelse med menneskene til sandheds erkendelse, men som sagt, at føre pennefejder om kristendommens sandhed, det er der ingen grund til, da kristendommen selv beviser sin kraft uden i livet.

Frederik Nygaard.

Da hr. Pastor Nygaard hermed slutter, skal vi med det samme efterkomme forf. Urbanus i nedenstående artikel udtalte anmodning om i samme blad, hvori hr. Nygaard har skrevet, også at lade Urbanus' standpunkt komme til læsernes kundskab. Urbanus skriver i "Børs-Tidende i går således:

(Herefter følger den artikel fra Kjøbenhavns Børs-Tidende 3. september som er aftrykt ovenfor)

(Morgenbladet (København) 4. september 1889)

Redaktør Andreas Hansen. (Efterskrift til Politivennen)

Selvmord

Der gik i Gaar i Byen et Rygte om, at Redaktøren af "Enigheden", Andreas Hansen, en Søn af I. A Hansen, var forsvundet, og at han havde begaael Selvmord. Men ingen vidste noget paalideligt. Saa modtog vi i Gaar nedenstaaende Brev

Hr. Redaktør!

Deres vel bekjendte Andreas Hansen, Redaktør af "Enigheden" og Sekretær for den danske Beværterstand, vil, naar De læser dette, ligge et eller andet Sted paa Bunden af Øresund, med Hovedet gjennemboret af en solid Revolverkugle Da jeg af Erfaring veed, hvor meget der tales om en saadan Begivenhed, og hvormange Gisninger der opstilles om Grundene til Rejsen, saa vil jeg foretrække selv at fortælle Dem Historien, og bede Dem meddele Deres Læsere den.

Alle Mennesker, som kjender mig, har staaet i den Formening, at jeg har haft mit gode Udkomme. Dette forholder sig imidlertid ikke saaledes. Da "Enigheden" begyndte at udkomme, fik jeg en om end lille, saa dog ret ordentlig Løn, nemlig ca. 25 Kr. pr. Nr. Jeg maatte for disse Penge selv betale Kontor og holde 2 Timers Kontortid daglig, saa Lønnen var jo lille, men jeg kunde dog komme ud af det. Men der kom saa Mennesker, som troede at have Forstand paa Bladindustri - medens deres Evner kun slog til til at vrøvle - som mente, at denne Løn var for høj, og deres Vrøvl berøvede mig 400 Kr. aarlig samt Hjælp til Kontorleje af 200 Kr. aarlig. Jeg maatte herefter nøjes med 800 Kr. aarlig. Jeg har selv maattet betale Kontor og holde to Timer Kontor daglig. Som Sekretær for Korporationen tjente jeg ca. 300 Kr. aarlig. For disse Indtægler skulde jeg bevæge mig i Verden som Beværternes Repræsentant! Jeg skulde paa en værdig Maade tale deres Sag overalt: jeg skulde bringe Interesse til Stede for deres Blad "Enigheden", skaffe det Agtelse og Indpas overalt, jeg skulde gjøre det til et Organ, overfor hvilket Myndighederne skulde have Respekt, og endelig skulde jeg til enhver Tid bistaa Standen med Raad og Daad i alle dens Anliggender, dem som ingen Prokurator i hele Danmark kjender saa godt som jeg, noget som har krævet et Par Aars Studium og betydelige Udgifter til en Samling Dokumenter angaaende dette Spørgsmaal, som ingen har uden jeg.

Da jeg havde paataget mig dette Hverv, er det en Selvfølge, at jeg gjorde alt for at opfylde det. Jeg tror, det er lykkedes mig. Har Bladet end ikke saa mange Holdere, saa bærer man dog Agtelse for dets Indhold, og det har bidraget ikke lidet til at oplyse Myndighederne om de praktiske Beværterforhold, og forhindret en overilet Fremskriden fra deres Side imod Beværterstanden.

Men under hele denne Virksomhed er jeg gaaet økonomisk til Grunde. Jeg skylder bort ca. 1.200 Kr. - heldigvis ikke til nogen Smaamand. Skrædere og Skomagere har intet tilgode hos mig. Det er kun Mænd, som kan taale at tabe, og Beløbet er faldet paa mange Hænder. De har ikke betalt deres Bekjendtskab til mig for dyrt, thi ogsaa de har lært meget af mig. *)

De spørger mig maaske, om jeg for alt dette har haft nogen egenlig Tilfredsstillelse. Jeg har haft Tilfredsstillelsen af mig selv. Jeg er gaaet op i min Virksomhed og har glædet mig over mig selv. Standen har aldrig ydet mig nogen Anerkjendelse, dertil forstaar den ikke sine egne Interesser. Men dette har jeg vidst, siden jeg lærte den at kjende. Jeg har ikke taget det fortrydeligt, thi Mennesker er Mennesker, og mine Raad har tidt de ledende Beværtere gjort til dens egne. Noget egentlig varmt Forhold har der ikke hersket imellem os, og jeg tror saamænd ikke, at min Eftermand, eller som rimeligere er, mine Eftermænd vil komme til at blive bedre stillet i saa Henseende end jeg. Jeg skal aflægge den Bekjendelse, at Beværterne, som Forening, er den vanskeligste Forening at tjene, som jeg nogensinde har funden, og jeg tvivler paa, at nogen anden end jeg kunde have holdt sig saa længe hos dem.

Jeg staar altsaa nu overfor Enden af min Livsbane. Det er Enden, thi jeg holder for meget af mig selv til, at jeg i Fremtiden vil ses paa med Ynk af dem, jeg har virket for og gavnet paa saa mange Maader. Om jeg er kjed af at rejse? Nej! Der findes blandt mit talrige Bekjendtskab en Mængde prægtige og rare Mennesker, som det vilde have været mig en Glæde at omgaas endnu en Tid. hvis Forholdene havde stillet sig noget gunstigere for mig. Jeg er endnu selv fuld af Livsglæde, og kunde i mange Aar endnu nyde Livet. Men mit Jeg er min Stolthed! jeg veed, hvad jeg er værd, og mine Lyster og Tilbøjeligheder er Slaver af min Forstand, jeg er i egentlig Forstand min egen Herre. Naar derfor Beslutningen er taget giennemføres den konsekvent, altid altsaa ogsaa her

Men dertil kommer at Naturen skal have sit. Døden er jo dog, som Søvnen, Bevidstløshed, og naar Aanden og Legemets Grundelementer igjen indgaar nye Forbindelser, saa haves ingen Erindring om noget foregaaende. Hvad jeg end bliver til, Andreas Hansen bliver jeg ikke. Lad mig derfor, da jeg er træt og kjed af det Hele, gaa paa Eventyr! Jeg forsikrer Dem, Hr. Redaktør, at jeg skal dø med et Smil paa Læben. Begravelsen besørger jeg ligeledes uden Udgift for min Familie eller det Offenlige. Hvis Alt lykkes efter mme Beregninger, da ses der aldrig noget til mig.

Faar jeg Tid. Hr Redaktør, saa skal De faa mine Optegnelser fra min Rejse, hvis Brevhemmeligheden bevares.

Og dermed Farvel!

Send Honoraret for min Artikel til min Kone. Bopælen ser De i "Enigheden".

Venligst
A. Hansen

Brevet var stemplet som afsendt fra en af Nordbanens Stationer, fra hvilken var det umuligt at se. 

Til Morgen indløb endvidere følgende lille Meddelelse, skrevet med blaa Blyant:

"Giør mig den Tjeneste at sige til Beværterne, at de har taget 600 Kr. fra mig i de sidste 3 Aar Jeg skylder 1200, saa skylder de mig 600. 

(Jernbanevognene er for korte. De ryster for meget. Kan De læse, hvad jeg har skrevet.)

A. H.
Kl. 12,8 i Toget".

* * *

Det er aldeles utvivlsomt, at Hansen har gjort Alvor af sin Trusel.

Som det maaske ikke tilstrækkeligt klart fremgaar af Hansens Brev, var det en Underballance i den ham betroede Kasse, der var den endelige Grund til hans Bestutning. Underballancen var, som hans sidste Meddelelse fortæller, 1200 Kroner. I Gaar skulde han have aflagt Regnskab for Beværternes Kontrolkomite, han havde gjort Forsøg et Par Steder paa at rejse Pengene, men det havde været forgjæves. Saa foretrak han at giøre Ende paa det hele

Hansen saas de sidste Dage som sædvanlig meget paa offenlige steder, men det var let at mærke, at der var noget, der truffet ham. En Restauratør i Tivoli bad han i Onsdags Aften om et Laan paa 6 Kr., "det sidste han skulde bede ham om i denne Verden", og han viste ham en sex- løbet Revolver, han bar hos sig.

Torsdag Eftermiddag gik han hjemefra og tilbragte Resten af Dagen ude.

* * *

Efter at ovenstaaende var sat, er endelig følgende Brev indtruffet:

Helsingør, d. 18 Juli 1889.

Indtryk paa Dødsrejsen.

Jeg havde oprindelig bestemt, at Historien skulde gaa for sig noget tidligere paa Dagen, men træt af min egen Korrespondance lagde jeg mig i Morges Kl 4½ paa Sengen for at hvile lidt, men Naturen tog Herredømmet. Jeg kjender mig selv! Begynder jeg at sove, saa vil jeg sove, sove for enhver Pris, og det er derfor at jeg nu med Glæde sover for længere Tid. De forstaar, Hr Redaktør, at mit Forsæt ikke i nogen Grad blev svækket ved Søvnen, snarere styrket. Jeg vaagnede Kl. 2 i Dag, da min Hustru var gaaet for at bestride de Forretninger, som hun har. Men da jeg vaagnede, var jeg sulten som en Hund, og at rejse med en sulten Mave duer ikke og for at denne tomme Mave ikke i sidste øjeblik skulde faa nogen Indflydelse paa min Hjærne, spiste jeg en ½ Hummer og 2 Stk. Smørrebrød. En lille Tur oveupaa Maden skal være godt for Fordøjelsen, og for at Legemet ikke skulde lide noget, gik jeg en saadan. Jeg kom igiennem Frederiksberggade, og da jeg passerede min Navners. Hr Restauratør A. Hansens Etablissement paa Hjørnet af Frederiksberggade og Mikkelbryggersgade, fik jeg den Ide at tage en Drik hos ham. Jeg gik ned og fik den. Medens jeg læste Blade og drak min Toddt, kom en Bekiendt af mig. (forresten en Karl som jeg ikke kan lide) og lykønskede mig til min Frelse. Da jeg spurgte ham om "hvilken Frelse", svarede han mig: at det vidste jeg vel nok Jeg vilde jo i Dag inden Kl. 12 skyde mig en Kugle for Panden. Der var bleven tilbudt en Paré af 100 Kr. angaaende dette Spørgsmaal. Det viste sig da, at en af mine bedste Venner havde lukket Munden op lidt for tidlig. Jeg har ikke betroet mig til nogen andre end ham, og han har grædt sine Taarer, da jeg sagde ham det. Det er nu saa mærkeligt, at andre er kjede af, at man har eller faar det godt! Imidlertid, Sagen var altsaa kommen ud, og den Slags Ting er jo ligesom Krudt. Selv min Ringhed vilde blive et staaende Samtaleemne, og jeg var ikke sen med at indse, at hvis min Gjerning skulde lykkes, saa maatte jeg ufortøvet forandre mine oprindelige Bestemmelser, saa meget mere som den væmmelige Karl, som talte til mig, hører til et infamt Sladrekompagni. Jeg gav ham et af disse Blikke, som De, Hr Redaktør, har set, jeg kan levere, og forlod ham snarest. Min oprindelige Hensigt var at lægge mig i Kiøgebugt. Jeg vilde naa derud med en Sejlbaad, og i Middagssolens fulde Straaler vilde jeg siqe Farvel. Men saa kommer denne Mand og røber for mig, at noget af det, som jeg ikke vilde have røbet, er røbet. Saa er jeg naturligvis bange for, at alt det andet ogsaa er røbet. Men lade mig standse vil jeg ikke. Det vilde jo være Vrøvl.

Jeg sagde til mig selv: I Morgen hedder det fra alle Værtshuse, at Hansen har skudt sig. Maaske hedder det allerede i Aften saaledes. Du maa først og frem mest bort derfra for at kunne disponere frit. Resolut som jeg altid har været, tog jeg med Toget til Helsingør, og det er mm Mening at ligge i det dejlige Vand, som findes mellem Danmark og Sverig 

Jeg har hos Børresen i Frederiksberggade kjøbt mig en Pistol. Der blev sagt mig, at dens Slagevne var udmærket. Jeg har i Dag prøvet den paa min kære Kones Vaskebænk. Kuglen gik næsten igjennem 5/4 Tommer Træ. Den vil altsaa med Lethed kunne gjøre det af med mig. Alt er saaledes i Orden, og tidlig i Morgen sover jeg.

* * *

Naar jea altsaa med kold Ro gjennemfører dette Foretagende, saa kunde De, Hr. Redaktør, trøstig tro, at jeg er baade hjærte- og følelsesløs. Dette er dog ikke rigtigt. Ingen er mere varm og hengiven til sociale Interesser end jeg. Jeg veed, at en Hustru vil smærtelig ynke sig fordi hun ej længere har mig. Men, min lille Kone vil forstaa mig. Den Agtelse, hun har for sin Mand, vilde tilføje hende alvorlige Saar, naar man offenlig ynkedes over ham. Hun vil græde, men hun vil i Tankerne sende ham et Erkjendelsens Kys. En Moder og Søstre vil ogsaa beklage min Bortgang, men med min Faders Forhold for Øje vil de sige: Der er ingen Lykke ved at arbejde for andre. Fader gjorde det! Andreas har gjort det! men hvilken Tak.

Imidlertid! Alt delte faar at være.

* * *

Spørger De mig, Hr. Redaktør nu, hvorfor jeg i rolig Bevidsthed gaar hen og tilintetgjør mig selv? Om jeg da ikke er Gud hengiven og om jeg da ikke tror, at min evige Saligbed derved lider noget Afbræk, skal jeg svare Dem:

I min Forestilling om Oprindelsen er der et Noget, som ieg er for lille til at give Navn, et almægtigt Noget, som en Gang for alle har bestemt Reglen for alt det Bestaaendes Gang og virksomhed, og dette Noget synker jeg i Støvet for. Det maa være et Noget, saa stort og mægtigt at jeg lille Ubetydelighed maatte ynkes over mig selv, hvis jeg skulde ville forsøge paa at gjøre mig nogen Forestilling om det. Men. Hr Redaktør, vi kan kun holde os til hvad vi ser - Regelmæssigheden! Det er den, der er mit Liv og Tro, det er den, hvorefter jeg tager Konsekvenserne,

Aarsag-Virkning! de er altid ens.

*  * *

Der er nu dette med min Begravelse. For det første vil jeg ikke i Jorden. Jeg vil i Vandet. Det er mærkeligt, at den Ene vil i Jorden vog den Anden vil i Ilden. kun endnu har ingen villet i Vandet! Lad mig gjøre Begendelsen og maaske faar Deres Blad en stor Polemik derud af. 

Naa! Farvel Redaktør! Nu er jeg træt.

Venligst. Deres
A. Hansen.

Hansen var en i vide Kredse meget kjendt og afholdt Mand. Hans Optræden var elskværdig og bramfri og hans Levevis meget tarvelig. Hans mange Venner vil sikkert med Vemod læse hans ovenstaaende Breve. Hansen havde i det Hele ført et meget bevæget Liv, han havde i en Iængere Aarrække været i Amerika og Merixo, og da han kom tilbage derfra, blev han Stationsforstander ved en jysk Jærnbanestation. Her var han i 5 Aar; men saa var det "Baron" Gedalja kom i Skuddet, og han fik Hansen til at forlade sin gode Plads og overtage en Bestilling hos ham. Kort Tid efter røg imidlertid denne Matador af Pinden - og Hansen med ham. Herefter gik det meget tilbage for Hansen og han kæmpede haardt for Tilværelsen, indtil endelig Foreningen af Beværtere antog ham som Sekretær og Redaktør af deres Blad.

Hos Hansens Hustru.

Vor Medarbejder begav sig i Gaar Eftermiddags ud til Andreas Hansens Hustru og traf hende syg og lidende i Hjemmet. Thuresensgade 24. 1ste Sal. Hun fortalte, at hendes Mand ikke havde været hjemme siden Onsdag, og at hun i Gaar Morges havde modtaget et Brev fra ham, i hvilket han meddelte hende, at det var hans bestemte Beslutning at berøve sig selv Livet. Som Aarsag angav han, at han var kjed og led af en Virksomhed, der ikke havde bragt ham Anerkjendelse for !sit Arbejde. Til flere andre af Familiens Medlemmer har H. ligeledes skrevet Afskedsbreve, og i dem alle angivet samme Grund til sin fortvivlede Beslutning.

 *) Det ville have været mig let at udbytte enkelte Venner for at holde mig. Men, Hr. Redaktør, denne Maade smager mig ikke. Jeg veed flere elskværdige Beværtere, som vilde have klaret mig ud af Situationen, naar jeg bare vilde sige det. Men at tale til Beværtere om saadanne Sager, det vilde være at gjøre mig til et Nul. Det skal ud, om det saa sker qjennem Ribbenene Det er mærkværdigt, men ingen Jærnbaand kan standse den Læk. Dertil kommer min ulyksalige Stolthed Jeg kan ikke bede. Og saa kommer til Slutning det, at jeg aldrig fra Foreningernes Side har modtaget nogen Opmuntring. Beværterne mener, at naar de betaler for deres Sag, saa behøver de ikke at tatke, og Gud skal vide, at naar man en enkelt Gang har raabt Hurra for mig i en Forsamling, saa har man aldrig i Bestyrelsen hædret mig ved nogen mundtlig Anerkjendelse. Et Iille anerkjendende Ord havde været godt, men det kom ikke. Hvor skulde saa min Tillid komme fra?

(Aftenbladet (København) 20. juli 1889).


Redaktør Hansen har gjort Alvor af sin Trusel om Selvmord. I Gaar Middags er hans Lig blevet fundet i Svanemøllebugten. Paa Strandbredden fandtes den afdødes Uhr, medens han selv er vadet ud i Vandet og har skudt sig. Fra Land bemærkedes Selvmordet af en Møllersvend.

Liget blev strax fisket op og ført til St. Johannes Stiftelses Lighus.

En anden Version gaar ud paa, at Hansen, som hans oprindelige Hensigt var, har skudt sig siddende paa Rælingen af en Baad. Faktum er imidlertid, at han nu ligger som Lig i Kjøbenhavns la Morgue.

(Morgenbladet (København) 21. juli 1889. Uddrag).


Redaktør forsvunden. Siden i Onsdags Aftes har Redaktør A. Hansen, Redaktør af Beværterbladet "Enigheden" og Sekretær for Beværterkorporationen i Kjøbenhavn, ikke været set, og han formodes at have taget Livet af sig.

Det fortælles i "Dag. Nyh.", at han den nævnte Aften kom ind til en god Ven af sig, der er Beværter i Tivoli, hvor han nød forskjelligt og derpaa anmodede Beværteren om at drikke en Toddy. Da den var serveret, begyndte han med at sige, at han jo skyldte Beværteren nogle Penge; dem kom han imidlertid aldrig til at betale. Han vilde nu bede om at faa 6 Kroner til Laans, det skulde være sidste Gang, han bad om noget Laan. - Hvad han da vilde med de sex Kroner? - Han vilde more sig den sidste Aften, han levede. Han havde altid levet godt, og det vilde han ogsaa i Aften. Saa viste han sin Frakkelommes Indhold: en Revolver; han skulde forstaa at giemme sit Lig, saa Ingen kunde finde det. - Hvorfor han vilde tage Livet af sig? - Jo. han manglede nogle Penge, som han skulde svare til. - Dem kunde hans Venner vel nok skaffe. - Nej, han vilde aldrig tillade, at der blev samlet ind til ham. Dermed sluttede Samtalen, og han fik det begjærede Laan, hvorpaa han forlod Tivoli.

Senere paa Aftenen er han set i Frederiksberg Morskabstheater. Derpaa er han gaaet hjem. Næste Dag sov han til langt op ad Dagen, og da Hans Hustru var gaaet ud, har han tømt sine Lommer og er atter gaaet bort, efterladende et Brev til hende, hvori han berettede sin Hensigt. Om Aftenen saas han i "National". Senere er han ikke set.

I Fredags skulde han have aflagt Regnskab i Bestyrelsen for Beværterkorporationen, og i den Beholdning, der skulde være til Stede mangler nok ca. 600 Kr. Dette Deficit har han sikkert ventet at kunne dække af en Provision, han havde gjort Regning paa som Følge af, at han i Forsommeren bragte to større Lejemaal af Restaurationer i Orden. I begge Tilfælde viste det sig dog, at han han havde gjort Regning uden Værten, og skuffet i sine Forventninger har han da besluttet at berøve sig selv Livet.

(Skive Avis 23. juli 1889).


Redaktør A. Hansen jordedes i Lørdags paa Vestre Kirkegaard. Trods det daarlige Vejr, der havde omdannet Kirkegaarden til et Morads, havde et talrigt Følge, navnlig bestaaende af Beværtere, indfundet sig.

Af Værthusholdere, der især havde staaet den afdøde nær, blev Kisten, der var prydet med mange Kranse, baaret til Graven. Pastor Steen bad Fadervor - Kisten sænkedes i Graven, og saa spredtes Følget i øsende Regnvejr.

(København 29. juli 1889)

Andreas Hansen var født i Rudkøbing 2. Januar 1837. Han døde som nævnt 20. Juli 1889. Han var gift med Anna Pouline Steffensen, født i Sæby 15. August 1838, død 5. december 1914 og er ligeledes begravet på Vestre Kirkegård i København. De havde ingen børn.

Foreningen af Beværtningsdrivende blev stiftet 1883. Senere på året begyndte man udgivelsen af "Enigheden" med Andreas Hansen som bladets første redaktør. Han havde bl.a. været skovhugger i Sydamerika, stenslager, håndværker, jernbanemand mm. Foreningens og bladets kontor lå på Gammel Kongevej 7. Juli 1885 flyttede kontoret til Fiolstræde 31. 

Som anført var Andreas Hansen søn af den kendte folketingsmand, J. A. Hansen (1806-1877). Også han døde efter et lignende forløb: I 1877 blev der indgivet anmeldelse mod ham og det viste sig at han gennem en årrække havde begået underslæb for ca. 200.000 kr. Han døde mens undersøgelsen stod på.

Andreas Hansens spådomme om sine efterfølgere gik i opfyldelse i den forstand at efterfølgeren, sagfører D. Petersen allerede fratrådte i september, og blev erstattet af overretsprokurator etatsråd C. Juel. Denne trak sig juli 1891.